Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
B.jansen.1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2021 09:42

Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door B.jansen.1980 »

Ik ben 1 maart verhuisd van Ziggo naar XS4ALL, zoveel ellende gehad, blij dat ik kon overstappen. Vanaf 1 maart hoopte ik overal vanaf te zijn, helaas bleek dit niet waar... Ziggo schrijft het maandbedrag voor maart af, wat ik uiteraard storneer. Gevolg een incasso.

Ik neem contact op met Ziggo om de situatie uit te leggen. Geven ze aan dat ik eerst de maand maart moet betalen (ondanks dat ik geen lid meer ben) en dan krijg ik bij de eindafrekening dit geld terug gestort.

Omdat ik dit weiger hebben ze €25 incassokosten extra in rekening gebracht.

Ik geef aan dit de omgekeerde wereld is... Betalen voor een maand waarin je geen lid bent en dan in goed vertrouwen hopen dat het maand(en) later wordt terug betaald. Ik ben juist bij Ziggo weg omdat mijn vertrouwen in Ziggo helemaal kapot is gemaakt in 6 maanden tijd.

Volgens de medewerker is dit de manier waarop Ziggo werkt en moet ik gewoon betalen en de incassokosten vind meneer dan ook terecht. Ik kan alles onderbouwen met facturen en opgeslagen chatgesprekken.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2021 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd en witregels toegevoegd

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Niet handig dat je bent gaan storneren. Ondanks dat je Ziggo slecht vind, krijg je wel degelijk je geld teruggestort.

Ik heb dat tijdens een pakketwijziging ook gehad, en ook nog eens bij een andere provider. Zo werkt het.

Die incassokosten zal je nu moeten betalen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Sommige kosten worden achteraf verrekent dus het is niet onlogisch dat ze nog 1 maand extra incasseren om dat vervolgens te verrekenen met eventuele betalingen die nog gedaan moeten worden (bijvoorbeeld belkosten, gehuurde content, etc). Volgens mij werken alle providers zo.
Laatst gewijzigd door PeterPeters1966 op 17 apr 2021 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lid bent u van een vereniging. U was klant van Ziggo en de vraag is wat de betaalperiode is. Maar ook al zou dat per eerste van de maand zijn, naast de vaste kosten zijn er ook variabele kosten. En daar krijgt u nog gewoon een rekening van. Om als bedrijf zekerheid te hebben van betaling betaald u dus tot de eindafrekening.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kan geen lid zijn van Ziggo, maar men is klant. Het zou kunnen dat u in de laatste maand nog extra kosten hebt gemaakt, telefoongesprekken, films gehuurd, die dan nog verrekend moeten worden.

Wat u teveel betaald zou hebben, krijgt u echt netjes terug.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Omdat u in maart geen klant meer bent, hoeft u over maart inderdaad geen Ziggo abonnementskosten meer vooruit te betalen. En dus ook geen incassokosten. Het is een onverschuldigde betaling. Ziggo heeft geen vordering. De rest doet er niet toe. Weten ze bij Ziggo ook, maar ze doen het gewoon.

Wellicht kan forumlid Moneyman u verder inlichten over uw positie. Hij is gerechtsdeurwaarder.

Ben benieuwd hoeveel Ziggo trouwens jaarlijks bijverdient aan incassokosten met dit foefje. In 2017 deden ze het en ze doen het nog steeds:

overig-telefoon-internet-kabel-f92/reke ... 76853.html

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob heeft het bij het juiste eind.
B.jansen.1980 schreef:
17 apr 2021 12:39
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Zelf zou ik een mail sturen met waarom ik niet zal betalen en ze vervolgens negeren

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lees even het Ziggo contract met de algemene voorwaarden. Is redelijk dichtgetimmerd. Indien je tijdig hebt opgezegd mogen ze niet meer afschrijven. Ze doen dat blijkbaar toch en je storneert het bedrag. Begrijp ik het zo goed?

