LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Wolkendek
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2020 09:20

Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Wolkendek »

Goedemorgen,

Al een aantal jaren heb ik een teleurstellende relatie met KPN. Ik woon in een appartement in een dorp en krijg mijn internet binnen via een koperen draad. De snelheid van mijn internetverbinding is nooit hoger dan 13 mb, meestal 11 of lager!

Ik heb dit probleem meerdere keren aangekaart bij de KPN maar zij geven aan dat mijn adres/aansluiting te ver van de centrale is, haast 2 km. Toch woon ik behoorlijk binnen de bebouwde kom. Dit betekent dat mijn smart-tv regelmatig uitvalt en een heel proces moet ondergaan van opstarten etc. Internet is traag, zeker als de TV aanstaat.

Men staat mij altijd vriendelijk te woord en nooit te beroerd om een monteur te sturen als ik weer een probleem meld. Mijn vraag naar pair-bonding, dat bij andere appartementen bv met Xs4all wel lukt is bij mij niet mogelijk. Glasvezel wordt elders in de Krimpenerwaard aangelegd maar in ons dorp is daar geen uitzicht op.

Het ziet er dus naar uit dat ik maar moet blijven aanmodderen. Waarom niet overgestapt? Ik heb twee mobiele telefoons en Digitenne bij KPN, overstappen zou mij veel geld kosten.

Mijn vraag: Moet KPN mij structureel minder geld in rekening brengen wegens niet beloofde MB’s? Reclame’s geven een belofte van minstens 50 MB.
groet Kees
Laatst gewijzigd door Radar op 08 sep 2020 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

KPN heeft aan u een gegarandeerde minimum snelheid aangeboden? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Over het algemeen wordt een snelheid ‘tot’ gecommuniceerd. En dat tot heeft er mee te maken dat snelheden niet snel gegarandeerd kunnen zijn omdat ze afhankelijk zijn van vele factoren.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Methusalah »

KPN garandeerd nooit snelheden (geen enkele provider zal dat ooit doen). Dat ADSL snelheid afhankelijk is van de afstand zou eigenlijk geen verassing moeten zijn want dat is gewoon de eigenschap van ADSL. Overstappen naar een andere ADSL provider gaat daar geen drol aan veranderen.

En je mag blij zijn met je 11 MB. Voor mij is 1MB de max waar ik zit.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door hebra98 »

Dit zie ik net op de website van KPN.
Volgens mij hebben ze wel procentuele minimum eisen?
Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.

Maximale download- en uploadsnelheid

De maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet? 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen gemeten worden.

Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.
Ze garanderen dus wel een minimaal percentage van het max aangeboden.

Dus, als ze TS laten betalen tot 50mb dan mag hij minimaal 37,5 Mb verwachten.. lijkt mij.

Jerpauw
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Jerpauw »

hebra98 schreef:
08 sep 2020 16:33
Dit zie ik net op de website van KPN.
Volgens mij hebben ze wel procentuele minimum eisen?
Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.

Maximale download- en uploadsnelheid

De maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet? 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen gemeten worden.

Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.
Ze garanderen dus wel een minimaal percentage van het max aangeboden.

Dus, als ze TS laten betalen tot 50mb dan mag hij minimaal 37,5 Mb verwachten.. lijkt mij.
Mijn inziens beloven ze 75% van de maximale snelheid. en dat is bij TS 11 mb per soconde, over de koperkabel is het vaak bagger, kan je beter een kabelmaatschappij of glasvezel hebben.

Glasvezel niet mogelijk, is er anders een Kabelmaatschappij in de regio van TS, Ziggo of Caiway wellicht.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wolkendek schreef:
08 sep 2020 10:01
(...) Internet is traag, zeker als de TV aanstaat.
(...)
Ik heb twee mobiele telefoons en Digitenne bij KPN, overstappen zou mij veel geld kosten. (...)
U kijkt televisie via Digitenne? Dat heeft toch geen invloed op de internetverbinding via de vaste KPN-telefoonaansluiting?

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Feinel »

Kijk goed in het contract, je hebt een pakket die tot 50Mbit loopt. Maar er staat ook een beloofde haalbare snelheid in, die wordt bepaald door eventuele technische beperkingen, zoals afstand tot centrale of actieve straatkast. Als daarin staat dat er maximaal 13Mbit geleverd kan worden op je adres. Dan moeten ze iig dus 75% van die 13Mbit leveren, niet van de 50Mbit. Daarmee voldoen ze dan ook aan het contract, dat jij maanden later dit toch te weinig vind, betekent niet dat je nu opeens voor een verlaging in abo prijs kunt vragen.

