T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Jb777
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2022 09:14

T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Jb777 »

In 2018 ben ik in een nieuwbouwappartement getrokken met aansluiting op het glasvezelnet. Via T-mobile heb ik een abonnement voor internet afgesloten, waarbij de monteur de benodigde transformator voor glasvezel internet zou plaatsen. Bij plaatsing bleek geen stroompunt aanwezig in de meterkast, deze zou hij het bij maken tegen een meerprijs. Zogezegd, zo gedaan.

Eind 2021 treedt er piekstroom op in mijn appartement tijdens intensief gebruik van de kookplaat. Direct het stroom er af, electricien gebeld. Hij schrikt zich kapot: de stroomaansluiting van de T-mobile transformator (via Guidion) is er provisorisch “bijgeprikt” in de meterkast en is niet alleen ondeugdelijk maar ook gevaarlijk. De hogere belasting dan normaal bracht deze zwakte aan het licht. Ik mag volgens hem blij zijn dat ik geen brand heb gehad.

De schade:
  • Herstelwerkzaamheden meterkast €103
    Pomp vloerverwarming defect €847
    Ventilatie-unit defect €194
    Elektrische boiler defect €580
    Defecte armaturen en lampen €150
    Koelkast defect €200
Na weken gedoe alles te vervangen verhaal gaan halen bij T-mobile, in mijn ogen is de schade door hun handelen ontstaan, dus je zou verwachten dat je op begrip en medewerking kan rekenen. Niets is minder waar:

Afwijzing 1 - Fout van Guidion
De medewerker vind het allemaal erg vervelend, maar het is niet de schuld van T-Mobile.
“Niet onze verantwoordelijkheid, dit werk heeft Guidion voor ons uitgevoerd, dus je moet Guidion bellen.”

Ik geef direct aan hier niet mee akkoord te gaan omdat ik Guidion nimmer opdracht heb gegeven iets bij mij te doen, dat ik slechts een klant ben bij T-Mobile, T-Mobile heeft op haar beurt Guidion ingeschakeld. Dit verlegt hun verantwoordelijkheid aan mij niet, zij zijn opdrachtgever aan Guidion, niet ik (ik heb niet eens een klantnummer of document van opdrachtgunning bij Guidion). Daarop geeft T-mobile aan tóch maar Guidion zelf te bellen, en bij me terug te komen.

Per mail: “Inmiddels is deze klacht doorgezet door collega naar Guidion en hun verantwoordelijke afdeling. Zij zullen dit verder oppakken en behandelen en we zullen moeten wachten op een antwoord van Guidion.”

Afwijzing 2 - Valt niet onder onze garantie
Een maand later ontvang ik nogmaals afwijzing van T-Mobile, ditmaal een ander argument: “Dit valt helaas niet onder de garantie, wij zullen niks vergoeden.”

Ik geef hierbij aan dat ik niet inzie hoe consumenten garantie van toepassing is op een ondeugdelijke installatie die iemand schade berokkend, het is niet zo dat er een product waar garantie op zit defect gaat, hun werk heeft mijn hele stroomsysteem overhoop gegooid wat tot flinke schade heeft geleidt. Ik vraag om een afwijzing in geschrift. Ik ben immers ook geen jurist, dus het lijkt me wel fijn om hier iemand met juridische achtergrond naar te laten kijken. Vervolgens hoor ik wederom een weken niks.

Ik stuur meerdere mails om te vragen om de afwijzing, en ik bel nogmaals. Het is inmiddels bijna 2023, en de medewerker aan de lijn geeft in verbijstering aan dat de klacht helemaal niet is afgesloten. Hij geeft aan de klacht nogmaals in te dienen in het systeem, en vraag me de facturen toe te sturen.

Afwijzing 3 - Stukken ontbreken
Je denkt nu misschien dat dit nog rommeliger kan? Blijkt te lukken bij T-mobile. Nog vóór ik de kans heb gehoor te geven aan het verzoek van T-mobile de facturen behorend bij de geleden schade toe te sturen ontvang ik, dit keer in geschrift, weer een nieuwe afwijzing. De reden dit keer?

