LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort te duur

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
hdvr
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2008 22:25

Telfort te duur

Ongelezen bericht door hdvr »

Maart 2007 heb ik een abonnement afgesloten bij Speedlinq voor internet en telefonie. Dit is een 20 Mb verbinding, ZONDER vaste lijn toeslag. Sinds die tijd heb ik weinig tot geen problemen gehad. Juni 2008 is Speedlinq overgenomen door Telfort. In de welkomstbrief van 16 juni staat letterlijk:
Uw abonnement en abonnementsprijs blijft hetzelfde.
Ja ja, Wat blijkt nu? Telfort brengt, ondanks de mooie woorden in de welkomstbrief WEL netwerkkosten van € 7,98 excl. btw (dat is € 9,95 incl. btw) in rekening. Toen ik daar achter kwam heb ik uiteraard een mailtje gestuurd met de vraag hoe het kan dat het abonnement ongeveer €10,- per maand duurder is dan bij Speedlinq. Het antwoord:

Het ADSL signaal kan alleen worden doorgegeven via de KPN "koperdraden". Het is dus noodzakelijk dat de voorzieningen hiervoor aanwezig zijn, anders is Telfort niet in staat de ADSL-dienst bij u thuis te leveren, en kunt u ook geen gebruik maken van Telfort Telefonie. In het geval van nummerportering wordt uw huidige KPN telefoonaansluiting opgezegd. Hierbij is echter behoud van de "koperdraden" noodzakelijk ten behoeve van uw ADSL-aansluiting.
Voor de instandhouding van de koperdraden wordt € 9,95 in rekening gebracht. Deze kosten zullen via uw maandelijkse ADSL factuur in rekening worden gebracht.

Ik vind dat dit niet kan en heb nu verzocht om het teveel betaalde bedrag terug te storten.

jaywalker
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:52

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door jaywalker »

Dit blijft natuurlijk een hele vreemde zaak, op de Telfort site is hier niets over terug te vinden en bovendien is Telfort een 100% KPN dochter, en dus lijkt het een erg vreemd verhaal dat zij de koperen draden van het moederbedrijf zouden moeten huren..........

Lijkt mij ook niet echt dat de KPN de draden komt weggraven en slopen uit uw huis als er geen KPN telefonie meer is..........

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door TdeHond »

Duidelijkheid
Telfort internet met vaste maandbedragen kent geen misleidende aanbiedingen. Het is een vast laag maandbedrag zonder prijsverhogingen na 12 maanden of extra kosten voor de doorbelasting van het vaste lijngebruik. Een geheel nieuwe benadering bla bla
"Telfort internet kiest voor duidelijkheid richting de consument en maakt hiermee een einde aan de ondoorzichtige internetmarkt", zegt Marco Visser, CEO Telfort.
Bron: http://www.telfort.nl/over/pers/persber ... /11102007/

Ik zou dus maar een toelichting vragen. Zo te lezen is de praktijk bij Telfort anders dan zij in een persbericht voorspiegelen.

hdvr
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2008 22:25

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door hdvr »

Het antwoord van Telfort:


U heeft bij uw oude provider geen netwerk kosten betaald terwijl zij deze deze wel in rekening hadden moeten brengen. U heeft dus het geluk dat u een aantal maanden voor €9,95 per maand minder internet geleverd heeft gekregen.
Na de overstap naar Telfort zijn deze kosten wel in rekening gebracht. Uit coulance zal Telfort de netwerk kosten uit het verleden niet factureren.

De reden dat u deze kosten betaald ziet u terug in onderstaande artikel uit de algemene voorwaarden.

11.5 De klant draagt zelf de kosten van zijn aansluiting op een telecommunicatienetwerk, nodig voor toegang tot de dienst. De prijzen van Telfort ADSL zijn gebaseerd op basis van linesharing. Indien de Klant Telfort ADSL Diensten afneemt zonder gebruik te maken van telefonie van KPN op dezelfde lijn, is KPN gerechtigd kosten voor het gebruik van de lijn alsmede kosten voor installatie in rekening te brengen. Telfort berekent deze kosten door aan de Klant.

Mijn antwoord hierop:

Deze stelling is pertinent onjuist. Speedlinq heeft precies in rekening gebracht wat afgesproken was. ZONDER VASTE LIJN TOESLAG.
Ik sta er op dat u het teveel in rekening gebrachte bedrag van € 9,95 per OMMEGAANDE aan mij terugstort. wellicht ten overvloede verwijs ik u ook nog eens naar uw eigen persbericht, en LEES dan wat er staat onder het kopje DUIDELIJKHEID: http://www.telfort.nl/over/pers/persber ... /11102007/
En kom nu alstublieft niet meer met onjuiste verhalen, het bedrag dat u mij maandelijks in rekening brengt klopt gewoon niet met de bedragen die op uw website staan voor 20 Mb internet + bellen.
Ik krijg hier een heel naar gevoel bij.
Dit hele verhaal kunt u uiteraard terug vinden op www.trosradar.nl onder het forum Internet, item Telfort te duur.

Met niet meer zo vriendelijke groet

ik dus.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door Wubo »

inderdaad wat tegenstrijdige berichten zo, ben benieuwd hoe dit afloopt.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door TdeHond »

Het lijkt mij dat het interessant zou zijn om dit voor te leggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie. Ik zou daar zeker de pers bij betrekken omdat Telfort in bovenvermeld persbericht het tegenovergestelde beweert.

