LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-Mobile traag internet in piekuren

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
nbsk02
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2019 11:03

T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door nbsk02 »

Beste,


Sinds midden november zijn wij een abonnement aangegaan bij T-Mobile Thuis voor vast bellen, TV en internet 100 Mbs. Gelijk al vanaf de eerste dag viel het ons op dat 's avonds de internetsnelheid zowel via de kabel als via de wifi heel traag werd. Ook de verbinding van de TV viel vaak weg, en kregen we last van blokkerend beeld. Ik heb enkele speedtests gedaan tijdens verschillende uren zowel via de kabel als via wifi, en als resultaat kreeg ik het volgende; overdag haal ik rond de 85mbs via wifi en 94mbs via de kabel, maar vanaf een uur of 20 tot middernacht zakt het weg tot tussen de 0,1 en 4 mbs via wifi, en tussen de 4 en 10mbs via de kabel. Soms haal ik via de kabel ook amper rond de 2mbs. Bij beide tests bleek ook dat de ping tussen de 250 en de 300 ging hangen, en dit elke avond opnieuw tijdens de piekuren.

Ik heb dit probleem aangekaart bij de klantendienst, en ze claimden dat het probleem bij de bekabeling zou liggen. Dit kan niet aangezien ik overdag anders ook deze snelheden niet zou halen en daarbij heb ik dezelfde bekabeling gehouden als voordien bij KPN. Waar wel alles het naar behoren deed. Na herhaaldelijk aandringen werd eindelijk een monteur langs gestuurd. Ondertussen zijn we al begin december. De monteur zou langs komen tussen 10 en 12u. Ik was de hele tijd thuis, maar niemand gezien. T-Mobile gebeld rond 12u30, claimden ze dat er iemand was langs geweest maar ik niet thuis was. Ik heb gelijk de deurbel getest en die deed het prima, dus naar mijn idee is er helemaal niemand langs geweest.

Dan maar opnieuw een afspraak gemaakt met een monteur, weer een 2 tal weken verder. Dit keer is hij wel komen opdagen en hij claimde dat een foutieve modem aan de oorzaak lag van het probleem. Hij heeft deze vervangen samen met een nieuwe telefoonkabel. Die avond leek het toevallig prima te gaan, tot de volgende dag weer de snelheden wegvielen en we weer met hetzelfde probleem zaten.

Ik heb dus weer de klantendienst gebeld (ondertussen midden december) waar ik heel onbeschoft te woord werd gestaan claimend dat er helemaal geen probleem is etc. Ze wilden ook nog meer bewijs dus heb ik op verschillende tijdstippen speedtests afgenomen en doorgestuurd, bekabeld en via de wifi. Ze zouden me terug bellen van zodra het probleem werd onderzocht.

Wederom een week later, niets gehoord. Heb ik zelf maar de klantendienst terug gebeld en kreeg ik wederom hetzelfde verhaal te horen. Er is geen probleem, we hebben meer bewijs nodig en we bellen terug. Maar je raad het al, wederom niets meer van ze gehoord. Elke keer krijg ik exact hetzelfde antwoord. Ook mijn aanvragen tot onderzoek van het probleem worden niet behandeld, aangezien de klantendienst ook telkens geen record ziet van mijn aanvraag. M.a.w, ze doen alsof hun neus bloedt.

Uiteindelijk zijn we rond kerst, en zit ik al anderhalve maand opgescheept met dit probleem, en er wordt helemaal geen actie ondernomen. Dus heb ik opzeg gevraagd zonder opzegkosten, aangezien het product waarvoor ik betaal niet geleverd wordt en er ook geen poging ondernomen wordt het wel te leveren.Tot 2x toe werd beloofd dat de aanvraag behandeld zou worden en dat ik terug gebeld zou worden, maar wederom heeft T-Mobile niets van zich laten horen. Uiteindelijk is mijn aanvraag, desondanks ik extra bewijs heb aangeleverd dmv screenshots van de speedtests vanmorgen voor de 2e keer afgewezen, na zelf nog maar eens contact opgenomen te hebben. Ook nadat ze hadden beloofd dat ze ditmaal wel zeker terug zouden bellen. Niet dus.

Nu is de maat vol, ik krijg het product waarvoor ik al 2 maand betaal niet geleverd, en ik loop tegen een muur aan bij T-Mobile Thuis. Ik word daarbij heel onbeschoft te woord gestaan, desondanks het enige wat ik vraag vroegtijdige opzeg van het contract is.

