LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Zinaida31
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2019 10:20

Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Zinaida31 »

Net er achtergekomen dat mijn vader van 89 een abonnement heeft afgesloten bij Sociale Controle BV te Alkmaar voor 2 jaar voor een 'kale dienst' dat slechts een alarmknop beschikbaar stelt. Een 'service' wat hij ook zonder abonnement gewoon had kunnen krijgen zonder abonnement a € 720,-. Voor iemand met een klein pensoen een behoorlijk bedrag.

Ik wil graag andere kwestbare burgers waarschuwen voor dit bedrijf omdat ze zich ook van 'verkooptechnieken' bedienen die echt niet acceptabel zijn.
- Sociale-controle BV lijkt haar potentiele 'klanten' te volgen
- Ze stellen zich van te voren op de hoogte te zijn van de thuissituatie van het 'slachtoffer'.
- Hiermee wekken ze de indruk dat ze de 'klant' kennen.
- Ze buiten de kwestbare positie van de doelgroep uit door hun kwetsbaarheid uit te vergroten.
- Sociale-controle BV belangrijkste product is angst, daar leven ze van.
- De naam Sociale- Controle, wekt valse verwachtingen van sociaal en betrokken.
- Sociale controle BV claimt onterecht dat ze hardware en software voor hun dienst hebben ontwikkeld.
- Sociale-controle BV claimt ook te beschikken over een eigen meldkamer, wat ook niet waar blijkt.
- De website laat ook zien dat het een drijf is dat alles doet om te misleiden. Het staat ook vol beloftes maar zonder daar bewijs of onderbouwing te leveren
- Het misleidende komt ook tot uitdrukking in adresvoering, adres op contract en KvK blijkt verschillend
- Veel, zo niet alles, op de website blijkt geknipt en geplakt, foto's en tekst.

Kortom de website is een mooie spinnenweb om de bezoeker te overtuigen dat het een groot, professioneel en betrouwbaar bedrijf betreft. Sociale controle BV speelt handig in op de angsten van een steeds groter wordende kwestbare groep senioren.
Ze bieden een oplossing door een stukje technologie (waar ze zelf niets aan waarde voegen), aan te bieden. Voor 'service' wordt extra aparte kosten in rekening gebracht dat snel in de papieren loopt, omdat ze dat aan huis doen en per uur € 25,- wordt gevraagd.

Ik vrees dat vele ouderen onvoldoende in staat zijn zich te weren tegen dit bedrijf. Het lijkt me belangrijk dat tegen dit soort bedrijven moet worden gewaarschuwd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Goed dat u gewaarschuwd heeft, maar aan wie is dat gericht?
viewtopic.php?f=40&t=175291&p=2433453&h ... e#p2433453
overige-producten-f40/ervaring-met-soci ... 71517.html
viewtopic.php?f=92&t=188877&p=2639373&h ... e#p2639373
viewtopic.php?f=46&t=190612&p=2677511&h ... e#p2677511

Het nadeel van waarschuwen is dat het pas gedaan wordt als het al gebeurd is. Eerdere waarschuwingen ten spijt, het blijft gebeuren.

Dit bedrijf is er op uit om vooral de ouderen geld afhandig te maken. Het enige dat daar tegen gedaan kan worden is nee zeggen aan de deur of gebruik maken van het herroepingsrecht in de eerste 14 dagen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het wemelt op internet van de waarschuwingen voor dit soort bedrijven, maar helaas heeft dat niet genoeg effect zie ik.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door berndv »

Waarschuwen is altijd mooi, helaas komen deze waarschuwingen vaak te laat.
Zinaida31 schreef:
11 jul 2019 12:30
- Ze stellen zich van te voren op de hoogte te zijn van de thuissituatie van het 'slachtoffer'.
- Hiermee wekken ze de indruk dat ze de 'klant' kennen.
- Ze buiten de kwestbare positie van de doelgroep uit door hun kwetsbaarheid uit te vergroten.
- Sociale-controle BV belangrijkste product is angst, daar leven ze van.
- De naam Sociale- Controle, wekt valse verwachtingen van sociaal en betrokken.
Volgens mij is dit les 1 van de meeste verkooptrainingen. Creëer een behoefte en speel daar op in.
Zinaida31 schreef:
11 jul 2019 12:30
- De website laat ook zien dat het een drijf is dat alles doet om te misleiden. Het staat ook vol beloftes maar zonder daar bewijs of onderbouwing te leveren
Tja, ik zie dat niet. Maar goed, het is ook gewoon simpelweg een verkoopsite, dus ja, natuurlijk zullen ze veel beloftes doen. Ikea claimt ook dat haar meubels fijn zitten en haar bedden fijn liggen. En ja, dit hoeven ze ook niet te onderbouwen, ze prijzen hun goederen, of bij deze site diensten, aan.
Zinaida31 schreef:
11 jul 2019 12:30
Ik vrees dat vele ouderen onvoldoende in staat zijn zich te weren tegen dit bedrijf. Het lijkt me belangrijk dat tegen dit soort bedrijven moet worden gewaarschuwd.
Ik vrees dat niet alleen ouderen maar velen te naief zijn, maar goed, wat had u in gedachten als oplossing? Standaard iedereen die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt onder curatele stellen? Als u vindt dat uw vader geen contracten zou moeten afsluiten, zou u uw vader wellicht handelingsonbekwaam kunnen laten verklaren. Maar zo lang dat niet gebeurt, zullen bedrijven proberen om dingen te verkopen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijk eens naar Rambam.

