LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
robversluis
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2020 13:47

Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door robversluis »

Ik heb een Ziggo zakelijk internet abonnement. Wat ik gebruik voor mijn ZZP-werkzaamheden. Echter kreeg ik doodleuk van Ziggo een brief dat ze in mijn huidige abonnement het vaste IP-adres gaan vervangen door een dynamisch IP-adres. Mijn vaste IP-adres staat bij veel van mijn klanten in een Whitelist voor toegang tot computer systemen. Dus ik heb het vaste IP-adres nodig. Na moeizaam contact te hebben gezocht werd mij verzocht een duurder Pro abonnement te nemen. Ik heb onder protest dit duurder abonnement genomen. Maar nu vlak voor de installatie melden ze me dat het niet mogelijk is het vast IP-adres te houden! Kan Ziggo zomaar mijn IP-adres ontnemen?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 okt 2020 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door berndv »

Ok, dus als ik het goed begrijp heeft u op dit moment een zakelijk abonnement bij Ziggo met daarbij inbegrepen een vast ip-adres en op één of andere manier wijzigt de inhoud van het abonnement, waardoor u geen vast ip-adres meer kunt krijgen bij uw huidige abonnementsvorm en u moet upgraden naar een pakket waar wel een vast ip-adres bij inbegrepen is. Maar ondanks dat u overstapt naar een abonnement met een vast ip-adres kunt u niet het ip adres behouden dat u had bij uw "oude" abonnement. U krijgt dus wel weer een vast ip-adres, maar dit zal niet dezelfde zijn als die u had. Ik hoop dat ik het zo goed begrepen heb.

Maar een antwoord kan ik u eigenlijk zo niet geven. Ik denk dat eerst nagegaan moet worden wat er contractueel is afgesproken bij uw oude abonnement. Maar of u kunt afdwingen dat u uw huidige ip adres kunt behouden betwijfel ik.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door Cro »

Aan een ander abonnement kan best een ander vast IP gekoppeld zitten. Ik verwacht ook niet dat het jouw ip adres is, maar gewoon een ip adres in een pool die ooit aan abonnement X gekoppeld is. Mogelijk dat Pro abonnementen in een andere range zitten bijvoorbeeld. Zolang Ziggo een nieuw vast IP levert kan het ook niet heel lastig zijn dit nieuwe IP bij de klanten te whitelisten.

robversluis
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2020 13:47

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door robversluis »

Een IP-adres is voor mij het zelfde als een telefoon nummer. Als je een ander telefoon abonnement neemt krijg je toch niet opeens een ander nummer?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door berndv »

robversluis schreef:
20 okt 2020 16:23
Een IP-adres is voor mij het zelfde als een telefoon nummer.
Voor u wellicht wel, de vraag is vooral of dit juridisch ook zo gezien mag worden. En ik vrees van niet, rechten omtrent telefoonnummers zijn keurig vastgelegd bij de ACM, evenals de uitgifte hiervan. Datzelfde geldt niet voor ip-nummers.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door Revoked »

robversluis schreef:
20 okt 2020 16:23
Een IP-adres is voor mij het zelfde als een telefoon nummer. Als je een ander telefoon abonnement neemt krijg je toch niet opeens een ander nummer?
Maar wel een nieuwe IMEI, waarop je nòg eenvoudiger bent te traceren en toe te voegen bent op verouderde whitelists.
Je weet dat alle gebruikte WAN-IPs in de dynamische range vallen? En wanneer is die van je buurvrouw ooit veranderd? Idd, nooit. En wat gebeurt er als Ziggo eindelijk eens overgaat op IPv6? Precies. Niks. Zakelijke klanten worden op tijd geïnformeerd, systemen kunnen aangepast worden.
De drogreden dat je een static IPv4 nummertje nodig hebt voor verouderde systemen is inmiddels een te oude smoes waar niemand bij de klantenservice van een provider nog intrapt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

robversluis schreef:
20 okt 2020 16:23
Een IP-adres is voor mij het zelfde als een telefoon nummer. Als je een ander telefoon abonnement neemt krijg je toch niet opeens een ander nummer?
Tsja als het echt zo belangrijk was om eventueel het IP mee te nemen dan neem ik aan dat u van te voren onderzoek heeft gedaan over of dit kon? Wat heeft u destijds hierover gevonden dan?

