LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met je spaargeld?

Jeroen spreekt live met deskundigen. Stuur jouw vraag in!
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Radar »

De spaarrente van vrij opneembare tegoeden komt niet meer boven de 1%. Wat te doen met het geld dat je opzij wil leggen? Jeroen spreekt 17 augustus vanaf 19 uur in een livestream met econoom Erica Verdegaal. Stuur vast je vragen voor haar in. Plaats een reactie in dit topic.

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... -verdegaal.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Gewoon op de bank laten staan en de realiteit accepteren dan geld nu even niet alsmaar meer hoeft te worden.

Mucha

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door sjohie »

Mucha schreef:
Klaas Jan schreef:Gewoon op de bank laten staan en de realiteit accepteren dan geld nu even niet alsmaar meer hoeft te worden.
Ik heb een gedeelte omgezet in goud.
Da's een vorm van beleggen, aangezien goud een dagprijs/koers kent. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou een deel stoppen in het verduurzamen van het huis, spaargeld levert <1% rendement op op de bank, dat geld, maar dan als zonnepanelen op het dak al een 8% rendement, mits goed geplaatst etc. Of wat extra aflossen op een hypotheek als men die heeft. Wat betreft huurhuizen, een moderne A++ koelkast kopen is vergelijkbaar met zonnepanelen op het dak, dat loont ook relatief snel, en deze is mee te nemen naar een evt ander huurhuis.

stofzuigertje

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast koelkast... ook vriezer, vaatwasser en TV.
Ja de eerste platte waren niet bepaald zuinig en de huidige zijn soms 1/4 van oude in verbruik bij zelfde beeld formaat.

Maar wat dacht je van hamsteren?
Als toilet papier in reclame is voor half geld verdien je 50%.
Daar kan geen enkele belegging tegen op, wel volle zolder dus je moet ruimte hebben.
Maar lang houdbare producten hamsteren is rendabel.

Wel moet je goed realiseren dat batterijen ouder worden, suiker kei hard kan worden met beetje vocht van drogende kleding op zolder....
Maar sommige producten kan je wel voorraad aanleggen mits je houdbaarheidsdatum in de gaten houd.

Maar ook een waarschuwing;
Het is erg moeilijk om een jaar voorraad WC papier te verkopen als je plotseling toch geld nodig hebt voor iets.
Tussen het voordeel en de praktijk, voorraad aanleggen is leuk maar heeft dus ondanks aankoop voordeel ook nadelen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door thecure »

sjohie schreef:Ik zou een deel stoppen in het verduurzamen van het huis, spaargeld levert <1% rendement op op de bank, dat geld, maar dan als zonnepanelen op het dak al een 8% rendement, mits goed geplaatst etc. Of wat extra aflossen op een hypotheek als men die heeft. Wat betreft huurhuizen, een moderne A++ koelkast kopen is vergelijkbaar met zonnepanelen op het dak, dat loont ook relatief snel, en deze is mee te nemen naar een evt ander huurhuis.
Daar zit ik ook aan te denken Sjohie, zonnepanelen.
Echter de overheid blijkt keer op keer onbetrouwbaar te zijn om de regels weer te veranderen als het teveel geld kost.
Kijk maar wat er gebeurde met de mrb vrije auto's.
Niemand weet wat er na 2020 gaat gebeuren met de salderings regeling.
Als die wordt afgeschaft (je mag de opgewekte stroom niet meer over een heel jaar aftrekken van de verbruike stroom), worden pv panelen een stuk minder rendabel.
Je mag dan alleen terugleveren voor een veel mindere kwh prijs, of je moet de stroom meteen verbruiken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Brahms »

Mucha schreef:
Ik heb een gedeelte omgezet in goud.

Goud ! Dat kan en mag echt niet anno 2016 lees ik elders op het forum.
Kinderarbeid, milieu problemen, uitbuiting .............

Had ik maar spaargeld.........

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Stop het in een huis als dat mogelijk is. Ofwel door een huis te kopen als je nu huurt, ofwel door je eigen woning te upgraden in isolatie e.d.

Beleggen kan ook, maar zorg dan dat je je goed laat adviseren. En houd altijd een buffer aan spaargeld over voor onverwachte kosten.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb een zeer degelijke mooie fiets gekocht, met grote fietstassen. Ik rij minder auto voor woon-werkverkeer en boodschappen. Da's fijn verdienen :D .

