LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HansMPL schreef:@JvandeW: zou ik graag willen. Weet U of ze dit inderdaad verplicht zijn of is dit vrijblijvend?
HansMPL
Ja als dit met u schriftelijk is overeengekomen (mondeling is geen bewijs) dan kunt u dit eisen. Echter zal dit nooit overeen zijn gekomen u heeft een overeenkomst met Tele2 via de Phonehouse afgesloten en conform deze voorwaarden mag u geen hotspot aansluiten.

Dus zo simpel als JvandeW het stelt is het dus niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het gegeven dat ze je tegelijk een 4g-router en een 4G abonnement verkopen al voldoende aanwijzing is dat dat abonnement bedoeld was voor die 4G-router. Als dan blijkt dat het abonnement helemaal niet toestaat dat die 4G-router wordt gebruikt, dan lijkt het mij duidelijk dat een verkeerde combinatie verkocht is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Onbeperkt internet is voor normaal gebruik in een telefoon. Elke provider heeft een fair use policy.
Ius mentis schreef:Onbeperkt spareribs eten, maar u moet het wel redelijk houden. Dat vind ik niet echt onbeperkt, u wel? Toch is dat feitelijk hetzelfde als wat veel internetproviders gebruiken: onbeperkt internetten, maar met een fair use policy (FUP). Deze zegt dan dat het internetverkeer “redelijk” moet zijn of “niet veel meer dan het gemiddelde van alle klanten” of iets van die aard. Lees verder...

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:....én inderdaad ook wet-en regelgeving dat dit niet mag zo
Ik ben benieuwd naar die wetgeving

sjohie schreef: -De Unlimited-bundel is niet bedoeld voor gebruik in data only apparaten, zoals een router of dongle.
-Het is bedoeld voor individueel gebruik – dus niet als hotspot voor anderen – en alleen voor consumenten – dus niet voor zakelijke klanten.
-Je dataverbruik mag geen andere klanten benadelen of hinder veroorzaken aan onze systemen of aan het netwerk. Denk hierbij aan het dag en nacht laten doorlopen van zware downloads of streaming content.
Alleen het argument dat verbinding niet zakelijk gebruikt mag worden snijdt hout. Hier wordt een woning met internet verbinding verhuurd.
Overige bepalingen zijn m.i. alleen beperkingen waardoor abonnement niet meer unlimited mag heten, en dus onredelijk bezwarend.

Indien unlimited niet unlimited is, dient dit duidelijk aangegeven te worden met max data volume per maand, en eventueel reductie in snelheid bij benaderen/overschrijden van die limiet

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is juist geen expliciete limiet. Vandaar het 'unlimited'. Alleen gaat het wel om een telefoonabonnement. Waarbij het unlimited telefoonabonnement alleen unlimited is als het ook daadwerkelijk voor de telefoon wordt gebruikt. En niet in een router, dongle of via hotspot.

Dat iets 'onbeperkt' is betekent nog niet dat het onvoorwaardelijk is. Net als dat bijvoorbeeld onbeperkt eten in een restaurant in het algemeen ook aan een tijdslimiet gebonden is. (En je bijvoorbeeld ook niet het eten aan iemand anders die niet betaalt mag geven.)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:....én inderdaad ook wet-en regelgeving dat dit niet mag zo
Ik ben benieuwd naar die wetgeving

sjohie schreef: -De Unlimited-bundel is niet bedoeld voor gebruik in data only apparaten, zoals een router of dongle.
-Het is bedoeld voor individueel gebruik – dus niet als hotspot voor anderen – en alleen voor consumenten – dus niet voor zakelijke klanten.
-Je dataverbruik mag geen andere klanten benadelen of hinder veroorzaken aan onze systemen of aan het netwerk. Denk hierbij aan het dag en nacht laten doorlopen van zware downloads of streaming content.
Alleen het argument dat verbinding niet zakelijk gebruikt mag worden snijdt hout. Hier wordt een woning met internet verbinding verhuurd.
Overige bepalingen zijn m.i. alleen beperkingen waardoor abonnement niet meer unlimited mag heten, en dus onredelijk bezwarend.

