LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort adsl naar glasvezel

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Dirk12345

Telfort adsl naar glasvezel

Ongelezen bericht door Dirk12345 »

Hallo,

Ik ben al jaren klant bij telfort waar ik adsl afneem. Nu ben ik overgestapt naar glasvezel, maar door een technisch probleem zit ik al even zonder internet en verwacht dat dit ook nog wel een tijd zal duren.
Het probleem is de standaard aansluiting van glasvezel (de grondplaat). Deze is bij de aanleg nooit geplaatst, waardoor de kabel niet werkt. De monteur van telfort constateerde dit en heeft de netwerkbeheerder verzocht dit te repareren. Op dat moment heeft Telfort de adsl verbinding afgesloten, wetende dat ik dus geen internetverbinding meer had.
Twee dagen zonder internet is nog te overzien, hoewel vervelend en onnodig. Maar vandaag kwam de netwerkbeheerder langs en zei: dat de kabel te kort is, dat daarvoor een hoogwerker moet komen en dat dat wel even kan duren.
Direct Telfort gebeld en zij zeggen niks te kunnen betekenen. Tijdelijk terug naar adsl kunnen/willen ze niet en een andere oplossing hebben ze ook niet. Ze zeggen hun afspraken te hebben volbracht, ze leveren namelijk de glasvezel verbinding. Dat het niet werkt zien ze niet als hun probleem.
Maar de monteur van Telfort is toch verantwoordelijk voor de aansluiting van het glasvezelkastje? Dat mag ik niet eens zelf doen.

Zoals je je misschien kunt voorstellen vind ik het het behoorlijk kwalijk van Telfort. Contract opzeggen kan blijkbaar ook niet meer, want de 14 dagen bedenktijd is net met 1 dag verstreken.

Heeft iemand enig idee of ik nog iets kan doen? Of ben ik overgeleverd aan de genade van Telfort?
Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,
Dirk

Tot slot wil ik nog opmerken dat ik het niet normaal vind dat internetproviders zo met hun klanten om mogen gaan. Internet is voor menig mens een basisbehoefte geworden (thuis werken etc.) Als er iets misgaat heb je geen poot om op te staan en is het maar afwachten hoelang je zonder internet zit...

16again

Re: Telfort adsl naar glasvezel

Ongelezen bericht door 16again »

Dirk12345 schreef:Internet is voor menig mens een basisbehoefte geworden (thuis werken etc.)
En zo moet je er dan ook mee om gaan. Eerst nieuwe verbinding werkend hebben, pas dan de oude opzeggen.
Dan heb je overlap , dit kost circa 1 maandtermijn extra.

Als je ook een TV ontvanger of modem oid gekregen hebt, kun je stellen dat levering meer omvat dan alleen een dienst, en dan gaat bedenktijd pas in op moment van levering. En zijn de 14 dagen nog niet om. Maar ook daar heb je geen internet mee.

Woon je in een flat? Hoogwerker kan ik niet rijmen met verlengen van glas.....maar glas komt bij mij via tuin binnen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Dirk12345 schreef:Zoals je je misschien kunt voorstellen vind ik het het behoorlijk kwalijk van Telfort. Contract opzeggen kan blijkbaar ook niet meer, want de 14 dagen bedenktijd is net met 1 dag verstreken.
op zich maakt dit deel nog niet heel veel uit. Telfort levert op dit moment niets, dus is wat dat betreft in verzuim. Op grond daarvan zou je richting de ontbinding kunnen werken. Maar, daarin zou je ze eerst in gebreke moeten stellen en ze een termijn geven om het probleem alsnog op te lossen, lukt dat dan niet, dan kan je inderdaad ontbinding eisen.
Dirk12345 schreef:Tot slot wil ik nog opmerken dat ik het niet normaal vind dat internetproviders zo met hun klanten om mogen gaan. Internet is voor menig mens een basisbehoefte geworden (thuis werken etc.) Als er iets misgaat heb je geen poot om op te staan en is het maar afwachten hoelang je zonder internet zit...
Een poot om op te staan heb je zeker wel, die kan je vinden in de wet. Ik meende dat ook de wetgever bezig is met een wet over vergoeding bij storing, nu moet de storing nog minimaal 24 uur duren voordat je geld terug kan claimen, en ik meende dat het voorstel was om die termijn terug te brengen naar 12 uur. Maar ook dat geeft je geen "oplossing" in de zin van een werkende verbinding. Storingen kunnen altijd gebeuren en een oplossing kan afhankelijk van de complexiteit soms even op zich laten wachten.