Ik heb daarbij op het T-Mobile Thuis forum meerdere mensen met dit probleem gezien, en er komen er ook telkens bij, dus daarom ook dat ik deze praktijken even wilde aankaarten.

Alvast bedankt!
Mvg

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ‘s avonds de hele buurt gaat zitten internetten en tv kijken, is het niet zo wonderlijk dat de snelheid flink achteruit gaat.

Het schijnt zo te zijn dat men een modem op verschillende kanalen kan zetten. Zodat niet iedereen over dezelfde weg komt.

Maar hoe dat moet heb ik geen verstand van.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:
15 jan 2019 19:07
Als ‘s avonds de hele buurt gaat zitten internetten en tv kijken, is het niet zo wonderlijk dat de snelheid flink achteruit gaat.
Overboeking is iets wat in de jaren 90 gebeurde via kabel internet. In de huidige tijd is het wonderlijk als het gebeurd.
Lady1234 schreef:
15 jan 2019 19:07
Het schijnt zo te zijn dat men een modem op verschillende kanalen kan zetten. Zodat niet iedereen over dezelfde weg komt.
Geen idee hoe je erbij komt maar dat is absoluut niet het geval.
Lady1234 schreef:
15 jan 2019 19:07
Maar hoe dat moet heb ik geen verstand van.
Misschien dan niet reageren?

Nu ontopic voor TS. Het is lastig te zeggen wat het probleem is. Heb je ADSL of Glasvezel? Het klinkt als overboeking op de lijn maar in dit geval zouden veel T-Mobile klanten in jouw regio hier last van moeten hebben en niet jij alleen? Heb je al op hun forum gekeken? Je kunt dit ook relatief simpel vast stellen door te kijken of je packetloss hebt op de verbinding.

Hoe test je de snelheid? Je roept bekabeld en via wifi maar dit zegt weinig. Want het kan ook zijn dat jouw test site 's avonds drukker is? Wat heeft de monteur vastgesteld?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ‘s avonds de hele buurt gaat zitten internetten en tv kijken, is het niet zo wonderlijk dat de snelheid flink achteruit gaat.
Hier zit de halve straat op Ziggo en ik kan geen snelheidsvermindering detecteren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het lijkt om glasvezel te gaan. Bij DSL kun je dit probleem soms oplossen door modemreset of de stekker er uit en er weer in.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
15 jan 2019 19:40
Het lijkt om glasvezel te gaan. Bij DSL kun je dit probleem soms oplossen door modemreset of de stekker er uit en er weer in.
Via DSL wordt ook al enige tijd 100Mbit/s geleverd. Oorzaak kan de overname van Vodafone zijn (internet klanten) door T-Mobile dit kan zorgen dat er niet voldoende capaciteit is naar hun datacentrum. De netwerkbeheerder van Tele2 zouden dit echter simpel moeten kunnen waarnemen, echter het oplossen duur enkele weken via KPN Wholesale.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door 16again »

Testen via WiFi zijn zinloos in deze, om WiFi uit te sluiten alleen maar bedraad testen
Kabel of VDSL zeker, glasvezel zou niet kunnen

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sylvesterb schreef:
15 jan 2019 19:23
Lady1234 schreef:
15 jan 2019 19:07
Als ‘s avonds de hele buurt gaat zitten internetten en tv kijken, is het niet zo wonderlijk dat de snelheid flink achteruit gaat.
Overboeking is iets wat in de jaren 90 gebeurde via kabel internet. In de huidige tijd is het wonderlijk als het gebeurd.
Lady1234 schreef:
15 jan 2019 19:07
Het schijnt zo te zijn dat men een modem op verschillende kanalen kan zetten. Zodat niet iedereen over dezelfde weg komt.
Geen idee hoe je erbij komt maar dat is absoluut niet het geval.
Lady1234 schreef:
15 jan 2019 19:07
Maar hoe dat moet heb ik geen verstand van.
Misschien dan niet reageren?

Nu ontopic voor TS. Het is lastig te zeggen wat het probleem is. Heb je ADSL of Glasvezel? Het klinkt als overboeking op de lijn maar in dit geval zouden veel T-Mobile klanten in jouw regio hier last van moeten hebben en niet jij alleen? Heb je al op hun forum gekeken? Je kunt dit ook relatief simpel vast stellen door te kijken of je packetloss hebt op de verbinding.

Hoe test je de snelheid? Je roept bekabeld en via wifi maar dit zegt weinig. Want het kan ook zijn dat jouw test site 's avonds drukker is? Wat heeft de monteur vastgesteld?
Misschien begrijp ik dit dan verkeerd? https://www.allesoverdraadloosinternet. ... fi-kanaal/

Maar goed, als “overboeking” iets van de jaren 90 is, waarom schrijft u dan dat het klinkt als overboeking?