Indien unlimited niet unlimited is, dient dit duidelijk aangegeven te worden met max data volume per maand, en eventueel reductie in snelheid bij benaderen/overschrijden van die limiet

Alstu, (pdf link)

Besluit van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 14 november 2011, nr. ETM/TM/ 11155637, houdende wijziging van het Nummerplan telefoon en ISDN-diensten in verband met de invoering van nummers voor elektronische communicatiediensten voor geautomatiseerde toepassingen (Besluit nummers voor elektronische communicatiediensten voor geautomatiseerde toepassingen)

Zo te lezen een aanvulling op art 4.1 van de Telecommunicatiewet dus.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als ik het goed heb moet je na 5Gb een nieuwe bundel gratis bestellen zodat er geen continue verbinding is.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef: Alstu, (pdf link)

Besluit van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 14 november 2011, nr. ETM/TM/ 11155637, houdende wijziging van het Nummerplan telefoon en ISDN-diensten in verband met de invoering van nummers voor elektronische communicatiediensten voor geautomatiseerde toepassingen (Besluit nummers voor elektronische communicatiediensten voor geautomatiseerde toepassingen)

Zo te lezen een aanvulling op art 4.1 van de Telecommunicatiewet dus.
Mooi verhaal over 06 nummers, en andere nummerreeksen voor apparaten zoals bloeddruk meters....
Maar ik lees toch nergens dat ik mijn SIM kaart niet in een router zou mogen stoppen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef: Alstu, (pdf link)

Besluit van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 14 november 2011, nr. ETM/TM/ 11155637, houdende wijziging van het Nummerplan telefoon en ISDN-diensten in verband met de invoering van nummers voor elektronische communicatiediensten voor geautomatiseerde toepassingen (Besluit nummers voor elektronische communicatiediensten voor geautomatiseerde toepassingen)

Zo te lezen een aanvulling op art 4.1 van de Telecommunicatiewet dus.
Mooi verhaal over 06 nummers, en andere nummerreeksen voor apparaten zoals bloeddruk meters....
Maar ik lees toch nergens dat ik mijn SIM kaart niet in een router zou mogen stoppen.
Alstu 1, alstu 2, alstu 3, en alstu 4.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Alstu 1, alstu 2, alstu 3, en alstu 4.
1, 2 en 4 zijn voornamelijk richtlijnen voor telecom aanbieders, ik zie er geen wetgeving in , die de consument verbiedt SIM kaart in ander apparaat te plaatsen.

Link 1 is ook duidelijk hierin: Gebruikt de consument SIM kaart toch in zo'n apparaat, dan is de aanbeveling dat provider verplicht omnummert naar 097.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de wet het mogelijk maakt dat iets per besluit wordt geregeld, dan kan daarop gehandhaafd worden. Waar het om gaat is of een persoon dat nummer zal bellen. Als je het nummer ook gebruikt om zelf mee te bellen en gebeld te worden, dan is mijn inziens niets aan de hand.

Artikel 4.1 Tw, het nummerplan.
Iusmentis schreef:De Nederlandse provider Tele2 gaat beginnen met het afsluiten van consumenten als zij hun simkaart in een router, dongle of laptop gebruiken. Dat meldde Tweakers vorige week. Het gaat dan om simkaarten met 06-nummers, die volgens de wetgeving bedoeld zijn voor gewone spraaktelefonie. Maar het voelt wel als een trucje om de strenge regels rond netneutraliteit te omzeilen. Lees verder...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door renewouters »

Op zich een leuke discussie, maar de nummerplannen worden gemaakt om de boel ook in toekomst hanteerbaar te houden. Nu weet ik dat het de Nederlandse cultuur is om ten alle tijde de mazen in de adviezen en regelgeving te vinden (als doel op zich!) maar dan moeten we ook niet klagen als over een tijdje de 06 nummers op zijn en je een tijd moet wachten totdat er weer nummers vrij zijn gekomen. Dit zijn gewoon een aantal gezond verstand richtlijnen van de ACM. Maar als je alles dicht wilt timmeren in wetten, prima (maar dan ook niet klagen over de regeldruk in Nederland).

