LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hef BTW op beleggingen

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
student538

Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door student538 »

Wanneer mensen met veel winsten aan beleggingen verdienen zou hier eigenlijk BTW opgeheven moeten worden, kunnen we beleggingen niet onder kansspel laten vallen? Als er al toch bezuinigd moet worden ga dan hier eens kritisch naar kijken?

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door CSM »

Ik hoop maar dat je geen economie studeert.

Beleggers betalen jaarlijks 30% over hun rendement. Om het fiscale systeem makkelijker te maken (minder rekenwerk en minder kans op fraude) heeft de overheid bepaald dat iedere belegger (of spaarder) gemiddeld 4% rendement maakt op zijn of haar vermogen. De laatste jaren halen maar weinig beleggers 4%, dus dan komt die belasting hard aan.

Kortom, die belasting bestaat al en is heel wat hoger dan jouw BTW-voorstel. Maar als je ooit afstudeert en gaat werken, dan kom je daar wellicht zelf nog wel eens achter.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Hebben personen die verlies hebben op beleggingen ook recht op verekening van de BTW? Beetje rare vraag en het lijkt met mij met deze vraag dat u risicoloos leeft en geen beleggingen heeft en jaloers bent op personen die in deze tijd met beleggingen toch een leuke spaarcent verdienen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door newmikey »

student538 schreef:Wanneer mensen met veel winsten aan beleggingen verdienen zou hier eigenlijk BTW opgeheven moeten worden, kunnen we beleggingen niet onder kansspel laten vallen? Als er al toch bezuinigd moet worden ga dan hier eens kritisch naar kijken?
Klok...klepel.

Wat heeft BTW in godesnaam met kansspel te maken? Wat hebben beleggingen met kansspelen te maken --> wat heeft BTW met beleggingen te maken?

Er is géén levering van goederen òf diensten en als zodanig kan de BTW hier géén enkele rol spelen noch onder de 6e Richtlijn van de EU, noch onder de Wet OB 1968.

Een losse flodder dus. Of er nòg méér belastingen moeten worden geheven op beleggingswinsten weet ik niet, heb géén ervaring met beleggingen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door kuklos »

student538 schreef:Wanneer mensen met veel winsten aan beleggingen verdienen zou hier eigenlijk BTW opgeheven moeten worden, kunnen we beleggingen niet onder kansspel laten vallen?
Mijn eerste vraag zou ook zijn wat je precies studeert. Met jouw nickname dit soort dingen roepen doet me het ergste vrezen voor ons onderwijsniveau.
Ten eerste hebben beleggingen niets met kansspelen te maken. En waarom btw? Wist je al dat beleggingen in box 3 vallen, afgezien van een aanmerkelijk belang, en dat men daar uitgaat van aan (fictief) rendement van 4% en op dit rendement een belasting wordt geheven van 30%. Nog meer dan de btw van 19% dus.
En jij wil er ook nog eens btw overheen gooien?
student538 schreef:Als er al toch bezuinigd moet worden ga dan hier eens kritisch naar kijken?
Weet je al wat bezuinigen betekent? Minder uitgeven. Wat jij wil is aan de inkomstenkant, en die dan verhogen. Niet de uitgavekant verlagen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door nevermind »

Mijn eerste vraag zou ook zijn wat je precies studeert. Met jouw nickname dit soort dingen roepen doet me het ergste vrezen voor ons onderwijsniveau.
Ik zou zeggen kijk in zijn profiel, dan heb je meteen het antwoord. :wink:

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door kuklos »

nevermind schreef:Ik zou zeggen kijk in zijn profiel, dan heb je meteen het antwoord. :wink:
Is dit bedoeld als grap? In zijn profiel staat niets.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door nevermind »

kuklos schreef:
nevermind schreef:Ik zou zeggen kijk in zijn profiel, dan heb je meteen het antwoord. :wink:
Is dit bedoeld als grap? In zijn profiel staat niets.

Geen grap,
profiel
zoek berichten
kijk naar zijn topic´s! :wink:

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ga echt niet al zijn berichten nakijken om te zien wat hij studeert. Nou ja, na zo'n voorstel is studie wel een groot woord.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door nevermind »

kuklos schreef:Ik ga echt niet al zijn berichten nakijken om te zien wat hij studeert. Nou ja, na zo'n voorstel is studie wel een groot woord.
Hoef je ook niet, want hij studeert niet meer.
Ik schreef topic´s, niet berichten.
Dan kan je zelf een beeld vormen, van student ....

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door HW007 »

kuklos schreef:
student538 schreef:Wanneer mensen met veel winsten aan beleggingen verdienen zou hier eigenlijk BTW opgeheven moeten worden, kunnen we beleggingen niet onder kansspel laten vallen?
Mijn eerste vraag zou ook zijn wat je precies studeert. Met jouw nickname dit soort dingen roepen doet me het ergste vrezen voor ons onderwijsniveau.
Ten eerste hebben beleggingen niets met kansspelen te maken. En waarom btw? Wist je al dat beleggingen in box 3 vallen, afgezien van een aanmerkelijk belang, en dat men daar uitgaat van aan (fictief) rendement van 4% en op dit rendement een belasting wordt geheven van 30%. Nog meer dan de btw van 19% dus.
En jij wil er ook nog eens btw overheen gooien?
student538 schreef:Als er al toch bezuinigd moet worden ga dan hier eens kritisch naar kijken?
Weet je al wat bezuinigen betekent? Minder uitgeven. Wat jij wil is aan de inkomstenkant, en die dan verhogen. Niet de uitgavekant verlagen.

