LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.

Wie is verantwoordelijk?

Ikzelf. Immers is dit het risico van een eigen woning (ondanks toedoen van KPN/Orange)
0
Geen stemmen
KPN. Want KPN moet zorgen voor degelijke leidingen al is jouw provider Orange
7
70%
Orange. Want hun huren de lijn, en dus nemen ze ook de verantwoordelijkheden over van KPN.
3
30%
 
Totaal aantal stemmen: 10

dadragon
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2006 13:47

KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door dadragon »

Ik zit met een probleem wat ik in het kort even uit zal leggen. Hopelijk heeft er iemand een antwoord/advies:

Wij hebben sinds de 20mbit adsl uit is, al 20 mbit adsl. Eerst van Versatel, later Tele2.
Omdat Orange dezelfde diensten goedkoper kon aanbieden zijn we in juni 2006 overgestapt naar Orange.

Augustus 2006 besloten wij ook telefonie te nemen van Orange. Dit hield in dat Orange het KPN abonnement voor je opzegde en jij dus alleen aan Orange ging betalen.

15 augustus 2006 is door KPN de telefonie/adsl afgesloten. rond 20 augustus 2006 is de lijn definitief overgenomen door Orange en in werking gesteld.

Sinds 20 augustus 2006 is de adsl verbinding zeer slecht en valt elke keer weg. Evenals de telefonie. Storing op de lijn en vaak geen kiestoon beschikbaar.

Na een half jaar onderzoeken en heen en weer gebel/gemail, is er eindelijk een bedrijf langsgeweest die het volgende heeft geconstateerd:

- de telefoonlijn vanaf de centrale (100 meter vanaf mijn huis) naar mijn huis (isra-punt) is aan vervanging toe. Want de kabels hebben ergens buitenshuis contact gemaakt met waarschijnlijk water. Daardoor is de hele leiding gecorrodeerd en eigenlijk dus verrot.
Er komt wel signaal binnen maar het probleem zal altijd blijven.

- De kabels waren in de centrale niet goed aangesloten. Het maakte slecht contact.

De monteur heeft de kabels inmiddels wat beter aangesloten zodat ze beter contact maken in de centrale. Maar het feit blijft dat de kabels blijven zorgen voor slechte verbinding cq kwaliteit.

Nu heb ik Orange en KPN hierover gesproken.
KPN zegt: Dit moet Orange maar oplossen.
Orange zegt: Is een probleem van KPN, maar die doen er toch niets aan. Je kan beter je ADSL opzeggen en kabel nemen ofzo. Of helemaal niets meer...

Ik wist niet wat ik hoorde van Orange.

De kabels waren goed toen ik hier kwam wonen, 4 jaar geleden. Door toedoen van KPN of Orange is nu mijn telefoon/adslkabel aan vervanging toe, maar niemand wil dit doen, omdat het nogal een kostbare kwestie is. (ca 2000 euro???)

Wat kan ik doen? Want ik zit nog steeds met uitvallende telefoon en internetverbinding. Ondanks dat het door het opnieuw aansluiten in de centrale al wat beter is dan voorheen.

HELP!
misschien een wetsartikel waarin ik naar kan verwijzen dat Orange of KPN hiervoor verantwoordelijk is.

jankelder
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:12

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door jankelder »

ik denk kpn want zij zijn beheerder van de infra

hiervoor betaal je ook via orange .en hun betalen weer aan kpn

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door rweelden22 »

dit moet kpn goed maken daar zijn de lijnen van dreigen met de sgc
kijken wat ze dan doen ze willen gewoon hun werk niet doen
als ze geld van je krijgen zijn ze er als de kippen bij als jij dan iets vraagt zeggen ze je bekijkt het maar

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door Shine »

Wat ik erg raar vind is dat nadat u overgestapt bent naar Orange diezelfde leiding (welke u tot 15 augustus middels een andere provider hebt gebruikt) nauwelijks 5 dagen later ineens slecht is.
Een isra punt kan toch niet ineens binnen 5 dagen (na de wissel) aan vervanging toe zijn?
Ook gedurende uw Versatel/Tele2 periode maakte u toch gebruik van ditzelfde kabeltje en Isra punt!?
Ik heb eerder het vermoeden dat Orange haar beloften niet kan waarmaken op het gebied van de combinatie internet en telefonie.