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door Icasheb »

Ik had ook dit probleem in het begin. Toen ik dit meldde na een week werd ik eerst paar keer van kanaal gewisseld. Toen dit niet hielp heb ik duidelijk gemaakt dat dit belangrijk is, ook voor mijn vriend zijn bedrijf. Ik kreeg iemand aan de lijn die direct actie ondernam. Er kwam een monteur langs en die constateerde dat het modem goed was. Nu is het zo dat boven mij 4 andere wonen met allemaal een eigen router. Dit kon de oorzaak zijn. Er is een Fritzbox geplaatst verderop in ons huis met ook 5gHz banden. Nu reikt onze wifi veel verder dan eerst. Sinds dit is geplaatst, is ons probleem opgelost. Nu heb ik geen tv (alleen internet), maar dit zou je aan tmobile kunnen vragen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door bprosman »

Snelheidstesten over Wifi geven door de externe factoren niet of nauwelijks een beeld van de kwaliteit en snelheid van de verbinding van je provider. Kijk eerst eens bedraad of je dan die "dips" ook ziet, als dat het geval is hoef je niet eens naar je provider te gaan want WiFi (doorvoer)snelheid en beschikbaarheid is niet hun verantwoordelijkheid. Je kunt dan vervolgens wel verder gaan zoeken in de WiFi.
Er is een Fritzbox geplaatst verderop in ons huis met ook 5gHz banden. Nu reikt onze wifi veel verder dan eerst. Sinds dit is geplaatst, is ons probleem opgelost.
Soort "Wapenwedloop" of een fenomeen wat je vroeger bij de radiopiraten zag. Iedereen gaat meer (en soms ook sterkere) access points plaatsen, elkaar nog verder wegdrukken en op een gegeven moment word het probleem alleen maar erger. Apparaten die een continue datastroom nodig hebben (TV bijvoorbeeld, Humax dozen) gewoon bedraad aansluiten. En voor de rest een scan doen, veel access points kunnen ook ingesteld worden (die van Ziggo bijvoorbeeld) dat ze zelf het meest vrije kanaal opzoeken.

nbsk02
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2019 11:03

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door nbsk02 »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik begrijp inderdaad dat het wifi signaal verstoord kan worden door andere kanalen als het drukker wordt etc. Maar ik praat hier ook over snelheden met de LAN kabel in de computer en ook metingen via de kabel rechtstreeks van de modem naar mijn TV. Dus heeft niets met de wifi te zien, het probleem ligt hem echt dieper dan dat. Ik heb DSL liggen hier, en de monteur kon verder geen problemen op de lijn vinden. Alsnog elke avond opnieuw hetzelfde, en dat met metingen via allerlei verschillende kanalen en websites (MacBook, Xbox, TV,...). Het is ook duidelijk te zien aan de traagheid van het internet, zelfs netflix houdt er soms mee op 's avonds via mijn Smart TV rechtstreeks aan de kabel.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door 16again »

Echte providers kunnen SNR waardes op je DSL modem en op wijkcentrale aflezen, en aan de hand daarvan bepalen of je verbinding goed genoeg is. En dat is binnen enkele minute gebeurd, kost geen 2 maanden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf ook DSL en heb regelmatig dat de snelheid fors terugvalt. Ik los dat op door even het modem opnieuw op te starten. Ligt waarschijnlijk aan ruis op de lijn waar 16again het ook over heeft. Sommige modems geven deze snr waarde weer als je op het modem inlogt.

nbsk02
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2019 11:03

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door nbsk02 »

Ondertussen weer 2 weken verder, en T-Mobile heeft op eigen initiatief nog maar eens een monteur langs gestuurd. Hij wist me te vertellen dat er in de regio Haarlem ondertussen al meer dan 100 mensen zijn met hetzelfde probleem. Hij kwam ook net van een klant vandaan met wegval van internet in de piekuren. Hij zegt dat het probleem bij KPN ligt die de lijnen beheert. De bekabeling in de regio blijkt nogal vrij verouderd te zijn, met als gevolg dat tijdens de piekuren er weldegelijk een capaciteitsprobleem is. T-Mobile huurt als het ware de lijnen van KPN, dus de schuld kan niet enkel bij T-Mobile gelegd worden, al neem ik ze wel kwalijk hoe ze met hun klanten omgaan. Ook vertelde hij dat KPN klanten minder problemen ondervinden van dit probleem, aangezien ze voorrang krijgen op het gebruik van de lijn. Tijdens de piekuren worden andere providers dan wat meer 'dichtgeknepen'. Nou wordt dus bevestigd wat ik al vermoedde, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost natuurlijk. T-Mobile weigert nog steeds mijn abonnement op te zeggen...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

