Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
IngeT
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2022 16:43

Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door IngeT »

Zou iemand me uitleg kunnen geven betreft het verschil in kansspelbelasting tussen in de winkel loten inleveren en online meespelen.

Wat is gebeurd: Bij Lucky Day 2 loten online gekocht. Op beide loten is een prijs van € 300 gevallen, dat maakt een totaal van € 600. Er is echter maar € 426 uitgekeerd, want er is kansspelbelasting vanaf gehaald. Klopt dit wel aangezien het 2 aparte loten zijn en het alleen maar als totaalbedrag kon worden overgemaakt en daarom de belasting eraf gaat.

Want dan kun je beter de loten in de winkel kopen, als je dan 2 losse loten koopt en je wint op beide € 300 euro, kun je een voor een de prijzen gaan innen en krijg je wel € 600 in totaal.

Ik hoor het graag.

Inge

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook dan gaat er kansspelbelasting vanaf. Dat is standaard bij die trekkingen. Halen ze dat er niet vanaf, dan zal je het toch moeten aangeven bij de belasting en dan moet je het alsnog betalen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Volgens mij leg je het zelf uit.

Er wordt gekeken naar de totaalprijs. In dit geval boven €499 en dus moet je belasting betalen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door kuklos »

In principe heb je gelijk. Maar, en deze is belangrijk, je zal dan wel minimaal 2x naar de winkel moeten, of betere nog 2 verschillende winkels. Je kan niet als je in 1 winkel staat eerst het ene lot geven, en zodra je je geld hebt gehad je 2e lot.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kuklos schreef:
24 jan 2022 17:58
In principe heb je gelijk. Maar, en deze is belangrijk, je zal dan wel minimaal 2x naar de winkel moeten, of betere nog 2 verschillende winkels. Je kan niet als je in 1 winkel staat eerst het ene lot geven, en zodra je je geld hebt gehad je 2e lot.

Je kan ook het lot van je buurman moeten inleveren.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door PGros »

Twee loten zijn eigenlijk twee verschillende prijzen en moeten dan los bekeken worden. Hoe dat precies online gaat weet ik niet, maar in de winkel kun je ze gewoon beide los inleveren.
Als het om één kansspel gaat, waarbij de verschillende onderdelen van het kansspel als een samenhangend geheel kunnen worden gezien, dan worden de bedragen bij elkaar opgeteld. Denk aan een quiz waarbij vele vragen worden gesteld en u tussentijds ook prijzen kunt winnen. Of één lotto-trekking op meerdere kolommen van één formulier. Maar als het een kansspel dat bijvoorbeeld verschillende keren na elkaar wordt gespeeld, dan worden de prijzen niet bij elkaar opgeteld. Denk aan verschillende trekkingen van een loterij. Drie keer draaien aan een rad van avontuur met drie prijzen betekent dat de prijzen afzonderlijk worden bekeken en niet bij elkaar worden geteld.
Of zoals de postcodeloterij op de site aangeeft:
Indien je op meerdere loten een geldprijs wint van minder dan € 449,- hoef je geen kansspelbelasting te betalen. De bedragen worden dus niet bij elkaar opgeteld.
[Edit]
Bij Lucky Day staat:
2. Prijzen die in één trekking zijn gewonnen op een en hetzelfde deelnamebewijs worden bij elkaar
opgeteld en aldus uitbetaald als zijnde één prijs.
3. Prijzen die in één trekking zijn gewonnen op meerdere deelnamebewijzen ten gevolge van één
en dezelfde toevallige gebeurtenis, worden bij elkaar opgeteld en aldus uitgekeerd als zijnde
één prijs
11. Prijzen, die aan een deelnemer per abonnement ten behoeve van één en dezelfde trekking worden toegekend, worden bij elkaar opgeteld en aldus uitbetaald als zijnde één prijs.

