LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Windows 10

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik zie toch nog een hoop misconcepties over Linux die ik graag even wil aanstippen:
olaf79 schreef:Linux wordt pas wat als het meegeinstalleerd wordt met nieuw verkochte pc's. En dat gaat niet gebeuren want daarvoor heeft het te weinig geld.
Linux is geen bedrijf en heeft dus geen geld (heft het ook niet nodig). Desondanks zijn er leveranciers waar je een Linux PC kan bestellen zoals Dell (niet de minste) maar ook zeker Nederlandse winkels.
Dat een Linux CD "zo traag als boter en niet echt representatief als je wilt weten of je programma's, je games en al je apparaten nog werken" zou zijn klopt ook al niet. Dat "je programma's" zouden moeten werken is natuurlijk onzinnig, die zullen geschreven zijn voor Windows. Linux komt zelf met een heel scala aan programmas die elke denkbare taak kunnen uitvoeren. Ook spellen zijn tegenwoordig geen problem meer met de Steam engine. Je vraagt toch ook niet om een Apple programma te draaien op je Windows PC?

Hardware wordt altijd gedetecteerd, ook in een live omgeving. Dat includeert eventuele printers, netwerkkaarten en grafische kaarten. De hardware detective op de meeste modern Linux systemen gaat zelfs een stuk verder dan die bij Windows.
Moneyman schreef:Je moet dus starten met een "lege pc" en daar allereerst Ubuntu op installeren? Dus een gewone gebruiker moet een PC zonder OS kopen en daar zelf mee aan de slag? En om dat te kunnen, heb je daarnaast sowieso een pc met OS nodig om Ubuntu uberhaupt te kunnen downloaden?

Of kan je gewoon een Windows-pc kopen en daar Ubuntu in plaats van windows installeren?
Je hoeft niet te starten met een lege PC aangezien de meeste Linux versies wel een ingebouwd tooltje hebben om de Windows partities te verkleinen en een dual-boot aan te maken. Je hebt uiteraard (tijdelijk) een PC nodig om een Linux distributie te downloaden maar je kunt zo'n DVD/CD ook gratis krijgen bij allerlei computerbladen (bij AKO, Bruna of andere bladenwinkels) en er zijn ook webstores waar je tegen geringe betaling zo'n CD kan aanschaffen. Aangezien Linux geheel gratis verspreid en gekopieerd mag worden kun je uiteraard zo'n DVD/CD ook voor je laten branden door een vriend(in) of een kopietje krijgen op een z.g. "install party" die door het hele land gehouden worden.

Het hoeft ook niet persé een LiveCD te zijn, je kunt Linux ook heel goed vanaf een USB-stick draaien of een externe USB schijf. De snelheid doet daarbij niet onder voor het draaien vanaf een harde schijf. Als je hiervoor keist is er zelfs helemaal geen noodzaak om een dual-boor te doen of iets aan je PC te wijzigen. Je kiest gewoon in het BIOS opstart menu voor booten vanaf een USB medium waarbij de interne harde schijf alleen gebruikt wordt voor gegevensopslag en niet als medium voor het besturingssysteem.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

newmikey schreef:Het hoeft ook niet persé een LiveCD te zijn, je kunt Linux ook heel goed vanaf een USB-stick draaien of een externe USB schijf. De snelheid doet daarbij niet onder voor het draaien vanaf een harde schijf. Als je hiervoor keist is er zelfs helemaal geen noodzaak om een dual-boor te doen of iets aan je PC te wijzigen. Je kiest gewoon in het BIOS opstart menu voor booten vanaf een USB medium waarbij de interne harde schijf alleen gebruikt wordt voor gegevensopslag en niet als medium voor het besturingssysteem.
Begrijp ik dan goed dat je het daarmee net zo makkelijk even tijdelijk kunt doen, bijv. om te testen?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kwam ik net nog tegen... :mrgreen:
Ik lees hier een aantal bezwaren tegen W10, maar het grootste voordeel ervan is nog niet aan bod gekomen. Het is verreweg het meest milieuvriendelijke besturingssysteem.

http://nieuwspaal.nl/gescheiden-afvalin ... indows-10/

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door newmikey »

