Technische vraag internet/tv provider problemen

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik heb een technische vraag, geen idee of iemand me kan helpen. Maar niet geschoten is altijd mis😇

Zo kort mogelijk: van dec 2019 tot juni 2021 zat ik bij Ziggo voor zowel internet als tv. Internet was vrij consequent 72 mbps. Tv stoorde nogal eens, resetten van de mediabox hielp meestal wel. Hoewel ik soms ineens Duitse programma info had bij willekeurige niet-Duitse zenders. Na veelvuldige problemen met tv uiteindelijk nieuwe mediabox gekregen. Dat loste de problemen niet op. Toen ik ook nog meer moest gaan betalen per maand kosteloos overgestapt naar T-Mobile.

T-Mobile geeft helaas ook al vanaf het begin problemen. Internet valt spontaan weg, tv blijft hangen of geeft haperend beeld. Internet is vaak 433 mbps maar zakt dan naar 72 of 39.
Er is al een monteur geweest die de converter vervangen heeft. Toen dat niet hielp bedacht de technische dienst dat het aan mijn tvkastje zou liggen. Helaas pindakaas. Volgende monteur kwam kijken en stelde een nieuw modem voor. Dat is geïnstalleerd maar tv bevriest nog steeds. Toch maar weer gebeld, de dame die ik nu sprak zou het opnieuw uitzetten naar de backoffice. Ze durfde niet meer te zeggen dat het goed komt, aangezien normaal gesproken er geen problemen meer zijn als alle apparatuur vervangen is. Ze gaf aan dat als er een monteur komt en het probleem blijft ik kosteloos mijn abonnement kan beëindigen. Omdat zij al vanaf het begin niet de service kunnen leveren zou ik weg mogen.

Nu komt eindelijk de technische vraag: wat als er iets in mijn huis is wat het probleem veroorzaakt? Iets wat ervoor zorgt dat geen enkele provider stabiel internet en tv kan leveren? Dan heeft overstappen geen zin totdat het probleem hier in huis is opgelost.

Er komt waarschijnlijk nog wel een monteur langs. Of dat iemand van guidion is (Tmobile netwerk) of iemand van KPN (glasvezel netwerk) weet ik nog niet. Iemand enig idee waar ik een monteur naar zou kunnen laten kijken? De kwaliteit van de monteurs verschilt nogal dus als ik ze ideeën aan de hand kan doen zou dat kunnen helpen. Of zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u dan glasvezel?

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lady1234 schreef:
03 dec 2021 23:12
Maar hebt u dan glasvezel?
Ja, Ziggo werkte op kabel maar T-Mobile gaat via glasvezel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nu komt eindelijk de technische vraag: wat als er iets in mijn huis is wat het probleem veroorzaakt? Iets wat ervoor zorgt dat geen enkele provider stabiel internet en tv kan leveren? Dan heeft overstappen geen zin totdat het probleem hier in huis is opgelost.
Iets in huis wat zowel kabel als glasvezel negatief beïnvloedt is hoogst onwaarschijnlijk of onmogelijk, wifiproblemen daargelaten. U zult het aan de monteur(s) moeten overlaten.

Ben trouwens zelf weer overgestapt van T-Mobile glasvezel naar DSL van Budget Thuis. Bevalt uitstekend.

Dus als het bij u met glasvezel niet lukt, is dat ook nog te overwegen als u een ouderwetse telefoonaansluiting heeft.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
04 dec 2021 08:04
Nu komt eindelijk de technische vraag: wat als er iets in mijn huis is wat het probleem veroorzaakt? Iets wat ervoor zorgt dat geen enkele provider stabiel internet en tv kan leveren? Dan heeft overstappen geen zin totdat het probleem hier in huis is opgelost.
Iets in huis wat zowel kabel als glasvezel negatief beïnvloedt is hoogst onwaarschijnlijk of onmogelijk, wifiproblemen daargelaten. U zult het aan de monteur(s) moeten overlaten.

Ben trouwens zelf weer overgestapt van T-Mobile glasvezel naar DSL van Budget Thuis. Bevalt uitstekend.

Dus als het bij u met glasvezel niet lukt, is dat ook nog te overwegen als u een ouderwetse telefoonaansluiting heeft.

Als TS nu al klaagt over de snelheid, betwijfel ik of DSL hier goed genoeg is.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heeft u al een andere tv geprobeerd? daar kan ook een probleem liggen ipv in de internet konnektie....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door scontra »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 23:16
Lady1234 schreef:
03 dec 2021 23:12
Maar hebt u dan glasvezel?
Ja, Ziggo werkte op kabel maar T-Mobile gaat via glasvezel.
Mocht u een glasvezel aansluiting hebben, laat de monteur dan eens de ethernet aansluiting controleren (dat kunt u niet zelf), dat is het kastje waar de glasvezelkabel vanaf buiten op aangesloten is en waar ook het modem op aangesloten is.
Zorg er ook voor dat de juiste kabels worden gebruikt en dat deze goed is/zijn aangesloten.

