LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Hagelman
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2017 20:01

Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Hagelman »

Op zaterdagmiddag 23 september werkt mijn wiffi niet op mijn ipad.
Ik ga kijken bij mijn Experia Box v10. Zie daar een oranje lampje branden.
Ook internet op mijn computer met kabel doet het niet.
Ik besluit 08000402 help van KPN te bellen.
Die dame vraagt of het wel eens vaker voor komt. Ik vertel dat mijn vrouw dat wel eens vermoed. Ze kan zegt ze op afstand meten . Ziet dan ook dat die niet goed werkt op dat moment. Dan zegt ze zal ik u dan een nieuwe sturen. Ik zeg ja dat is goed. Komt ze met de mededeling als ik hem thuis bezorgd wil hebben dat ik dan €10 moet betalen. Je begrijpt dat ik er niet mee eens ben. Het is hun modem en ik vind dat ze de verzend kosten dan zelf moeten dragen. Dan is er nog een mogelijkheid zegt ze Ophalen bij het dicht bijzijnde punt van Post NL. Ik kies daar dan maar voor maar blijf het vreemd vinden.
Dan ontvang ik een sms via mij mobiel. Daar staat in dat ik mijn box kan afhalen op 25 sept . tevens staat daar in dat ik het oude modem moet mee nemen anders krijg ik het modem niet mee. En dat is zo gegaan. Ik heb gezegd zo werk dat niet bij mij. Ik wil zelf bepalen wanneer het voor mij het gunstigste is wanneer ik alles kan overzetten en kijken of ik de stekkers weer op de juiste plaats steek. Zo wilde ik het doen. Maar KPN blijft onverzettelijk ook in de chat. Dat is het beleid. Ben ik nu zo halsstarrig of lijkt dat nu zo. Ik ben nog verder op internet aan het zoeken geweest op internet bij KPN blijkt dat ik meer kan dan alleen resetten . Op dit moment heb ik al weer drie dagen volledig internet. Maar afwachten hoe het verder gaat.
Ben eigenlijk benieuwd of jullie hier meer klachten over krijgen.
Ik snap best dat ze de boxen graag weer terug willen hebben maar doe dat dan op een andere manier.
Kan KPN eisen dat je verzendkosten betaald voor hun eigendom.
Kan KPN eisen dat je direct je oude nog wel iets werkende modem mee neemt.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U krijgt een modem in bruikleen. U kunt kiezen voor de juridische kant wat wil zeggen dat u de modem mag opsturen en KPN deze laat repareren. U zit dan in de tussenperiode zonder internet.
U krijgt een nieuwe modem en daar zitten kosten aan. U mag het gratis ophalen wanneer u wilt. Even de stekkers uit de oude halen en omwisselen. KPN gaat natuurlijk geen andere fratsen uithalen om op een later moment bij u de spullen op te halen. Of wilt u de kosten nog verder verhogen?

Mooie service van KPN, uw oude modem werkt niet goed, u krijgt een nieuwe. Klasse.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Komt allemaal een beetje voorbarig over om meteen het modem te vervangen. Doet me denken aan xs4all, die stuurde me ook elke keer nieuwe apparatuur wanneer er problemen waren. Meestal lagen de problemen echter niet aan het modem.

Standaard handelingswijze is eerst alles uitzetten, minuutje wachten en dan alles weer aanzetten. Vaak werkt het daarna weer correct. Daarna controleren of er wellicht storing is in de wijkcentrale, dat komt vaker voor dan mensen denken. Daarna kan het nog zijn dat het modem niet de juiste firmware bevat, naar een andere versie zetten lost ook vaak problemen op. Pas in laatste instantie zou ik het modem vervangen, modems gaan niet zo vaak stuk.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door vlietjvan »

NeoDutchio schreef: Even de stekkers uit de oude halen en omwisselen. KPN gaat natuurlijk geen andere fratsen uithalen om op een later moment bij u de spullen op te halen. Of wilt u de kosten nog verder verhogen?
Als je goed leest, kom je erachter dat dat dus niet kan. Het oude modem moet al worden meegenomen (losgekoppeld) naar het postNL punt alvorens het nieuwe modem mee te krijgen. Dat is vreemd.