nbsk02 schreef:
25 jan 2019 08:29
Ondertussen weer 2 weken verder, en T-Mobile heeft op eigen initiatief nog maar eens een monteur langs gestuurd. Hij wist me te vertellen dat er in de regio Haarlem ondertussen al meer dan 100 mensen zijn met hetzelfde probleem. Hij kwam ook net van een klant vandaan met wegval van internet in de piekuren. Hij zegt dat het probleem bij KPN ligt die de lijnen beheert. De bekabeling in de regio blijkt nogal vrij verouderd te zijn, met als gevolg dat tijdens de piekuren er weldegelijk een capaciteitsprobleem is. T-Mobile huurt als het ware de lijnen van KPN, dus de schuld kan niet enkel bij T-Mobile gelegd worden, al neem ik ze wel kwalijk hoe ze met hun klanten omgaan. Ook vertelde hij dat KPN klanten minder problemen ondervinden van dit probleem, aangezien ze voorrang krijgen op het gebruik van de lijn. Tijdens de piekuren worden andere providers dan wat meer 'dichtgeknepen'. Nou wordt dus bevestigd wat ik al vermoedde, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost natuurlijk. T-Mobile weigert nog steeds mijn abonnement op te zeggen...
Is alleen jammer dat het een leugen is.

KPN kan hun eigen lijnen niet voortrekken, immers is de koperlijn tussen jouw woning en de centrale niet anders bij KPN dan bij Tele2. Hierna gaat alles via glasvezel en daarop heb je geen capiciteit problemen.

De snelheid gaat ook niet spontaan omlaag bij slechte koper, die blijft laag Dynamic Line Management (DLM) is de techniek die hier voor zorgt.

Als er zoveel klanten last hebben dan heet Tele2 een capaciteit probleem in hun uplink. En ja die extra capaciteit moet je aanvragen bij KPN en dat duurt circa 12 weken voor de aanleg. Meeste providers voorziend dit echter ruim vooraf.

nbsk02
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2019 11:03

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door nbsk02 »

Ik ben het deels met je eens, en het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat het 'legaal' mogelijk is om eigen klanten voor te trekken. Maar hiervoor zat ik bij KPN en met exact dezelfde bekabeling had ik geen enkele wegval van mijn internetsnelheid. Dus dat versterkte mijn vermoeden alleen maar dat er toch enige waarheid in het verhaal zat. De monteur had het over een verschil in de software van de modem tussen KPN en T-Mobile, verder weet ik het ook niet ;p

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor de oude ADSL die naar VDSL zijn opgewaardeerd is het afhankelijk van zowel de kabels als het aantal klanten in de wijk!

Bij teveel gebruikers zullen die vlak naast de wijk kast zitten perfecte verbindingen krijgen, en U zit blijkbaar achteraan.

T Mobile of KPN maakt niets uit, vraag de afstand naar de wijkkast en hoeveel klanten op jou kabel zitten.
Als er teveel zijn en/of je achteraan woonde over stappen naar Ziggo zolang ze geen glasvezel leveren!

Helaas heb je contract tot... 100 Mb en geen garantie wat je in de avondspits kunt halen!

masterD
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:07

Re: T-Mobile traag internet in piekuren

Ongelezen bericht door masterD »

ik las over traag internet in de avond hier is het niet veel anders traag vanaf 20:00 ofzo tot aan laat in de avond en dan lees ik over 100 mensen in Haarlem die dat probleem ook hebben m,m. Ik woon zelf ook in Haarlem en heb met T-Mobile contact gehad over traag internet in de avond (ik dacht dat ik de enige was btw ) Bij T-mobile werken verder hele vriendelijke mensen dat is het probleem dus ook niet al krijg ik wel de indruk dat zij het probleem niet echt snel of zelf kunnen oplossen :roll: .ook heb ik om me heen gevraagt welke providers de buren hebben een heeft er bijvoorbeeld KPN en heeft nergens last van wat ik al heel vreemd vind maar goed..
eerlijk gezegd dacht ik ook dat KPN hun eigen mensen voorrang geeft . toch zijn het vooroordelen ..ik ken de feiten niet
hier wouw ik het bij laten . ik wouw iemand toch een hard onder de riem steken

Gesloten