LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loze beloftes over de snelheid van je internet

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Radar »

In de uitzending van Radar op 10 september 2018:

Fons is net verhuisd en zoekt een nieuw internetthuisabonnement. Hij belt een aantal providers op en vraagt om de maximale internetsnelheid. Verrassend genoeg blijkt iedere provider informatie te geven die niet klopt. Hoe controleer je je internetsnelheid zelf?

Bekijk de uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... tsnelheid/
Wat is jouw ervaring?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door mahadma »

Tele2 was conform aanbieding, maar wegens een vernield tv menu naar ziggo gegaan en tot op heden de correcte speed in huis.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door zeug »

fonsflons schreef:
10 sep 2018 23:06
Ik zoek helemaal noppes nada!

(mijn ziggo abbo geeft 205mb ipv 200mb dus ben supertevreden.)
Wie zegt dat die speedtesten sprookjes kloppen :D

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Janssen1 »

zeug schreef:
11 sep 2018 01:15
fonsflons schreef:
10 sep 2018 23:06
Ik zoek helemaal noppes nada!

(mijn ziggo abbo geeft 205mb ipv 200mb dus ben supertevreden.)
Wie zegt dat die speedtesten sprookjes kloppen :D
Je kan toch verschillende speedtest doen, dan weet je ook wat de afwijking is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. EN meestal zitten ze aardig bij elkaar in de buurt, dus ik heb geen reden om aan de uitslagen te twijfelen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door renewouters »

zeug schreef:
11 sep 2018 01:15
fonsflons schreef:
10 sep 2018 23:06
Ik zoek helemaal noppes nada!

(mijn ziggo abbo geeft 205mb ipv 200mb dus ben supertevreden.)
Wie zegt dat die speedtesten sprookjes kloppen :D
Die kan je makkelijk zelf controleren hoor. Download een groot bestand en meet hoelang het heeft geduurd. Zal niet helemaal overeenkomen met een speedtestsnelheid maar als de werkelijke snelheid de helft is van wat speedtests aangeven zie je dat echt wel.

Maar ik snap wel dat het veel makkelijker is om de zielige Calimero uit te hangen en anderen overal de schuld van te geven.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de snelheid van de download de helft is van wat de speedtests aangegeven, dan heb je waarschijnlijk de randvoorwaarden niet op orde.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Probleem bij de aanbiedingen van internet over een telefoonlijn, meestal via de lijn van KPN, is niet wat men kán leveren maar de snelheid die daadwerkelijk door de consumenten ontvangen wordt. Vooraf wil de consument natuurlijk weten welke internetsnelheid uiteindelijk bij hem binnenkomt, maar dat is door de provider lastig te voorspellen. Die telefoonlijn heeft nou eenmaal een flink verlies aan snelheid naarmate je verder van de KPN centrale vandaan woont. Daar wordt in de voorlichting over de te ontvangen snelheid meestal geen rekening mee gehouden, maar je krijgt de snelheid te horen TOT welke snelheid zo'n provider de consument kan aanbieden.

Gelukkig bestaan er tabellen op internet waarop de afstand van de woning tot de KPN centrale terug te vinden is én tabellen die het snelheidsverlies aangeven naarmate men verder van die centrale af woont. De consument die dus goed voorgelicht wil zijn over zijn te ontvangen snelheid thuis en die van de telefoonkabel techniek van KPN gebruik wil maken dient hierover goed onderzoek vooraf te doen.

Doordat de techniek die UPC/Ziggo gebruikt heel anders is als die van de telefoonlijn van KPN, met veel meer locale centrales voor de particuliere aansluitingen, zie je wat snelheid betreft, ook hier, meer tevreden klanten daarover. Over de ontvangen internetsnelheid van UPC/Ziggo lees je daardoor ook minder klachten. Die techniek is voor de gemiddelde klant dus makkelijker te doorgronden als de techniek van de telefoonlijn van KPN voor het transport van een datasignaal.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door bprosman »

Wie zegt dat die speedtesten sprookjes kloppen :D
Omdat bedtrijven als https://www.ookla.com/ er hun business van maken en als je een product verkoopt (aan bedrijven) wat niet klopt ben je snel uit de markt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daarom hebben we inmiddels VDSL

