LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Permission Machine

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
adriaanbc
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2013 15:28

Permission Machine

Ongelezen bericht door adriaanbc »

Permission Machine

Als je “illegaal” een foto plaatst op je website, gewoon van internet gehaald zonder dat je je bewust bent van het feit dat dit blijkbaar niet mag krijg je te maken met Permission Machine. Dit is een boef uit België die je meteen een boete oplegt van in mijn geval € 318. Ik denk weer spam, maar nee deze boeven opereren voor het ANP. Ik heb hen gebeld en inderdaad huurt de ANP dit geboefte in.
Kan dat nu zomaar zonder waarschuwing?
Ik heb nu dus de licentie maar verdom het de foto op mijn site te laten staan.
Dat betekent minder bekendheid voor de fotograaf en ANP!
Let dus op die boeven weten je te vinden!

Kan dit nu zomaar Radar?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat kan zomaar.

U zou zich eerder af moeten vragen of u zo maar foto’s van anderen op uw site kan en mag zetten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door mahadma »

Auteursrechten en publiceren zonder toestemming/betaling = het inkomen van de fotograaf / rechthebbende.
Dus kan dit gewoon en niet eens "zomaar".

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door sylvesterb »

adriaanbc schreef:
20 sep 2018 19:54
Permission Machine

Als je “illegaal” een foto plaatst op je website, gewoon van internet gehaald zonder dat je je bewust bent van het feit dat dit blijkbaar niet mag krijg je te maken met Permission Machine. Dit is een boef uit België die je meteen een boete oplegt van in mijn geval € 318. Ik denk weer spam, maar nee deze boeven opereren voor het ANP. Ik heb hen gebeld en inderdaad huurt de ANP dit geboefte in.
Kan dat nu zomaar zonder waarschuwing?
Ik heb nu dus de licentie maar verdom het de foto op mijn site te laten staan.
Dat betekent minder bekendheid voor de fotograaf en ANP!
Let dus op die boeven weten je te vinden!

Kan dit nu zomaar Radar?
Grappig dat je een foto van het internet steelt en je dan degene die de dieven opspoort een boef noemt. Zelfs de rijdende rechter heeft hierover al een uitspraak gedaan er is dus genoeg publiciteit gegeven.

Fotografen zitten ook niet te wachten op extra bekendheid, zij willen graag betaald worden voor hun werk.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

adriaanbc schreef:
20 sep 2018 19:54
Permission Machine

Als je “illegaal” een foto plaatst op je website, gewoon van internet gehaald zonder dat je je bewust bent van het feit dat dit blijkbaar niet mag krijg je te maken met Permission Machine. Dit is een boef uit België die je meteen een boete oplegt van in mijn geval € 318. Ik denk weer spam, maar nee deze boeven opereren voor het ANP. Ik heb hen gebeld en inderdaad huurt de ANP dit geboefte in.
Kan dat nu zomaar zonder waarschuwing?
Ik heb nu dus de licentie maar verdom het de foto op mijn site te laten staan.
Dat betekent minder bekendheid voor de fotograaf en ANP!
Let dus op die boeven weten je te vinden!

Kan dit nu zomaar Radar?
Iets van internet afhalen is gewoon diefstal. De enige boef die er is bent u zelf. Op het moment dat u iets ongevraagd gebruikt bent u daar kosten voor verschuldigd. Als u iets steelt in een winkel krijgt u ook meteen een boete, waarom zou het hier anders zijn?
U besluit de foto niet te bewaren, maar dat doet niet ter sprake. U heeft dit ten onrechte gebruikt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door renewouters »

adriaanbc schreef:
20 sep 2018 19:54
Permission Machine

Als je “illegaal” een foto plaatst op je website, gewoon van internet gehaald zonder dat je je bewust bent van het feit dat dit blijkbaar niet mag krijg je te maken met Permission Machine. Dit is een boef uit België die je meteen een boete oplegt van in mijn geval € 318. Ik denk weer spam, maar nee deze boeven opereren voor het ANP. Ik heb hen gebeld en inderdaad huurt de ANP dit geboefte in.
Kan dat nu zomaar zonder waarschuwing?
Ik heb nu dus de licentie maar verdom het de foto op mijn site te laten staan.
Dat betekent minder bekendheid voor de fotograaf en ANP!
Let dus op die boeven weten je te vinden!

Kan dit nu zomaar Radar?
En wat voor geweldige site heb jij dan dat fotografen daarvoor op hun knietjes mogen van blijdschap? Of vind jij het ook prima dat jouw baas af en toe jouw naam in het personeelsblaadje zet i.p.v. dat je salaris krijgt?

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door BL2 »

Prima bedrijf, dat Permission Machine, ik als fotoeigenaar van enkele honderden foto's op het Internet mag zo'n aktie wel !

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat vertelt u me nou? Mag je niet eens zo maar een foto die je van internet plukt gewoon gebruiken alsof die van jezelf is? Het moet toch niet gekker worden. Dan mag ik zeker ook niet zo maar een fiets van de straat plukken en gebruiken. In wat voor land leven we eigenlijk?

