Website vermeldt mijn postcode

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een optie is dat Google (bij mij) automatisch invult. Dat heet Formulieren automatisch invullen of adressen en meer. Als dat gebeurt dan wordt de invul velden blauw.

Optie 3, er kunnen meer gingen zijn.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54
Beste antwoord
Gekozen door Seinhuis

Re: Website vermeldt mijn postcode

door D34M0N » 04 jul 2021 18:44

@TS:
Als je locatiebepaling een groot probleem vindt, dan zou ik aanraden om gebruik te gaan maken van VPN of een proxyserver.
J. Deltoer
Berichten: 3033
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Pas op, dit zouden zomaar oplichters kunnen zijn.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door kuklos »

Donna schreef:
03 jul 2021 14:19
Ik open een website en zie daar mijn postcode staan.
........
Hoe komt mijn postcode op deze site?
Je geeft zo weinig info dat er niks zinnigs te zeggen valt.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ben nu ook naar de website van Renewi gegaan, rechts onderaan staat inderdaad een postcode. Bij mij staat een postcode die totaal niet klopt. Vervolgvraag zou zijn, oké, dus bij jou hebben ze toevallig wel de juiste postcode. Wat is het probleem?
Bijlagen
Plaatje Renewi.PNG
(14.02 KiB) 1406 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dat is iets wat uw internet provider schijnbaar zelf doet. Dit heb ik namelijk ook al vaker geconstateerd.
zij het op een totaal andere website. Ooit eens een testje gedaan. Een kennis van mij, wonende 30 Km
verderop kwam met zijn laptop bij mij. via een lange kabel tijdelijk aangesloten op mijn router. Hij ging
naar de betreffende website en zie daar: Mijn postcode kwam ik beeld, en dat terwijl zijn laptop nooit
ergens anders was gebruikt als bij hem thuis. Cookies kunnen het hier niet zijn, want bij afsluiten
verwijder ik altijd alle cookies, browser geschiedenis en meer van dit soort zaken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door grun »

kuklos schreef:
03 jul 2021 16:59
Ik ben nu ook naar de website van Renewi gegaan, rechts onderaan staat inderdaad een postcode. Bij mij staat een postcode die totaal niet klopt.
Bij mij kloppen de cijfers wel, maar ik denk niet dat ze daar iets mee kunnen. Ik heb even opgezocht hoeveel volledige postcodes van zes karakters dezelfde cijfers hebben en dat blijken 340 te zijn. Althans waar ik woon.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door witte angora »

Donna schreef:
03 jul 2021 14:19
Hoe komt mijn postcode op deze site?
Geen idee.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door V045 »

Donna schreef:
03 jul 2021 18:28
[/
peter17111962 schreef:
03 jul 2021 17:23
Dat is iets wat uw internet provider schijnbaar zelf doet. Dit heb ik namelijk ook al vaker geconstateerd.
zij het op een totaal andere website. Ooit eens een testje gedaan. Een kennis van mij, wonende 30 Km
verderop kwam met zijn laptop bij mij. via een lange kabel tijdelijk aangesloten op mijn router. Hij ging
naar de betreffende website en zie daar: Mijn postcode kwam ik beeld, en dat terwijl zijn laptop nooit
ergens anders was gebruikt als bij hem thuis. Cookies kunnen het hier niet zijn, want bij afsluiten
verwijder ik altijd alle cookies, browser geschiedenis en meer van dit soort zaken.
Ik wil mijn online privacy zoveel mogelijk beschermen, ik denk dat ik daar niet de enige in ben. En dan is het niet plezierig als je op een website plotseling je eigen postcode ziet staan. Maar het lijkt er nu op dat je alleen zelf die postcode ziet, dat is wat privacy betreft wel rustiger. Toch ben ik nieuwsgierig hoe het werkt en waarom het daar staat.
Die postcode weet google of apple van jou. En wordt automatisch ingevuld omdat je elders al eerder je postcode hebt vrijgegeven.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door angel1978 »

Onzin. De website zoekt de postcode die hoort bij het ip-adres dat je gebruikt en gekregen hebt van de provider. Afhankelijk van je provider en hoe deze registreert kan het zijn dat je postcode klopt of dat je de postcode krijgt die hoort bij de provider.
In mijn geval krijg ik de postcode van Amsterdam omdat Ziggo daar geregistreerd staat en mijn postcode dus ook.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door peter17111962 »