Maakt u gebruik van een draadloze verbindingsset, installeer dit dan exact volgens het installatievoorschrift, anders geeft dit zeker problemen.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door ErnieG »

Ook wel eens zoiets meegemaakt; toen bleek er in het netwerk een switch te hangen die "IGMP snooping" niet ondersteunde.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door scontra »

Aanvulling op eerder bericht :

Maakt u wel gebruik van de HDMI aansluiting met de daarvoor speciale kabel tussen de ontvanger en uw Tv.
Mogelijk moet u uw TV zelf op HDMI instellen via het TV-menu.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Methusalah »

scontra schreef:
04 dec 2021 12:36
Aanvulling op eerder bericht :

Maakt u wel gebruik van de HDMI aansluiting met de daarvoor speciale kabel tussen de ontvanger en uw Tv.
Mogelijk moet u uw TV zelf op HDMI instellen via het TV-menu.

Het lijkt mij dat als hij beeld ziet, ondanks dat het niet vloeiend is, hij logischerwijs op het HDMI kanaal zit.

Aan de TO, heb je al eens een andere HDMI kabel geprobeerd. En dan bedoel ik niet overpriced meuk maar je kan gewoon een rotte kabel hebben. (Al lijkt het mij stug dat een monteur dat niet getest heeft).

Willifrid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:10

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Willifrid »

Helaas geeft u niet aan hoe uw situatie precies is.
Maakt uw TV-ontvanger contact met uw modem via een kabel, WiFi of homepluggen?
Als u een kabel gebruikt zou het wisselen van een kabel de oplossing kunnen zijn.
Als de tv-ontvanger draadloos (via WiFi) werkt dan zou het best wel eens aan een apparaat in uw huis kunnen liggen. Als het mogelijk is, zou een kabelverbinding het probleem op kunnen oplossen.
Als u homepluggen gebruikt dan zou het probleem in uw electra-leidingen kunnen zitten. Zeker als u een 380V groep heeft laten installeren kan dat storingen op de homeplug veroorzaken. Soms wil het dan helpen om de wat duurdere merken zoals Devolo te gebruiken om het probleem op te lossen. Anders toch maar weer terug naar een kabel.
Heeft u ook al eens geprobeerd om uw TV-ontvanger en TV zo dicht mogelijk bij de modem te zetten zodat het kabeltje zo kort mogelijk kan zijn? Als u dan geen storingen meer heeft, dan ligt het probleem in de verbinding tussen modem en TV-ontvanger.
Heeft u ook al eens gekeken of de storingen op uw TV samen vallen met een langzamere internetverbinding?
Ik heb helaas dezelfde problemen gehad sinds XS4All definitief werd ingelijfd bij KPN. KNP4All is echt bagger op ADSL. Ik ben dus ook zonder te twijfelen overgestapt op T-mobile toen die glasvezel aan ging liggen in onze wijk.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Dank voor de grote hoeveelheid reacties🙂
Ik zal proberen de situatie een beetje uitgebreider te schetsen:
In de meterkast komt glasvezel binnen via het KPN netwerk. Was nog redelijk wat gedoe om dat binnen te krijgen omdat het via de kruipruimte van de onderbuurman naar boven moest worden getrokken. De 1e ploeg die kwam kreeg het niet voor elkaar dus er moest een 2e ploeg komen om het voor elkaar te krijgen.

Dat glasvezelkastje en de aansluiting ervan is volgens de laatste monteur prima, maar ik heb hem niks zien doen om dat vast te stellen.
Vanuit het glasvezelkastje gaat er een kabel naar de converter. De 1e monteur zag dat het signaal dat binnenkwam na een tijdje wegzakte en heeft daarom de converter vervangen.
Vanuit de converter gaat er een kabel naar de modem. De modem is ook vervangen maar daar is zowel internet als tv niet beter van geworden helaas. Vanuit het modem gaat er een witte kabel een pvcbuis in waarvan het uiteinde volgens mij in de huiskamer uit komt. In de huiskamer zit het (nieuwe) tvkastje met een ethernetkabel aangesloten op de verbinding in de muur.
Voor de helderheid: niet alleen de tv hapert, internet doet dat ook. Ik weet niet meer 100% zeker maar dacht wel dat ik de HDMI kabel al eens gewisseld heb. Alleen denk ik dus dat er iets met de wifi/internetverbinding is waardoor tv blijft bevriezen/storen.
Op mijn smartphone en laptop valt internet ook weg of gaat ineens van 433 naar 39 mbps.
Tijdens het laatste contact met de klantenservice is geprobeerd het tvkastje op afstand te resetten. Dat ging eerder wel goed maar nu lukte dat niet. Volgens de dame van de klantenservice is dat ook een teken dat er ergens echt iets niet goed zit.

