LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
HugoK1000
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2012 16:35

Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door HugoK1000 »

Geachte forumleden,

Ik zit in een geschil met het bedrijf Xelmedia. Ik heb eerder een jaarcontract afgesloten bij het bedrijf voor een domeinnaam en een mailadres. Enkele tijd geleden heb ik dit opgezegd toen zij een factuur voor het volgende jaar stuurde. Zij bevestigde de opzegging. Echter, het bedrijf wilt dat ik het factuur voldoe voor het aankomende jaar. Zij hanteren een opzegtermijn van enkele maanden waardoor ik volgens hun te laat was met opzeggen. Wat volgde is een discussie.

Juridisch gezien bestaat er de wet van Dam:

Op grond van de Wet Van Dam mag een consument een stilzwijgend verlengd contract op elke maand opzeggen, ongeacht de algemene voorwaarden. De opzegtermijn mag niet meer zijn dan een maand.

Het bedrijf beweerd dat ik geen aanspraak maak op deze regeling aangezien ik het contract onder een bedrijfsnaam heb afgesloten.

Dan is er nog de reflex werking die uitzondering maakt voor bedrijven:

De term “consument” betekent “particuliere persoon” die niet beroeps- of bedrijfsmatig contracten sluit. Bedrijven vallen hier niet onder en zijn dus gebonden aan de gewone regels uit de algemene voorwaarden van de leverancier. Dit geldt ook voor eenmanszaken en vennootschappen onder firma, hoewel daar soms een uitzondering geldt. Dit heet reflexwerking en wil zoveel zeggen dat het bedrijf in dit geval gezien moet worden als consument. Het idee hierachter is dat het bedrijf in die situatie eigenlijk dezelfde bescherming verdient.

De jurisprudentie (bv. Hoge Raad 21 september 2007, LJN BA7627) zegt dat het moet gaan om een ondernemer “die zich materieel niet van een consument onderscheidt en die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit”. Vrij vertaald moet het gaan om een overeenkomst die de ondernemer net zo goed als consument had kunnen sluiten, zoals het kopen van een pak koffie bij de Albert Heijn. Overeenkomsten die wél op het terrein van de ondernemer liggen, kunnen dus niet via reflexwerking worden aangevochten.

In een arrest van het Europese Hof van Justitie (C-464/01, Gruber) werd bepaald dat het kerncriterium is of het bestelde bedoeld is “om te voorzien in de consumptiebehoeften van een persoon als particulier”. Wanneer het bestelde óók een zakelijk doel dient, moet gelden dat “de overeenkomst zo los staat van de beroepsactiviteit van de betrokkene dat het verband marginaal wordt”. Hieruit blijkt dus dat het overduidelijk moet zijn dat de persoon voor (enkel) zijn eigen particuliere behoefte een overeenkomst aangaat. In alle andere gevallen zal er sprake zijn van een professionele activiteit.


De website, een site waar lampen te zien zijn die ik heb ontworpen, heeft geen zakelijk doel gediend. Ik heb deze lampen niet verkocht, ik heb er ook geen zakelijke activiteiten mee verricht. Daarom ben ik van mening dat deze website voor mijn eigen consumptie behoeften is gebruikt en dus valt onder de reflexwerking.

Ten tweede is er nog een nieuwe wet die vanaf 1 oktober met terugwerkende kracht is ingegaan.

Einde stilzwijgende verlenging zakelijke telecomcontracten

Per 1 oktober 2016 komt er een einde aan het stilzwijgend verlengen van bestaande zakelijke contracten door telecomaanbieders. Zakelijke klanten kunnen, na afloop van hun overeengekomen contractperiode, dan per maand kosteloos opzeggen. De wijziging is ook van toepassing op contracten die al stilzwijgend zijn verlengd

Het bedrijf beweert dat een domeinnaam niet valt onder een telecomabonnement. De definitie van telecommunicatie:

Moderne vormen van telecommunicatie zijn: (mobiele) telefoon, radio, televisie en internet. Een oudere vorm is telegrafie. Experimenten om te communiceren op afstand zijn zeer oud (vuur, rooksignalen, heliograaf, de optisch-mechanische telegrafie ontwikkeld door Claude Chappe in Frankrijk vanaf 1793 enz.).

Het bedrijf dreigt ondertussen met een incassobureau.

Ik vind het compleet verkeerd om op een dergelijke manier als ondernemer je geld te willen verdienen.
Het bedrijf dwingt mij iets af te laten nemen waar ik geen behoefte aan heb. Ik heb dit voor de abonnementsperiode inging aangegeven.

Hoe kan ik onder dit contract uitkomen?
Ik wil een eventuele rechtsgang met de nodige risico's voorkomen.