Indien je nog wat verschuldigd bent zie ik geen reden voor incassokosten

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
18 apr 2021 07:48
Of u de termijn maart nog dient te betalen hangt van het afgenomen pakket af als in dat pakket telefonie en digitale tv met on demand mogelijkheid opgenomen is worden die extra kosten achteraf in rekening gebracht. Het komt er op neer dat u de vaste kosten van het abonnement vooraf betaald maar de extra kosten achteraf d.w.z. de extra kosten die u eventueel in februari heeft gemaakt worden met de betaling van maart verrekend omdat dan pas bekend is hoeveel extra kosten er gemaakt zijn. U bent per 1 maart van provider gewisseld maar omdat de extra kosten van februari nog niet bekend zijn volgt nog een éénmalige betaling voor de maand maart om die extra kosten te verrekenen waarna het restant op uw rekening wordt teruggestort. Doordat u de laatste betaling gestorneerd heeft kunnen die extra kosten niet verrekend worden en volgt automatisch een herinnering en als u dan nog niet betaald herinneringskosten omdat er nog een termijn open staat. Het storneren was zeker geen slimme actie want als u dat niet gedaan had had u de termijn maart minus de extra kosten in de loop van maart al terugbetaald gekregen.
Hele lap tekst. Alleen ik lees geen geldige reden, waarom men in maart niet gewoon de gemaakte kosten van februari kan factureren, en waarom een maand abonnementstarief over een periode zonder abonnement dient te worden voorgeschoten.
Een vlotter lopend administratief proces bij Ziggo is natuurlijk geen wettelijk geldige reden.

Prima als men allemaal herinneringen wil sturen , 14 dagen brieven etc. Maar daar behoren wel de juiste bedragen in te staan, het maandelijks tarief van maart is daar niet op zijn plaats

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Cro »

Bob Schurkjens schreef:
17 apr 2021 13:27


Ben benieuwd hoeveel Ziggo trouwens jaarlijks bijverdient aan incassokosten met dit foefje. In 2017 deden ze het en ze doen het nog steeds:
Ik verwacht niet heel veel aangezien de meeste mensen zich hier niet heel druk om zullen maken en niet gaan storneren om zo automatische processen in de war te schoppen. Volgens mij legt Ziggo dit bij opzeggen ook heel duidelijk uit.

Ik snap ook eigenlijk niet wat het praktisch is nut is om te gaan storneren, kost je alleen maar tijd en moeite, ook al heb je in theorie gelijk. Die paar tientjes enkele dagen minder missen zou mij het gedoe niet waard zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En als je het geld gewoon niet hebt? Er zijn genoeg mensen in dit land met een houtje-touwtje inkomen. Je wil dan niet dat er onterecht geld van je rekening wordt gehaald. En dan ook nog eens onterecht incassokosten aan je broek krijgen.

sake1987

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Weer zo'n principe kwestie, die eigenlijk voor veel onrust en onnodige communicatie/kosten zorgt en normaal per 1 april was opgelost.
Maar goed als je in je recht staat en je hebt de energie en tijd er voor over, waarom niet.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
18 apr 2021 09:15
Ik snap ook eigenlijk niet wat het praktisch is nut is om te gaan storneren, kost je alleen maar tijd en moeite
Het kost Ziggo ook tijd en moeite, als genoeg mensen storneren leren ze het misschien wel af.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
18 apr 2021 10:29
Cro schreef:
18 apr 2021 09:15
Ik snap ook eigenlijk niet wat het praktisch is nut is om te gaan storneren, kost je alleen maar tijd en moeite
Het kost Ziggo ook tijd en moeite, als genoeg mensen storneren leren ze het misschien wel af.
Je moet het er maar voor over hebben, je druk maken over een niet bestaand probleem en daardoor toch een probleem voor beide partijen willen creëren. In die tijd kun je ook wat leuks doen denk ik maar.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is hier Ziggo dat zich niet aan de regels houdt.

sake1987

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door sake1987 »

alfatrion schreef:
18 apr 2021 11:15
Het is hier Ziggo dat zich niet aan de regels houdt.
Doe je deze uitspraak na nalezing van het door TS getekende contract?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
18 apr 2021 11:51
alfatrion schreef:
18 apr 2021 11:15
Het is hier Ziggo dat zich niet aan de regels houdt.
Doe je deze uitspraak na nalezing van het door TS getekende contract?
Waar staat dan dat je de maand na opzegging toch moet betalen , om dit later te verrekenen?
https://cdn.vodafoneziggo.nl/content/da ... i-2018.pdf

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als er nog kosten betaald moet worden dan heb je ongelijk.

Als je niks meer hoef te betalen dan heb je gelijk. In dat geval kan je de keuze maken om niks te betalen, hierdoor een rechtzaak uit te lokken en dan gaat de rechter na rekenen. In dat geval wel een brief sturen naar de rechtbank en aanwezig zijn bij de zitting.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
18 apr 2021 12:13
Als er nog kosten betaald moet worden dan heb je ongelijk.
Stel TS heeft een film afgenomen van €3,- die aan het einde van de maand moet worden betaald, waarom maakt dat dat Ziggo het abonnementsgeld van zeg €20,- zou mogen innen dat tegenover het recht staat om Zenders te ontvangen; een recht dat TS niet heeft door de opzegging.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Omdat men vooraf heeft afgesproken het zo te doen en TS daarmee akkoord was. Zoiets noemen we een afspraak.

Gesloten