LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met je spaargeld?

Jeroen spreekt live met deskundigen. Stuur jouw vraag in!
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:Het enige nadeel van aflossen is dat je minder liquide middelen hebt. Maar hoeveel moet je achter de hand houden als er maandelijks weer wat bij komt omdat je lagere woonlasten hebt?
Wij houden 10K aan als buffer. Minimum van 5K lijkt me toch zeker verstandig.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@GjvdZ
Wat ik al jaren doe is op 31 december de totale afschrijving van mijn auto als buffer over te houden met een minimum van €10.000,-. Dat is een mooi gemiddelde. Volgens Nibud is dat te weinig maar dat is dan ook een berekening voor een gemiddelde situatie. Daarnaast betaal ik eind december mijn ziektekostenpremie in 1 keer, dan heb ik dat maar gehad + stukje korting daarvoor.
Voor mij werkt dit prima, los lekker af de afgelopen jaren. Mijn woning wordt meer een stukje mijn eigendom en mijn maandelijkse lasten neemt daarmee af met ± €75,-. En die besparing kan ik aan het einde van dit jaar weer lekker extra aflossen. Win-win situatie.
Begrijp wel dat dit niet voor iedereen zou gelden. Kan me voorstellen als je €2.000,- zou aflossen op een hypotheek van €250.000,- dat dat weinig zoden aan de dijk zet en niet motiveert. Dan zou ik zeggen "doe er leuke dingen mee". Want hypotheek aflossen is een mogelijkheid, is ook verstandig in mijn ogen maar "leuk", nou nee, dat stempel zou ik het niet willen geven.
:wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je maar 2000 euro 'over' hebt, is het inderdaad de vraag of je dat zou moeten doen. Maar alle beetjes helpen.

Eigenlijk is er weinig aan de hand zolang je onder de grens van de vermogensrendementsheffing blijft. Je ontvangt dan immers nog steeds netto rente die vaak nog wel iets hoger ligt dan de inflatie. Kom je in de buurt van die grens, dan heb je inmiddels ook wel zo veel buffer dat je een behoorlijke aflossing op de hypotheek kunt doen (mits je een hypotheek hebt...).

Als je een spaarhypotheek hebt, dan is het overigens vaak nog een stuk voordeliger om een extra storting in die spaarpot te doen. Je maandlasten dalen dan iha nog meer dan bij een aflossing. Als je hypotheek nog 20 jaar loopt, dan kan een extra storting van 2000 euro maar zo op jaarbasis 150 euro besparing geven, 20 jaar lang. En als je nog 10 jaar moet, kan het je bijna 250 euro per jaar schelen. Of, wat misschien nog leuker is, je bent een paar maanden eerder van je hypotheek af.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

stofzuigertje schreef:Naast koelkast... ook vriezer, vaatwasser en TV.
Ja de eerste platte waren niet bepaald zuinig en de huidige zijn soms 1/4 van oude in verbruik bij zelfde beeld formaat.

Maar wat dacht je van hamsteren?
Als toilet papier in reclame is voor half geld verdien je 50%.
Daar kan geen enkele belegging tegen op, wel volle zolder dus je moet ruimte hebben.
Maar lang houdbare producten hamsteren is rendabel.

Wel moet je goed realiseren dat batterijen ouder worden, suiker kei hard kan worden met beetje vocht van drogende kleding op zolder....
Maar sommige producten kan je wel voorraad aanleggen mits je houdbaarheidsdatum in de gaten houd.

Maar ook een waarschuwing;
Het is erg moeilijk om een jaar voorraad WC papier te verkopen als je plotseling toch geld nodig hebt voor iets.
Tussen het voordeel en de praktijk, voorraad aanleggen is leuk maar heeft dus ondanks aankoop voordeel ook nadelen.
Of toilet papier aan twee kanten gebruiken?
- Maar ook met een waarschuwing, mogelijk wordt het strikt noodzakelijk om je handen te wassen na toilet gebruik...

