LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tele2 is een krimpende zaak. Voorlopig blijf er nog het allergoedkoopste over. Alleen de langzaamste internet zit nog bij tele2. Voor de rest word je doorverwezen naar T-mobile. Een of twee jaar, dan verdwijnt ook de naam tele2. De winkels gaan dit jaar nog dicht of worden T-mobile. Het wordt duidelijk ontmanteld.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 09:39
Dit soort argumentatie is anders alles behalve "logica". Al is het maar omdat het natuurlijk gaat om beperkingen die opgelegd worden door de contractanten, en niet om beperkingen van buitenaf.
En zo zie je dus dat alles een beperking kan hebben, maar toch ongelimiteerd is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 09:49
Moneyman schreef:
03 sep 2019 09:39
Dit soort argumentatie is anders alles behalve "logica". Al is het maar omdat het natuurlijk gaat om beperkingen die opgelegd worden door de contractanten, en niet om beperkingen van buitenaf.
En zo zie je dus dat alles een beperking kan hebben, maar toch ongelimiteerd is.
Die conclusie kan natuurlijk niet volgen uit het citaat. Bovendien is het ook gewoon taalkundig onjuist.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 10:18
Die conclusie kan natuurlijk niet volgen uit het citaat. Bovendien is het ook gewoon taalkundig onjuist.
Wij leven in een vrij land, maar hebben toch wetten en regels. Dat strookt ook niet met elkaar.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 10:42
Moneyman schreef:
03 sep 2019 10:18
Die conclusie kan natuurlijk niet volgen uit het citaat. Bovendien is het ook gewoon taalkundig onjuist.
Wij leven in een vrij land, maar hebben toch wetten en regels. Dat strookt ook niet met elkaar.
Je hebt het écht totaal niet begrepen. Wat een armoedige argumentatie.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 13:11
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 10:42
Moneyman schreef:
03 sep 2019 10:18
Die conclusie kan natuurlijk niet volgen uit het citaat. Bovendien is het ook gewoon taalkundig onjuist.
Wij leven in een vrij land, maar hebben toch wetten en regels. Dat strookt ook niet met elkaar.
Je hebt het écht totaal niet begrepen. Wat een armoedige argumentatie.
Laat mij maar dom zijn. Wat dan wel vreemd is, is dat een aantal personen op een forum het beter denken te weten dan juristen die voor grote bedrijven werken.
Er wordt unlimited data aangeboden. Dus zonder beperking. Er wordt geen beperking opgelegd, er kan ongelimiteerd data binnengehaald worden. Dat daar een extra handeling voor nodig is, is in mijn ogen geen grens. U mag dat anders vinden, maar zoals al vaker gezegd is uw gedachtegang niets meer of minder waard dan de mijne. Enkel bij een rechtszaak zou in die situatie bekeken kunnen worden wie zijn mening moet aanpassen.