Misschien interessant voor b.v. de Telegraaf om het verloop van deze zaak te volgen?

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door TdeHond »

http://www.consumentenbond.nl/forum/sho ... php?t=2745

Hier kunt u nog een oud item over Speedlinq + linesharing terug vinden.

Het lijkt erop dat Telfort een manier gevonden heeft om klanten van ingelijfde providers als Speedlinq extra te belasten door dit in rekening te brengen zonder vooraf de ingelijfde klant op de hoogte te stellen dat zij dit zouden gaan doen. M.i. had dit in rekening brengen van linesharing in de inlijvingsbrief door Telfort moeten staan zodat u per migratiedatum naar Telfort bij Speedlinq had kunnen opzeggen.

Ik neem aan dat in de inlijvingsbrief stond dat de tarieven hetzelfde bleven. Als u bij Speedlinq niet voor linesharing betaalde, moet m.i. Telfort dit continueren als in de inlijvingsbrief stond dat de tarieven gelijk bleven.

hdvr
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2008 22:25

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door hdvr »

Op 19 november heb ik het volgende bericht van Telfort ontvangen:

U heeft op dit moment een 20 Mb abonnement volgens het oude contract van Speedlinq, de oude algemene voorwaarden en daarbij de oude abonnementskosten. Bij de overname van Telfort heeft er voor u alleen een naamsverandering van provider plaatsgevonden. U kunt uw abonnement omzetten naar een Telfort 20 Mb abonnement van 19,95. Bij dit abonnement zitten de netwerkkosten al in begrepen. Klanten die een Telfort internet 20 Mb abonnement aanvragen of deze om laten zetten, krijgen een nieuw contract met nieuwe algemene voorwaarden en nieuwe abonnementskosten. U kunt uw abonnement omzetten via de website:

-> U gaat naar www.telfort.nl
-> Mijn Telfort
-> Internet
-> Abonnement wijzigen
-> U vult uw gebruikersnaam en wachtwoord in
-> U wijzigt uw abonnement in Telfort 20 Mb

Aangezien u niet de mogelijkheid heeft gehad uw abonnement voor 1 september om te zetten naar een Telfort 20 Mb abonnement, hoeft u de wijzigingskosten van € 24,95 niet te betalen. Mocht u hiervoor wel gefactureerd worden, adviseer ik u contact op te nemen met de Klantenservice 0900-9596 -> optie 2 -> optie 2 -> optie 2.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Ik ga hier middels een brief op reageren. De inhoud in het kort:

Ik vind het natuurlijk heel fijn dat ik de wijzigingskosten van € 24,95 niet hoef te betalen....van de zotte natuurlijk, zij nemen Speedlinq over en de klant mag dan wijzigingskosten betalen om over te stappen naar het bedrijf wat je abonnement heeft overgenomen.
Verder moet je, als je overstapt naar Telfort 20 Mb, en je wil gebruik blijven maken van een draadloos modem, een nieuw modem nemen.
Kosten hiervan zijn € 70,- en dan krijg je het modem in bruikleen....

Mijn voorstel aan Telfort is dat ik alleen overstap als de wijzigingskosten niet hoef te betalen en dat ze de € 70,- voor het modem verrekenen met de teveel in rekening gebrachte netwerkkosten.

En natuurlijk heb ik als bijlage de pagina van Speedlinq met de aanbieding van destijds, waar duidelijk op staat "Incl. Speedlinq bellen & toeslag vaste lijn."

Ik heb ook aangegeven dat als men niet akkoord gaat met mijn voorstel het abonnement per direct is ontbonden. Dit omdat mij niet geleverd wordt wat met mij is afgesproken.

Ik ben benieuwd.

Wapppie
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2008 08:29

Re: Telfort te duur

Ongelezen bericht door Wapppie »

Hoeveel betaal je voor dat ex-speedlinq abonnement dan? Minder dan 20 euro zal dat vast niet zijn...

Overstappen naar een ander modem lijkt me niet nodig, Telfort gebruikt gewoon standaard babyxl (tiscali) netwerk op de meeste plaatsen. vci/vpi 0/34 rfc1483 bridged.
Dat modem in bruikleen kunnen ze houden als je er toch al 1 hebt.

Als ze Speedlinq abonnementen overnemen onder dezelfde voorwaarden als bij Speedlinq, mogen ze geen lijnkosten in rekening brengen. Overstappen op Telfort voorwaarden is een actieve daad van de abonnee, en mag dus wel wat kosten. Als de voorwaarden of productspecificaties van Speedlinq zeggen dat de klant geen lijnkosten hoeft te betalen, hoeft de klant geen lijnkosten te betalen. De expliciete vermelding dat dat niet hoeft, gaat boven de algemene voorwaarden die immers niet expliciet maar algemeen zijn (voor als dingen niet reeds expliciet anders geregeld zijn).

In dit geval is het natuurlijk wel puur klantje pesten, om maar zoveel mogelijk mensen van Speedlinq naar Telfort te laten overstappen. Maar strikt genomen mag het niet zo.

Off-topic: hoe zit dat bij Alice? Die rekenen namelijk wel aanlegkosten voor een lijn, maar het is niet helemaal duidelijk of daar ook maandelijkse kosten bij zitten.

Gesloten