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BreejKC schreef:
11 sep 2018 13:14
Probleem bij de aanbiedingen van internet over een telefoonlijn, meestal via de lijn van KPN, is niet wat men kán leveren maar de snelheid die daadwerkelijk door de consumenten ontvangen wordt. Vooraf wil de consument natuurlijk weten welke internetsnelheid uiteindelijk bij hem binnenkomt, maar dat is door de provider lastig te voorspellen. Die telefoonlijn heeft nou eenmaal een flink verlies aan snelheid naarmate je verder van de KPN centrale vandaan woont. Daar wordt in de voorlichting over de te ontvangen snelheid meestal geen rekening mee gehouden, maar je krijgt de snelheid te horen TOT welke snelheid zo'n provider de consument kan aanbieden.
Dat is al enkele jaren geen probleem meer. KPN kan prima bepalen welke snelheid je minimaal kan behalen en is ook gewoon inzichtelijk via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/. De snelheid die hier wordt aangegeven is de minimale snelheid die je kunt behalen.
BreejKC schreef:
11 sep 2018 13:14
Gelukkig bestaan er tabellen op internet waarop de afstand van de woning tot de KPN centrale terug te vinden is én tabellen die het snelheidsverlies aangeven naarmate men verder van die centrale af woont. De consument die dus goed voorgelicht wil zijn over zijn te ontvangen snelheid thuis en die van de telefoonkabel techniek van KPN gebruik wil maken dient hierover goed onderzoek vooraf te doen.
Die tabellen zijn veelal achterhaald door de komst van de fpi check die providers uitvoeren op het adres. Sinds enige tijd zijn providers ook verplicht een indicatie te geven van de te behalen snelheid. Zoals vroeger roepen "tot 50Mbit/s" en maar 4Mbit/s leveren mag niet meer de consument moet dit vooraf inzien.
BreejKC schreef:
11 sep 2018 13:14
Doordat de techniek die UPC/Ziggo gebruikt heel anders is als die van de telefoonlijn van KPN, met veel meer locale centrales voor de particuliere aansluitingen, zie je wat snelheid betreft, ook hier, meer tevreden klanten daarover. Over de ontvangen internetsnelheid van UPC/Ziggo lees je daardoor ook minder klachten. Die techniek is voor de gemiddelde klant dus makkelijker te doorgronden als de techniek van de telefoonlijn van KPN voor het transport van een datasignaal.
Heb je ergens een bron dat meer klanten tevreden zijn over de snelheid die UPC/Ziggo levert. Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking. Elke techniek heeft zijn nadelen. Over het algemeen is glasvezel het meest stabiel (daarom gebruiken alle aanbieders dit ook op hun backbone).

Ga je naar de algemene testen kijken dan zie je dat de DSL aanbieder beter scoren dan UPC/Ziggo. Laast genoemde staat niet eens in de top 5 van de consumentenbond en heeft hier ook nog nooit gestaan. Deze lijst wordt gedomineerd door XS4ALL en zelfs KPN.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Fijn voor u dat Ziggo dan zo slecht scoort. Maar voor vrijwel dezelfde kosten als een gecombineerd, voor mijn part, VDSL abonnement heb ik kabel van Ziggo. En reken dat ik daarmee tevreden ben. Ook met de klantenservice omdat ik, ook al verschillen we misschien wel eens van mening, ik altijd "on speaking terms" blijf en eventuele problemen altijd uiterst correct zijn opgelost.

Tabellen? Nee die kan ik u niet tonen. Vindt ik ook niet belangrijk. (Tabellen zijn net vrouwen, ze laten veel zien, maar verbergen het belangrijkste). Maar de Ziggo-klanten in dit Topic zijn, voor zover ik het hier lees, allemaal redelijk tevreden over de aangeleverde internetsnelheid.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door bprosman »

Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking.
Die plaat begint een beetje grijsgedraaid te worden.
11mS , hoezo latency ?
Latency.JPG
(20.03 KiB) 1138 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Dirkie »

bprosman schreef:
11 sep 2018 22:30
Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking.
Die plaat begint een beetje grijsgedraaid te worden.
11mS , hoezo latency ?

Latency.JPG
Probleem is denk ik meer dat als je iets positiefs over een provider vermeld dat meteen afgekraakt moet worden. Ik durf nauwelijks te vertellen dat ook ik een tevreden klant van Ziggo ben. Mijn download snelheid wordt gewoon gehaald. En dan niet getest met een speedtest maar gewoon door te downloaden op volle snelheid.
Je kan hier heel veel pagina's vullen over 'de techniek achter' maar dat is voor de gemiddelde gebruiker nutteloze informatie. Die wil gewoon een product wat werkt, meer niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

bprosman schreef:
11 sep 2018 22:30
Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking.
Die plaat begint een beetje grijsgedraaid te worden.
11mS , hoezo latency ?

Latency.JPG
speed.png
(68.92 KiB) 1098 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
11ms is erg netjes via Coax, dan zit je bijna naast de buurtcentrale van Ziggo en was het erg rustig op het moment van meten. Bij coax kan de latency oplopen tot 20ms en dat is dan intern binnen het Ziggo netwerk of op een korte route naar buiten. Ga je dan online gamen loopt het al snel op naar 80/90ms.

Jammer dat je alleen ingaat op het feit dat Ziggo niet goed scoort in alle consumenten testen en niet op je achterhaalde informatie over DSL.