De stukken ontbreken. Ik verzin dit niet. T-mobile wijst mijn klacht of omdat ze geen stukken hebben waar ze pas net om hebben gevraagd, en die na 3 dagen nog niet hebben ontvangen. Een mail van [email protected], zonder aftekening van een medewerker, waar de klacht wordt afgewezen omdat stukken ontbreken.

Het lijkt er niet op dat T-mobile een deugdelijke grond voor afwijzing heeft, ze kiezen immers om de maand een andere reden van afwijzing.

Maanden frustratie, meerdere afwijzingen die in mijn ogen geen hout snijden, en een schofterige behandeling door T-mobile, nog steeds 2.000 euro in de min. Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, maar het voelt niet helemaal goed of logisch dat T-Mobile zich hier zo makkelijk vanaf maakt...

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl/.

Indien u geen rechtsbijstandverzekering hebt dan kunt het beste contact opnemen met een advocaat.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jb777 schreef:
08 nov 2022 09:27
Eind 2021 treedt er piekstroom op in mijn appartement tijdens intensief gebruik van de kookplaat. Direct het stroom er af, electricien gebeld. Hij schrikt zich kapot: de stroomaansluiting van de T-mobile transformator (via Guidion) is er provisorisch “bijgeprikt” in de meterkast en is niet alleen ondeugdelijk maar ook gevaarlijk. De hogere belasting dan normaal bracht deze zwakte aan het licht. Ik mag volgens hem blij zijn dat ik geen brand heb gehad.
Een heel verhaal, maar het meest belangrijke mis ik desondanks alsnog: is die (volgens jouw elektricien) ondeugdelijke aansluiting ook daadwerkelijk de oorzaak van de piekstroom (en dus van de schade)? Dat causale verband zal jij moeten bewijzen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vind het om te beginnen heel vreemd dat de meterkast is opgeleverd (nieuwbouw nb!) zonder extra stroompunten/stopkontakten erin voor bv alarmaansluiting, internet modem ed. Is niet van deze tijd. Informeer eerst eens hoe de opleververplichting is op dat punt, mij staat bij dat een elektricien mij verteld heeft dat het er in hoort te zitten. minimaal 2 meen ik.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door crazyme »

Eind 2021 treedt er piekstroom op in mijn appartement tijdens intensief gebruik van de kookplaat.
Leg dit eens uit.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
10 nov 2022 12:14
ik vind het om te beginnen heel vreemd dat de meterkast is opgeleverd (nieuwbouw nb!) zonder extra stroompunten/stopkontakten erin voor bv alarmaansluiting, internet modem ed. Is niet van deze tijd. Informeer eerst eens hoe de opleververplichting is op dat punt, mij staat bij dat een elektricien mij verteld heeft dat het er in hoort te zitten. minimaal 2 meen ik.
Doet mij denken aan dit topic, waarin ik toendertijd deze bijdrage plaatste.
Moneyman schreef:
28 dec 2020 15:27
Een stopcontact (en een lichtpunt) in een meterkast die groter is dan 1m2 zijn inderdaad verplicht op basis de NEN2768-norm.

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... normatief)

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
10 nov 2022 12:17
Eind 2021 treedt er piekstroom op in mijn appartement tijdens intensief gebruik van de kookplaat.
Leg dit eens uit.
Bij alle pitten vol aan is de stroom het hoogst.
Maar dat is geen verklaring voor wat er verder stuk is gegaan.

PGros
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door PGros »

Een hoge stroom is normaal geen probleem. Te hoog springt de zekering eruit.
En hoge stroom kan ook niet andere apparaten schade toebrengen. De stroom loopt niet door andere toestellen.
Een piekspanning kan wel schade veroorzaken. Maar die ontstaat niet door een kookplaat vol te gebruiken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door grun »

Een glasvezel wordt in de meterkast afgemonteerd in een passief kastje, de FTU (Fiber Termination Unit). Daarop wordt een NT (Network Termination) kastje geschoven die het lichtsignaal omzet in een elektrisch signaal. De NT heeft een stopcontact nodig maar gebruikt, in verhouding tot het intensieve gebruik van de kookgroep, zo weinig stroom (in standby <10W) dat ik me niet kan voorstellen dat het daaraan ligt.
Los daarvan lijkt me dat er voor de kookgroep een aparte groep is met een eigen zekering.
https://www.edpnet.nl/nl/support/instal ... en-nt.html

