Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

moederslink schreef:
18 apr 2021 23:14
Ik moet zeggen dat het ook zo werkt bij bv overstappen van energieboeren.
Er wordt altijd van te voren geïncasseerd, bij opzegging betaal je de nog komende/lopende maand van te voren en bij de eindafrekening komt het weer goed.
Nooit bij stil gestaan of dit juridisch zuiver is.
Ik zou de voorwaarden er nog eens bij kunnen pakken , maar ik weet niet beter dat dat vlg mij wel degelijk ook in hun voorwaarden staat.
Bij storneren breng je ' dat systeem van hun " in de war.
Ik heb na opzegging/overstap van energieleverancier nog nooit voor de komende maand (dus de maand buiten mijn contract) hoeven betalen. Wel voor de lopende maand. Dat laatste is logisch, die maand loopt immers het contract nog.

In de maand na afloop ontvang je gewoon een eindafrekening. En let op: die kan gewoon via automatische incasso geïncasseerd worden. Want dat je hebt opgezegd en het contract beëindigd is, betekent niet dat automatisch ook de machtiging voor automatische incasso is ingetrokken. Die machtiging loopt in principe gewoon door, en mag dus ook gebruikt worden om een eventueel openstaand (en wettelijk verschuldigd) bedrag op de eindfactuur te innen.

Maar nee, het vaste maandbedrag voor een maand waarin het contract niet loopt mag gewoon niet via automatische incasso in rekening gebracht worden. Dat is, linksom of rechtsom, een onverschuldigde betaling. En die mag je als consument gewoon zonder verdere opgave van redenen storneren. Indien die stornering een creditbetaling van de dienstverlener kruist waardoor het geld dubbel terugbetaald wordt, is dat absoluut géén grond om direct een incassobureau op de zaak te zetten. Dat het onverhoopt mis loopt met de betalingen, komt immers doordat de dienstverlener in eerste instantie al een fout gemaakt heeft.
Wel mag de dienstverlener gewoon een (eind)factuur sturen. En als daaruit blijkt dat mede door de dubbele terugbetaling nog een bedrag verschuldigd is, dan moet de consument die eindfactuur uiteraard gewoon betalen. Volgt er geen betaling, dan kan de dienstverlener uiteraard wel allen incasso-stappen doorlopen.

Maar in de casus zoals in de openingspost, zit Ziggo simpelweg fout
Dubbel fout zelfs. Onterecht een automatische incasso uitgevoerd en onterecht een incassobureau ingeschakeld.

Pieterman60
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2019 19:50

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Pieterman60 »

Dit is met hun geautomatiseerde systemen nu eenmaal hun werkwijze. Gewoon betalen, bij de afrekening wordt alles weer rechtgezet. Het is niet zoals we het graag willen zien maar het werkt correct.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door grun »

Ivo.w schreef:
19 apr 2021 14:34
Ik heb na opzegging/overstap van energieleverancier nog nooit voor de komende maand (dus de maand buiten mijn contract) hoeven betalen. Wel voor de lopende maand. Dat laatste is logisch, die maand loopt immers het contract nog.
Het is me wel eens opgevallen dat energieleveranciers de contracten op de tweede dag van de maand in laten gaan, ook al geef ik zelf een andere datum op. Het contract eindigt een jaar later dus ook op de tweede, voldoende om die maand nog even te kunnen incasseren.
Dit is me in de loop der tijd al drie keer overkomen. Het kan natuurlijk toeval zijn.

Gesloten