Je kunt natuurlijk even een foto maken van hoe de stekkers nu zitten. Dan is opnieuw inpluggen geen probleem.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:U krijgt een modem in bruikleen.
Hoe weet je zo zeker dat die modem niet wordt gefinancierd uit de abonnementskosten van de internetdienst?
NeoDutchio schreef:U kunt kiezen voor de juridische kant wat wil zeggen dat u de modem mag opsturen en KPN deze laat repareren. U zit dan in de tussenperiode zonder internet.
En iemand die een huis huurt en een nieuw slot wil moet zeker ook maar een paar weken buiten slapen. De klantvriendelijke oplossing is dat ze een nieuw modem toesturen en de klant daarna pas de oude modem moeten terugsturen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb ook een v10 experiabox en had dezelfde problemen. Bij mij lag het aan het kpn stopcontact (israpunt). Huidige vdsl verbindingen zijn erg gevoelig voor ruis. En dat heb je al snel met een verouderd israpunt. Het hele israpunt laten vervangen door kpn lost dit op. Varkenssnuitstekker komt dan te vervallen. Hoeveel ruis je hebt kun je nakijken door in te loggen op het modem (noise margin up/down).

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door renewouters »

Even proberen samen te vatten: je kunt vanaf 25 september je huidige modem inruilen voor een nieuwe. Dan zit dus alleen tijdens dat proces zonder modem, maar dan ben je toch niet thuis. Wat is nu eigenlijk het probleem?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:U krijgt een modem in bruikleen.
Hoe weet je zo zeker dat die modem niet wordt gefinancierd uit de abonnementskosten van de internetdienst?
NeoDutchio schreef:U kunt kiezen voor de juridische kant wat wil zeggen dat u de modem mag opsturen en KPN deze laat repareren. U zit dan in de tussenperiode zonder internet.
En iemand die een huis huurt en een nieuw slot wil moet zeker ook maar een paar weken buiten slapen. De klantvriendelijke oplossing is dat ze een nieuw modem toesturen en de klant daarna pas de oude modem moeten terugsturen.
Bij KPN krijg je apparatuur in bruikleen bij je abonnement. De volgende apparatuur wordt bij je abonnement geleverd en is eigendom van KPN:
KPN Glasvezelkastje
Experiabox (modem)

Ook een aparte vergelijking met uw slot, een huurder is zelf verantwoordelijk voor het hang en sluitwerk en kan zelf een andere cilinder er in zetten. Iets dat kapot gaat moet de kans krijgen om gerepareerd te worden zonder teveel overlast. Een aantal dagen zonder internet valt bij mij niet onder extreme omstandigheden. Toch wil KPN de overlast zo veel mogelijk beperken en kan het kastje direct omgewisseld worden. U kunt niet voor een ander bepalen wat klant vriendelijk is en wat niet. Net zo goed dat u niet voor KPN kunt bepalen hoever hun service moet gaan.

In de experiabox zitten een voedingstekker, aansluiting op de kabel die binnen komt, plug voor de telefoon en tv. Meer is het niet. Als het teveel gevraagd is om deze 4 tot 5 stekkertjes los te trekken, box mee te nemen, om te wisselen en weer de stekkertjes in te pluggen dan zal TS nog lang last houden van storingen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Bij KPN krijg je apparatuur in bruikleen bij je abonnement.
Hoe weet je zo zeker dat die apparatuur niet wordt gefinancierd uit de abonnementskosten van het abonnement?

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Bij KPN krijg je apparatuur in bruikleen bij je abonnement.
Hoe weet je zo zeker dat die apparatuur niet wordt gefinancierd uit de abonnementskosten van het abonnement?
Omdat KPN dat zelf aangeeft

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS en KPN doen beide erg moeilijk en star.

TS kan gewoon een foto maken van de stekkers dan weet hij later weer welke stekker waar moet. Overigens kan het zijn dat je een nieuwere versie krijgt en dan kloppen de stekkertjes sowieso niet meer.