Ofwel: Alles wat op internet staat heeft een "maker", iemand die het "werk" (de foto, tekening, tekst, enz.) gemaakt heeft. Soms mag u dat werk (met bronvermelding!) kosteloos gebruiken, bv onder een Creative Commons-licentie, maar meestal niet. Als er bij een foto of tekst niet uitdrukkelijk wordt vermeld dat deze vrijelijk gebruikt mag worden, moet u altijd toestemming vragen aan de maker/rechthebbende. Er moet dan vaak een vergoeding betaald worden en er kunnen ook andere voorwaarden zijn.

Overigens hoeft er geen copyrightteken bij te staan om aan te geven dat er auteursrecht rust op een foto/tekst. Dat recht komt namelijk automatisch toe aan de maker.

Alleen als u de rechthebbende niet kunt achterhalen, u moet wel kunnen aantonen dat u daartoe serieuze pogingen hebt ondernomen, kunt u een foto/tekst gebruiken. U moet dan wel duidelijk maken dat het niet uw foto/tekst is, bv met de bronvermelding "Bron onbekend". Het is dan ook verstandig om te melden dat eventuele rechthebbenden zich bij u kunnen melden.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft een probleem met uw besef van eerlijkheid en geboefte. De rest is bijzaak.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Eigenaar van het ANP persbureau is John de Mol.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door Moneyman »

Willemzelf schreef:
23 sep 2018 16:23
Eigenaar van het ANP persbureau is John de Mol.
Ja, en dus?

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door juliomariner »

En dus zou dat dus recht geven op schending van het copyright eant ach die is toch al rijk. Het misplaatste Robin Hood gevoel dus

Compagnon
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2020 21:05

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door Compagnon »

Bij toeval kwam ik op dit forum, na inderdaad een ontvangen boete/schikkingsvoorstel van het ANP. Na het verhaal hier gelezen te hebben en mijn eigen situatie in ogenschouw nemende, vind ik het ook boeven, het lijkt zelfs maffia praktijken. Ik heb toevallig een nieuwsbericht gedeeld op mijn zakelijke Facebook en website. Dit ging over de corona maatregelen en evenementen en stond op Facebook en was afkomstig van een provinciaal dagblad. Naast het originele bericht staat heel uitnodigend "Deel dit bericht" met daar achter het icoontje van Facebook, Whatsapp en mail. Dit vervolgens gedeeld omdat het voor ons als bedrijf een belangrijk bericht was, bericht was overigens voorzien van een foto van onze minister De Jonge. Waarschijnlijk is dit bericht honderden keren gedeeld. Als ze iedereen hiervoor vervolgens beboeten levert dat lekker wat op. Ik heb dit bericht met foto ter goedertrouw geplaatst en ben nergens gewaarschuwd dat het om een foto zou gaan met copyrights recht. Ik vindt het daarom ook absurd dat ik hier nu zomaar voor beboet wordt. Ook staat de prijs niet in verhouding met de geleden schade naar mijn mening.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door berndv »

adriaanbc schreef:
20 sep 2018 19:54
Dat betekent minder bekendheid voor de fotograaf en ANP!
Ik probeer dit ook altijd bij de bakker.

"Doe mij een gratis brood, dat levert je bekendheid op, want ik zal tegen iedereen vertellen dat ik dat lekkere brood bij jou heb gehaald"
Compagnon schreef:
23 jun 2020 21:23
Ik heb toevallig een nieuwsbericht gedeeld op mijn zakelijke Facebook en website.
Dat is op zich wel raar, tenminste, als u alleen gelinkt heeft naar het artikel, dan zou hier niet echt een schending van rechten moeten zijn. Als u het artikel op uw website heeft overgenomen, zonder toestemming en verwijzing naar het origineel, dan zou het wel terecht kunnen zijn.
Compagnon schreef:
23 jun 2020 21:23
Ook staat de prijs niet in verhouding met de geleden schade naar mijn mening.
dat maakt niet echt uit, het is geen schadevergoeding die u betaalt, u koopt rechten, dat is een andere kwestie dan het vergoeden van eventuele schade.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
24 jun 2020 11:29
Compagnon schreef:
23 jun 2020 21:23
Ook staat de prijs niet in verhouding met de geleden schade naar mijn mening.
dat maakt niet echt uit, het is geen schadevergoeding die u betaalt, u koopt rechten, dat is een andere kwestie dan het vergoeden van eventuele schade.
Dat is onjuist. Er is immers geen koopovereenkomst, maar een vordering uit hoofde van onrechtmatige daad. De schade die geclaimd wordt moet inderdaad daadwerkelijk geleden zijn.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door HADES2001 »

mensen dit is een topic van bijna 2 jaar geleden en compagnon lijkt een totaal ander probleem. wellicht handig een nieuw topic te maken?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Permission Machine

Ongelezen bericht door k2p »

@compagnon

Er is een hoop jurisprudentie over het linken en embedden van foto's. Dit zou toegestaan zijn onder de Europese richtlijnen voor auteursrechten. Daar kun je je wellicht op beroepen. Daarnaast kun je je wellicht beroepen op citaatrecht. Je kunt een jurist benaderen voor meer zekerheid.

Maar om welk bedrag gaat het? Je kunt voorstellen te schikken zonder schuldbekentenis voor 100 euro ofzo... Dan is het het aanvechten verder niet de moeite waard.

Gesloten