https://www.npo3.nl/rambam/08-02-2018/BV_101386315

Blijkbaar hebt u zelf ook alle waarschuwingen gemist.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt als kind je steeds ouder wordende ouders, wel of niet dementerend , niet genoeg waarschuwen.
Erop blijven hameren dat ze niets maar dan ook helemaal niets afsluiten/kopen/ aan handtekeningen zetten of iemand zomaar binnenlaten ....etc etc.
En als het nog kan : gebruik maken vh herroepingsrecht.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door piet987654 »

is uw vader aangemeld bij het bel me niet register? Als dat het geval is dan had hij niet gebeld mogen worden,
en is dus ook het telefonische contract ongeldig. Of zijn ze daar aan de deur geweest ??

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

piet987654 schreef:
11 jul 2019 16:57
is uw vader aangemeld bij het bel me niet register? Als dat het geval is dan had hij niet gebeld mogen worden,
en is dus ook het telefonische contract ongeldig. Of zijn ze daar aan de deur geweest ??
Door je aan te melden bij het Bel me Niet register wordt een telefonische verkoop niet ongeldig, snap niet waar je dit vandaan haalt.

Je kunt wel een bedrijf aanmelden dat ze het register hebben genegeerd, hier kunnen ze een boete voor krijgen.

Op de verkoop heb je gewoon 14 dagen bedenktijd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door piet987654 »

sylvesterb schreef:
11 jul 2019 17:22
piet987654 schreef:
11 jul 2019 16:57
is uw vader aangemeld bij het bel me niet register? Als dat het geval is dan had hij niet gebeld mogen worden,
en is dus ook het telefonische contract ongeldig. Of zijn ze daar aan de deur geweest ??
Door je aan te melden bij het Bel me Niet register wordt een telefonische verkoop niet ongeldig, snap niet waar je dit vandaan haalt.

Je kunt wel een bedrijf aanmelden dat ze het register hebben genegeerd, hier kunnen ze een boete voor krijgen.

Op de verkoop heb je gewoon 14 dagen bedenktijd.
Waar dit vandaan komt?? De redenering is erg simpel:
Als iemand niet gebeld mag worden door een bedrijf, en dat bedrijf doet dat toch om iets te verkopen.
Dan is het simpel om te begrijpen dat een op deze manier aangegaan contract niet geldig is.
Om de doodsimpele reden: Er mocht immers niet gebeld worden. Dus als dat bedrijf zich aan de regels had
gehouden was er geen gesprek geweest en dus ook geen contract, Dat contract is immers een gevolg van
iets wat dat bedrijf niet mocht doen, namelijk bellen.


Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@piet

De OP nog maar even lezen. Ze waren mee naar binnen gekomen met een andere bewoner. Dus aan de deur.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

piet987654 schreef:
11 jul 2019 18:08
Waar dit vandaan komt?? De redenering is erg simpel
Je redenering is erg simpel, maar dat je denkt dat het zo is betekend niet dat het zo is en je heeft het nu wel als iets feitelijks weer, terwijl er geen enkele wettelijke basis voor is.

Los daarvan heb je bij telefonische verkoop 14 dagen bedenktijd. Daarna is de overeenkomst gewoon van toepassing bel me niet register of niet.

In dit geval kwamen ze langs de deur....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Moneyman »

piet987654 schreef:
11 jul 2019 18:08
Waar dit vandaan komt?? De redenering is erg simpel:
De redenering is even simpel als onjuist.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Rinustp »

Het is zo jammer dat dit soort dingen veel voorkomt.
Het grootste probleem is echter dat de oudere Nederlander niet bekend is met internet.
Je kunt er dus nog heel veel voor waarschuwen en veel op internet plaatsen maar de meeste senioren lezen dat simpelweg niet. Ze worden dus niet gewaarschuwd.
Ik geef computerondersteuning aan senioren die bekend willen worden met hun tablet of laptop. Ik kan je vertellen dat ze het verschil nog niet weten tussen het apparaat en internet. En ze weten het verschil niet tussen internet en Google.
En dat geldt niet alleen voor senioren.