Een snelheid van 300Mbit/s is voor de gemiddelde consument gewoon zinloos. 40Mbit/s is meer dan voldoende. Bij deze snelheden zijn providers als KPN, Telfort of NLE veel goedkoper dan Ziggo en kwalitatief doen ze niet onder.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door grun »

Dirkie schreef:
11 sep 2018 23:45
Je kan hier heel veel pagina's vullen over 'de techniek achter' maar dat is voor de gemiddelde gebruiker nutteloze informatie. Die wil gewoon een product wat werkt, meer niet.
Zeker, Ziggo levert een goed product waar ik tevreden over was. Maar je betaalt wel de hoofdprijs en niet iedereen is daartoe bereid of toe in staat.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Moneyman »

bprosman schreef:
11 sep 2018 22:30
Latency.JPG
Zo, leuke snelheid! Ik ben al blij met mijn 100Mb/s :wink:
BreejKC schreef:
11 sep 2018 20:48
(Tabellen zijn net vrouwen, ze laten veel zien, maar verbergen het belangrijkste).
:mrgreen: die kende ik nog niet. Geweldig!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door bprosman »

11ms is erg netjes via Coax, dan zit je bijna naast de buurtcentrale van Ziggo en was het erg rustig op het moment van meten.
Nee en waarschijnlijk nee, is gemeten rond tussen 20:00 en 22:30, lijkt me niet de meest rustige tijd.
Oh en hier in de straat kan ik zo 12...15 Ziggo gebruikers aanwijzen voor je begint over "Overboeking" :wink:
Bij coax kan de latency oplopen tot 20ms en dat is dan intern binnen het Ziggo netwerk of op een korte route naar buiten. Ga je dan online gamen loopt het al snel op naar 80/90ms.
De route liep naar usenetservers in Amsterdam dus buiten het Ziggo netwerk.

Maar nog wat andere testjes :
Londen
London Latency.JPG
(20.01 KiB) 1059 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Hamburg
Hamburg_Latency.JPG
(21.53 KiB) 1057 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
New York
119mS

Dus kunnen we aub dat achterhaalde Latency sprookje voortaan achterwege laten. Voor je het weet gaan mensen het geloven.
Bijlagen
Hamburg_Latency.JPG
(21.53 KiB) 1059 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zeker, Ziggo levert een goed product waar ik tevreden over was. Maar je betaalt wel de hoofdprijs en niet iedereen is daartoe bereid of toe in staat.

Ook dit mag je met een flinke korrel zout nemen. Ondanks dat ik tevreden ben met 'mijn Ziggo', kijk ik nog wel eens bij de collega-internetaanbieders wat ik voor min of meer hetzelfde pakket als ik bij Ziggo afneem zou betalen. Laatst nog bij KPN een vergelijking gemaakt. Ondanks alle beloofde kortingen wegens de afname van andere producten kwam ik uit op € 0,20 verschil uit, in het voordeel van KPN. Bij Ziggo ontvang ik dan wel een drie keer hogere internetsnelheid als via de telefoonkabel van KPN. Verder woon ik ca. 2 km. van de dichtstbijzijnde KPN centrale af. Het verleden heeft mij geleerd dat, ondanks alle modernere technieken, ik door die afstand toch nog een flink verlies aan snelheid oploop.

Die hoge snelheid van Ziggo zal ik misschien niet nodig hebben als eenvoudig particulier. Maar alleen het idee al geeft mij dat betere gevoel bij Ziggo. Aardig zou wel zijn als ik die enorme snelheid van Ziggo zou kunnen downgraden naar, pak 'm beet, 100 mbit. De prijsvergelijking zou dan weer in het voordeel van Ziggo uitvallen.

Mocht ik ooit nog een ander alternatief willen dan blijft alleen eeen glasvezelaansluiting over. Maar die moet nog wel in onze woonplaats aangelegd worden. Dus voorlopig kan ik dat wel vergeten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door grun »

Die hoge snelheid van Ziggo zal ik misschien niet nodig hebben als eenvoudig particulier. Maar alleen het idee al geeft mij dat betere gevoel bij Ziggo. Aardig zou wel zijn als ik die enorme snelheid van Ziggo zou kunnen downgraden naar, pak 'm beet, 100 mbit. De prijsvergelijking zou dan weer in het voordeel van Ziggo uitvallen.
Ik denk dat het veel uitmaakt waar je woont en hoe de infrastructuur ter plaatse eruit ziet. Als ik uit het raam kijk, kan ik het straatkastje van KPN zien. Alles tot aan dat kastje is inmiddels glasvezel, alleen het telefoonkabeltje van dat kastje naar mijn huis is nog van koper. Over dat kabeltje kan ik maximaal 100/30 snelheid halen, wat meer dan genoeg is voor me.

Vergelijk ik dan de prijs tussen Telfort tv+internet en Ziggo alles-in-een Compleet (waarbij ik dan de vaste telefoonmodule weer uitzet), dan kost de laatste 63,50 per maand, terwijl ik maar 40 euro per maand betaal. Dat scheelt 23,50 per maand en dat vind ik veel. Ziggo heeft wel standaard Sport aan staan, en nog wat andere interactieve zaken zoals opnemen, uitgesteld kijken enzovoort, maar dat hoef ik allemaal niet.

Gesloten