LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ik heb sinds juli 2009 ADSL extra + telefonie van Online. Dit is een abonnement met een vaste prijs van € 24,95 per maand.
Mijn rekening was hoger dan gebruikelijk en na controle bleek dat Online.nl (=T-Mobile) haar tarieven stiekem fors heeft verhoogd. Dat controleren van de faktuur is al lastig, inloggen met een wachtwoord dat je niet kunt onthouden en weer op moet zoeken in je administratie. Je kunt de faktuur alleen online inzien en niet downloaden (je kunt met je browser wel de webpagina opslaan).

De beltarieven vóór de verhogingen waren:
  • -Bellen tussen abonnees was volledig gratis (en zou dat ook blijven). Handig want mijn familie heeft ook Online ADSL+telefonie.
  • -Bellen naar vaste nummer (nationaal): starttarief (5ct) + 3½ cent per minuut (piek en dal). Betalen per seconde.
  • -In het weekend en op feestdagen binnen de regio alleen starftarief (=dus 5ct per gesprek).
Zonder enige aankondiging (niet via email, post of op de faktuur) zijn de tarieven eerst op 22-10-2010 heimelijk verhoogd:
  • -er werd opeens een starttarief (5ct) voor Online abonnees in rekening gebracht
    Hoewel het een laag bedrag is, is dit al een forse verhoging (van gratis naar 5ct per gesprek)
Toen kwam drie maanden later op 22-01-2011 de volgende, stiekeme onaangekondigde verhoging:
  • -starttarief verhoogd naar 9ct (ipv 5 ct)
  • -voor Online abonnees onderling ook gespreksminuten
Ik moet er nog even induiken, maar volgens mij zijn dit soort onaangekondigde verhogingen niet toegestaan door de wetgeving. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om aangifte te doen.

Zijn er meer mensen die deze verhogingen zijn opgevallen en stappen willen ondernemen?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door nevermind »

Zijn er meer mensen die deze verhogingen zijn opgevallen en stappen willen ondernemen?
Ja, te hopen, dat je niet de hele tijd ziek was.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 5&start=20

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
Zijn er meer mensen die deze verhogingen zijn opgevallen en stappen willen ondernemen?
Nee, mij niet opgevallen, maar geeft niet ik zit bij Ziggo. Dat het jou pas een jaar later opvalt, geeft wel. En jij mag mij voor rekenen hoe je aan 1000% komt.
En waar kan ik de 1000 % lezen?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
Oeps, staat hier niet genoemd wel op een ander forum. :mrgreen:

Maakt niet uit, ik dacht dat ik overeen gelezen heb.
@SimonleBon
Misschien heb je er iets aan mijn advies.

Dat controleren van de faktuur is al lastig, inloggen met een wachtwoord dat je niet kunt onthouden en weer op moet zoeken in je administratie. Je kunt de faktuur alleen online inzien en niet downloaden (je kunt met je browser wel de webpagina opslaan).
Inloggen in "Mijn Online" gebeurd met inlognaam en WW, zoals bij andere providers.
Dit is niets speciaals van Online.
Als je dit niet kunt onthouden, kan geen provider iets aan doen.
De factuur is inderdaad online te bekijken, maar ook via deze website te PRINTEN/AFDRUKKEN!
Eerst informeren, dan klagen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door nevermind »

Pindakaaspotje schreef:
SimonleBon schreef: Ik moet er nog even induiken, maar volgens mij zijn dit soort onaangekondigde verhogingen niet toegestaan door de wetgeving. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om aangifte te doen.
proest.. meneer agent, ik kom aangifte doen van een onaangekondige tariefsverhoging. Kom op denk ff na.

Als je zou willen klagen moet je bij t-mobile zijn, mogelijk de opta die eventueel boetes op kan leggen... maar altijd maar weer direct denken aan aangifte :shock:

Deze verhoging is via een newsletter van Online toen ter tijd ,verspreid.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Bedankt voor de reacties (vooral de positieve).
secondadvies schreef: Ja, te hopen, dat je niet de hele tijd ziek was.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 5&start=20
Bedankt! Gaat inderdaad over hetzelfde onderwerp. Excuses, heb ik niet zo snel kunnen vinden, want ik kreeg nogal veel resultaten op mijn zoekopdracht hier.
Wat ik daar (en ook hier) wel las, was dat de verhoging was aangekondigd in de nieuwsbrief van Online. Nu ben ik niet op de nieuwsbrief geabonneerd, maar ze zouden me toch wel op de hoogte moeten stellen van een dergelijke verhoging?

Het gaat uiteindelijk 'maar' om een bedrag van tot nu toe ca € 25,-, maar toch.

De verhoging is wel meer dan 1000%; van geheel gratis, naar een starttarief, vervolgens een verhoging met gesprekskosten en dan nog eens een verhoging van het starttarief.

@pindakaaspotje, FYI aangifte kun je ook doen bij de Consumentenautoriteit (Miniserie EZ) en/of Consuwijzer.

@
secondadvies schreef:Inloggen in "Mijn Online" gebeurd met inlognaam en WW, zoals bij andere providers.
Dit is niets speciaals van Online.
Als je dit niet kunt onthouden, kan geen provider iets aan doen.
De factuur is inderdaad online te bekijken, maar ook via deze website te PRINTEN/AFDRUKKEN!
Eerst informeren, dan klagen.
Dus volgens jou moet ik elke dag naar de website van de provider om te checken of mijn abonnement/tarieven zijn gewijzigd? Ze kunnen dus ook ineens 1 Euro per minuut gaan rekenen, en als je dat niet hebt gelezen, moet je bloeden?