Voor wat betreft verantwoordelijkheid:
Als het inderdaad aan de KPN kast en bedrading ligt, dan moet KPN dit herstellen. Daar betaalt u voor bij Orange.
Orange maakt gebruik van de KPN leidingen en punten, waarvoor ze ook betalen.

Hebt u al eens bij uw buren geinformeerd die ook tappen uit datzelfde Isra punt? Zij zouden dan namelijk ook problemen moeten ondervinden met iig hun telefonie.

dadragon
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2006 13:47

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door dadragon »

Mijn buren hebben geen problemen. Die heb ik al gevraagd.

Eerst was Orange wel goed. Goede verbinding en goede telefonie(van kpn). Maar sindsdien ik KPN heb opgezegt om via Orange te gaan bellen, is het waardeloos.
Inderdaad.. na de opzegging had ik 5 dagen helemaal geen verbinding. En na 5 dagen ineens heel slecht.

Er is een extern bedrijf geweest om te komen kijken. Deze heeft aangegeven dat de kabels vanaf de centrale naar mijn huis geoxideert zijn vanaf de centrale naar mijn huis toe.
Waarschijnlijk is een waterlekkage ergens het probleem. Maar de preciese reden konden ze niet zeggen.
Wel werdt geconstateerd dat dit niet aan mij lag, maar ergens tussen de centrale en mijn huis (ca 100 meter)

alexegberink
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2005 11:01

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door alexegberink »

Ik vind de aanval op kpn zeker niet terecht, je neemt tenslotte een dienst af van orange.
Het feit blijft wel dat kpn het waarschijnlijk op moet lossen, maar dit probleem is toch echt aan orange.
Jij betaalt voor de diensten bij orange en niet bij kpn. Gezien de reactie van orange, dat je dan maar beter kabel kunt nemen, geeft mij het idee dat orange ook weet dat hun het moeten oplossen en bang zijn om kosten te maken en zo de indruk wekken dat kpn alles maar moet oplossen.
Ik heb zelf al jaren geen telefoon abonnement meer van kpn, voor de rest wel direct adsl en mobiele telefoon en alles werkt altijd goed, mocht er onverhoopt toch een storing optreden, wordt dat altijd goed opgelost. Ik snap de kritiek niet die kpn altijd krijgt.
Internet plus bellen hebben ze niet op orde nee, maar waar je niemand over hoort is dat er een 0800 nummer in het leven is geroepen om mensen niet op nog meer kosten te jagen!

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door rweelden22 »

alex van wie is de kabel die buiten naar het huis toe loopt juist van kpn
en het is kompleet een puin zooi bij kpn ik heb zelf orange en het draait hier als een trein maar ja heb je he kpn het grooste van het land

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door Shine »

Dus het externe bedrijf is de grond ik gegaan en heeft gezien dat de kabels die vanaf de kast naar uw huis lopen geoxideerd zijn?
Im moet mij vergissen maar.......
Orange maakt toch van hetzelfde telefonie kabeltje gebruik als KPN? Zwart wit gezien zou het dus geen 'bal' mogen uitmaken.

Toen u daadwerkelijk het combipakket van ADSL EN telefonie van Orange kreeg is het op telefonie (en ADSL?) gebied fout gegaan.
Ik blijf erbij dat ik me niet kan voorstellen dat binnen 5 dagen diezelfde kabels dan ineens geoxideerd zijn. Dan had u namelijk voor die tijd ook al regelmatig wat telefonie problemen moeten hebben.
Ik durf mijn vinger glashard naar Orange te wijzen, dat zij hun combizaakjes niet goed voor elkaar hebben, maar dat Orange zich er van afmaakt door naar de KPN te wijzen.
De conclusie van van het externe bedrijf neem ik ook in twijfel, tenzij hij deze kabels middels, hoe heet zoiets kijker/röntgen, of weet ik welke techniek.. volledig onder de grond heeft bekeken.

Volgens mij valt dit probleem te vergelijken met de vele andere providers van dergelijke combipakketten waarmee ook veel problemen zijn, maar er dan gemakshalve direct naar de KPN gewezen wordt omdat het toevallig hun draadje is waarvan gebruik wordt gemaakt.
Mij iets tè voor de hand liggend en incorrect.
Orange moet deze zaak voor u regelen én z.s.m oplossen. Met hun hebt u een cotnract en niet met de KPN. Zo simpel liggen de zaken. Of moet ik zeggen draadjes ;-)

Misschien interessant om het topic in dit forum: 'Orange' ook even door te lezen!

dadragon
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2006 13:47

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door dadragon »

Het externe bedrijf heeft de kabels ruim aangestript bij het isra punt en in de centrale kast.
Aan beide kanten zijn de koperen draden geoxideerd (zwart). Hoe ver ze em ook aanstrippen.