Alvast hartelijk bedankt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vraag: maak je die lampen als hobby of ben je werkzaam als ontwerper? (dat je er niks van verkocht hebt wil nog niet zeggen dat het niet zakelijk is)

M.i. vallen domeinnamen inderdaad niet onder telecommunicatiewet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door berndv »

HugoK1000 schreef:Per 1 oktober 2016 komt er een einde aan het stilzwijgend verlengen van bestaande zakelijke contracten door telecomaanbieders. Zakelijke klanten kunnen, na afloop van hun overeengekomen contractperiode, dan per maand kosteloos opzeggen. De wijziging is ook van toepassing op contracten die al stilzwijgend zijn verlengd
Dit houdt in dat er niet opnieuw stilzwijgend verlengd mag worden, dit betekent niet dat de stilzwijgende verlenging die in de afgelopen periode in is gegaan, teniet wordt gedaan. Zo was ook de overgangsperiode bij de wet van Dam toentertijd.
HugoK1000 schreef:De website, een site waar lampen te zien zijn die ik heb ontworpen, heeft geen zakelijk doel gediend. Ik heb deze lampen niet verkocht, ik heb er ook geen zakelijke activiteiten mee verricht. Daarom ben ik van mening dat deze website voor mijn eigen consumptie behoeften is gebruikt en dus valt onder de reflexwerking.
Houdt uw bedrijfsnaam en bedrijfsactiviteit enig verband met het ontwerpen van lampen? Dan maakt het op zich niet uit of u via die website de lampen heeft verkocht of dat u dit uitsluitend als showroom gebruikte. Tenzij u bijvoorbeeld bedrijfsmatig werkzaam bent als, noem eens wat, klusjesman, en u in uw vrije tijd lampen ontwerpt en hier de website voor had.
HugoK1000 schreef:Het bedrijf beweert dat een domeinnaam niet valt onder een telecomabonnement. De definitie van telecommunicatie:

Moderne vormen van telecommunicatie zijn: (mobiele) telefoon, radio, televisie en internet. Een oudere vorm is telegrafie. Experimenten om te communiceren op afstand zijn zeer oud (vuur, rooksignalen, heliograaf, de optisch-mechanische telegrafie ontwikkeld door Claude Chappe in Frankrijk vanaf 1793 enz.).
Dat klopt, een hostingovereenkomst of een domeinnaam valt inderdaad niet onder die regeling. Het deel internet dat daarin genoemd wordt is de dienst internet, dus uw internetaansluiting, niet een hostingovereenkomst.
HugoK1000 schreef:Hoe kan ik onder dit contract uitkomen?
Ik wil een eventuele rechtsgang met de nodige risico's voorkomen.
de opzegging nu doen en de rekening betalen is waarschijnlijk de enige manier om hieronder uit te komen. Als zij bij hun standpunt blijven dat ze in hun recht staan en u doet dat ook, is een rechtsgang onvermijdelijk.

HugoK1000
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2012 16:35

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door HugoK1000 »

Bedankt voor de reacties. Ik heb de factuur betaald.
Mijn inziens is dit een volledige verkeerde manier van ondernemen.
Ik hoop dat de wetgeving m.b.t. stilzwijgende verlenging van zakelijke contracten snel aangepast zal worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals je zelf aangeeft moet het voor de reflexwerking gaan om activiteiten
die zich materieel niet van een consument onderscheidt en die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit
Het aanhouden van een website voor je producten/onderneming/activiteiten is een activiteit die duidelijk juist wel onderscheidend is van wat een normale consument dagelijks doet. Het maakt daarbij weinig uit of het gaat om een verkoopsite is of slechts om een veredeld visitekaartje waarop je alleen wat foto's hebt staan. Dat geldt ook als de website niet een hoofdactiviteit is.

Op het moment dat je als onderneming een website opzet/aanhoudt (wat zo zal zijn aangezien je het contract onder de bedrijfsnaam hebt afgesloten), is dat des te meer aanleiding om te spreken van een zakelijke overeenkomst. Dus helaas, vooralsnog kunnen deze contracten nog stilzwijgend worden verlengd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door berndv »

kweenie schreef:vooralsnog kunnen deze contracten nog stilzwijgend worden verlengd.
dat kan dan gelukkig niet, maar dat kan pas sinds 1 oktober niet meer. Alle contracten die voor die datum al verlengd zijn, stilzwijgend of niet, dienen wel eerst uitgezeten worden.
HugoK1000 schreef:Ik hoop dat de wetgeving m.b.t. stilzwijgende verlenging van zakelijke contracten snel aangepast zal worden.
die wetgeving ís aangepast, alleen heeft u er nog niets aan, aangezien uw contract al verlengd was.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor het aangeven van de datum. Ik wist dat het eraan zat te komen, maar niet per wanneer. Nu dus wel.
(TS is wel op zijn wenken bediend :wink: )

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door bprosman »

Beetje offtopic maar behalve de klachten over automatische verlenging ken ik even zoveel voorbeelden van bedrijven die in het verleden geraakt werden doordat iemand binnen de organisatie vergat het domein te verlengen en juist blij zouden zijn met een automatische verlenging.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Stilzwijgende verlenging domeinnaam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HugoK1000 schreef:Bedankt voor de reacties. Ik heb de factuur betaald.
Mijn inziens is dit een volledige verkeerde manier van ondernemen.
Ik hoop dat de wetgeving m.b.t. stilzwijgende verlenging van zakelijke contracten snel aangepast zal worden.
Domeinnamen zijn altijd overeenkomsten per jaar. Je had dus voordat je de factuur had ontvangen (1 maand vooraf) moeten opzeggen.

Gesloten