Het wachtwoord heb ik ook gewoon op papier staan. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er moedwillig een barriere wordt opgeworpen door de providers. De faktuur wordt een beetje aan het zicht onttrokken, versterkt doordat automatische incasso tegenwoordig ook standaardbetaalwijze is waar je uit kunt 'kiezen'.

Het sturen van de faktuur via email zou IMHO een veel betere optie zijn, en echt niet moeilijk of duurder voor de provider. Nu ben je echter afhankelijk van de provider, en theoretisch zouden ze van alles in hun database kunnen veranderen. Email heeft ook een juridische waarde.

Het afdrukken via de website is mogelijk, er is zelfs een printknop, als je helemaal naar beneden scrolt. Het gaat mij er niet om dat ik papier in handen moet hebben, maar dat ik gewoon op de hoogte gesteld wordt. Er is niet eens een linkje gestuurd naar de wijzigingen of dat de nieuwe faktuur online te bekijken is o.i.d.

Wat ik nu wel heb gedaan is de webpagina opgeslagen.

Eerst informeren, dan klagen, zou van toepassing moeten zijn op Online.nl/T-Mobile. Het zou gewoon normaal moeten zijn dat je je klanten fatsoenlijk informeert van wijzigingen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door nevermind »

Dus volgens jou moet ik elke dag naar de website van de provider om te checken of mijn abonnement/tarieven zijn gewijzigd? Ze kunnen dus ook ineens 1 Euro per minuut gaan rekenen, en als je dat niet hebt gelezen, moet je bloeden?
Neen, je hoef niet elke dag naar de website.
Toen de prijsverhoging kwam, is een nieuwsletter via e- mail verstuurd.
Alleen was toen misleidend, omdat klanten welke voor een bepaalde tijd al klant waren, geen prijsverhoging hadden, maar dit later teruggedraaid is.
Deze verhoging was niet alleen bij Online, maar hebben alle providers doorgevoerd, helaas!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door SimonleBon »

secondadvies schreef:
Dus volgens jou moet ik elke dag naar de website van de provider om te checken of mijn abonnement/tarieven zijn gewijzigd? Ze kunnen dus ook ineens 1 Euro per minuut gaan rekenen, en als je dat niet hebt gelezen, moet je bloeden?
Neen, je hoef niet elke dag naar de website.
Toen de prijsverhoging kwam, is een nieuwsletter via e- mail verstuurd.
Alleen was toen misleidend, omdat klanten welke voor een bepaalde tijd al klant waren, geen prijsverhoging hadden, maar dit later teruggedraaid is.
Daar las ik ook iets over in het andere topic. Ik ben klant van vóór april 2010.
De nieuwsletter via email heb ik (en ook anderen) niet ontvangen. Dus dan zou je om geen onverwachte kosten te hebben dus toch dagelijks de website moeten bezoeken.

Het abonnement loopt van de 22e tot de 21e. De gesprekken worden op de 1e in rekening gebracht. Nu weet ik het, maar vorige week (en de maanden ervoor) wist ik het niet. Ik heb dus gebeld in de veronderstelling dat de gesprekken gratis waren. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik het abonnement destijds ben aangegaan.

Laat ik nog in het midden of een drie verhogingen in zo'n kort tijdbestek wel redelijk is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door nevermind »

Laat ik nog in het midden of een drie verhogingen in zo'n kort tijdbestek wel redelijk is.
Zoals ik al eerder vermeld heb, hebben ook andere provider in dit tijdsbestek de tarieven verhoogd.
Dus om te wisselen naar een andere, ben je toch bedrogen uit.
Of het redelijk is, betwijfel ik ook, maar hoe kan je dan nog serieus kiezen, als er, ik zeg het gewoon, onderlinge afspraken gemaakt zijn, en de waakhond slaapt.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem drastisch de tarieven

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Hey second-out, als je niets zinnigs aan de discussie toe te voegen hebt, ga lekker ergens anders lopen spammen.
secondadvies schreef:
Laat ik nog in het midden of een drie verhogingen in zo'n kort tijdbestek wel redelijk is.
Zoals ik al eerder vermeld heb, hebben ook andere provider in dit tijdsbestek de tarieven verhoogd.
Dus om te wisselen naar een andere, ben je toch bedrogen uit.
Of het redelijk is, betwijfel ik ook, maar hoe kan je dan nog serieus kiezen, als er, ik zeg het gewoon, onderlinge afspraken gemaakt zijn, en de waakhond slaapt.
Daar heb je helemaal gelijk in. Er lijkt sprake van een oligopolie (=een paar grote spelers hebben meerderheid van de markt in handen), maar KPN heeft 65% van de DSL markt in handen. Nummer twee Tele2 13%. BRON Daardoor is er geen zuivere concurrentie. Minister Verhage (EZ) doet alsof zijn neus bloed en wil geen maatregelen nemen.
Gelukkig is er ook concurrentie van de kabel.

Denk dat het weer tijd is om te gaan shoppen en ik gewoon een losse sip-provider (Voip) voor de vaste telefonie neem. Kan tegenwoordig ook met nummerbehoud en de enige vereiste is een internetaansluiting. Misschien dat ik zelfs zo'n draadloos sip-toestelletje neem, handig voor op het werk bijvoorbeeld.

Gesloten