Mucha

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

stofzuigertje

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien de goudprijzen afgelopen 40 jaren is zowel het jaar als soms maand erg belangrijk van aan en verkoop!

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door 16again »

Mijn huidige strategie:
Gewoon met de lage rente achterover leunen, en weer instappen op de beurs als koersen meer dan 50% gedaald zijn.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:Mijn huidige strategie:
Gewoon met de lage rente achterover leunen, en weer instappen op de beurs als koersen meer dan 50% gedaald zijn.
Fijn dat er boven modale personen bestaan, 80 % van de bevolking is blij als de maand om is € 0000

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door jonis »

Har06 schreef:
16again schreef:Mijn huidige strategie:
Gewoon met de lage rente achterover leunen, en weer instappen op de beurs als koersen meer dan 50% gedaald zijn.
Fijn dat er boven modale personen bestaan, 80 % van de bevolking is blij als de maand om is € 0000

Het topic is dan ook bedoeld voor mensen die zich druk maken omdat ze niet weten wat ze met hun spaargeld moeten doen......alleen begrijp ik de tips niet die leiden tot nog meer spaargeld; dat vergroot dan toch alleen maar het probleem.
De clou zou moeten zijn ; geef eens wat uit dan. :roll:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door sjohie »

Miepje1 schreef:Ik heb een zeer degelijke mooie fiets gekocht, met grote fietstassen. Ik rij minder auto voor woon-werkverkeer en boodschappen. Da's fijn verdienen :D .
Ik rijdt al nooit auto voor mijn woon-werk verkeer, dus die bezuiniging gaat aan mijn neus voorbij. Alhoewel, het is wel een "fiets van de zaak" dus daar zit al wel wat fiscaal voordeel in.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Hypotheek aflossen.
Makkelijker kan ik er niet wat geld mee besparen. Die 0,65% op mijn spaarrekening ontvangen of geen 4,3% hypotheekrente betalen. Weet ik wel, die laatste krijg ik deels nog terug maar 'k ga ervan uit dat wat ik nu in m 'n huis investeer, dat ik dat er in de toekomst 100% weer uit zal krijgen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

sjohie schreef:
Miepje1 schreef:Ik heb een zeer degelijke mooie fiets gekocht, met grote fietstassen. Ik rij minder auto voor woon-werkverkeer en boodschappen. Da's fijn verdienen :D .
Ik rijdt al nooit auto voor mijn woon-werk verkeer, dus die bezuiniging gaat aan mijn neus voorbij. Alhoewel, het is wel een "fiets van de zaak" dus daar zit al wel wat fiscaal voordeel in.
Nou ja, dat komt dan toevallig zo uit voor mij. Iemand anders zal iets anders kunnen/willen doen. Voorlopig zullen heel veel mensen wel gedwongen zijn door te blijven sparen omdat vooral voor 55+ de tijd in zicht komt dat ze hun baan verliezen en in de bijstand belanden, óf ze moeten doorwerken tot 70 en als die dus eerder willen stoppen is er meer spaargeld nodig ;-(

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt weinig baat bij een hoge rente als de inflatie nog hoger is. En andersom, je hoeft weinig zorgen te hebben van een lage spaarrente als de inflatie nog lager is. Het verschil tussen de spaarrente en de inflatie is nu niet echt veel slechter dan een paar jaar geleden. Er is dus in feite weinig reden om in paniek te raken van de lage spaarrente.

(Of anders gezegd, als je in paniek zou raken van de huidige lage rente, dan zou je een paar jaar geleden ook in paniek moeten zijn geweest, omdat de effectieve rente toen niet anders was dan nu.)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Harm.calc schreef:Hypotheek aflossen.
Makkelijker kan ik er niet wat geld mee besparen. Die 0,65% op mijn spaarrekening ontvangen of geen 4,3% hypotheekrente betalen. Weet ik wel, die laatste krijg ik deels nog terug maar 'k ga ervan uit dat wat ik nu in m 'n huis investeer, dat ik dat er in de toekomst 100% weer uit zal krijgen.
Dat lijkt me ook de meest logische oplossing (mits je nog een schuld hebt en je moet überhaupt een koophuis hebben natuurlijk). Zelfs met de huidige extreem lage rente levert aflossen nog altijd meer op dan spaarrente. Het enige nadeel van aflossen is dat je minder liquide middelen hebt. Maar hoeveel moet je achter de hand houden als er maandelijks weer wat bij komt omdat je lagere woonlasten hebt?

Gesloten