Deze maximaal haalbare snelheid wordt tijdens het bestelproces ook gewoon getoond.

Wolkendek
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2020 09:20

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Wolkendek »

Ik ben al jaren van de KPN, een contract....heb ik dat? Ooit bij de KPN begonnen toen je internet op ging met inbellen. Waar ik van baal is die reclame dat ze dat snelle internet aanbieden. Digitenne heb ik op een andere plek in Nederland waar ik geen TV via internet heb.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je weet toch wel welk pakket je hebt? Dat staat op je facturen, in je mijn-omgeving...

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door omega19 »

Wolkendek schreef:
08 sep 2020 10:01
Al een aantal jaren heb ik een teleurstellende relatie met KPN. Ik woon in een appartement in een dorp en krijg mijn internet binnen via een koperen draad. De snelheid van mijn internetverbinding is nooit hoger dan 13 mb, meestal 11 of lager!
Dat is inderdaad teluerstellend als >=200mbit/sec of meer tegenwoordig gebruikelijk is.
Zijn er naast Kpn geen andere aanbieders die je iets fatsoenlijks kunnen aanbieden ?

Snel internet is een basisbehoefte net als fastfood.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
08 sep 2020 20:23
Dat is inderdaad teluerstellend als >=200mbit/sec of meer tegenwoordig de standaard is.
Mwah. Dat is aardig overdreven. De gemiddelde bandbreedte ligt in Nederland in 2020 net boven de 100 mbit/sec. Ik zou 200 mbit/sec dus niet "de standaard" willen noemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier kun je zien wat je aangeboden kunt krijgen op jouw adres:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Als je niet tevreden bent, kun je toch overstappen? Of bel de afdeling retentie en vraag een (eenmalige) korting.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Methusalah »

Bob Schurkjens schreef:
09 sep 2020 03:47
Hier kun je zien wat je aangeboden kunt krijgen op jouw adres:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Als je niet tevreden bent, kun je toch overstappen? Of bel de afdeling retentie en vraag een (eenmalige) korting.

Dat is voor DSL zinloos. De aansluiting blijft nog steeds even ver. De enige reden omdat te doen zou de prijs kunnen zijn.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Te weinig Mb's: KPN maakt beloofde internetsnelheid niet waar

Ongelezen bericht door Feinel »

snuffel1 schreef:
09 sep 2020 14:30
Wel vreemd, als ik bij KPN of XS4ALL een postcode huisnummer check op mijn adres doe is de maximale haalbare snelheid 99 Mb in een zeg maar ideale situatie want over afstand tot de centrale e.d. is niets te lezen behalve dat bonding geen optie was. Proefondervindelijk een postcode huisnummer check bij Tele2 gedaan en toen bleek dat de verwachte maximale snelheid hooguit 13 Mb is en dat komt meer bij de werkelijkheid want de centrale van KPN staat 1,6 kilometer van mijn woning en daar hoort een ADSL snelheid bij van om en nabij de 8 Mb. De reclames prijzen de goedkoopste abonnement aan maar die zijn altijd tot 50 Mb en wat er niet bij verteld wordt is dat die snelheid per woning kan verschillen. Edoch als u bij KPN een postcode check heeft gedaan en daar kwam net zoals in mijn geval 99 Mb uit terwijl 8 tot 13 Mb het maximaal haalbare is dan lijkt mij dat er sprake van misleiding is want u mag er van uit gaan dat de gegeven informatie correct is.
KPN en andere providers leveren via VVDSL indien mogelijk, in zo'n situatie is de afstand tot de centrale geen punt, de verbinding komt dan namelijk uit een straatkast waarin de dslam zit ipv de centrale.
De reden dat Tele2 maar 13Mbit aangeeft is omdat Tele2 onder T-Mobile in een sterfhuis constructie zit, ze leveren alleen nog maar max ADSL tot 20Mbit en niks meer. En die lijnen komen wel uit de centrale. Doe maar een postcode check bij T-Mobile ipv Tele2 of elke andere willekeurige provider, dan zie je ook 99Mbit.

Gesloten