LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spam toename

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Rens51
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2016 12:52

Spam toename

Ongelezen bericht door Rens51 »

Beste Forum-lezers,

Ik ontvang steeds vaker spam achtige emails van vage internetadressen als 'zekerbruikbaar.eu' maar ook vergelijkbare onzin.
Doel lijkt dat je op links gaat klikken, niet doen dus.

De verzender naam verandert hierbij steeds, dus blokkeren heeft weinig nut.
Bedrijf noemt zich o.a. Speciale Voordeeltjes en geeft een adres in Hoofddorp.
Bij googelen vind ik vele klachten hierover.

Rapporteren via doorzenden van de email als bijlage naar de Fraude Helpdesk lijkt geen actie te initiëren.

Weet iemand hoe je deze spam kunt stoppen?
Waar je de domeinnaam kunt rapporteren vanwege spam?
Anders rest niets anders dan de ouderwetse PF4

Vr groet, Rens

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Rapporteren is echt zinloos. Komt de spam tussen uw goede e-mails terecht of gaan deze direct naar uw spamfolder? Wat voor emailadres heeft u (@gmail.com etc.)?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Jablan »

In de mail helemaal naar onderen gaan en daar de link voor afmelden gebruiken. Moet je meerdere keren doen en dan stopt het echt.

juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat moet je dus nooit doen Jablan. Dan zien ze adres uw email gelezen wordt en ontvangt u nog veel meer spam.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Lowieze »

juliomariner schreef:
13 feb 2021 08:27
Dat moet je dus nooit doen Jablan. Dan zien ze adres uw email gelezen wordt en ontvangt u nog veel meer spam.
Inderdaad een slecht advies. Je moet je alleen afmelden bij spam/ berichten in je spambox van bedrijven waarvoor je je ooit aangemeld hebt. Bij onbekende bedrijven dus juist niet, deze moet je blokkeren.
Een goed spamfilter houdt ook veel tegen.

TS, u kunt eventueel een melding maken bij de ACM
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... bij-de-acm

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat moet je in dit geval wel doen om er vanaf te komen. Niks slecht advies, dit hebben we vorig jaar bij de hand gehad. Ervaringsfeitje. ;)

juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door juliomariner »

Onzin, alle anti spam websites sd

Adviseren niet op de afmeldlink te drukken omdat je dan veel meer spam krijgt alleen voor Jablan maken de spammers een uitzondering

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Jablan »

De mail komt bij je binnen en dat kan alleen als het bedrijf uit Hoofddorp je mailadres al heeft. Onderaan afmelden gebruiken levert een pagina op met 'uw mailadres is uit de database verwijderd'. Bij dit bedrijf is dat een paar keer nodig om er volledig vanaf te komen en daarna is het rust. Klaar.

Die afmeldlink is overigens verplicht binnen de EU.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien zou u uw ongelijk eens een keer gewoon toe kunnen geven Jablan.

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
13 feb 2021 08:12
In de mail helemaal naar onderen gaan en daar de link voor afmelden gebruiken.
Slecht advies. Dan weet de verzender dat jouw emailadres werkt en actief is.
Jablan schreef:
13 feb 2021 09:13
De mail komt bij je binnen
Klopt.
Jablan schreef:
13 feb 2021 09:13
\en dat kan alleen als het bedrijf uit Hoofddorp je mailadres al heeft.
Klopt niet. Middels software kan je gewoon randomemailadressen genereren en hier dan emails heen verzenden. Tevens worden er emaillijsten verkocht waarbij die lijsten gebruikt worden om spam te verzenden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
13 feb 2021 10:02
Misschien zou u uw ongelijk eens een keer gewoon toe kunnen geven Jablan.
Als ik ongelijk zou hebben ... ja. Dat is hier niet het geval. Vorig jaar hadden we op één van de open mailadressen deze spam, uit Hoofddorp, en afmelden is de oplossing, die werkt. Deze keer zitten jullie er compleet naast, ook Rens, want die durft niet eens op de afmeldlink te klikken, terwijl in die link 'unsubscribe' als opdracht is verwerkt.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan heeft weinig om handen lijkt het wel, een echte toetsenbord artiest welke graag iedereen zijn gedachten als waarheid aanbied.
Maar foute adviezen geven is echt heel slecht, volg het dan ook nooit op, ook al werkt het bij Jablan wel.
Nooit, noot op een afmeldlink klikken, je bevestigd daarmee het bestaan en gebruik van het mailadres. De spam verspreiders zullen je erg dankbaar zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Jablan »

Hardnekkig vooroordeel, BL2. Dat is vroegâh misschien zo geweest, maar inmiddels zit hier EU-regelgeving op. Leg mij eens uit, waarom wij na afmelden geen spam meer ontvangen ...

