LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Bart88
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2018 20:37

Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Bart88 »

Hi,

Ik heb een tv- en internet-abonnement bij Youfone besteld voor mijn nieuwe huis. Nu blijkt na ontvangst dat ik niet de juiste aansluiting heb. Er is alleen een kabel-aansluiting aanwezig, geen telefoon-aansluiting. Vervelend, want nu moet ik het gehele pakket terugsturen en naar een andere aanbieder op zoek. Nog vervelender is echter dat ik op de site van Youfone het volgende lees over terugsturen binnen 14 dagen (de wettelijke bedenktijd): 'Dit is helaas niet mogelijk. Wij leveren het Alles-in-1 pakket ongeveer na 30 dagen, dan is de bedenktijd van 14 dagen al verstreken.'

Mijn vraag: is het voor providers wettelijk toegestaan om een bedenktijd te laten verstrijken voordat je het product binnen hebt? Voordat je dus überhaupt de kans hebt gehad om je te bedenken?

Bij voorbaat dank!

Bart

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De bedenktijd van een dienst gaat in op het moment van aanvraag. U kunt zich bedenken, maar binnen de 14 dagen na aanvraag.
U had dus vooraf zelf moeten kijken welke aansluiting u heeft en wat de mogelijkheden zijn.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door yan »

1- DOM, dat u dat niet even vooraf heeft nagekeken, u kunt toch zelf zien welke aansluiting u heeft.

2- Gewoon terugsturen, bedenktijd gaat in na ontvangst.
Daarnaast KAN Youfone dus deze dienst niet op uw adres leveren, en dat hadden ze zelf ook moeten weten.
En als zij niet kunnen leveren, hoeft u het dus niet af te nemen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:De bedenktijd van een dienst gaat in op het moment van aanvraag. U kunt zich bedenken, maar binnen de 14 dagen na aanvraag.
U had dus vooraf zelf moeten kijken welke aansluiting u heeft en wat de mogelijkheden zijn.
Onjuist. De bedenktijd gaat lopen na ontvangst.

Bart88
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2018 20:37

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Bart88 »

Dank voor de reacties.

Vanwege de lange levertijd heb ik de bestelling gedaan vóór ik de sleutel van mijn nieuwe woning kreeg. Ik heb mij hierbij gebaseerd op de informatie die youfone op haar website heeft staan mbt de beschikbaarheid. Het is dan ook erg vreemd dat de bedenktijd al voorbij is voor je het product ontvangt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:De bedenktijd van een dienst gaat in op het moment van aanvraag. U kunt zich bedenken, maar binnen de 14 dagen na aanvraag.
U had dus vooraf zelf moeten kijken welke aansluiting u heeft en wat de mogelijkheden zijn.
Onjuist. De bedenktijd gaat lopen na ontvangst.
Voor ‘reguliere’ diensten (denk aan hosting, een televisieabonnement, maar ook elektriciteit) geldt een nieuw regime omtrent het herroepingsrecht. De consument heeft nu namelijk altijd het recht om binnen de bedenktermijn van 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst, deze alsnog te ontbinden.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:De bedenktijd van een dienst gaat in op het moment van aanvraag. U kunt zich bedenken, maar binnen de 14 dagen na aanvraag.
U had dus vooraf zelf moeten kijken welke aansluiting u heeft en wat de mogelijkheden zijn.
Hoe gaat Youfone de overeenkomst nakomen als deze de dienst niet geleverd gaat krijgen? Dat is uiteindelijk ook een reden om de overeenkomst te kunnen ontbinden. En extra voordeel, hoeft de koper de geleverde artikelen niet terug te sturen maar is het aan de verkoper om deze weer terug te krijgen.
NeoDutchio schreef:
Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:De bedenktijd van een dienst gaat in op het moment van aanvraag. U kunt zich bedenken, maar binnen de 14 dagen na aanvraag.
U had dus vooraf zelf moeten kijken welke aansluiting u heeft en wat de mogelijkheden zijn.
Onjuist. De bedenktijd gaat lopen na ontvangst.
Voor ‘reguliere’ diensten (denk aan hosting, een televisieabonnement, maar ook elektriciteit) geldt een nieuw regime omtrent het herroepingsrecht. De consument heeft nu namelijk altijd het recht om binnen de bedenktermijn van 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst, deze alsnog te ontbinden.
Dit is niet jouw tekst maar de tekst van ICTRecht.nl bron. Deze tekst toe-eigenen is schending van het auteursrecht. Ga je daar ook verantwoordelijkheid voor nemen?

Tevens ontgaat het je dat hier zowel een dienst als een product is geleverd en niet alleen een dienst.
  • "De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:
    a. bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;

    b. bij een consumentenkoop:

    1°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;

    2°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zaak heeft ontvangen, indien de consument in eenzelfde bestelling meerdere zaken heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;

    3°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen; of

    4°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de eerste zaak heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een bepaalde periode;"


    Artikel 6:230o lid 1

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bart88 schreef:Mijn vraag: is het voor providers wettelijk toegestaan om een bedenktijd te laten verstrijken voordat je het product binnen hebt?
Dat hangt af van de omstandigheden. Heb je daadwerkelijk een product (iets dat je in handen kunt hebben) gekocht?