De meeste schaffen een apparaat aan en duiken, al dan niet met ondersteuning van kinderen of kleinkinderen, zo snel mogelijk op Facebook of Whatsapp zodat ze met die nakomelingen kunnen appen.
Diezelfde nakomelingen bekommeren zich niet over de veiligheid van opa of oma en helpen hen niet met het juiste gebruik van het apparaat en de apps. Ze hebben er simpelweg het geduld niet voor.

Hier zit het grootste en belangrijkste probleem en oplichters weten dat.

Het zou heel goed zijn als de media hier eens een keer in zou duiken. Het zou een item voor omroep Max zijn.
Maar ja, het zal niet mogen van de netcoördinator vanwege de te verwachten lage kijkcijfers.

Dus voorlopig zal dit een probleem blijven ondanks dat wij met onze groep vrijwilligers hier hard aan werken.
Ik vind dit heel triest en heb het vaak met deze senioren te doen. Ik heb gesproken met mensen die al hun spaargeld ineens zijn kwijtgeraakt via een phishing mail. Ik wordt dan ontzettend kwaad maar kan verder niets voor die persoon betekenen. Dat maakt me triest.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Het zou heel goed zijn als de media hier eens een keer in zou duiken. Het zou een item voor omroep Max zijn. “

Heeft u Meldpunt nooit gezien? https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... _00750260/

Hier wordt geregeld gewaarschuwd voor internetoplichters.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hier kwamen ze gewoon aan de deur, niks internet.

IlseK
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2019 14:00

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door IlseK »

Helaas heb ik dezelfde ervaring met mijn moeder, 80 jaar oud. Ik kom bij mijn moeder op bezoek en ze laat mij zien dat ze een alarmapparaatje heeft, heel handig zegt ze. Bij enig doorvragen blijkt dat ze geen idee heeft hoe het precies werkt, wat de voorwaarden zijn, hoe duur het is e.d. Dit zal waarschijnlijk wel verteld zijn, maar dat vergeet ze of begrijpt ze dan niet helemaal. Omdat ze dan toch wordt overvallen door zo'n onverwacht bezoek staat ze daar op dat moment ook helemaal niet bij stil. Uiteraard heb ik bij Sociale Controle aangegeven dat mijn moeder gebruik wil maken van het 14 dagen herroepingsrecht. Dit is vervolgens ook geregeld. Wel met 49,95 annuleringskosten (zoals vermeld in de voorwaarden). 50 euro weg voor niets dus! Na mijn moeder zijn ze ook bij buren geweest, zelfde verhaal. Ook bij haar buurman, hij zit in een rolstoel dus voelt zich extra kwetsbaar waar natuurlijk op wordt ingespeeld. Zit ook nog eens in de schuldsanering dus kan dit helemaal niet betalen!
Waar ik problemen mee heb is dat oudere mensen rechtstreeks aan de deur worden benaderd. Ze hebben vaak geen idee waar het over gaat, voelen zich overvallen door plotseling bezoek en realiseren zich totaal niet waar ze zich op lange termijn aan verbinden.
Opvallend genoeg staan er geen prijzen op de site. Via de buurman hoorde ik dat het 29,95 euro per maand kost (wist mijn moeder niet te vertellen) wat ik een behoorlijk bedrag vind voor senioren met een kleine portemonnee.
Kortom, mensen van Sociale Controle, ik begrijp dat dit jullie doelgroep is, maar stop met deze manier van benaderen!!!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door 16again »

IlseK schreef:
03 okt 2019 14:28
Uiteraard heb ik bij Sociale Controle aangegeven dat mijn moeder gebruik wil maken van het 14 dagen herroepingsrecht. Dit is vervolgens ook geregeld. Wel met 49,95 annuleringskosten (zoals vermeld in de voorwaarden). 50 euro weg voor niets dus!
Die bepaling in de voorwaarden lijkt me niet deugen. Tijdens 14 dagen termijn behoor je kosteloos van de overeenkomst af te kunnen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale controle speelt in op angsten van senioren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die louche club is een tijd geleden ook al uitgebreid op tv behandeld. Ik dacht in Kassa.

Uiteraard mogen er geen annuleringskosten berekend wirden.

Gesloten