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Dirkie »

Jb777 schreef:
08 nov 2022 09:27
Eind 2021 treedt er piekstroom op in mijn appartement tijdens intensief gebruik van de kookplaat. Direct het stroom er af, electricien gebeld. Hij schrikt zich kapot: de stroomaansluiting van de T-mobile transformator (via Guidion) is er provisorisch “bijgeprikt” in de meterkast en is niet alleen ondeugdelijk maar ook gevaarlijk. De hogere belasting dan normaal bracht deze zwakte aan het licht. Ik mag volgens hem blij zijn dat ik geen brand heb gehad.

De schade:
  • Herstelwerkzaamheden meterkast €103
    Pomp vloerverwarming defect €847
    Ventilatie-unit defect €194
    Elektrische boiler defect €580
    Defecte armaturen en lampen €150
    Koelkast defect €200
Wat is provisorisch bij prikken van de transformator?
Als ik het schade lijstje bekijk staat daar geen apparatuur van T-Mobile of glasvezel bij.
En los daarvan bij een piekstroom zouden de zekeringen dit moeten afvangen en zou deze schade niet mogen ontstaan.
Bij een piek spanning zouden deze problemen kunnen ontstaan maar die hebben meestal een andere oorzaak die van buitenaf komt.
Kortom het is nog maar de vraag of de apparatuur van T-Mobile danwel de werkzaamheden van Guidion de oorzaak van uw problemen zijn te meer omdat het blijkbaar 3 jaar probleemloos gefunctioneerd heeft.
En dan een losse vraag. Ik neem aan dat U de door U ingeschakelde gecertificeerde elektricien een schade rapport hebt laten opstellen hierover voor bijvoorbeeld de verzekering oid

rwolters
Berichten: 1534
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door rwolters »

Klinkt als een gevalletje oorzaak en gevolg compleet niet snappen en alles door elkaar op 1 hoop gooien. De elektricien zal geschrokken zijn van de constructie van het extra stopcontact (iedere professional zal een opmerking maken over iets in z'n vakgebied dat niet goed is gedaan) maar dat staat los van de schade die door iets anders is veroorzaakt.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik lees alleen maar dat het de kookplaat is. Iets anders lijkt het me niet te zijn. Alles dat er mee is uitgescheden heeft op dezelfde groep gezeten als de kookplaat. En dat is raar, want daar dient toch meestal wel een aparte groep voor te zijn.

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
10 nov 2022 19:23
Ik lees alleen maar dat het de kookplaat is. Iets anders lijkt het me niet te zijn. Alles dat er mee is uitgescheden heeft op dezelfde groep gezeten als de kookplaat. En dat is raar, want daar dient toch meestal wel een aparte groep voor te zijn.
Waar maak je uit op dat alles op 1 groep stond?
Als de aansluiting van de nul los schiet, dan kunnen sommige groepen de volle 380Volt te verwerken krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er is geen reden om aan te nemen dat die nul los is geschoten. Aangezien de elektricien concludeerde dat het provisorisch is aangesloten, lijkt het me dat die gewoon nog vast zat.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik snap echt niet wat een simpele aansluiting waar amper watjes doorgaan van T Mobile de schuldige kan zijn. Het lijkt toch echt meer dat er 380 op de 230 heeft gestaan.
Zie ook wel eens wat amateuristisch aansluitingen, kan zeker brand veroorzaken, of flinke kortsluiting, maar kan echt niet voor het defect gaan van vele apparaten zorgen.

Wat is ingeprikt ? En hoe ziet dat er dan uit, daar zal je zeker een foto van hebben....

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
10 nov 2022 20:46
Er is geen reden om aan te nemen dat die nul los is geschoten. Aangezien de elektricien concludeerde dat het provisorisch is aangesloten, lijkt het me dat die gewoon nog vast zat.
Als alles zo goed vast zat, bestond dit topic niet. De term provisorisch straalt niet echt vertrouwen uit.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: T-Mobile: Meer dan €2,000 schade door gebrekkige installatie internetaansluiting

Ongelezen bericht door Dorfje »

Heb je niet je verzekering ingeschakeld? Doen die niks?

Plaats reactie