LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Kerstengel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2019 17:00

Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door Kerstengel »

Ik heb een 2-jarig sim-only abonnement van €8,- per maand. Sinds 3 maanden wordt er 8,17 afgetrokken van mijn rekening. Ik heb al begrepen dat inflatie (al vind ik het niet terecht) mag worden toegepast.
Vraag 1:
Hoe kan het dat een bedrijf de mogelijkheid heeft om zelf te bepalen hoeveel er van mijn rekening wordt gehaald. Ik geef een machtiging voor 8,-. Wil men meer, dan zou het toch op zijn minst een nieuwe machtiging moeten zijn?

Vraag 2:
Er werd mij gezegd dat door inflatie en kosten, het abonnement dus duurder wordt. Echter, zou ik op dit moment een zelfde sim/only abonnement afnemen, kost deze 7,50 per maand.
Hoe kan dat?

Benieuwd naar de reacties.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 dec 2019 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik kan mij voorstellen dat u niet meer hetzelfde salaris krijgt als dat ooit in uw arbeidsovereenkomst staat. En collega's die later begonnen zijn hebben ook weer een ander salaris. Zou dat niet mogen?

Antwoord 1: U hebt geen machtiging voor €8,00 afgegeven. Als u boven uw bundel zou komen zou er volgens uw bewoording dan ook niet geincasseerd mogen worden. U hebt een machtiging afgegeven om door het bedrijf de rekeningen te incasseren, ongeacht het bedrag.

Antwoord 2: Abonnementen kunnen wijzigen. Het kon ook zijn dat er nu duurdere abonnementen verkocht werden, zou u het verschil dan ook vrijwillig bijbetalen? U bent een overeenkomst aangegaan voor 2 jaar voor die €8,00 met als toevoeging dat een inflatiecorrectie toegepast mag worden. Vergelijk het met het aangaan van een energiecontract, ook daar blijf je tijdens de duur betalen wat er overeen gekomen is, ongeacht wat de markt doet.
Uw provider wil schijnbaar meer klanten binnen halen en heeft de prijzen verlaagd. Maar dat doet niets af aan uw overeenkomst.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee of dit 'mag'. Ik heb al een jaar of 5, of nog langer, een sim-only van Telfort. Het maandbedrag is al die jaren niet veranderd. Gevolg: als ik nu een nieuw abonnement bij KPN (Telfort bestaat immers bijna niet meer) af zou sluiten, dan ben ik zo ongeveer het dubbele kwijt.

Het enige advies wat ik je kan geven is: hou de aanbiedingen in de gaten, zo gauw die 2 jaar voorbij zijn kun je altijd weer overstappen, of naar hetzelfde abonnement, maar dan voor 7,50, of een heel andere provider die ofwel goedkoper is, ofwel betere kwaliteit levert.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door renewouters »

TOen ik 45 jaar geleden de Donald Duck had werd dat abonnement ieder jaar al duurder door de inflatiecorrectie (ik wist toen uiteraard nog niet wat dat woord betekend, maar mijn ouders hebben dat toen netjes uitgelegd). Waarom zijn er ieder jaar weer zoveel mensen verbaasd alsof het iets nieuws is?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door mahadma »

Volgens de voorwaarden (effe zoeken) staat dat er een jaarlijkse inflatie correctie toegestaan is, dus ja dit mag. Omdat niet bekiend is welke provider dit betreft kan ik niks opzoeken. Heb zelf en tele 2 en vodafoon, bij beiden gebeurd dit, èn staat in de voorwaarden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn aanbieders met en zonder deze voorwaarden!

Dus eerst goed lezen, dan afsluiten.
Vele hebben 1 of 2 jaren vaste gegarandeerde prijzen en voorwaarden, die na afloop aangepast mogen worden of je loopt hard weg!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Abonnement duurder door 'inflatie', mag dat?

Ongelezen bericht door berndv »

Kerstengel schreef:
30 dec 2019 20:00
Ik heb al begrepen dat inflatie (al vind ik het niet terecht) mag worden toegepast.
Als dit in de algemene voorwaarden die horen bij uw contract is aangegeven, dan mag het inderdaad.
Kerstengel schreef:
30 dec 2019 20:00
Vraag 1:
Hoe kan het dat een bedrijf de mogelijkheid heeft om zelf te bepalen hoeveel er van mijn rekening wordt gehaald. Ik geef een machtiging voor 8,-. Wil men meer, dan zou het toch op zijn minst een nieuwe machtiging moeten zijn?
Die vrijheid is wel gebonden. In uw voorwaarden zou ook moeten zijn vastgelegd waar zij die inflatie op vastleggen, welke peildatum bijvoorbeeld.
Kerstengel schreef:
30 dec 2019 20:00
Vraag 2:
Er werd mij gezegd dat door inflatie en kosten, het abonnement dus duurder wordt. Echter, zou ik op dit moment een zelfde sim/only abonnement afnemen, kost deze 7,50 per maand.
Hoe kan dat?
Hoe dat kan doet echt totaal niet ter zake. Het gaat om de overeenkomst die u heeft met uw provider. Al biedt uw provider nu de abonnementen aan voor 4 euro, staat dat volledig los van uw overeenkomst.

Gesloten