HansMPL
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2017 10:34

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door HansMPL »

@Theo trucker: als je 80% van je budget verbruikt hebt, mag je een extra GB bestellen.
@all: Ik snap en vind het in zekere zin terecht als een provider extreem gebruik wil kunnen beperken (wat is extreem; en is over een paar jaar ook achterhaald). In het afgelopen jaar heb ik ongeveer 10x 'uitzending gemist' gestreamed en a.g.hiervan 1 of 2 extra GB' s besteld. Wat ook 'zwaar gebruik' is, updates voor mijn laptop (OS) te downloaden (2x). Verder is het datagebruik zeer beperkt in het afgelopen half jaar.
Ik wil hiermee stellen dat ik niet moedwillig misbruik wil maken van de Tele2 dienstverlening (die mij verder uitstekend bevalt).

Basis voor de afname van de dienst is en blijft het privé-gebruik. De lagere kosten waren zeker de hoofdreden. Wij zijn slechts gemiddeld 6 maanden in het chalet. Toch moet je voor een jaar betalen. Tele2 bood daarnaast de mogelijkheid om het abonnement maandelijks stop te kunnen zetten en voor €15 weer te kunnen activeren. Dat het boshuis af en toe verhuurd wordt, mag en leidt - zo is mij verzekerd bij aanschaf - niet tot het predikaat 'zakelijk gebruik'. Bellen doen we trouwens ook via deze verbinding, maar dan met Whatsapp.

Ga wel de mogelijkheid Vodafone - zoals eerder gesuggereerd - onderzoeken. Als ik voor 9 euro per maand een correcte oplossing heb, ben benieuwd naar de kwaliteit van hun verbinding.

Nogmaals dank voor de genuanceerde opmerkingen en - zoals gezegd - ik meld mij weer als dit opgelost is.

HansMPL

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

TS, Haal in je OP ff je nummer weg. Niet handig dat je dit open bloot op een forum zet.

HansMPL
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2017 10:34

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door HansMPL »

Huhhhh??? TS, OP?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Tele2: unlimited data is wellicht toch limited???

Ongelezen bericht door JvandeW »

HansMPL schreef:@JvandeW: zou ik graag willen. Weet U of ze dit inderdaad verplicht zijn of is dit vrijblijvend?
HansMPL
Er vanuit gaande dat jouw verhaal klopt, jij jouw wensen hebt verteld en PhoneHouse aan de hand van deze wensen het abonnement en de router aan jou hebben aangeboden en verkocht, heeft PhoneHouse inderdaad een verplichting de koop weer conform de overeenkomst te maken en dit kun je van ze eisen.
sylvesterb schreef:
HansMPL schreef:@JvandeW: zou ik graag willen. Weet U of ze dit inderdaad verplicht zijn of is dit vrijblijvend?
HansMPL
Ja als dit met u schriftelijk is overeengekomen (mondeling is geen bewijs) dan kunt u dit eisen.
Een mondelinge overeenkomst is net zo goed geldig als een schriftelijke overeenkomst. Slechts kan de verkoper de mondelinge overeenkomst betwisten dat deze bestaat, maar kan voor problemen zorgen omdat - zoals kweenie al terecht aanhaalt - de zaken in combinatie zijn verkocht en dus meer aangenomen kan worden dat de mondelinge overeenkomst bestaat.
Echter zal dit nooit overeen zijn gekomen u heeft een overeenkomst met Tele2 via de Phonehouse afgesloten en conform deze voorwaarden mag u geen hotspot aansluiten.
In deze zaak is PhoneHouse de verkopende partij en heeft dan ook verplichtingen tegenover de koper - ongeacht of de koop als consument of zakelijk is gedaan.

Daar de verkoper heeft toegezegd de verkochte SIM-kaart in de verkochte router te kunnen gebruiken maar dat nu niet blijkt, is de koop niet conform de overeenkomst. De overeenkomst met de verkoper overstijgt de voorwaarden van de provider.
HansMPL schreef:Huhhhh??? TS, OP?
TS = Topic Starter. Dat ben jij in dit topic.
OP = OpeningsPost. De eerste post van de TS. (Op Engelse fora is het Original Poster. Hetzelfde als TS in Nederland)

Gesloten