V045 schreef:
03 jul 2021 19:46
Donna schreef:
03 jul 2021 18:28
[/
peter17111962 schreef:
03 jul 2021 17:23
Dat is iets wat uw internet provider schijnbaar zelf doet. Dit heb ik namelijk ook al vaker geconstateerd.
zij het op een totaal andere website. Ooit eens een testje gedaan. Een kennis van mij, wonende 30 Km
verderop kwam met zijn laptop bij mij. via een lange kabel tijdelijk aangesloten op mijn router. Hij ging
naar de betreffende website en zie daar: Mijn postcode kwam ik beeld, en dat terwijl zijn laptop nooit
ergens anders was gebruikt als bij hem thuis. Cookies kunnen het hier niet zijn, want bij afsluiten
verwijder ik altijd alle cookies, browser geschiedenis en meer van dit soort zaken.
Ik wil mijn online privacy zoveel mogelijk beschermen, ik denk dat ik daar niet de enige in ben. En dan is het niet plezierig als je op een website plotseling je eigen postcode ziet staan. Maar het lijkt er nu op dat je alleen zelf die postcode ziet, dat is wat privacy betreft wel rustiger. Toch ben ik nieuwsgierig hoe het werkt en waarom het daar staat.
Die postcode weet google of apple van jou. En wordt automatisch ingevuld omdat je elders al eerder je postcode hebt vrijgegeven.
Die man die op visite was bij mij heeft ingelogd met zijn login naam en zijn passwoord op zijn laptop die nog nooit zijn
huis uit was geweest, Mijn postcode kan dus nooit van zijn laptop afkomen simpelweg omdat mijn postcode nergens
op zijn laptop staat. kennelijk wordt er in de gaten gehouden door iets op internet waar iemand zich bevindt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door witte angora »

peter17111962 schreef:
03 jul 2021 20:52
kennelijk wordt er in de gaten gehouden door iets op internet waar iemand zich bevindt.
Als ik straks mijn biertje op heb zal ik eens nadenken wat dat 'iets' kan zijn en waar die 'iemand' zich kan bevinden. Ik zal ook mr. Engel eens consulteren, misschien dat die het weet.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door Jablan »

Naast de cookies wordt ook informatie verzameld op basis van IP-adres en/of apparaatnummer. In dit geval zit je te internetten met een vast ip-adres en vult renewi alvast de postcode in. Dat kan wanneer eerder op jouw ip-adres de postcode is ingevuld.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door V045 »

angel1978 schreef:
03 jul 2021 20:50
Onzin. De website zoekt de postcode die hoort bij het ip-adres dat je gebruikt en gekregen hebt van de provider. Afhankelijk van je provider en hoe deze registreert kan het zijn dat je postcode klopt of dat je de postcode krijgt die hoort bij de provider.
In mijn geval krijg ik de postcode van Amsterdam omdat Ziggo daar geregistreerd staat en mijn postcode dus ook.
Postcode op ip adres vinden is klinkklare onzin. OP had het over een juiste postcode die ingevuld werd door de browser.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Privacy op internet bestaat niet. Zodra je online gaat, ook met zogenaamde prive tabbladen en dergelijke, weten ze heel veel van je. Je wil niet weten wat er allemaal gekoppeld is aan een simpel iets als een IP, laat staan aan je computer zelf.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door sylvesterb »

V045 schreef:
03 jul 2021 21:42
Postcode op ip adres vinden is klinkklare onzin. OP had het over een juiste postcode die ingevuld werd door de browser.
Een IP adres heeft een plaats gekoppeld, veelal is de locatie van de wijkcentrale/DSLAM, deze deelt de IP adressen uit. Daarnaast als je locatie delen in Google aan hebt staan weten ze ook je postcode.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door 16again »

V045 schreef:
03 jul 2021 21:42
Postcode op ip adres vinden is klinkklare onzin. OP had het over een juiste postcode die ingevuld werd door de browser.
Als ik naar www.renewi.com ga zie ik ook een postcode, die bij een gebied hoort van "toevallig" dezelfde internetleverancier, als waar ik zit.
Sites als deze vertalen IP adres naar adres/wijk/regio.
https://www.iplocation.net/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Bij veel providers zijn IP adressen gekoppeld aan de locatie domweg door hoe het netwerk is opgebouwd. Het is geen rocket science om daar dan postcodes bij te zoeken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

V045 schreef:
03 jul 2021 21:42
angel1978 schreef:
03 jul 2021 20:50
Onzin. De website zoekt de postcode die hoort bij het ip-adres dat je gebruikt en gekregen hebt van de provider. Afhankelijk van je provider en hoe deze registreert kan het zijn dat je postcode klopt of dat je de postcode krijgt die hoort bij de provider.
In mijn geval krijg ik de postcode van Amsterdam omdat Ziggo daar geregistreerd staat en mijn postcode dus ook.
Postcode op ip adres vinden is klinkklare onzin. OP had het over een juiste postcode die ingevuld werd door de browser.
Nee hoor, geen onzin. Per gebied gebruiken providers bepaalde dhcp ranges. Dan is het niet zo moeilijk om daar de postcode bij te zoeken. Daar heb je geeneens Google voor nodig. Een tweedejaars hbo student informatica kan dat script maken.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door PGros »

Ze halen het gewoon uit je IP adres. (Soms iets beter en soms wat slechter, hangt van hun source af)
Ga maar eens naar : https://en.ipshu.com/my_info
Je ziet meteen bovenin je eigen ip adres en geschatte locatiegegevens.
Je kan eventueel meer details zien als je naar beneden scrolt
De site laat het openlijk aan je zien en alle anderen kunnen precies hetzelfde.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Website vermeldt mijn postcode

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS:
Als je locatiebepaling een groot probleem vindt, dan zou ik aanraden om gebruik te gaan maken van VPN of een proxyserver.

Gesloten