In de bewoording van een aantal personen hier kan iedereen rechterlijk aangepakt worden omdat het woordje ‘onbeperkt’ of ‘unlimited’ ten onrechte gebruikt zou worden. Echter zijn er nergens uitspraken neergezet dat het ook daadwerkelijk misleiding zou zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:44
Laat mij maar dom zijn. Wat dan wel vreemd is, is dat een aantal personen op een forum het beter denken te weten dan juristen die voor grote bedrijven werken.
Je gaat uit van de aanname dat de juristen jouw mening onderschrijven. Dat is natuurlijk onzin: de werkelijkheid is dat men heel vaak exact weet of iets wel of niet mag, maar er desondanks toch voor kiest om het wel te doen.
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:44
Er wordt unlimited data aangeboden. Dus zonder beperking. Er wordt geen beperking opgelegd, er kan ongelimiteerd data binnengehaald worden. Dat daar een extra handeling voor nodig is, is in mijn ogen geen grens. U mag dat anders vinden, maar zoals al vaker gezegd is uw gedachtegang niets meer of minder waard dan de mijne. Enkel bij een rechtszaak zou in die situatie bekeken kunnen worden wie zijn mening moet aanpassen.
Het blijft grappig hoe je een beperkende handeling tot "geen beperking" probeert te transformeren.
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:44
In de bewoording van een aantal personen hier kan iedereen rechterlijk aangepakt worden omdat het woordje ‘onbeperkt’ of ‘unlimited’ ten onrechte gebruikt zou worden. Echter zijn er nergens uitspraken neergezet dat het ook daadwerkelijk misleiding zou zijn.
Natuurlijk, en dat is ook logisch. Daar hebben we de RCC voor, en jij weet dankzij je deelname in weet ik hoe veel eerdere soortgelijke discussies op dit forum even goed als ik dat dergelijke uitingen door de RCC als misleidend worden beschouwd. Dat ontkennen zou echt een nieuw dieptepunt in de discussie zijn.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:44
Laat mij maar dom zijn. Wat dan wel vreemd is, is dat een aantal personen op een forum het beter denken te weten dan juristen die voor grote bedrijven werken.
Ik had tegen zes adverteerders een klacht ingediend voor een reclame van Veronica. Veronica, een groot bedrijf, had twee van haar juristen op de zaak gehad. Een van mijn klachten was dat er in de reclame geen geografisch adres was opgenomen. De reactie van deze twee juristen hierop was: "wij weten niet wat een geografisch adres is". De RCC heeft toen maar de term "fysiek adres" gehanteerd. Ik won uiteraard. Dat een jurist voor een groot bedrijf werkt is geen kwaliteitsgarantie.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Je gaat uit van de aanname dat de juristen jouw mening onderschrijven.
U gaat er van uit dat uw aanname onderschreven wordt.
Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Het blijft grappig hoe je een beperkende handeling tot "geen beperking" probeert te transformeren.
Of het een beperking is om een knopje aan te vinken is een persoonlijk iets. Ik lees geen onderbouwing waarom uw mening boven die van mij zou staan.
Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Natuurlijk, en dat is ook logisch. Daar hebben we de RCC voor, en jij weet dankzij je deelname in weet ik hoe veel eerdere soortgelijke discussies op dit forum even goed als ik dat dergelijke uitingen door de RCC als misleidend worden beschouwd. Dat ontkennen zou echt een nieuw dieptepunt in de discussie zijn.
Mag ik even lachen om dit zwakte argument. Als er uitspraken zouden liggen, waarom ontstaat dan elke keer dezelfde discussie?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:04
Of het een beperking is om een knopje aan te vinken is een persoonlijk iets.
Nee, het is objectief bepaalbaar dat een limiet bij 5 GB een beperking inhoudt. Dat die limiet steeds met 1 GB kan worden opgeschoven doet daar niets aan af.
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:04
Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Natuurlijk, en dat is ook logisch. Daar hebben we de RCC voor, en jij weet dankzij je deelname in weet ik hoe veel eerdere soortgelijke discussies op dit forum even goed als ik dat dergelijke uitingen door de RCC als misleidend worden beschouwd. Dat ontkennen zou echt een nieuw dieptepunt in de discussie zijn.
Mag ik even lachen om dit zwakte argument. Als er uitspraken zouden liggen, waarom ontstaat dan elke keer dezelfde discussie?
Die discussies ontstaan omdat je de rechtspraak niet accepteert.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Discussies onstaan omdat er het contract niet gerespecteerd wordt. Er wordt naar een beding gezocht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
03 sep 2019 16:08
Die discussies ontstaan omdat je de rechtspraak niet accepteert.
Is een uitspraak van de RCC nu ineens hetzelfde als rechtspraak?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:04
Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Je gaat uit van de aanname dat de juristen jouw mening onderschrijven.
U gaat er van uit dat uw aanname onderschreven wordt.
Waar schrijf ik dat? Jij bent degene die zich op de juristen beroept, ik niet.
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:04
Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Natuurlijk, en dat is ook logisch. Daar hebben we de RCC voor, en jij weet dankzij je deelname in weet ik hoe veel eerdere soortgelijke discussies op dit forum even goed als ik dat dergelijke uitingen door de RCC als misleidend worden beschouwd. Dat ontkennen zou echt een nieuw dieptepunt in de discussie zijn.
Mag ik even lachen om dit zwakte argument. Als er uitspraken zouden liggen, waarom ontstaat dan elke keer dezelfde discussie?
:shock: dus tóch een nieuw dieptepunt. Had ik niet van je verwacht, want je weet beter. En dan verwijt je mij een zwakte-argument...? De discussie ontstaat simpelweg omdat jij je eigen mening belangrijker vindt dan staande rechtspraak. Want zolang de rechter deze stroom aan identieke uitspraken niet in hoger beroep vernietigt, is dit waar je het mee moet doen. Of ben je écht van mening dat jouw lekenmening van groter gewicht is dan jarenlang staand recht van de RCC...?
Laatst gewijzigd door Moneyman op 03 sep 2019 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

(vervolg)

Ik heb de relevante delen speciaal voor jou maar even rood gemaakt. Eén van de vele uitspraken over dit thema:
De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial waarin T-Mobile haar ‘Unlimited Data’ abonnement aanprijst. (...)