@scontra: ze beweren dat die ethernet verbinding getest is maar dat blijkt nergens uit. Dat ga ik dus zeker aangeven, net als checken of de kabels goed zijn en correct aangesloten. De verbinding tussen het tvkastje en tv loopt idd via HDMI. Zoals Methusalah al aangeeft kan er iets met die kabel zijn maar ik meen dat ik die dus al omgeruild heb.

@ErnieG: ik zal ze vragen of zoiets bij mij ook het geval zou kunnen zijn.

@Willifrid: ik denk inderdaad dat de problemen iets te maken hebben met het internet. Met name omdat ik ook op de smartphone apps heb die aangeven dat ik geen verbinding heb. Of dat ik iets stream wat dan ineens uitvalt. Dan is meestal de snelheid fors gedaald of heb ik echt geen verbinding meer.

Het vervelende is ook dat sommige monteurs zo snel mogelijk weg willen zijn. Daarom ga ik zeker de genoemde opties benoemen en ook aangeven dat ik een monteur wil die zijn vak serieus neemt. En niet iemand die stinkt naar aftershave en op het einde zegt dat ik in de evaluatie hem een 10 moet geven. Terwijl hij dus niks nakijkt en alleen het nieuwe modem ingeplugd heeft🙈
Een paar dagen na het vervangen van het modem heb ik samen met de dame van de klantenservice nog de converter, modem en tvkastje gereset. Helaas blijft het internet en tv storen, zonder dat echt duidelijk is waar het vandaan komt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Jablan »

Ergens heb je een stotterende verbinding en wel tussen de centrale en je eigen meterkast. Dat is iets voor de netwerkeigenaar om na te meten.

Het kan best simpel zijn. Glasvezel is tot aan je benedenbuurman aangelegd. Daar kan een koppelstuk zitten, omdat jij pas later glasvezel hebt gekregen. Die koppeling kan scheef zitten en daarmee is de capaciteit van de kabel direct veel minder.

Volgende punt om na te kijken hoe de bochten van de kabel lopen. Bij glasvezel nooit direct de hoek om, maar met een ruime bocht, anders breuk.

Dit zijn de twee punten waarop ik zou gaan zoeken / checken / meten. Oftewel: via je provider door laten zetten naar de netwerkeigenaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door scontra »

Lisa29 schreef:
04 dec 2021 20:26
Vanuit het glasvezelkastje gaat er een kabel naar de converter. De 1e monteur zag dat het signaal dat binnenkwam na een tijdje wegzakte en heeft daarom de converter vervangen.
Vanuit de converter gaat er een kabel naar de modem.
@lisa29,

Ik heb werkelijk geen idee wat een converter is.
Wij hebben al jaren een probleemloze en goede glasvezelaansluiting van KPN.
In de aansluiting tussen het ethernetkastje en het modem zit niets anders dan een donkeroranje gekleurde verbindingskabel.
De aansluiting naar de TV-ontvanger(s) is zo goed als gelijk aan hetgeen u schetst.

:idea: Misschien is het het proberen waard om de converter er eens tussenuit te halen en het ethernetkastje direct te verbinden met het modem.
Daarna alles te resetten door zowel het modem als de TV-ontvanger een 5 tal minuten stroomloos te zetten, door de betreffende stekkers uit de stopcontacten te halen. Dit laatste is daarbij wel van belang.
Als u de stekkers er daarna weer in stopt, zal alles weer opstarten.

Ik kom op dit idee omdat alles wat via het modem zou moeten werken een storing geeft en die zgn. converter wel eens de boosdoener zou kunnen zijn.

Ik ben alleszins benieuwd of u hier iets in ziet en of uw probleem hiermee kan worden opgelost.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien is die glasvezelkabel wel beschadigd door dat gepruts bij de buren.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

scontra schreef:
04 dec 2021 21:01
Lisa29 schreef:
04 dec 2021 20:26
Vanuit het glasvezelkastje gaat er een kabel naar de converter. De 1e monteur zag dat het signaal dat binnenkwam na een tijdje wegzakte en heeft daarom de converter vervangen.
Vanuit de converter gaat er een kabel naar de modem.
@lisa29,

Ik heb werkelijk geen idee wat een converter is.
Wij hebben al jaren een probleemloze en goede glasvezelaansluiting van KPN.
In de aansluiting tussen het ethernetkastje en het modem zit niets anders dan een donkeroranje gekleurde verbindingskabel.
De aansluiting naar de TV-ontvanger(s) is zo goed als gelijk aan hetgeen u schetst.