Dat je afhankelijk bent van je internetverbinding voor je werk is dan natuurlijk heel vervelend, maar voor een particuliere verbinding gelden andere voorwaarden en andere SLA's dan voor zakelijke verbindingen.

Eventueel tijdelijk een dongel ergens halen en mobiel internetten zou dan nog een optie zijn om de periode de overbruggen.

Telfort webcare
verified
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

Hallo Dirk,

Wat fijn dat je bent overgestapt naar glasvezel. Ik betreur het dat je hiervan nog geen gebruik kunt maken. Bij dezen wil ik je vriendelijk verzoeken om ons forum te bezoeken waar je je naam en adresgegevens aan ons kunt kenbaar maken via een privébericht. Als je er ook bij vermeld waar het over gaat dan ga ik of één van mijn collega's kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,

Stephen Forum Team

Dirk12345

Ongelezen bericht door Dirk12345 »

Hallo,

Bedankt voor de reacties!

@16again: Goede tip, ga ik volgende keer zeker toepassen! Er is een glasvezelkastje van Telfort geleverd, modem en tv ontvanger had ik nog. Ik woon inderdaad 3 hoog in een flat, waarbij de glasvezelkabel buiten de flat achter wat platen is weggewerkt. Dat gaat via wat bochtjes, waardoor de kabel niet zomaar kan worden opgetrokken.

@berndv: Duidelijke informatie waar ik in principe mogelijk wat mee zou kunnen, maar zoals je al aangeeft duurt mijn probleem daarmee alleen maar langer.. Die wet zal in de toekomst hopelijk een vergoeding opleveren voor mensen met vergelijkbare problemen. Hopelijk nemen ze dan ook de kosten voor het eindeloos bellen met de klantenservice mee, want dat tikt ook aardig aan.

Ik heb het geluk om goede buren te hebben waarvan ik zolang als nodig hun internet mag gebruiken. Dat werkt maar in een hoekje van het appartement, maar ik ben allang blij. Nu is het afwachten op de netwerkbeheerder, ik word teruggebeld (hopelijk vandaag nog) en ben benieuwd op welke termijn het opgelost kan worden.
Mijn buren hadden overigens exact hetzelfde probleem gehad, maar dan bij KPN. De extra kosten voor de betere service halen blijkbaar ook niet veel uit. Eigenlijk wil ik volgend jaar weer overstappen, maar ik weet (nog) niet welke provider nou fatsoenlijk met zijn klanten omgaat.
In ieder geval bedankt voor de info! Ik ga het uitzitten en hoop dat ik geen problemen meer tegenkom als de glasvezel eenmaal aangesloten is.

Met vriendelijke groet,
Dirk

@Telfort: Bedankt voor je standaard berichtje, maar ik ga er geen moeite meer insteken. Jullie telefonische klantenservice heeft duidelijk gemaakt dat jullie niets voor me willen betekenen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik mis de rol van de verhuurder of de VvE als het om een koopappartement gaat. Die hebben wat gezegd over het aanleggen van de glasvezelkabel, en het niet aanleggen van de grondplaat in dit specifieke appartement. Dat laatste kan overigens ook geweigerd zijn door een vorige bewoner.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

sjohie schreef:Ik mis de rol van de verhuurder of de VvE als het om een koopappartement gaat. Die hebben wat gezegd over het aanleggen van de glasvezelkabel, en het niet aanleggen van de grondplaat in dit specifieke appartement. Dat laatste kan overigens ook geweigerd zijn door een vorige bewoner.
De bewoner is zelf verantwoordelijk voor de aansluiting en niet de ISP. Theoretische heeft Telfort dus gelijk, zij leveren de diensten maar omdat de glasvezel kabel niet is aangesloten op een FTU kun je er geen gebruik van maken.

Bij XS4ALL blijft de ADSL verbinding bij een overstap online tot er data over de glasvezel verbinding gaat. Maar aan dit soort zaken zitten kosten verbonden voor de ISP en bij een low-budget aanbieder kun je dit soort zaken wel verwachten.

Gesloten