In dit geval is het jammer maar helaas.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door Cro »

robversluis schreef:
20 okt 2020 16:23
Een IP-adres is voor mij het zelfde als een telefoon nummer. Als je een ander telefoon abonnement neemt krijg je toch niet opeens een ander nummer?
Ik verwacht eigenlijk niet dat een IP adres dezelfde status heeft als een telefoonnummer in juridische zin.

Daarnaast krijg je bij een nieuw telefoonabonnement volgens mij juist een ander nummer, tenzij je kiest voor nummer portering. Volgens mij is nummer portering niet de standaard.

@Revoked, bij het overgaan van het ene mobiele telefoon abonnement naar het andere abonnement krijg je geen nieuw IMEI nummer. Het IMEI is een identifier van het toestel, niet voor het gebruikte abonnement. Zolang je dus geen nieuw toestel neemt zal ook je IMEI niet veranderen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
20 okt 2020 16:41
Nou, ik heb privé ook een aantal sites waar ik alleen op basis van ip kan inloggen. Dit om te voorkomen dat er extern ingelogd wordt. Nu is dat uiteraard wel uit te zetten, maar sommige zaken wil ik zo goed mogelijk dichtgetimmerd hebben.
Ik zou dus ook niet blij van een dynamisch ip adres worden.
>>
Heb jij een verbinding via kabel, (a)dsl of fiber?
Volgens mij is het namelijk voor kabel een (bijna) onmogelijk opgave om fixed IP in te stellen.
Vooral omdat de rest allemaal DHCP hebben.

Bij de andere verbindingen heb je de specifiek locatie de fixed mogelijk maakt.
Fiber en koper komen rechtstreeks naar één adres.

Edit:
Volgens mij blijft je IP nummer wel gelijk (meestal) als je het modem maar niet heel lang uitzet of factory reset geeft.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door hebra98 »

Is iets als DynDNS niet een optie, in dit geval?
https://account.dyn.com/

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door 16again »

hebra98 schreef:
20 okt 2020 17:11
Is iets als DynDNS niet een optie, in dit geval?
https://account.dyn.com/
Dan moet de externe partij een hostname ipv IP adres kunnen opvoeren in hun firewall rule.

TS heeft nooit officieel een vast IP gehad, het toegewezen IP veranderde alleen nooit.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door hebra98 »

16again schreef:
20 okt 2020 17:15
hebra98 schreef:
20 okt 2020 17:11
Is iets als DynDNS niet een optie, in dit geval?
https://account.dyn.com/
Dan moet de externe partij een hostname ipv IP adres kunnen opvoeren in hun firewall rule.

TS heeft nooit officieel een vast IP gehad, het toegewezen IP veranderde alleen nooit.
>>
Dat denk ik ook..
Het is fixed tot je reset of lang uitzet.
Lease time is hier geen spelbreker.

Weet jij hoe de alternating IP aan het domein wordt gekoppeld?
Of pas je die aan als deze wisselt?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
20 okt 2020 17:13
Thuis kabel, op de zaak glasvezel. Uiteraard gebruik ik mijn Ziggo kastje thuis alleen in bridge modus staan. Een aantal backoffices die ik gebruik hebben ip lock en 2fa als beveiliging.
>>
Okay, dan is voor jou de glasvezel fixed (vermoed ik) maar ik denk jouw kabel thuis (ziggo?) niet.
Alleen deze is al tijdje hetzelfde omdat er geen reden was voor een ander ip.
Maar dat kan wel zomaar, zelfs als ziggo weer klooit in de ip ranges.
Ik ging tijdje terug van 217 range naar 84
(dus moest mijn cam's enz weer aanpassen..)

Edit
Ik kan trouwens wel mijn huis bereiken via eigen forward (home.xxxxx.nl) om mijn VPS host..
dus dan pas ik één keer het ip aan en wacht op zoneupdates.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ziggo vast IP-adres wordt dynamisch

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Wellicht is extraip.com iets voor TS. Tis een commerciële link, maar oplossingsgericht.

TS heeft gewoon de pech een abonnement te hebben welke Ziggo al enige tijd niet meer in die vorm levert, en inmiddels voor Ziggo niet meer in de huidige structuur past.

Een blok IP adressen behoort in zijn geheel aan een provider toe, en kan niet opgeknipt worden meegenomen bij een overstap naar een andere provider. Als TS ooit bij Ziggo zijn weggegaan dan was het IP per definitie verloren.

Gesloten