Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
NeoDutchio

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik haak hier af. Ook dit topic dreigt weer af te glijden in onnozel gewauwel. Laat ik maar de slimste zijn hier. Volgens bepaalde forumleden is het leven zeer zwart-wit. Iets is zoals de wet het aangeeft. Hoe het dan anders zou kunnen (dus werkbaar en binnen de zogenaamde letter van de wet) kan niet over nagedacht worden. Hoe een bedrijf als Ziggo, en dus ook vele anderen bedrijven, dit kunnen voorkomen of juist kunnen doen komt geen antwoord. Het is fout, punt. Of je nu per eerste van de maand weggaat, per de 10de of wanneer dan ook, schijnbaar hoeft er niet voor betaald te worden. Want vooraf incasseren mag niet en na sluiting van de overeenkomst ook niet meer. De klant heeft de plicht om te betalen, maar kan dit niet doen op de manier zoals gewend is en voor gekozen is. En dan worden er opmerkingen gemaakt als daar op gereageerd wordt dat dat natuurlijk vreemd is. Want het is ook vreemd dat je niet kan betalen op de manier zoals je dat altijd gedaan hebt. En al helemaal vreemd dat je niet hoeft te betalen voor de tijd dat je wel klant bent in die maand.

Een bedrijf afbranden is echt niet zo lastig, dat blijkt weer. Iemand doet iets fout en dat wil zeggen dat het recht misbruikt mag worden (in mijn ogen) om een moeilijke weg te bewandelen die meer tijd en energie kost dan de gebruikelijke weg. Maar de onbeantwoorde vraag blijft staan, hoe zou het anders kunnen? En zo lang daar geen antwoord op komt van de zwart-wit denkenden heeft verdere discussie dus geen enkele zin. Als je alleen maar naar 1 bepaalde kant kan kijken, dan mis je toch enorm veel aan alle andere kanten.

Tot in een volgend topic.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik haak hier af. Ook dit topic dreigt weer af te glijden in onnozel gewauwel. Laat ik maar de slimste zijn hier.
Hilarisch

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
18 apr 2021 21:18
(...) Maar de onbeantwoorde vraag blijft staan, hoe zou het anders kunnen? En zo lang daar geen antwoord op komt van de zwart-wit denkenden heeft verdere discussie dus geen enkele zin. (...)
Die vraag is allang beantwoord: Ziggo kan gewoon een factuur sturen voor de eindafrekening.

Dat de gebruikelijke methode (een extra termijn innen) voor Ziggo en de meeste klanten prima werkt ben ik geheel met u eens, maar u hebt op geen enkele manier aannemelijk gemaakt dat dit een juridisch zuivere methode is.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet zeggen dat het ook zo werkt bij bv overstappen van energieboeren.
Er wordt altijd van te voren geïncasseerd, bij opzegging betaal je de nog komende/lopende maand van te voren en bij de eindafrekening komt het weer goed.
Nooit bij stil gestaan of dit juridisch zuiver is.
Ik zou de voorwaarden er nog eens bij kunnen pakken , maar ik weet niet beter dat dat vlg mij wel degelijk ook in hun voorwaarden staat.
Bij storneren breng je ' dat systeem van hun " in de war.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

moederslink schreef:
18 apr 2021 23:14
Ik moet zeggen dat het ook zo werkt bij bv overstappen van energieboeren.
Er wordt altijd van te voren geïncasseerd, bij opzegging betaal je de nog komende/lopende maand van te voren en bij de eindafrekening komt het weer goed.
Nooit bij stil gestaan of dit juridisch zuiver is.
Ik zou de voorwaarden er nog eens bij kunnen pakken , maar ik weet niet beter dat dat vlg mij wel degelijk ook in hun voorwaarden staat.
Bij storneren breng je ' dat systeem van hun " in de war.
Ik heb na opzegging/overstap van energieleverancier nog nooit voor de komende maand (dus de maand buiten mijn contract) hoeven betalen. Wel voor de lopende maand. Dat laatste is logisch, die maand loopt immers het contract nog.

In de maand na afloop ontvang je gewoon een eindafrekening. En let op: die kan gewoon via automatische incasso geïncasseerd worden. Want dat je hebt opgezegd en het contract beëindigd is, betekent niet dat automatisch ook de machtiging voor automatische incasso is ingetrokken. Die machtiging loopt in principe gewoon door, en mag dus ook gebruikt worden om een eventueel openstaand (en wettelijk verschuldigd) bedrag op de eindfactuur te innen.

Maar nee, het vaste maandbedrag voor een maand waarin het contract niet loopt mag gewoon niet via automatische incasso in rekening gebracht worden. Dat is, linksom of rechtsom, een onverschuldigde betaling. En die mag je als consument gewoon zonder verdere opgave van redenen storneren. Indien die stornering een creditbetaling van de dienstverlener kruist waardoor het geld dubbel terugbetaald wordt, is dat absoluut géén grond om direct een incassobureau op de zaak te zetten. Dat het onverhoopt mis loopt met de betalingen, komt immers doordat de dienstverlener in eerste instantie al een fout gemaakt heeft.
Wel mag de dienstverlener gewoon een (eind)factuur sturen. En als daaruit blijkt dat mede door de dubbele terugbetaling nog een bedrag verschuldigd is, dan moet de consument die eindfactuur uiteraard gewoon betalen. Volgt er geen betaling, dan kan de dienstverlener uiteraard wel allen incasso-stappen doorlopen.

Maar in de casus zoals in de openingspost, zit Ziggo simpelweg fout
Dubbel fout zelfs. Onterecht een automatische incasso uitgevoerd en onterecht een incassobureau ingeschakeld.

Pieterman60

Ongelezen bericht door Pieterman60 »

Dit is met hun geautomatiseerde systemen nu eenmaal hun werkwijze. Gewoon betalen, bij de afrekening wordt alles weer rechtgezet. Het is niet zoals we het graag willen zien maar het werkt correct.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Ivo.w schreef:
19 apr 2021 14:34
Ik heb na opzegging/overstap van energieleverancier nog nooit voor de komende maand (dus de maand buiten mijn contract) hoeven betalen. Wel voor de lopende maand. Dat laatste is logisch, die maand loopt immers het contract nog.
Het is me wel eens opgevallen dat energieleveranciers de contracten op de tweede dag van de maand in laten gaan, ook al geef ik zelf een andere datum op. Het contract eindigt een jaar later dus ook op de tweede, voldoende om die maand nog even te kunnen incasseren.
Dit is me in de loop der tijd al drie keer overkomen. Het kan natuurlijk toeval zijn.

Plaats reactie