LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedragscode belspellen

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
Peter Boumann
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 10:57

Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door Peter Boumann »

Hoe is het in ..... mogelijk dat er aan alle kanten nog steeds heel veel belspellen zijn die niet voldoen aan de gedragscode belspellen?
Het lijkt soms zelfs nog wel erger geworden te zijn. De gedragscode is zelfs opgesteld met organisaties uit de branche (dus ook met tv producenten), maar heel veel partijen lijken die nu aan de laars te lappen.

Op dit forum staat bijvoorbeeld een ervaring over een sms-spel bij het darten. De maximale communicatiekosten bedragen volgens de gedragscode 60 cent, maar wanneer je 8 vragen moet beantwoorden zijn die kosten vele malen hoger! En lees hieronder eens wat er letterlijk op de site van SBS staat:

Verantwoord TV maken
SBS BROADCASTING B.V. is zich bewust van haar maatschappelijke plaats in de Nederlandse samenleving en heeft daartoe een gedragscode ontwikkeld waarin belangrijke zaken rond verantwoord televisie maken zijn geregeld. Elke werknemer en producent die voor het station werkt dient zich daaraan te houden. Natuurlijk hebben zowel SBS 6, NET 5 en VERONICA een redactiestatuut


Wellicht zou er nog de volgende toevoeging moeten komen:
Het voorgaande is echter ten alle tijden ondergeschikt aan de commerciale belangen van SBS

Verder zien we nu op TV ook de mogelijkheid om 'het laagste bod' uit te brengen op een product. Ook dit is natuurlijk een variant van een gokspel. De bedragen die voor de deelname hieraan gevraagd worden, zijn echter zeer hoog.

Verder mag er maximaal 1 promotioneel belspel zijn, met maximaal 13 trekkingen........ Het zal duidelijk zijn dat niemand zich daaraan houdt (of dat dit een zinloze regel is)

Ik vind het walchelijk dat dergelijke grote bedrijven gewoon door kunnen gaan met dit soort praktijken en doen alsof er niets verandert is. Er is niet voor niets een gedragscode vastgesteld, die nog volgende mogelijkheden open laat voor een leuk belspelletje. Maar ja, de mogelijkheid om gigantische bedragen te verdienen over de ruggen van consumenten..... dat zou nu voorbij moeten zijn. Toch?

Groeten,
Peter

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ach, gewoon niet bellen of sms,en.

Peter Boumann
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 10:57

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door Peter Boumann »

Nee, daar gaat het me niet om. Ik zal ook niet bellen of sms-en, want daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar het is voor mij ook meer een principele kwestie. Er zijn nu eenmaal regels, daar hebben de producenten zelf aan meegwerkt en vervolgens lappen ze die massaal aan de laars. Omdat ze zich waarschijnlijk boven de wet verheven voelen?

valentino1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:01

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door valentino1963 »

bij veel mensen is dit onderstaande niet bekend, waar ze kunnen klagen over die bel/sms spelletjes
vind u dat u opgelicht wordt of ze er niet aanhouden aan die nieuwe regels
dan kunt u hier een klacht indienen

Projectbureau Kansspelen.
E-mail adres: [email protected] Telefoon: 070 - 370 4620.

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door prof »

Peter Boumann: Bel spellen kosten geld. OKE Maar iemand steeds maar SMS blijven sturen A € 0.60 per bericht. Wat de ontvanger helemaal niet wil.

Vertel mij maar hoe ik Ook SMS kan versturen en bij ieder bericht € 0,60 ontvang.

Dan kunnen wij het de omroepen afleren. :twisted:

Dotteke
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:33

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door Dotteke »

Ik irriteer me (tijdens de herhaling van GTST om 12uur) ook altijd aan het belspelletje van RTL.... iedereen weet, dat ze er maar 1 kiezen van alle mensen die 10de beller wordt (Als dat echt zo is, zoals ze zeggen...) maar dan roept constant een of andere blonde.... er is nog niemand met het juiste antwoord.... nee natuurlijk niet! je hoeft nooit een antwoord te geven totdat je ooit eens in de studio komt!!! En dan het nieuwste geintje van ze.... nog 3 minuten, dan sluiten we de lijn... nog 2 minuten... nog 1 minuut... nog 30 seconden... ok, we gaan terug naar GTST en daarna komen we bij u terug, de lijnen blijven open... :? :? :? :?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door NAK »

Wel eens gehoord van de verbrandde billen en het zitten op de blaren.

Nee.........??????????????


WIE ZIJN BILLEN BRANDT MOET OP DE BLAREN ZITTEN.

Het is zo simpel hè om achteraf te zeuren over die belspelletjes.

Hadden jullie dat ook gedaan als je een prijs gewonnen had :?:

Zielig hoor.

sturdy
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:40

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door sturdy »

en daar ben ik het helemaal mee eens haha ik win zat dus mij hoor je niet zeuren

Alex-emmen
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2006 20:04

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door Alex-emmen »

Mensen,

al het geld wat wordt verdiend aan deze belspellen vloeit natuurlijk weer terug naar de programmamakers (maar niet heus).

Daarom hebben we van die fantastische avondvullende HERHALINGEN.

Kunnen we twee keer naar de volledige IDOS serie kijken, beginnen ze met Baantjer weer bijna vanaf het begin en weten we dus bij CSI al wie de dader is....

Dit noemden ze eerder de winterprogrammering, ik hou mijn hart vast voor de zomerherhalingen euhhhh... programmering bedoel ik natuurlijk.

Dus niet bellen en SMS'en voor die zakkenvullers...
Laatst gewijzigd door Alex-emmen op 25 mar 2006 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door NAK »

Ik irriteer me (tijdens de herhaling van GTST om 12uur) ook altijd aan het belspelletje van RTL....
Heb jij daar tijd voor.........??????? :lol:
Normale mensen zijn dan druk aan het werk.
Laatst gewijzigd door NAK op 14 apr 2006 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

radarsherm
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2006 16:57

Re: Gedragscode belspellen

Ongelezen bericht door radarsherm »

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=476740
Beetje cross-posting is nooit weg dacht ik zo.

Sturdy vertel mij jouw geheim hoe je zoveel en vaak kan winnen!
Als je zo vaak wint moet je wel (inmiddels) een goede bekende zijn van
2WayTraffic ( bron http://www.joostlog.nl/?p=147 )
Zijn familie en bekenden niet uitgesloten van deelname??
:shock:

Gesloten