LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Phising mails

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Brasto
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2012 17:04

Phising mails

Ongelezen bericht door Brasto »

Deze week ben ik er dus (bijna) ingetrapt, ik kreeg een mail dat mijn bestelling niet kon worden afgeleverd omdat ik niet thuis was.
Omdat ik inderdaad een bestelling verwachtte heb ik het bericht serieus genomen en was eigenlijk geirriteerd dat de aangeboden link niet door het IOS van mijn iPad kon worden geopend...
Het email adres kwam mij vertrouwd en bekend [email protected] ik een abonnement heb bij postnl was ik ook niet verbaasd dat mijn email adres werd gebruikt ipv een briefje in de brievenbus.
Omdat herhaaldelijk proberen de aangeboden link te openen bleef mislukken was ik eigenlijk van plan eea eens via mijn andere windows computer te proberen...TOT DAT...ik ontdekte dat het tijdstip van verzenden van de Postnl mail ruim 6 uur eerder lag dan het tijdstip dat volgens Postnl de besteller aan de deur was geweest....Slimpel gezegd hoe kon Postnl weten dat ik 6 uur later niet de deur zou openen om mijn bestelling in ontvangst te nemen.

Even googlen naar phising postnl en het betreffende mailtje te hebben laten analyseren door de fraudehelpdesk.nl maakte duidelijk dat ik door Apples iOS systeem was gered doordat die iets hebben ingebouwd waardoor de frauduleuze link niet kon worden geopend.....

Vraag: Ik betaal een hoop geld aan mijn ISP (Ziggo) om on-line te kunnen zijn, waarom filteren de ISP aanbieders de valse emails er niet gewoon uit...?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Phising mails

Ongelezen bericht door Brahms »

Brasto schreef:Deze week ben ik er dus (bijna) ingetrapt, ik kreeg een mail dat mijn bestelling niet kon worden afgeleverd omdat ik niet thuis was.
Omdat ik inderdaad een bestelling verwachtte heb ik het bericht serieus genomen en was eigenlijk geirriteerd dat de aangeboden link niet door het IOS van mijn iPad kon worden geopend...
Het email adres kwam mij vertrouwd en bekend [email protected] ik een abonnement heb bij postnl was ik ook niet verbaasd dat mijn email adres werd gebruikt ipv een briefje in de brievenbus.
Omdat herhaaldelijk proberen de aangeboden link te openen bleef mislukken was ik eigenlijk van plan eea eens via mijn andere windows computer te proberen...TOT DAT...ik ontdekte dat het tijdstip van verzenden van de Postnl mail ruim 6 uur eerder lag dan het tijdstip dat volgens Postnl de besteller aan de deur was geweest....Slimpel gezegd hoe kon Postnl weten dat ik 6 uur later niet de deur zou openen om mijn bestelling in ontvangst te nemen.

Even googlen naar phising postnl en het betreffende mailtje te hebben laten analyseren door de fraudehelpdesk.nl maakte duidelijk dat ik door Apples iOS systeem was gered doordat die iets hebben ingebouwd waardoor de frauduleuze link niet kon worden geopend.....

Vraag: Ik betaal een hoop geld aan mijn ISP (Ziggo) om on-line te kunnen zijn, waarom filteren de ISP aanbieders de valse emails er niet gewoon uit...?
Hoe weet Ziggo dat een mail vals is, als Ziggo een mail verwijderd welke niet vals is, is de wereld te klein.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Phising mails

Ongelezen bericht door 16again »

Emails filteren is een vak apart. Morgen sturen ze weer mail met een nieuwe link. Dergelijk filter loopt altijd achter.
Risico van een filter is dat gewenste mail geblokkeerd wordt.

Bij Ziggo betaal je voor verbinding en mailbox , beveiliging is primair eigen verantwoording. De beste beveiliging is vaak gezond verstand

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Phising mails

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brasto schreef: Even googlen naar phising postnl en het betreffende mailtje te hebben laten analyseren door de fraudehelpdesk.nl maakte duidelijk dat ik door Apples iOS systeem was gered doordat die iets hebben ingebouwd waardoor de frauduleuze link niet kon worden geopend.....
Denk eerder dat de verzenders iets fout hebben gedaan. Apple (IOS) blokkeert geen websites, los dat het bezoeken zelf veelal niet schadelijk is als je alles gewoon netjes update. Veelal gaat het fout hierna als je zaken invult of download.
Brasto schreef: Vraag: Ik betaal een hoop geld aan mijn ISP (Ziggo) om on-line te kunnen zijn, waarom filteren de ISP aanbieders de valse emails er niet gewoon uit...?
Omdat e-mail is bedacht in de tijd dat er geen spam was, het is eigenlijk een heel dom systeem waarbij de afzender (e-mail adres) niet eens gecontroleerd wordt of deze klopt. Ik kan simpel vanuit jouw e-mail adres een mail versturen namens jouw, echter het retour sturen is wat lastiger. Maar stel jouw e-mail adres is [email protected] de vraag is of het iemand opvalt als het antwoord adres [email protected] zou zijn.

Daarnaast wordt de phishing mail verstuurd via gehackte accounts die verder legitiem zijn, dus pas na enige tijd zal Ziggo weten (naar aanleidingen van meldingen) dat het mailtje phishing is. Dan wordt het geblokkeerd maar de verzenders passen hun mailtje dan zo aan dat het wel binnen komt en versturen het nu weer vanaf een ander account. Dus zo simpel is het niet.... Als wel denkt dat het simpel op te lossen is dan kun je super rijk worden.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Phising mails

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Installeer de Post.nl app. Dan ziet u het daar staan en hoeft u geen mailtje te openen

Gesloten