LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

Zes jaar lang bel ik als Tele2 klant gratis met andere Tele2 klanten. Een paar dagen geleden kwam ik er toevallig achter dat Tele2 deze gesprekken sinds 1-11-2016 in rekening brengt.

Op mijn Tele2 facturen staat sinds 2010 achter gesprekken die ik voer met andere Tele2 klanten: “tarief: E 0,00”. Sinds 1 november 2016 staat er op de Tele2 facturen achter deze gesprekken: “tarief: E 0,11“. Het tarief was dus eerst 0 euro, en het tarief is per 1 november 2016 0,11 euro. Zoiets heet volgens mij dus een tariefwijziging. (En niet, zoals ik in topics op het Tele2 forum wel tegen kom en ook aan de telefoon te horen kreeg: “het pro actief uitzetten van een verouderde propositie” of “een extraatje waar je sowieso geen recht op had” etc. etc.)

Ik ben niet door Tele2 van deze tariefwijziging op de hoogte gebracht. Het gevolg: mijn telefoonrekening is van -jaar in jaar uit- een tientje of twee a drie per maand in no time omhoog geschoten naar een dikke 250 euro!

Ook heeft Tele2 mij in augustus gebeld met een nieuw aanbod, inclusief de belofte dat ik gratis zou kunnen blijven bellen met andere Tele2 klanten. Dus ik zit nog 10 maanden vast aan een contract dat ik nooit had genomen als ik niet was misleid.

De Telecomwet zegt over tariefwijzigingen dat een klant minimaal 4 weken van te voren geïnformeerd moet worden en de kans moet krijgen om kosteloos op te zeggen.
In de voorwaarden die Tele2 in 2012 opstelde stond ook nog gewoon een artikel over wijzigingen in het tarief, zoals het ook in de wet staat. In de voorwaarden die Tele2 sinds 2014 hanteert heeft Tele2 deze clausules eruit gefietst.

De telefonische klantenservice van Tele2 wil de factuur niet corrigeren en mijn contract niet beëindigen. Ik ben afgescheept met het verzoek maar een online formuliertje in te vullen en af te wachten. Mij hangt in de tussentijd een automatische incasso van dik 250 euro boven het hoofd. Ook zit ik nog 10 maanden aan Tele2 vast terwijl ik weg wil en daar volgens mij ook alle recht toe heb. En Tele2 gooit gewoon de deur in mijn gezicht dicht.

Ik heb twee vragen, eentje voor Tele2 (als die hier ook komen, geen idee maar ik hoop van wel en hoop dat niet op een verwijzing naar het eigen Tele2 forum waar Tele2 medewerkers een topic gewoon op slot zetten als ze er niet meer uit komen) en eentje voor Tele2 klanten:

1. Hoe rechtvaardigt Tele2 deze onaangekondigde tariefwijziging tegen het licht van de Telecommunicatiewet?

2. Zijn er meer Tele2 klanten niet op de hoogte gebracht van deze tariefwijziging (onderling bellen is niet meer gratis) en hoe hoog is jullie rekening inmiddels?
Laatst gewijzigd door Radar op 30 nov 2016 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door berndv »

SvanG schreef:Ik ben niet door Tele2 van deze tariefwijziging op de hoogte gebracht. Het gevolg: mijn telefoonrekening is van -jaar in jaar uit- een tientje of twee a drie per maand in no time omhoog geschoten naar een dikke 250 euro!

Ook heeft Tele2 mij in augustus gebeld met een nieuw aanbod, inclusief de belofte dat ik gratis zou kunnen blijven bellen met andere Tele2 klanten. Dus ik zit nog 10 maanden vast aan een contract dat ik nooit had genomen als ik niet was misleid.
En deze belofte heeft u ook op papier? Als je je contract vernieuwd bij een provider ga je vaak verder onder nieuwe voorwaarden en nieuwe tarieven. Dat kan dus betekenen dat het gaat om een negatieve tariefswijziging. Deze hoeven ze niet 4 weken vooraf aan te kondigen, omdat u gekozen heeft om uw contract te vernieuwen.