Moneyman schreef:
newmikey schreef:Het hoeft ook niet persé een LiveCD te zijn, je kunt Linux ook heel goed vanaf een USB-stick draaien of een externe USB schijf. De snelheid doet daarbij niet onder voor het draaien vanaf een harde schijf. Als je hiervoor keist is er zelfs helemaal geen noodzaak om een dual-boor te doen of iets aan je PC te wijzigen. Je kiest gewoon in het BIOS opstart menu voor booten vanaf een USB medium waarbij de interne harde schijf alleen gebruikt wordt voor gegevensopslag en niet als medium voor het besturingssysteem.
Begrijp ik dan goed dat je het daarmee net zo makkelijk even tijdelijk kunt doen, bijv. om te testen?
Dat klopt helemaal. Je kunt het zelfs voor vast doen. Ik doe dat bijvoorbeeld met mijn werk laptop waar ik niets aan màg veranderen en niets op mag installeren. Thuis gekomen verbind ik mijn USB schijf met de laptop en start de computer op in mijn eigen Linux omgeving zonder dat er ook maar iets verandert aan mijn laptop. De harde schijf van de laptop blijft dan geheel buiten schot.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:Dat klopt helemaal. Je kunt het zelfs voor vast doen. Ik doe dat bijvoorbeeld met mijn werk laptop waar ik niets aan màg veranderen en niets op mag installeren. Thuis gekomen verbind ik mijn USB schijf met de laptop en start de computer op in mijn eigen Linux omgeving zonder dat er ook maar iets verandert aan mijn laptop. De harde schijf van de laptop blijft dan geheel buiten schot.
Ja op een trage laptop hardeschijf zul je geen verschil merken. Maar een usb schijf is gewoon per definitie trager dan een gewone hardeschijf of SSD. Daarnaast maak je strikt genomen wel wijzigingen in de pc omdat je het bios veranderd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit is een windows 10 topic geen hulde aan linux topic.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Ja op een trage laptop hardeschijf zul je geen verschil merken. Maar een usb schijf is gewoon per definitie trager dan een gewone hardeschijf of SSD.
Je merkt dat je jezelf tegenspreekt, hoop ik? Ik draai zowel van een externe USB3.0 schijf als van een 64Gb USB key, beide zijn aanmerkelijk sneller dan de ingebouwde schijf van mijn (nagelnieuwe) HP laptop.
Daarnaast maak je strikt genomen wel wijzigingen in de pc omdat je het bios veranderd.
Je verandert niets aan het BIOS, de optie om van een USB medium of CD drive te booten zit daar gewoon standaard in.
olaf79 schreef:Dit is een windows 10 topic geen hulde aan linux topic.
"Hulde aan Linux" ? Maak jij dat hiervan? Curieus...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:
olaf79 schreef:Ja op een trage laptop hardeschijf zul je geen verschil merken. Maar een usb schijf is gewoon per definitie trager dan een gewone hardeschijf of SSD.
Je merkt dat je jezelf tegenspreekt, hoop ik? Ik draai zowel van een externe USB3.0 schijf als van een 64Gb USB key, beide zijn aanmerkelijk sneller dan de ingebouwde schijf van mijn (nagelnieuwe) HP laptop.
Daarnaast maak je strikt genomen wel wijzigingen in de pc omdat je het bios veranderd.
Je verandert niets aan het BIOS, de optie om van een USB medium of CD drive te booten zit daar gewoon standaard in.
olaf79 schreef:Dit is een windows 10 topic geen hulde aan linux topic.
"Hulde aan Linux" ? Maak jij dat hiervan? Curieus...
Als de notebook standaard van windows opstart dan verander jij een instelling in de bios om van externe schijf op te starten. Die instelling is wel tijdelijk, maar als jij niks mag veranderen (wat waarschijnlijk een reden heeft) kan het zomaar zijn dat je de gebruiksvoorwaarden van je (bruikleen) laptop overtreed.

Er zijn scenario's te bedenken waarbij een linux live distributie op USB3 sneller is dan een ingebouwde laptop harde schijf. Meestal is dit echter niet het geval.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:Ruud_A,

Als normale gebruiker ben je er toch gewoon in geslaagd Ubuntu te installeren?
Dat is wat Newmikey stelde.

Multi-boot maken is echt wat moeilijker. Doe je het andersom (eerst Ubuntu, dan Windows) dan komt de normale gebruiker er ook niet zomaar uit.

Ik had maar 1 pc en wilde kijken of Ubuntu een alternatief was.
Liefst zonder alles van windows gelijk kwijt te zijn.
Gelukkig had ik voor alle voorzichtigheid wel al mijn bestanden extern opgeslagen.
Maar goed, ik draai nu dus voorlopig weer onder windows.
Als ik nog eens een keer een nieuwe pc nodig heb, kan ik op de huidige wel weer eens experimenteren met Ubuntu.
Nu heb ik die pc dagelijks nodig, dus maar geen experimenten meer.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Als de notebook standaard van windows opstart dan verander jij een instelling in de bios om van externe schijf op te starten. Die instelling is wel tijdelijk, maar als jij niks mag veranderen (wat waarschijnlijk een reden heeft) kan het zomaar zijn dat je de gebruiksvoorwaarden van je (bruikleen) laptop overtreed.
Notebooks starten nooit "standaard van Windows" op, ze starten van een bootable medium waar een besturingssysteem op staat. Dat kan Windows zijn of iets anders. Door bij het opstarten in een standaard keuze menu aan te geven van welk medium je wilt opstarten, verander je helemaal niets, nergens. Voor de volledigheid: onze IT afdeling heeft zelf de bootvolgorde ingesteld en heeft desgevraagd laten weten géén enkel bezwaar te hebben, integendeel. Ze stellen het zeer op prijs dat bij privé gebruik de laptop niet met de interne harde schijf wordt opgestart.