Afmelden werkt, klagen niet. Kijk maar eens in je eigen mailbox: alles met reclame heeft een 'opt-out' mogelijkheid gekregen.

Als Rens51 het nu gewoon zou proberen, was dit hele topic er niet geweest.

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door kuklos »

Nee Jablan, het werkt niet. Je kan je in blijven graven, maar alle mensen hier met andere ervaringen bewijzen je ongelijk.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Erthanax »

Alsof echte spammers zich iets van EU regelgeving aantrekken. Afmelden is alleen zinvol bij fatsoenlijke organisaties, niet bij hardcore spammers. Of dit "bedrijf uit Hoofddorp" een fatsoenlijk bedrijf is weet ik niet, maar ik zou de gok niet nemen.

Volgens mij bieden de meeste providers de mogelijkheid om spam te melden, bv door "rechtsklikken" en een keuze te maken, of door het (ongelezen) bericht te slepen naar de spam-map. Het spamfilter van de provider leert daarvan, zodat bij voldoende meldingen deze verzender weggefilterd wordt. Dat kan overigens dus ook de reden zijn dat "afmelders" in de waan zijn dat hun afmelding gewerkt heeft.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

juliomariner schreef:
13 feb 2021 08:27
Dat moet je dus nooit doen Jablan. Dan zien ze adres uw email gelezen wordt en ontvangt u nog veel meer spam.
Dat advies heeft alleen zin voor "echte" spam. Veel van wat mensen spam noemen zijn nieuwsbrieven of marketinguitingen van bedrijven of organisaties waar ze ooit zaken mee hebben gedaan of affiliates daarvan. In die gevallen helpt unsubscriben echt wel.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
13 feb 2021 10:41
Nee Jablan, het werkt niet. Je kan je in blijven graven, maar alle mensen hier met andere ervaringen bewijzen je ongelijk.
Het enigste wat je bereikt met het advies van Jablan, is dat je nog meer spam krijgt. Dus nooit doen TS.

juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat klopt maar dit bedrijf uit Hoofddorp gebruikt verschillende afzendadressen. Dat lijkt me dus niet een bepaald betrouwbare organisatie.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
13 feb 2021 10:37
Afmelden werkt, klagen niet. Kijk maar eens in je eigen mailbox: alles met reclame heeft een 'opt-out' mogelijkheid gekregen.
Schijnbaar ontvang je veel reclame, omdat je deze tip geeft. Na het lezen van je adviezen snap ik dat ook wel.....
Wij ontvangen soms maanden geen reclame, gewoon omdat wij onze mailadressen niet te grabbel gooien en vooral niet op links klikken. Ook nu geen reclame aanwezig Jablan.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Spam toename

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Iedereen heeft tegenwoordig last van SPAM. In de wereld van marketing is het promoten van producten via email big business. Er zijn emaillijsten in omloop, deze kun je online kopen. Een bedrijf deze marketing ook uitbesteden en bedrijven uit o.a. India en China mailen dan jouw doelgroep in een bepaald land. Het is goedkoop en lucratief. Ik werd op mijn prive mail door het bedrijf KETOX24 gespamd. (Inmiddels mijn beste vijand) Dit bedrijf gebruikt een bedrijf uit India om hun producten te verkopen. In het onderwerp stonden de letters TW. Zodra ik het benoemde stopte de SPAM gelijk en de landingspagina (Dit is de verkooppagina) verdween in eens.

Op de verkooppagina staat de informatie over de opdrachtgever. Als de opdrachtgever in Nederland is gevestigd (Hoofddorp) Kun je een melding doen bij de ACM. De betaal link is bijvoorbeeld een bedrijf in Nederland.

Uiteraard heb ik hierover melding gemaakt bij de AFM. Elke email die krijg van Kxxxx TW meld ik gelijk bij de ACM.

(https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... bij-de-acm

Het melden van SPAM van bedrijven in Nederland heeft zin.

Gesloten