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door k2p »

Het gaat nog erger worden. Overheden zijn druk bezig contant geld in te perken danwel te verbieden. Onder je kunnen leggen mag dan niet meer.

Als dit lukt gaan de banken doodleuk ook negatieve rentes doorberekenen op je spaarrekening.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

k2p schreef:Het gaat nog erger worden. Overheden zijn druk bezig contant geld in te perken danwel te verbieden. Onder je kunnen leggen mag dan niet meer.

Als dit lukt gaan de banken doodleuk ook negatieve rentes doorberekenen op je spaarrekening.
Geloof toch niet al dat onzinnige fake news dat je hoort en leest. Of geef anders eens een link naar een overheidssite waar dit wetsvoorstel staat?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door k2p »

Fake nieuws zender NOS meldt bijvoorbeeld dat *kuch* criminelenbiljet van 500 euro uit de roulatie gaat per eind 2018. En ze gebruiken het woord 'terrorisme', dus we zullen het wel toestaan.

Daarnaast geldt al een tijdje dat je als burger tegenover de overheid, best een probleem hebt wanneer je moet bewijzen dat je dingen contant hebt gedaan. De door de overheid gestelde eisen aan het bewijs zijn ondoenlijk, en vallen zelfs dan terug dat je het geld uiteindelijk moet hebben opgenomen/gestort van je rekening kort voor/na de te bewijzen transactie. Een genummerd en gedateerde kwitantie en/of getuigen zijn niet voldoende.

En in India gaan ze minder subtiel er mee om: je contante geld wordt van de ene op de andere dag gewoon ongeldig verklaard en je krijgt erg weinig tijd om je geld in beperkte mate te storten. "Had je het maar niet contant moeten hebben."

Het komt er aan hoor. Big Brother tot op de laatste stuiver in je broekzak. En de banken gaan zich echt niet inhouden om hier op in te spelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door kweenie »

k2p schreef:Fake nieuws zender NOS meldt bijvoorbeeld dat *kuch* criminelenbiljet van 500 euro uit de roulatie gaat per eind 2018. En ze gebruiken het woord 'terrorisme', dus we zullen het wel toestaan.

Daarnaast geldt al een tijdje dat je als burger tegenover de overheid, best een probleem hebt wanneer je moet bewijzen dat je dingen contant hebt gedaan.
Tsjonge, hoe een bericht toch weer verdraaid kan worden... Het 500 Euro biljet gaat helemaal niet uit de roulatie. Je kunt ze gewoon nog blijven gebruiken en ze blijven oneindig lang geldig. Ze worden alleen niet meer uitgegeven en zullen uiteindelijk zo een zachte door sterven. En terecht, aangezien dit biljet bijna alleen wordt gebruikt door criminelen en zwartwerkers. Wil je je eigen reserves thuis bewaren, dan kan dat nog steeds met briefjes van 100 of 200. Even ter indicatie, als je een ton in honderdjes wilt bewaren, dan is dat een stapeltje bankbiljetten van ongeveer 11 cm hoog. Lijkt mij niet zo extreem bezwaarlijk om thuis te bewaren.

Ik heb trouwens nog nooit als burger tegenover de overheid moeten bewijzen hoe ik iets betaald heb. Kun je misschien aangeven over wat voor situaties je het hier hebt?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door k2p »

Come on. Ik snap dat je sceptisch bent. Maar dit is de letterlijke definitie van uit de roulatie nemen. Ze blijven geldig, maar zodra een bank een biljet ziet neemt de bank m uit de roulatie. Dat ik het van jou enkel een zachte dood mag noemen is muggeziften.

Criminelen malen er niet om dat hun pakje papier nu 2,5 keer hoger wordt. Maar volgende stap zal het 200 euro biljet worden. Enzovoorts. En op een gegeven ogenblik toch een aankondiging dat de oude briefjes tzt eens hun waarde zullen verliezen.