Je kunt zelfs een Windows live installatie opstarten:
"Windows Preinstallation Environment (also known as Windows PE and WinPE) is a lightweight version of Windows used for the deployment of PCs, workstations, and servers, or troubleshooting an operating system while it is offline. It is intended to replace MS-DOS boot disks and can be booted via USB flash drive, PXE, iPXE,[2] CD-ROM, or hard disk. Traditionally used by large corporations and OEMs (to preinstall Windows client operating systems on PCs during manufacturing), it is now widely available free of charge via the Windows Automated Installation Kit (WAIK)."

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Daarnaast maak je strikt genomen wel wijzigingen in de pc omdat je het bios veranderd.
Vaak heb je ook een boot menu in de PC , (soms bereikbaar met F9) hiermee kun je bij opstarten eenmalig boot device kiezen.
Op deze manier hoef je bios niet in en verandert er dus niets aan de PC

Frans54
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:25

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Frans54 »

Op 29 juli meteen begonnen te downloaden met iedere dag één laptop. In totaal 2 laptops met Windows 7 en 1 laptop met Windows 8. Alle drie de installaties gingen perfect. Windows 7 omzetten duurde ca. 2 uur ; Windows 8.1 omzetten ca. 1.45 uur. Na installatie meteen de draadloze printer getest, en deze werkte meteen correct. Windows 10 werkt echt perfect en heeft diverse nieuwe mogelijkheden. Het is echt genieten. Totaal geen kinderziekten tegengekomen.

Wat belangrijk is : Gun je pc/laptop de tijd om te installeren en zorg dat je pc/laptop ( in het verleden) altijd goed is ge-update.

Ik kan het iedereen aanraden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inmiddels duiken er ervaringen op van mensen die op Windows 7 of 8 draaien, waarbij -zonder dat de upgrade naar Windows 10 is gereserveerd of bewust gedownload- op de achtergrond middels de reguliere Windows Update tóch Windows 10 wordt binnengehengeld. Mensen krijgen dan ineens de melding dat Windows 10 wordt geïnstalleerd, zonder dat je kan kiezen om dit niet te doen. Microsoft kent het probleem en werkt aan een oplossing.

Dit soort ervaringen ken je eerder van spy- en malware...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja, Microsoft verbetert de wereld.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Har06 »

Moneyman schreef:Inmiddels duiken er ervaringen op van mensen die op Windows 7 of 8 draaien, waarbij -zonder dat de upgrade naar Windows 10 is gereserveerd of bewust gedownload- op de achtergrond middels de reguliere Windows Update tóch Windows 10 wordt binnengehengeld. Mensen krijgen dan ineens de melding dat Windows 10 wordt geïnstalleerd, zonder dat je kan kiezen om dit niet te doen. Microsoft kent het probleem en werkt aan een oplossing.

Dit soort ervaringen ken je eerder van spy- en malware...
Vreemd, een upgrading wordt niet uitgevoerd zonder fiattering van de pc beheerder, telkens wordt bij een update gevraagd : DOORGAAN ????

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Zie mbt ongevraagde Win10 installatie bijv. hier:
http://www.gratissoftwaresite.nl/micros ... ongevraagd

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

vogels schreef:
Moneyman schreef:Inmiddels duiken er ervaringen op van mensen die op Windows 7 of 8 draaien, waarbij -zonder dat de upgrade naar Windows 10 is gereserveerd of bewust gedownload- op de achtergrond middels de reguliere Windows Update tóch Windows 10 wordt binnengehengeld. Mensen krijgen dan ineens de melding dat Windows 10 wordt geïnstalleerd, zonder dat je kan kiezen om dit niet te doen. Microsoft kent het probleem en werkt aan een oplossing.

Dit soort ervaringen ken je eerder van spy- en malware...
Waar heb jij die ervaringen gelezen? Heb je een link?
Ik las ze hier en hier, maar er zijn meer berichten te vinden.

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door tortle »

vogels schreef:De links gelezen, daar word ik niet vrolijk van. Ik heb een dual boot, op de ene partitie W 7 en op de andere W 8.1, de laatste wil ik upgraden en heb ik gereserveerd. W 7 wil ik absoluut niet kwijt. Vraag me nu af, ook door de reservering voor 8.1, of ik W 7 straks ineens kwijt ben?
Er worden wel meer programma's gewist die op W7 stonden. Zijn blijkbaar niet compatible met W10 bij mij is b.v. Acronis True Image gewist en daar baal ik stevig van.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door haljamar »

Waarschijnlijk moeten bepaalde fabrikanten hun programma's nog aanpassen
aan W10 daarom nog maar een tijdje wachten met de upgrade.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kan Acronis niet overweg met Windows 10? Dat alleen is voor mij al een reden om (voorlopig) niet te upgraden.

Gesloten