Tevens hebben ze veel en diverse metingen verricht (ruim 3 uur lang). Daaruit kwamen enkele dingen naar boven zoals:
- schommelingen in de spanning.
- te veel weerstand

En daarom is vastgesteld dat de kabel niet goed is en aan vervanging nodig is.

Zij vertelde mij ook dat een kabel al binnen 2 dagen helemaal geoxideerd kan zijn. Veelal komt dit door water (bijv lekkage in de leiding ondergronds door bijv muizen)

Maar voordat ik ook telefonie van orange nam, was orange wel goed. Ook na opzegging van KPN.
Maar vanaf de datum dat KPN de stekker eruit trok voor 5 dagen, is het gelazer begonnen.

Akimotos
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2007 21:08

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door Akimotos »

Het is heel eenvoudig: je neemt een dienst af bij Orange. Is die dienst niet goed, dan is Orange verantwoordelijk. Blijkt het een localloop (koper naar je huis) probleem te zijn, dan kan Orange KPN daarvoor ter verantwoording roepen. Jouw aanspreekpunt is Orange. PUNT.

Overigens vermoed ik niet dat het in de koperdraad, dan wel het IS/RA punt zit, maar gewoon op de plek waar Orange de signalen op de verbinding zet. Dat is dus een wijkcentrale. Daar gaat het niet goed en dat ligt mogelijk aan slechte instellingen in het Orange netwerk of overbelasting daarvan.

dadragon
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2006 13:47

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door dadragon »

het EXTERNE bedrijf heeft toch duidelijk gemeten en bekenen:

Vanaf het ISRA punt in mijn woonkamer tot aan de centrale zijn de koperkabeltjes aangetast (geoxideerd en zwart)

Dit is ook te zien als je de kabels aanstript..

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door queenfan »

tot 20 augustus was het goed daarna slecht?????

Bel eens met de storingsdienst van KPN, vraag of zij je lijn kunnen doormeten om zo te kunnen zien of er inderdaad iets mis is met de lijn.

En dat de aansluiting in de slecht is betwijfel ik, weet niet wie er langs geweest is maar zo te lezen geen KPN-er.

Denk zelf dat er een probleem is bij Orange

Suc6 er mee

dadragon
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2006 13:47

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door dadragon »

Zowel KPN als Orange als een externe firma hebben de kabels doorgemeten en bekeken.

Zij komen alle 3 tot dezelfde conclusie. De lijn is niet goed meer en dient vervangen te worden.

Orange: Je kan beter je ADSL abonnement opzeggen. (beetje vreemde reactie. Zeker van een aanbieder van adsl)

KPN: Helaas, dat moet Orange maar oplossen.

Externe firma: Ik heb alles gedaan wat ik kon om het zo optimaal mogelijk te maken. Meer als dit is niet haalbaar met deze kabel. Maar de kabel is aan vervanging toe. Omdat er waarschijnlijk ergens een waterlekje is in de leiding.. Zo ziet de kabel er in ieder geval uit bij de centrale en bij het ISRA punt.

Dus alle 3 komen ze tot dezelfde conclusie dat de kabel vervangen moet worden.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door queenfan »

geloof het direct maar toch blijf ik het vreemd vinden, eerst werkt het goed en op eens na een overstap naar Orange is de kabel slecht.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door Anastasia »

Lieve buren,

Als ik een tuinhekje plaats en daarbij de kabels die in het voetpad horen te lopen raak dan kan de buitenmantel beschadigen en dit veroorzaken...

Ook straten die verzakken waardoor de kabel tegen een harde rioolput komt of zo is mogelijk!

Als er meerdere in Uw straat zijn, dus even vragen, word er eerder iets gedaan aan die KPN eigendom gebruikt door een overloper die geen KPN meer wil, dus maak een lijstje met klagers want je bent vermoedelijk niet de enige, en samen sterker, ook de lijnkosten die meestal E10,- van het ADSL abbonnement bedragen kunt U weigeren wegens de slechte lijn.