Het standpunt van klager
Het standpunt van klager, zoals verwoord in de schriftelijke klacht en tijdens de mondelinge behandeling ter zitting, wordt als volgt samengevat. In de commercial wordt gezegd dat je niets meer hoeft te missen met het Unlimited Data abonnement van T-Mobile. Dit klopt niet, aldus klager. Hij heeft dit abonnement, waarbij je 5 GB per dag krijgt. Als deze bundel op is, kun je gratis aanvullen met steeds 1 GB. De eerste aanvulling van 1 GB kan al worden geactiveerd voordat de bundel van 5 GB verbruikt is, zodat in totaal 6 GB per dag zonder onderbreking kan worden gebruikt. Dat is niet het geval met de daaropvolgende aanvullingen. Weliswaar wordt de gebruiker gewaarschuwd als 80% van de aanvullende bundel verbruikt is, maar er kan telkens pas worden geüpgraded met 1 GB als die databundel helemaal is verbruikt. Totdat dit handmatig upgraden is voltooid, wat ongeveer een halve minuut duurt, valt het internet weg. Dan gebeurt er dus precies wat in de reclame bij ‘oom Joris’ gebeurt. Het Unlimited Data abonnement biedt niet de oplossing voor het probleem dat in de commercial wordt geschetst, terwijl die indruk wel wordt gewekt. Gelet hierop vindt klager de mededeling “mis geen moment met Unlimited Data van T-Mobile” niet juist.

(...)

Het oordeel van de Commissie
1) In de televisiecommercial wordt het Unlimited Data abonnement van T-Mobile aangeprezen met de in beeld verschijnende en de uitgesproken zinsneden “mis geen moment” en “zorg dat je geen moment hoeft te missen (…)”. De klacht werpt de vraag op of deze zinsneden onjuist zijn en zo ja, of de commercial daardoor misleidend is. Opgemerkt wordt dat klager niet betwist dat de hoeveelheid te verkrijgen data bij dit abonnement daadwerkelijk ‘unlimited’ is. De Commissie overweegt als volgt.

2) Het Unlimited Data abonnement kent een internetbundel van 5 GB per dag. Bij verbruik van 80% van de dagbundel krijgt de gebruiker een waarschuwings-sms, met daarin een hyperlink waarmee direct en kosteloos een ‘aanvuller’ van 1 GB kan worden geactiveerd. Niet is in geschil dat de gebruiker van het abonnement aldus 6 GB aan data zonder onderbreking kan gebruiken.

3) T-Mobile heeft niet weersproken dat de volgende aanvullers van telkens 1 GB pas kunnen worden geactiveerd op het moment dat de voorgaande databundel geheel is verbruikt. Evenmin is weersproken dat dit handmatig activeren van de aanvuller ongeveer een halve minuut in beslag neemt, terwijl de internetverbinding is verbroken (‘cut-off’) zolang de aanvullende 1 GB niet is geactiveerd. In die situatie is het dus goed mogelijk dat de gebruiker wel ‘een moment mist’.

4) Het verweer van T-Mobile dat de mededeling in de commercial “mis geen moment” niet letterlijk moet worden genomen, kan niet slagen. De absolute mededeling is voor de gemiddelde consument onvoldoende herkenbaar als een – kennelijk door T-Mobile bedoelde – overdrijving van de eigenschappen en voordelen van het Unlimited Data abonnement. De gemiddelde consument zal bij het zien van de reclame juist aannemen dat je 24 uur per dag ongelimiteerd en zonder onderbreking kan internetten, wat dus niet zo is. Ook het argument dat de meeste gebruikers van het Unlimited Data abonnement niet met een ‘cut-off’ te maken krijgen, omdat zij aan de dagbundel van 5 GB genoeg hebben, kan T-Mobile niet baten. Juist voor de ‘heavy users’ kan de aanprijzing dat zij met het Unlimited Data abonnement geen moment (hoeven te) missen een belangrijke overweging zijn om dit abonnement aan te schaffen. Zoals hiervoor is overwogen, gaat de boodschap “mis geen moment” niet meer op wanneer 6 GB aan data is verbruikt en de internetverbinding tijdelijk wordt verbroken totdat de aanvuller van telkens 1 GB is geactiveerd.

5) Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de televisiecommercial te absoluut is en daardoor gepaard gaat met onjuiste informatie over de voordelen van het aangeprezen abonnement als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

6) Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 16:21
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:04
Moneyman schreef:
03 sep 2019 14:36
Je gaat uit van de aanname dat de juristen jouw mening onderschrijven.
U gaat er van uit dat uw aanname onderschreven wordt.
Waar schrijf ik dat? Jij bent degene die zich op de juristen beroept, ik niet.
U ziet mij nergens schrijven dat mijn tekst onderschreven wordt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:24
Moneyman schreef:
03 sep 2019 16:21
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:04

U gaat er van uit dat uw aanname onderschreven wordt.
Waar schrijf ik dat? Jij bent degene die zich op de juristen beroept, ik niet.
U ziet mij nergens schrijven dat mijn tekst onderschreven wordt.
Dat is de enige logische uitleg van je reactie. Er is geen andere valide reden om dit argument te gebruiken dan je standpunt ermee te onderstrepen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 16:25
Dat is de enige logische uitleg van je reactie. Er is geen andere valide reden om dit argument te gebruiken dan je standpunt ermee te onderstrepen.
Mijn enige logische verklaring heb ik al vaker gegeven. En dat is dat uw mening niet boven of onder de mijne staat. Pas met een rechterlijke uitspraak kan een mening bijgesteld worden. Uw mening is zonder onderbouwing nog geen waarheid. Dat wil dus ook niet zeggen dat mensen met een andere mening het per definitie fout hebben.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 16:38
Moneyman schreef:
03 sep 2019 16:25
Dat is de enige logische uitleg van je reactie. Er is geen andere valide reden om dit argument te gebruiken dan je standpunt ermee te onderstrepen.
Mijn enige logische verklaring heb ik al vaker gegeven. En dat is dat uw mening niet boven of onder de mijne staat. Pas met een rechterlijke uitspraak kan een mening bijgesteld worden. Uw mening is zonder onderbouwing nog geen waarheid. Dat wil dus ook niet zeggen dat mensen met een andere mening het per definitie fout hebben.
Je draait wéér weg bij het punt waar dit stukje discussie over gaat, dat maakt het zo lastig discussiëren met jou. Het gaat niet om de vraag wiens mening belangrijker is, het gaat om de gebruikte argumentatie. Iedere keer als je argumentatie weerlegd wordt, kom je met "dat is ook maar een mening", zonder inhoudelijk in te gaan op de gegeven argumenten. Dat is echt een waste of time.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat tussen het ophogen steeds de verbinding wegvalt, is wel een hinderlijke beperking.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: TELE 2 "UNLIMITED" 4G Abonnement

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Tsja... Zonder die uitspraak blijft het een lastige discussie, omdat ieder ook nog een ander gewicht aan de gebruikte argumenten geeft.

Ze zaak die MM quote is zoals ik hem. lees niet geheel relevant, want de RCC doet enkel een uitspraak over dat je door een SMS te moeten versturen je "een moment mist" en ze zeggen niets over de waarde van het woord ongelimiteerd.

T-mobile heeft eerder een zaak gewonnen waarbij ze adverteerde met ongelimiteerd en in de kleine letters "ongelimiteerd tot x dagen" en de RCC vond niet dat hier sprake was van misleiding of misbruik van de term ongelimiteerd. Deze is in beroep bevestigd.

zelf trek ik hier de conclusie uit dat voor de RCC ongelimiteerd met daarbij een toelichting over wat ze bedoelen mogelijk akkoord is.

En zoals eerder aangehaald... Als je onbeperkt Spare Ribs eet moet je tussendoor ook bijbestellen en dat zou je dan ook als misleidend kunnen zien want op enig moment is je bord even leeg....

zelf zie ik dus argumenten voor beide kanten.

Gesloten