Dus mits u de afspraak van gratis onderling bellen op papier heeft, zal het aanvechten hiervan lastig worden.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door Moneyman »

Welk tarief stond er in je oorspronkelijke contract? Als Tele2 wel een tarief had bedongen, maar er om promotionele redenen voor gekozen heeft dat tarief een bepaalde periode niet in rekening te brengen, heb je geen poot om op te staan. Alleen als je contractueel vast hebt liggen dat er sprake is van gratis onderling bellen, is er mijns inziens sprake van een tariefwijziging.

Wat er op je factuur staat, zegt niets, want dat geeft alleen weer wat er in rekening gebracht wordt, niet wat er in rekening gebracht mag worden.

Los daarvan: bel je echt tientallen uren per maand?

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door henk51 »

Er staan op Tele2 forum ook denk ik een aantal topics van U. Waarschijnlijk omdat het antwoord van Tele2 U niet aanstaat.

van Tele2 forum

Gemarkeerd als antwoord: Tom van Tele2 op 7 november 2016, 19:57
Hoi SVV,

Ik kan me voorstellen dat het mailtje voor wat verwarring heeft gezorgd.

Je geeft aan onlangs verlengd te hebben. Dit betekent dat de voorwaarden van je huidige abonnement niet worden gewijzigd, want gratis onderling bellen maakte al geen deel meer uit van de laatste propositie. Het enige verschil is dat die functie voor sommige klanten nog wel (onterecht) aanstond. Je betaalde er niet voor, maar had de functie nog wel. Daar komt nu verandering in, omdat onderling gratis bellen voor alle klanten uitgezet wordt.

Ik hoop dat ik de situatie hiermee wat heb kunnen verduidelijken.

Groetjes Tom

U heeft te onrechte gebruik kunnen maken van gratis onderling bellen terwijl het al niet meer in het pakket zat.
Dus i.p.v. te mopperen heeft u gewoon een onterechte mazzel gehad,en dat is nu aangepast.

gr Henk

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door ciske »

Dat is al een paar jaartjes zo bij Tele 2 , dat onderling gratis bellen is afgeschaft. Familie van mij heeft tele2 . Je kan ook voor onbeperkt bellen kiezen als je veel belt.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op mijn vraag:
Moneyman schreef:Welk tarief stond er in je oorspronkelijke contract? Als Tele2 wel een tarief had bedongen, maar er om promotionele redenen voor gekozen heeft dat tarief een bepaalde periode niet in rekening te brengen, heb je geen poot om op te staan. Alleen als je contractueel vast hebt liggen dat er sprake is van gratis onderling bellen, is er mijns inziens sprake van een tariefwijziging.

Wat er op je factuur staat, zegt niets, want dat geeft alleen weer wat er in rekening gebracht wordt, niet wat er in rekening gebracht mag worden.
is dit voldoende antwoord.
Je geeft aan onlangs verlengd te hebben. Dit betekent dat de voorwaarden van je huidige abonnement niet worden gewijzigd, want gratis onderling bellen maakte al geen deel meer uit van de laatste propositie. Het enige verschil is dat die functie voor sommige klanten nog wel (onterecht) aanstond. Je betaalde er niet voor, maar had de functie nog wel. Daar komt nu verandering in, omdat onderling gratis bellen voor alle klanten uitgezet wordt.
Kortom; volgens mij mag je eerder in je handen knijpen dat je onterecht jarenlang geen kosten hebt hoeven betalen, terwijl je blijkbaar voor € 250,00 per maand gebruik maakt van de mogelijkheid. Reken maar eens uit wat je dan ten onrechte niet hebt betaald...

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat wist TS waarschijnlijk ook al wel, alleen gaat ie nu de komende 10 maanden contractduur op deze manier E 2500,00 betalen aan belkosten als hij niet minder gaat bellen.
Of elders een nieuw contract aangaan met onbeperkt bellen, en dit abo laten voor wat het is.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:Dat wist TS waarschijnlijk ook al wel.
Hij weet het wel, alleen wil hij het niet accepteren...

SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

berndv schreef:En deze belofte heeft u ook op papier? Als je je contract vernieuwd bij een provider ga je vaak verder onder nieuwe voorwaarden en nieuwe tarieven. Dat kan dus betekenen dat het gaat om een negatieve tariefswijziging. Deze hoeven ze niet 4 weken vooraf aan te kondigen, omdat u gekozen heeft om uw contract te vernieuwen.

Dus mits u de afspraak van gratis onderling bellen op papier heeft, zal het aanvechten hiervan lastig worden.
Die afspraak heeft nooit op papier gestaan. Niet toen ik in 2010 bij Tele2 begon en niet bij alle verlengingen die ik daarna op initiatief van Tele2 ben aangegaan. In mijn contract staan geen tarieven, in de Algemene Voorwaarden van 2012 en 2014 ook niet. Tele2 heeft lange tijd geadverteerd met gratis onderling bellen, en toen ik in augustus dit jaar gebeld werd door Tele2 met een verleningsaanbod werd mij opnieuw (mondeling) toegezegd dat onderling gratis bellen bleef bestaan. Mijn enige houvast zijn dus facturen waarop vanaf 2010 0 euro in rekening werd gebracht.

Ik vind het dan ook behoorlijk stug dat Tele2 dit nu ineens, én zonder aankondiging, mag afschaffen. Het is niet een extraatje dat per ongeluk een paar maanden "aan" stond, het is een tarief dat aanvankelijk middels advertenties en hierna middels mondelinge toezeggingen met mij (en vele andere klanten) is afgesproken.

Klopt dat het voor wat betreft de voorwaarden en contracten misschien moeilijk wordt, dat heeft Tele2 heel handig gedaan, maar ik ga dit verhaal zeker aan de Geschillencommissie voorleggen als Tele2 die niet met mij oplost.

SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

henk51 schreef:U heeft te onrechte gebruik kunnen maken van gratis onderling bellen terwijl het al niet meer in het pakket zat.
Dus i.p.v. te mopperen heeft u gewoon een onterechte mazzel gehad,en dat is nu aangepast.
Dat is niet correct. Ik maak sinds 2010 gebruik van gratis onderling bellen en toen Tele2 mij in augustus belde met een aanbod voor sneller internet, heeft de verkoper mij verzekerd dat onderling gratis bellen bleef bestaan. Het gratis onderling bellen heeft Tele2 nooit ergens op papier bevestigd, al vanaf 2010 niet. Ik heb gewoon steeds gecontroleerd of de factuur goed was en dat was het geval. Tot 1-11-2016, waar ik pas achter kwam nadat ik een reclamemailtje van Tele2 ontving over nieuwe belpakketten en ik de klantenservice heb gebeld om te verifiëren dat deze nieuwe pakketten niet op mij van toepassing waren. De medewerker zei eerst dat ik gratis onderling kon blijven bellen, pas toen ik hem vertelde dat ik op mijntele.nl per 1-11 wat anders zag, heeft hij mij heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang in de wacht gezet, om daarna te vertellen dat ik niet meer onderling gratis kon bellen. Maar echt zeker klonk deze jongen niet en toen heb ik mijn vraag op het forum geplaatst.

En inderdaad: het antwoord dat ik op het forum kreeg staat mij absoluut niet aan, want in augustus j.l. ben ik misleid door een verkoper en Tele2 is vervolgens zonder verdere aankondiging gesprekken gaan factureren die ik al zes jaar gratis voer.

U heeft in die zin gelijk dat ik wat te mopperen heb, maar dan op mezelf. Dat ik me al die jaren zó vreselijk om de tuin heb laten leiden door een malafide bedrijf als Tele2. (Terwijl ik dit bericht typ wordt er in de uitzending van Radar ook weer eens aandacht aan Tele2 besteed. Het gaat lekker met Tele2.)

SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

Moneyman schreef: Kortom; volgens mij mag je eerder in je handen knijpen dat je onterecht jarenlang geen kosten hebt hoeven betalen, terwijl je blijkbaar voor € 250,00 per maand gebruik maakt van de mogelijkheid. Reken maar eens uit wat je dan ten onrechte niet hebt betaald...
Dit is niet correct.