Voor diensten geldt dat de bedenktermijn gaat lopen vanaf het moment van het sluiten van de overeenkomst. Voor een consumentenkoop geldt dat de bedenktermijn gaat lopen vanaf het moment van ontvangst. Voor een gemende overeenkomst gelden de regels voor een consumentenkoop. De bedenktermijn is 12 maanden. Zodra de provider zich heeft gehouden aan zijn informatieplicht over het herroepingsrecht wordt deze verkort tot 14 dagen.

Ik vermoed dat het hier gaat om huur en daarom de termijn van 14 dagen gaat lopen op het moment dat de overeenkomst is gesloten en de provider zijn informatieplicht betreffende het herroepingsrecht is nagekomen.
Bart88 schreef:Voordat je dus überhaupt de kans hebt gehad om je te bedenken?
Waarom zou jij je niet kunnen bedingen nadat je de overeenkomst hebt gesloten?
NeoDutchio schreef:Voor ‘reguliere’ diensten (denk aan hosting, een televisieabonnement, maar ook elektriciteit) geldt een nieuw regime omtrent het herroepingsrecht.
Het probleem met spieken is dat je antwoorden fout kunnen zijn. ;)

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een product met abonnement waarschijnlijk. Het product zou dan terug gestuurd kunnen worden, maar het abonnement zou dan doorlopen. Ik zou Youfone voor de gein eens vragen waarom u geen tv heeft en of ze dat zo snel mogelijk kunnen komen fixen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:Een product met abonnement waarschijnlijk. Het product zou dan terug gestuurd kunnen worden, maar het abonnement zou dan doorlopen. Ik zou Youfone voor de gein eens vragen waarom u geen tv heeft en of ze dat zo snel mogelijk kunnen komen fixen.
Onjuist, in het geval van gemende overeenkomst geldt voor de dienst ook dat de bedenktermijn pas start vanaf het moment van ontvangst.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bart88 schreef:Dank voor de reacties.

Vanwege de lange levertijd heb ik de bestelling gedaan vóór ik de sleutel van mijn nieuwe woning kreeg. Ik heb mij hierbij gebaseerd op de informatie die youfone op haar website heeft staan mbt de beschikbaarheid. Het is dan ook erg vreemd dat de bedenktijd al voorbij is voor je het product ontvangt.
Youfone kan leveren op uw adres er is dus een aansluiting. Youfone kan hier KPN Wholesale voor aansturen om de aansluiting te vinden, kan die niet gevonden worden dan moeten ze u contract kosteloos beëindigen. Dit staat los van de bedenktijd maar ze hebben u een product verkocht en die moeten ze ook kunnen leveren. Helaas kan dit bij een lowbudget aanbieder wel eens lang duren voordat er duidelijkheid is, maar ja dat is het nadeel van een dergelijke aanbieder.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:Toch maar even checken of je het snapt, de volgende keer dat je klakkeloos tekst kopieert.
Er wordt een dienst afgenomen. Om van de dienst gebruik te maken zijn inderdaad andere fysieke goederen nodig. Deze worden in bruikleen geplaatst. Er is dus geen koop of huur overeenkomst van de onderdelen. Het is een middel om gebruik te maken van de dienst.
Daar valt weinig niet aan te snappen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom zou dit anders uitpakken als er sprake is van huur? Als dat niets uitmaakt dan slinger je nu een discussie aan, waar TS niets aan heeft.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
Moneyman schreef:Toch maar even checken of je het snapt, de volgende keer dat je klakkeloos tekst kopieert.
Er wordt een dienst afgenomen. Om van de dienst gebruik te maken zijn inderdaad andere fysieke goederen nodig. Deze worden in bruikleen geplaatst. Er is dus geen koop of huur overeenkomst van de onderdelen. Het is een middel om gebruik te maken van de dienst.
Daar valt weinig niet aan te snappen.
Blijkbaar dus toch wel.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:Waarom zou dit anders uitpakken als er sprake is van huur? Als dat niets uitmaakt dan slinger je nu een discussie aan, waar TS niets aan heeft.
Inderdaad. YouFone kan volgens Canvas blijkbaar wel xDSL leveren, en dus is er ergens een (afgeknipte) ISRA te vinden in het huis van TS. Niet opzeggen dus, maar op zoek naar de draadjes. Misschien even bij buren kijken, als ze zelfde woningen hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Waarom zou dit anders uitpakken als er sprake is van huur? Als dat niets uitmaakt dan slinger je nu een discussie aan, waar TS niets aan heeft.
Ik zwengel niets aan, er wordt hier gesuggereerd dat het gaat om een koop op afstand voor een goed waar een herroepingsrecht op zou zitten van 14 dagen na ontvangst. Het product dat aangeschaft wordt is een dienst en daar geldt een herroepingsrecht van 14 dagen na aanmelding.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:Waarom zou dit anders uitpakken als er sprake is van huur? Als dat niets uitmaakt dan slinger je nu een discussie aan, waar TS niets aan heeft.
Ik zwengel niets aan, (...)
Wat je niet doet is antwoord geven op mijn vraag.
NeoDutchio schreef:Deze worden in bruikleen geplaatst. Er is dus geen koop of huur overeenkomst van de onderdelen.
Voor een consument vertegenwoordigt de apparatuur in het algemeen, zowel in absolute zin als in verhouding tot de voor het gebruik van telecommunicatiediensten maandelijks te betalen kosten, een aanzienlijke waarde.