En je bent gezien de stemming nu al een potentiele crimineel als je er 1 hebt liggen.

Als je trouwens een ton contant hebt liggen word je bij 'ontdekking' zonder pardon naar het politiebureau gesleurd en mag je daar gaan uitleggen dat je de banken niet vertrouwt. En laten zien dat je het echt wel in je jaarlijkse aangifte had aangegeven.

Verder dat van de overheid hier: tot 2010 was het voor bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag niet verplicht om per bank te betalen. Nu wel. Desondanks moest vrijwel IEDEREEN die tussen 2006-2010 contant had betaald aan de oppas en dat moest bewijzen, uiteindelijk alle toeslag tot op de laatste cent terugbetalen. Tenzij je genummerde, gedateerde en ondertekende kwitanties had met het doel en oppasmaand als omschrijving stond en je dat kon ondersteunen met afschriften van dat je rond die datum dat bedrag had opgenomen.

Laat staan de overheid van India. Wat ze daar gedaan hebben en hoe ze daar Jan met de pet hebben genaaid. Overnacht wordt je geld ongeldig verklaard en krijg je 2 maanden de tijd om gelimiteerd te wisselen. Alleen kan dat niet omdat geen enkele bank zoiets aan kon

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door kweenie »

Muggenziften? Je begint zelf over dat de overheden druk bezig zijn contant geld in te perken danwel te verbieden. Dat vind ik eerder stemmingmakerij dan een reële weergave van wat er gebeurt.

Dat je, net als bij girale betaling, ook bij contante betaling een betaalbewijs moet hebben lijkt mij trouwens niet meer dan logisch.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

k2p schreef:Het gaat nog erger worden. Overheden zijn druk bezig contant geld in te perken danwel te verbieden. Onder je kunnen leggen mag dan niet meer.

Als dit lukt gaan de banken doodleuk ook negatieve rentes doorberekenen op je spaarrekening.
Je kunt het papier geld toch nog altijd als toilet papier gebruiken? (blijkt in India niet goedkoop te zijn)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met je spaargeld?

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je zet je Euro's om in Onecoins :wink: .

Maar nu de box-3 peildatum weer in zicht komt nog maar even een paar suggesties voor mensen die het 'probleem' hebben dat ze VRH moeten betalen. En zeker voor mensen met het probleem dat ze meer dan een ton hebben...

- Verlaag je hypotheek of stort in de opbouw van je hypotheek, als je een eigen huis hebt.

- Investeer in erkend groene projecten, bv. via het ASN groenprojectenfonds of Triodos groenfonds. Die hebben een relatief rustig koersverloop. Je hebt dan een extra vrijstelling voor box 3 en daar bovenop nog 0,7% extra heffingskorting;

- Ga (extra) sparen voor een pensioenproduct (bv. banksparen). Geeft een aftrekpost op je inkomstenbelasting en bovendien telt het niet mee in box 3;

- Betaal alvast de zorgverzekering voor komend jaar (en eventueel andere lasten, als dat kan);

- Schaf (extra) zonnepanelen aan of doe andere 'dure' energiebesparende maatregelen (zonneboiler, warmtepomp etc.). Zijn vaak redelijk hoge investeringen, die zich wel binnen afzienbare tijd terugverdienen. En levert soms ook extra comfort op.

- Als je komende zomer een dure reis zou willen gaan maken, dan kun je overwegen om die nu al te reserveren en te betalen. Zelfde met de aanschaf van dure spullen. Loop je natuurlijk we leen risico mee.

- Doe een schenking aan bv. familie, als je het geld mogelijk wel kunt missen. Leuker om bij leven te geven, dan bij overlijden na te laten.

- Spreek een periodieke gift af met een ANBI. Als je dat voor minstens 5 jaar vastlegt, dan mag je dat zonder drempel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting. Als je het aan een culturele ANBI geeft, mag je de aftrek zelfs nog met 25% verhogen.

Gesloten