:idea: Misschien is het het proberen waard om de converter er eens tussenuit te halen en het ethernetkastje direct te verbinden met het modem.
Daarna alles te resetten door zowel het modem als de TV-ontvanger een 5 tal minuten stroomloos te zetten, door de betreffende stekkers uit de stopcontacten te halen. Dit laatste is daarbij wel van belang.
Als u de stekkers er daarna weer in stopt, zal alles weer opstarten.

Ik kom op dit idee omdat alles wat via het modem zou moeten werken een storing geeft en die zgn. converter wel eens de boosdoener zou kunnen zijn.

Ik ben alleszins benieuwd of u hier iets in ziet en of uw probleem hiermee kan worden opgelost.
Het klinkt totaal logisch, alleen is het praktisch onuitvoerbaar. Het kabeltje vanaf het glasvezel kastje van KPN heeft een soort pinnetje op het uiteinde. In het modem zit geen enkele ingang waar dat kabeltje in zou passen. Het idee dat de converter het probleem geeft ga ik wel doorgeven aan de monteur.
Lady1234 schreef:
04 dec 2021 21:30
Misschien is die glasvezelkabel wel beschadigd door dat gepruts bij de buren.
Dat zou zomaar kunnen, sluit ik niet uit. Ik hoop dat ze dat kunnen checken zonder de buurman te storen. Die was al niet blij dat het via zijn kruipruimte moest. Maar zo hebben ze dat hier in de straat blijkbaar geregeld.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Jablan schreef:
04 dec 2021 20:53
Ergens heb je een stotterende verbinding en wel tussen de centrale en je eigen meterkast. Dat is iets voor de netwerkeigenaar om na te meten.

Het kan best simpel zijn. Glasvezel is tot aan je benedenbuurman aangelegd. Daar kan een koppelstuk zitten, omdat jij pas later glasvezel hebt gekregen. Die koppeling kan scheef zitten en daarmee is de capaciteit van de kabel direct veel minder.

Volgende punt om na te kijken hoe de bochten van de kabel lopen. Bij glasvezel nooit direct de hoek om, maar met een ruime bocht, anders breuk.

Dit zijn de twee punten waarop ik zou gaan zoeken / checken / meten. Oftewel: via je provider door laten zetten naar de netwerkeigenaar.
Sorry ik had over je bericht heen gelezen. Ik vermoed dat T-Mobile idd gaat doorzetten naar KPN. Ook omdat de andere monteurs er tot nog toe niet uit komen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Even een update: er zijn in totaal nu 3 monteurs geweest. De converter is op een andere manier opgehangen en alle kabels zijn nagekeken. Alles is gereset. Helaas nog steeds problemen, met name strepen door beeld en uit internet gegooid worden.
Na een hoop heen en weer zeggen ze dat het issue in de wifi zit. Daarom sturen ze geen netwerkbeheerder, dat zouden ze alleen doen als het vaste internet problemen oplevert. De oplossing die ze nu bieden is wifi plus, een kastje wat de wifi stabieler zou moeten maken. Kost 2,50 euro per maand extra. Ik heb al gezegd dat ik het raar vind omdat ze nog steeds niet kunnen aangeven waarom de wifi problemen geeft. En dat ik het niet eerlijk vind. Ik betaal al voor een goede wifiverbinding en vind het niet eerlijk dat ik extra moet betalen. Ze hebben nu aangeboden 6 maanden gratis wifi plus uit te proberen.
Is dat een redelijk voorstel of dienen ze voor het abonnementsgeld gewoon goede wifi te leveren? Er is geen sprake van dikke muren, het appartement is van 2014. Er staan ook geen andere apparaten ofzo in de weg.
Ben benieuwd wat jullie mening is, ik heb nog even om over het aanbod na te denken.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom betaal je al voor een goede wifi-verbinding? Wifi is normaal gesproken je eigen pakkie an. Goed internet tot aan de router is voor de leverancier, alles erachter voor jou (afgezien van de door de provider geleverde apparatuur die wél moet werken natuurlijk).

Ik denk, alles overziende, nog steeds eerder aan een issue vóór de router.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Technische vraag internet/tv provider problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar uw tv is toch bekabeld aangesloten? En daar hebt u ook nog problemen.

Dus mijns inziens is het voorstel een beetje onzin en afschuiven.

Hebben ze die glaskabel al weleens gemeten?

Plaats reactie