Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Anne Z.
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 15:23

Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door Anne Z. »

Ik heb een vraag mbt de “valse Facebook-winactie namens 'Bol.com' betreft creditcardfraude door oplichters”.
Eigenlijk ben ik altijd enorm voorzichtig en klik nagenoeg nergens op als het dit soort zaken betreft. Eerlijk is eerlijk…ik was toch nieuwsgierig en heb de link geopend. Ik las een Belgisch telefoonnummer en las ook dat je je moet afmelden bij een adres in Las Vegas…!!! Desalniettemin heb ik, puur uit nieuwsgierigheid, eens verder geklikt. Heb m’n naam en mailadres ingevuld (deze hadden ze immers toch al). Ook m’n huisadres en telefoonnummer. Om je gewonnen product te ontvangen moet je €2 betalen middels een afschrijving via je creditcard. Ik heb geen gegevens omtrent een creditcard ingevuld, want ik ben niet in het bezit van een creditcard ;). Tevens werd m’n argwaan ook groter en groter. Hoezo win je iets en zou je alsnog €2 moeten betalen!

Mijn vraag is als volgt: nu ze geen gegevens omtrent een creditcard hebben kunnen ze me niks maken toch? Ze kunnen m.i hooguit m’n mailbox vol gooien met allerlei spam. Scheelt dat ik voor online aankopen een Gmail-account heb aangemaakt en nooit mijn “reguliere” mailaccount gebruik.

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden, want het knaagt toch wel enigszins. Het was hoe dan ook weer een goede les.

Hartelijke groet,

Anne

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door kuklos »

Anne Z. schreef:
17 jan 2022 15:33
Mijn vraag is als volgt: nu ze geen gegevens omtrent een creditcard hebben kunnen ze me niks maken toch?
Heb je ergens voor getekend/ergens akkoord op gegeven? Dat is een redelijk cruciaal detail in deze vraag.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hier een soortgelijke actie van vorig jaar

https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/ar ... plichters/

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door juliomariner »

tip voor de volgende keer: bedwing uw nieuwsgierigheid, ze leverd alleen maar problemen op.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De vraag is of er een verkoop overeenkomst is aangegaan. Als er een verkoop overeenkomst is afgegaan heb je meestal 14 dagen opzegtermijn.

Bij problemen kan je contact opnemen met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor advies.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Seinhuis, probleem is dat dit waarschijnlijk om een buitenlands bedrijf gaat, deze hebben lak aan de Nederlandse regels

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Valse Facebook-Winactie namens Bol.com betreft creditcardfraude

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Snap ik,

Tegelijkertijd, als het om criminele gaat, is het misschien verstandiger om niks te laten horen.

Het is voor mij heel moeilijk in te schatten wat verstandig is.

Gesloten