Vaak is het goedkoper een Belbudget te nemen, voor E9,76 per maand, niet bellen maar wel altijd berijkbaar, ook bejaarde kunnen hiermee het alarm houden, en de ADSL met Bellen is vaak gewoon mogelijk en het abbonnement heeft geen extra E10 lijnkosten dus goedkoper en je blijft KPN klant dus word er eerder geholpen!

Uw Desknuddige die dit elders als eerder regelde, en nu de hele straat een nieuwe kabel kreeg omdat er een stukje illegaal in een voortuin met nieuw hekje lag!
Anastasia.

Petre
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2007 03:56

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door Petre »

Wat eerder werd vermeld is juist. Orange moet actie ondernemen. Zij huren de lijn van KPN, niet u. Orange moet dan ook KPN opdragen om de kabel te repareren. De bal ligt geheel bij Orange. Tel ze ingebreke!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Anastacia, de kabel zal niet langs een tuinpad lopen, en als je de kabel net raakt is de kabel nog niet beschadigd.

De oude kabel heeft eerst een dikke metalen mantel met daarom heen een laag teer.
Onder deze metalen mantel zit ook nog een loden mantel, daarna komt pas de bekabeling.

De nieuwe grondkabel voor telefonie heeft een dikke stugge mantel (plastic), met daatonder nog een 2e bescherm mantel en dan pas de bekabeling.

Al met al lijkt het me bijna onmogelijk dat je d.m.v. het plaatsen van een tuinhek de kabel kan beschadigen.

@ Petre, Helemaal mee eens, zoals ik al eerder zei.

IesElzenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2007 11:52

Re: KPN of Orange heeft mijn telefoonleiding kapot gemaakt.HELP!

Ongelezen bericht door IesElzenaar »

Dit is echt zo herkenbaar voor mij.

Ik heb dit ook meegemaakt, ik had eerst een ADSL basic abonnement bij (toen nog) wanadoo (heet nu orange).

Toen ik dit later verhoogd heb naar ADSL Family (later ook Telefonie genomen en later ook KPN opgezegd), wat vele malen sneller is, begonnen de problemen. De verbinding viel steeds weg, telefoon viel steeds weg, de modem bleef resetten enz. Alle bekende problemen dus.

Ik heb ze zo vaak aan de telefoon gehad en elke keer was het weer iets anders dat ze de schuld gaven, heb 2 nieuwe modems gehad, 2e lijn van isra punt verwijderd enz. maar het hielp nog steeds niet. Uiteindelijk kreeg ik ze zover dat ze op hun kosten een monteur langs stuurden.

Deze heeft gemeten en eerst hij meette een sterk signaal. Precies terwijl hij de woorden uitsprak viel de verbinding weg. Hij zegt dat het aan verschillende dingen kon liggen maar hij dacht zelf aan een defecte modem. Deze was dus net vervangen dus dat kon het niet zijn, dus toen dacht hij dat het aansluitpunt in de centrale van KPN defect was.

Dit zou wel een week duren voordat dit opgelost was, maar het zou gebeuren en ik zou op de hoogte gesteld worden. Ik had na 2 weken nog niets gehoord, dus maar weer bellen. Het was voor elkaar vertelden ze me. Nou ik blij, precies 2 dagen geen problemen gehad en jawel hoor ik was terug bij af.

Ik weer bellen waarbij ze mij vertelden dat ze er alles aan gedaan hadden en dat het dan aan de slechte kwaliteit van het koper zou moeten liggen. Ik kon mijn abonnement verlagen naar een tiende van wat het is of ik zou kabel moeten nemen.

Daar neem ik geen genoegen mee maar ze wimpelen je af en blijven hun riedeltje herhalen: Wij gaan er niets meer aan doen en KPN ook niet want het loopt in de duizenden euro's.

Ik weet me geen raad want ook ik heb geen verstand van al die regelgeving. Ik hoop dat er aandacht wordt besteed aan dit probleem in bijvoorbeeld radar want ik kan als individu niet veel beginnen tegen deze bedrijven en ik merk nu dat ik niet de enige ben.

Ik heb dus nog steeds veel internet en telefonie problemen, maar overstappen op kabel zou voor mij 2 keer zo duur zijn dus dit is ook geen optie. Ook het trager internet is niet gewenst.

Ik wens de starter van deze thread ook veel succes en ik houd de ontwikkelingen in de gaten, want ik zou zo graag willen dat ze er iets aan doen.

Met vriendelijke groet,

I.Elzenaar

Gesloten