1. Deze eenmalige kosten zeggen niks over mijn gebruik in alle andere jaren/maanden, dus deze berekening is een populistische manier om een onjuist argument kracht bij te zetten, want:

2. Tele2 heeft jarenlang geadverteerd met gratis onderling bellen en in augustus j.l. heeft een Tele2 verkoper ook nog aan mij bevestigd dat dit voor mij zou blijven bestaan als ik inging op zijn aanbod.

3. Denkt u zelf ook niet dat ik die verlenging voor een jaar absoluut niet was aangegaan als mij desgevraagd eerlijk was verteld dat de enige dienst waarvoor ik bij een vreselijk bedrijf als Tele2 zit zou worden afgeschaft? Dan was ik gewoon naar een andere provider gegaan en had ik een meerprijs betaald voor onderling bellen. Dat vind ik geen enkel probleem. Feit is dat Tele2 me handig om te tuin heeft geleid.

SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

BL2 schreef:Dat wist TS waarschijnlijk ook al wel, alleen gaat ie nu de komende 10 maanden contractduur op deze manier E 2500,00 betalen aan belkosten als hij niet minder gaat bellen.
Of elders een nieuw contract aangaan met onbeperkt bellen, en dit abo laten voor wat het is.
Ik bel geen seconde meer dan strikt noodzakelijk sinds ik zie wat Tele2 me heeft geflikt.

En inderdaad, ik ben elders een nieuw contract aangegaan, gewoon met onbeperkt bellen tegen een extra bedrag, dat vind ik helemaal geen probleem, als ik maar eerlijk word voorgelicht en weer waar ik aan toe ben.

Maar Tele2 houdt mij aan mijn 10 maanden, terwijl het contract mij op een misleidende manier is aangesmeerd. Alleen dat kan ik niet bewijzen (zie voorgaande), dus daar mogen mijn rechtsbijstandsverzekering en de Geschillencommissie zich over buigen. Krijg ik mijn gelijk, dan is dat mooi en een dikke vinger naar Tele2. Komt Tele2 hiermee weg, dan hoop ik dat de rest van Nederland ook gewaarschuwd is, want dit soort praktijken is echt te schandalig voor woorden.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door k2p »

Per wanneer ging je nieuwe contract precies in? En per wanneer begon tele2 geld te rekenen voor de voorheen gratis gesprekken? Allebij op hetzelfde moment?
Als niet, dan lijkt dit idd een tariefswijziging.
Als wel, Tsja, dikke kans dat je dus met het nieuwe contract je rechten hebt verspeeld. Maar welk bewijs heeft Tele2 dat je contract is vernieuwd? Toevallig een opname van een gesprek waar de toezegging van hun zijde ook op vastgelegd staat?

stofzuigertje

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij aanpassen voorwaarden dus onderling betalen kun je op deze grond zonder opzegtermijn de overeenkomst ontbinden en eerder weg.

Dus niet opzeggen maar Ontbinden wegens tarief aanpassing.

Als jou gehele familie het doet en alle andere die bij Tele 2 zitten weet ik niet wat ze gaan doen.


Maar is het wel afgeschaft, of alleen maar start tarief 11 cent per gesprek geworden?
Zelf ooit weggegaan wegens overstap van KPN naar T Mobile netwerk met matige dekking....

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Als jou gehele familie het doet en alle andere die bij Tele 2 zitten weet ik niet wat ze gaan doen.
Droom gerust verder...

SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

k2p schreef:Per wanneer ging je nieuwe contract precies in? En per wanneer begon tele2 geld te rekenen voor de voorheen gratis gesprekken? Allebij op hetzelfde moment?
Als niet, dan lijkt dit idd een tariefswijziging.
Als wel, Tsja, dikke kans dat je dus met het nieuwe contract je rechten hebt verspeeld. Maar welk bewijs heeft Tele2 dat je contract is vernieuwd? Toevallig een opname van een gesprek waar de toezegging van hun zijde ook op vastgelegd staat?
Mijn verlengingscontract ging in op 7-9-2016.
Tele2 is deze gesprekken in rekening gaan brengen per 1-11-2016.