KPN doet moeilijk omdat ze de modem niet naar huis willen sturen maar per se in de winkel willen omruilen.

TS het handigst is gewoon even foto maken, omruilen en weer verder internetten. Niet echt rocket science.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Bij KPN krijg je apparatuur in bruikleen bij je abonnement.
Hoe weet je zo zeker dat die apparatuur niet wordt gefinancierd uit de abonnementskosten van het abonnement?
Omdat KPN dat zelf aangeeft
Hoe weet je dat KPN de waarheid spreekt? De verkoper van mobieltjes met abonnementen gaven allemaal zelf aan dat de mobieltjes gratis waren. De Hoge Raad heeft daar een streep door heen gezet en nu geven de verkopers aan wat je moet betalen voor het mobieltje. Zou het niet kunnen dat KPN zegt dat de apparatuur gratis wordt verstrekt en tegelijk de kosten daarvan heeft opgenomen in de abonnementsprijs?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

olaf79 schreef:TS en KPN doen beide erg moeilijk en star.

TS kan gewoon een foto maken van de stekkers dan weet hij later weer welke stekker waar moet. Overigens kan het zijn dat je een nieuwere versie krijgt en dan kloppen de stekkertjes sowieso niet meer.

KPN doet moeilijk omdat ze de modem niet naar huis willen sturen maar per se in de winkel willen omruilen.
Quote uit de openingspost van TS: Dan zegt ze zal ik u dan een nieuwe sturen. Ik zeg ja dat is goed. Komt ze met de mededeling als ik hem thuis bezorgd wil hebben dat ik dan €10 moet betalen.

Ik zie niet in hoe star de KPN is, modem kan worden opgestuurd, tegen betaling, of TS kan modem omruilen in winkel tegen inlevering van defecte modem.
Dat noem ik niet echt star van de KPN. Maar het kan natuurlijk zijn dat u daar anders over denkt.

v.d.Heyden

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door olaf79 »

v.d.Heyden schreef: Ik zie niet in hoe star de KPN is, modem kan worden opgestuurd, tegen betaling, of TS kan modem omruilen in winkel tegen inlevering van defecte modem.
Dat noem ik niet echt star van de KPN. Maar het kan natuurlijk zijn dat u daar anders over denkt.

v.d.Heyden
Het opsturen dient natuurlijk gratis te gebeuren. Omruilen in de winkel kost de klant veel tijd en moeite.

KPN levert een defect product en moet dat gewoon oplossen. En eigenlijk heeft TS recht op compensatie voor de dagen dat internet niet werkt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vraag is dan: waarom zou TS voor de verzending moeten betalen? Of misschien is de volgende vraag passender: is KPN wel verplicht om de defecte modem te vervangen of te herstellen?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

olaf79 schreef:Omruilen in de winkel kost de klant veel tijd en moeite.
Misschien wanneer de winkel tientallen kilometers verderop zit of wanneer de klant slecht ter been is, maar in de regel is een paar minuten extra werk voor of na de boodschappen niet te kwalificeren als 'ernstige overlast'. Dat is eerder een risico van deelname aan het maatschappelijk verkeer. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want ik ken TS niet persoonlijk.
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Bij KPN krijg je apparatuur in bruikleen bij je abonnement.
Hoe weet je zo zeker dat die apparatuur niet wordt gefinancierd uit de abonnementskosten van het abonnement?
Na de uitspraak van de Hoge Raad van 13 juni 2014 heeft inderdaad heel telecomland te horen gekregen dat zo'n 'gratis' telefoon gezien moet worden als een krediet in de zin van de WFT (incl alle verplichtingen die daarbij horen), maar waarom is dat in deze casus relevant, Alfa? Kijk ik misschien ergens overheen?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Henk Toeter schreef:Na de uitspraak van de Hoge Raad van 13 juni 2014 heeft inderdaad heel telecomland te horen gekregen dat zo'n 'gratis' telefoon gezien moet worden als een krediet in de zin van de WFT (incl alle verplichtingen die daarbij horen), maar waarom is dat in deze casus relevant, Alfa? Kijk ik misschien ergens overheen?
Onder rechtsoverwegingen 3.5.1 en 3.5.2 overwoog de Hoge Raad dat een mobiele telefoon een bepaalde waarde vertegenwoordigde, dat de consument in het algemeen niet mag verwachten dat het product ook echt gratis is en de handelaar in het algemeen de kosten moet terug verdienen; en dat het daarom het meest waarschijnlijk was dat de maandbedragen tevens diende tot aflossing van de mobiele telefoon. Deze redenering is ook toepasbaar als je een product niet gratis in eigendom maar gebruik geeft. Immers, ook dan vertegenwoordig het product een bepaalde waarde voor de consument, ook dan mag je vermoeden dat je er toch voor wordt betaald en moet de aanbieder de aanschafkosten terugverdienen.