Overal kom ik negatief denkers tegen, terwijl studenten juist de meest recente studiekennis beheersen.

Ben zelf benieuwd naar de uitleg van Student en niet zozeer naar de slappe analyses zoals ik hier lees.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door nevermind »

HW007 schreef:



Overal kom ik negatief denkers tegen, terwijl studenten juist de meest recente studiekennis beheersen.

Ben zelf benieuwd naar de uitleg van Student en niet zozeer naar de slappe analyses zoals ik hier lees.
Als mijn accountnaam advocaat zou zijn, is nog niet gezegd, dat ik ook dit beroep uitoefen.
Denk je echt, dat student nog studeert, dan lees zijn berichten en topic´s, en laat je verrassen. :wink:

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door kuklos »

Op een andere plek zeg je juist dat een studie enkel kennis uit het verleden is HW007. Maar vertel ons eens, wat is jouw mening in deze?
En aangezien je over slappe analyses praat, ben je het oneens met de uitleg over het belastingtarief over beleggingen?

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door HW007 »

Dank je Nevermind,

Het is hier uitermate moeilijk om de serieuze mensen van de grappenmakers te onderscheiden.

Kuklos aan vragen terugleggen hebben we niets. Slechts aanwijzingen dat je niet wilt vertellen wat je gestudeerd hebt of wat je ervaringen zijn, waarmee wij weten of jouw meningen voor ons allen waardevol zijn.

Dus Kuklos, nogmaals vertel aub wat je capaciteit is. Misschien heb je een titel of zo.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door kuklos »

@HW007, vragen terugleggen is prima. Twee mensen hier hebben aangegeven dat er over beleggingen al belasting wordt geheven. Jij doet dit af als slappe analyses. Klopt het dan niet dat er over beleggingen al belasting wordt geheven?

We kunnen wel over mij gaan praten, maar dat is off topic en zal weinig toevoegen aan de vraag of we over beleggingen btw dienen te heffen.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door Eva369 »

ik ben echt nog student, en werk daarnaast op een accountantskantoor. dus misschien kan ik aangeven waarom btw op beleggingen niet handig is.

als je een aandeel koopt, dan koop je een stukje eigendom in een bedrijf. vroeger deed men dit om het bedrijf te steunen, nu om er voordeel uit te behalen. over de waarde van de belegging (met ingang van ik geloof 2011) op 1 januari wordt 1,2% belasting betaald (30% belasting over 4% fictief rendement). met de verkoop van aandelen verkoop je, je eigendomsrecht van de onderneming. over de verkoop hiervan is geen BTW verschuldigd: "U betaalt btw over uw omzet. Uw omzet is de vergoeding die u in rekening brengt voor de goederen en diensten die u levert."(bron, belastingdienst)

je levert geen goed of dienst, maar een eigendomsrecht.

verder is er dan het probleem dat particulieren onderling geen BTW betalen. Dus als ik de aandelen verkoop aan pietje en we zijn allebei gewoon particulier, wie moet dan de btw betalen? Nog ik, nog pietje moet aangifte BTW doen volgend de belastingdienst.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door newmikey »

Eva369 schreef:ik ben echt nog student, en werk daarnaast op een accountantskantoor. dus misschien kan ik aangeven waarom btw op beleggingen niet handig is.

je levert geen goed of dienst, maar een eigendomsrecht.

verder is er dan het probleem dat particulieren onderling geen BTW betalen. Dus als ik de aandelen verkoop aan pietje en we zijn allebei gewoon particulier, wie moet dan de btw betalen? Nog ik, nog pietje moet aangifte BTW doen volgend de belastingdienst.
Keurig uitgelegd, héél compleet en helemaal juist! Dank daarvoor!

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door CSM »

newmikey schreef:
Eva369 schreef:ik ben echt nog student, en werk daarnaast op een accountantskantoor. dus misschien kan ik aangeven waarom btw op beleggingen niet handig is.

je levert geen goed of dienst, maar een eigendomsrecht.

verder is er dan het probleem dat particulieren onderling geen BTW betalen. Dus als ik de aandelen verkoop aan pietje en we zijn allebei gewoon particulier, wie moet dan de btw betalen? Nog ik, nog pietje moet aangifte BTW doen volgend de belastingdienst.
Keurig uitgelegd, héél compleet en helemaal juist! Dank daarvoor!

Ja, inderdaad. Goed uitgelegd.

Klein detail: "nog ik, nog pietje..." is slecht Nederlands. Dit moet zijn: "noch ik, noch pietje"

Normaal hamer ik niet zo op spelling, maar in dit geval misschien toch goed om even te melden (ik veronderstel dat de "noch A noch B" constructie vrij vaak gebruikt wordt in de correspondentie van accountants).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Na 1 jaar nog reageren, hm beetje vreemd.
Anyway, TS heeft het begrip btw niet echt begrepen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hef BTW op beleggingen

Ongelezen bericht door bprosman »

@Olaf,

Lucie moet toch iets doen om die website te promoten :wink:

Gesloten