Ik heb helaas geen opname van het gesprek, en Tele2 heeft het bandje (natuurlijk) daarna pas gestart, dus alleen mijn akkoord op band en niet de beloftes van de verkoper.

Wat ik heb zijn facturen met daarop "tarief 0,00" vanaf 2010 t/m 31-10-2016, en daarna "tarief 0,11".
Meer niet, Tele2 heeft hier nooit wat over vastgelegd.
Persoonlijk vind ik de facturen voldoende bewijs, Tele2 vindt van niet, dus daar zal ik mijn rechtsbijstandsverzekering en De Geschillencommisie naar laten kijken. (Mijn rechtsbijstandsverzekering heeft de zaak al geaccepteerd.)

SvanG
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2016 20:40

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door SvanG »

stofzuigertje schreef: Maar is het wel afgeschaft, of alleen maar start tarief 11 cent per gesprek geworden?
Het is volledig afgeschaft, dus de kosten zijn nu E 0,11 per minuut i.p.v. E 0,00.
breien schreef:TS Veel succes bij de geschillencommissie. Niet geschoten is altijd mis.
Dank! Mijn rechtsbijstandsverzekering ziet zeker mogelijkheden is me verteld, dus er wordt werk van gemaakt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door sylvesterb »

SvanG schreef:
k2p schreef:Per wanneer ging je nieuwe contract precies in? En per wanneer begon tele2 geld te rekenen voor de voorheen gratis gesprekken? Allebij op hetzelfde moment?
Als niet, dan lijkt dit idd een tariefswijziging.
Als wel, Tsja, dikke kans dat je dus met het nieuwe contract je rechten hebt verspeeld. Maar welk bewijs heeft Tele2 dat je contract is vernieuwd? Toevallig een opname van een gesprek waar de toezegging van hun zijde ook op vastgelegd staat?
Mijn verlengingscontract ging in op 7-9-2016.
Tele2 is deze gesprekken in rekening gaan brengen per 1-11-2016.

Ik heb helaas geen opname van het gesprek, en Tele2 heeft het bandje (natuurlijk) daarna pas gestart, dus alleen mijn akkoord op band en niet de beloftes van de verkoper.

Wat ik heb zijn facturen met daarop "tarief 0,00" vanaf 2010 t/m 31-10-2016, en daarna "tarief 0,11".
Meer niet, Tele2 heeft hier nooit wat over vastgelegd.
Persoonlijk vind ik de facturen voldoende bewijs, Tele2 vindt van niet, dus daar zal ik mijn rechtsbijstandsverzekering en De Geschillencommisie naar laten kijken. (Mijn rechtsbijstandsverzekering heeft de zaak al geaccepteerd.)
Tele2 heeft een e-mail gestuurd, zie https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... eer-gratis

Daarnaast kun je bij een aanpassing van de voorwaarden rond bellen enkel het bel abonnement opzeggen en niet je complete pakket. Het zijn losse voorwaarden per dienst.

In Augustus kon de klant service niet weten dat er in November een wijziging zou komen, dus die belofte is niet interessant. Zoals de wet voorschrijft mag je na een wijziging van de voorwaarden van een dienst kosteloos opzeggen.

Bij veel providers zit er echter geen opzegtermijn aan het bellen en/of televisie abonnement, waardoor een simpele mail voldoende is. Immers veranderd er niets aan je overeenkomst voor Internet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door kokka »

SvanG schreef:
Het is volledig afgeschaft, dus de kosten zijn nu E 0,11 per minuut i.p.v. E 0,00.
poehee voor 250 euro is dat 2272 minuten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gratis onderling bellen voor Tele2 klanten afgeschaft

Ongelezen bericht door kweenie »

Tja, als mensen blijkbaar meer dan gemiddeld een uur per dag gebruik maken van het gratis bellen, dan is het niet vreemd dat een telefoonmaatschappij dat gratis bellen op een gegeven moment afschaft.

Gesloten