Een tweede argument kan gevonden worden in de oneerlijke handelspraktijk. De zwarte lijst van misleidende handelspraktijken vermeld dat het per definitie misleidend is om een product als gratis aan te prijzen terwijl de consument iets ander moet betalen dan de onvermijdelijke kosten. De handelaar mag de kosten van het product dus niet verdisconteren. Voor vorderingen die gebaseerd zijn de oneerlijke handelspraktijk geldt dat de consument kan volstaan met bewijzen wat de handelaar heeft gecommuniceerd en dat de handelaar daarnaast de eerlijkheid en de juistheid van zijn uitlatingen moet onderbouwen. Voorts is hierover een kader te vinden in de Leidraad Oneerlijke Handelspraktijken, waarin te lezen is dat een onderdeel van pakketaanbieding niet zomaar als gratis mag worden omschreven. Het mag wel als het onderdeel recent is toegevoegd, de prijs van het pakket niet is verhoogd en de kwaliteit niet is verlaagd, om het onderdeel te bekostigen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi gevalletje analoge rechtstoepassing. En terecht, ik ga mee met Alfatrion op dit punt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:Deze redenering is ook toepasbaar als je een product niet gratis in eigendom maar gebruik geeft. Immers, ook dan vertegenwoordig het product een bepaalde waarde voor de consument, ook dan mag je vermoeden dat je er toch voor wordt betaald en moet de aanbieder de aanschafkosten terugverdienen.
Het maandtarief veranderd niet of je nou wel het modem in bruikleen neemt of niet. Je bent immers niet verplicht het KPN modem te gebruiken.

Daarnaast is het modem in bruikleen en bij defecten tijdens de contact looptijd wordt deze gratis vervangen.

Ik zie dus niet de vergelijking tussen een mobiele telefoon waarbij je flink meer betaalde voor het abonnement als je hem erbij nam.

KPN geeft je de keuze om het modem op halen bij een afhaalpunt of voor € 10,00 het thuis te laten bezorgen. Kies je niet voor deze oplossing dan heb je uiteraard geen recht op een vergoeding voor de periode dat je geen gebruik kan maken van de diensten.

Natuurlijk zitten de kosten hiervoor in het abonnement verwerkt, maar dit is het zelfde met het "Gratis" Spotify bij je 3-1 abonnement of anti virus pakket, of de "gratis" Ziggo Sport. Echter is het geen los bedrag welke je maand tarief verhoogd zoals met de mobiele telefoon.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Verzendkosten betalen voor iets dat van KPN is

Ongelezen bericht door Speedy123 »

sylvesterb schreef:Het maandtarief veranderd niet of je nou wel het modem in bruikleen neemt of niet. Je bent immers niet verplicht het KPN modem te gebruiken.
Dat is niet bekend en zal nagekeken moeten worden. Er zijn providers die weigeren de configuratie te verschaffen die het modem nodig heeft om te connecten met de server in de wijkkast. In dat geval ben je verplicht de voorgeconfigureerde modem van de provider te gebruiken en kan je niet zelf een modem aanschaffen. Ik ken het beleid van KPN omtrent het gebruik van een eigen modem niet.

Gesloten