Daarom moet worden aangenomen dat een consument doorgaans tot het afsluiten van een nieuw abonnement inclusief apparatuur overgaat mede met het oog op het in bezit verkrijgen van die apparatuur. In het algemeen zal hij, gelet op de waarde van de apparatuur, niet (mogen) verwachten dat hij deze daadwerkelijk geheel kosteloos in bezit krijgt, maar ermee rekening (moeten) houden dat in de overeengekomen maandelijkse betalingen een vergoeding voor de apparatuur is verwerkt.

Omgekeerd geldt ook voor de aanbieder dat de door hem gemaakte inkoopkosten voor de apparatuur in het algemeen geheel of voor een (aanzienlijk) gedeelte terugverdiend zullen (moeten) worden uit de door de consument te betalen maandelijkse abonnementskosten.

Gelet op het voorgaande is het het meest in overeenstemming met de financiële en bedrijfseconomische werkelijkheid, de verwachtingen die partijen mogen hebben, om tot uitgangspunt te nemen dat de overeengekomen, door de consument te betalen maandbedragen niet alleen betrekking hebben op de vergoeding voor de door deze af te nemen telecommunicatiediensten, maar mede strekken tot financiering van de apparatuur. Dat brengt mee dat een abonnement inclusief apparatuur ter zake van de apparatuur in beginsel is aan te merken als huur.

Speedy123
Berichten: 1062
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Bart88 schreef:Hi,

Ik heb een tv- en internet-abonnement bij Youfone besteld voor mijn nieuwe huis. Nu blijkt na ontvangst dat ik niet de juiste aansluiting heb. Er is alleen een kabel-aansluiting aanwezig, geen telefoon-aansluiting. Vervelend, want nu moet ik het gehele pakket terugsturen en naar een andere aanbieder op zoek. Nog vervelender is echter dat ik op de site van Youfone het volgende lees over terugsturen binnen 14 dagen (de wettelijke bedenktijd): 'Dit is helaas niet mogelijk. Wij leveren het Alles-in-1 pakket ongeveer na 30 dagen, dan is de bedenktijd van 14 dagen al verstreken.'

Mijn vraag: is het voor providers wettelijk toegestaan om een bedenktijd te laten verstrijken voordat je het product binnen hebt? Voordat je dus überhaupt de kans hebt gehad om je te bedenken?

Bij voorbaat dank!

Bart
Gewoon de koop onbinden en alles terugsturen. Youfone kan helemaal niet leveren op uw adres want u heeft geen ISRA aansluiting. Normaliter controleert de provider of ze op een adres kunnen leveren, geen idee waaarom YouFone dit in uw geval achterwege gelaten heeft. Indien YouFone er anders overdenkt, dan dienen zij de ISRA aansluiting te regelen en daar mogen ze geen kosten voor regelen (aansluiting valt onder hun leveringsplicht). Denk niet dat Youfone daar trek in heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Waar een klant rekening mee moet houden is de overeenkomst die gesloten wordt. Daarin staat wat de rechten en plichten zijn en waar beide partijen zich aan moeten houden. Als daar in staat dat een product horende bij een dienst in bruikleen neergezet wordt zal je van goede huize moeten komen om te bewijzen dat het anders is. Succes met het zoeken van die bewijzen, die gaat u niet vinden.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2018 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd Youfone reeds verstreken bij ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:Dat is waar jij enkel rekening mee houdt. De klant en de handelaar dienen ook rekening te houden met de wet en daar zie je dat jij dat veel te vaak niet doet.
[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

In de ogen van 3 personen hier overtreden zo'n beetje alle bedrijven de wet. Als ik zo zou moeten leven en alles en iedereen in twijfel zou moeten trekken, dan zou ik vertrekken uit dit land. Bij elke regel die wettelijk bepaald wordt zijn er personen die hier weer uitvluchten op zoeken. Waarom kan met niet gewoon eens dingen accepteren?
Feit blijft dat er een dienst afgenomen wordt. En op diensten gelden andere regels dan met goederen. Zo heeft de wet dat bepaald.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2018 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

Gesloten