Peter_Celica
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 19:51

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Peter_Celica »

Ik vindt het sowieso raar dat je kansspelbelasting moet betalen terwijl je de prijs van het lot niet kan aftrekken van de belasting, je loopt dus het risico dat je een lot koopt waar geen prijs op valt dus investering ben je kwijt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is natuurlijk geen investering, maar gokken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Peter_Celica schreef:
26 jan 2022 12:08
Ik vindt het sowieso raar dat je kansspelbelasting moet betalen terwijl je de prijs van het lot niet kan aftrekken van de belasting, je loopt dus het risico dat je een lot koopt waar geen prijs op valt dus investering ben je kwijt.
Waarom denk je dat het "kansspelbelasting" heeft in plaats van "winstbelasting"?

kerjo
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2019 14:28

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door kerjo »

Ik koop regelmatig Lucky Day loten bij Primera of supermarkt enz., en speel ook vaak met 5 nummers. En ook vaak dezelfde nummers met meerdere loten. Zou ik alle 5 nummers goed hebben met meerdere loten, lever ik die uiteraard niet op dezelfde dag
in bij de dezelfde winkelier, of 1 bij de Primera en de andere bijv. bij de Plus markt. Ik ben toch geen dief van mijn eigen portemonnee. De Nederlandse Loterij heeft al in 2020 106 miljoen aan de Staat aan Kanspelbelasting betaald. En daar zijn ze zo trots op !!!! Ook heb ik 'n account bij De Nederlandse Loterij en speel daar nooit dezelfde dag meerdere loten met dezelfde 5 nummers. Ik ken daar deze absurde regel. Prijs zou volgens mij inderdaad uitgekeerd moeten worden. Veranderen ze toch niet.
Kijk maar eens bij Opiness bij de Nederlandse Loterij en ook Lucky Day. Schrijf maar eens 'n brief aan Alexander Pechtold die nu voorzitter is van de Raad van Commissarissen bij de Nederlandse Loterij buiten zijn baan als Manager van de CBR. Allemaal zakkenvullers.
Zie bijv. ook de Vriendenloterij, die schermt met € 1000 per uur, en waar je maar een derde van uitgekeerd krijgt.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Franskia »

Op de site van de Belastingdienst staat het omschreven onder "Kansspelbelasting".

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door 16again »

Peter_Celica schreef:
26 jan 2022 12:08
Ik vindt het sowieso raar dat je kansspelbelasting moet betalen terwijl je de prijs van het lot niet kan aftrekken van de belasting, je loopt dus het risico dat je een lot koopt waar geen prijs op valt dus investering ben je kwijt.
Voor de belasting is het ook een loterij zonder nieten

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Prijzen op 2 rijtjes op 1 lot worden bij elkaar opgeteld.
1 rijtje op 2 aparte loten zijn losse prijzen en worden niet bij elkaar opgeteld.
Als je online 2 rijtjes wil kopen is het misschien slimmer om 2 keer 1 rijtje na elkaar te kopen?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Peter_Celica schreef:
26 jan 2022 12:08
Ik vindt het sowieso raar dat je kansspelbelasting moet betalen terwijl je de prijs van het lot niet kan aftrekken van de belasting, je loopt dus het risico dat je een lot koopt waar geen prijs op valt dus investering ben je kwijt.
Dan moet je mee gaan doen aan een buitenlandse loterij. Dan kan je de inzet van de prijs aftrekken en hoef je slechts over het verschil belasting te betalen.

kerjo
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2019 14:28

Re: Kansspelbelasting bij twee gekochte loten

Ongelezen bericht door kerjo »

Lucky Day is altijd 1 inzet per lot. Dat was hier de discussie en niet over bijv., het Lotto formulier waar je meerdere kolommen per lot kunt invullen. Hier was het dus Lucky Day en werd de prijs van 2 verschillende loten bij elkaar opgeteld en hierdoor werd er belasting over geheven omdat de totaalprijs van 2 loten € 600 was. Reactie op bemoeial

Gesloten