Lotisico B.V.

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
sylvesterb

Re: Lotisico B.V.

Ongelezen bericht door sylvesterb » 29 dec 2017 21:43

redhead55 schreef:Tot op heden zijn het nog steeds vermoedens en geen feiten. Er zijn weliswaar een aantal indicatoren die er op zouden kunnen wijzen dat er mogelijk iets mis is bij Lotisico, zoals bijvoorbeeld de (on)bereikbaarheid via mail en telefoon en het niet uitkeren van prijzengeld sinds juli 2017, zoals dat gesteld is door enkele forumleden, maar dat is één kant van het verhaal. Zolang er geen plausibele verklaring van de andere partij is ( bijv. ziekte, persoonlijke omstandigheden) of vermoedens die door hen worden weersproken, kun je iets nog niet als feit presenteren.
Het journalistieke principe van hoor en wederhoor.
Toegegeven, dat wordt wat lastig als de andere partij niet (meer) reageert. Dan wordt het vermoeden versterkt.

Inmiddels heb ik ook een aantal vragen bij DNB neergelegd.
Mogelijk dat ze als kleine maatschappij onder de uitzonderingen op de vergunningsplicht vallen. Zo ja, dan rijst van daaruit weer de vraag of dat tevens impliceert dat ze daarmee niet in het (openbaar) register van verzekeraars worden vermeld.
Daarnaast gevraagd wat de tekst: Laatstelijk goedgekeurd bij Ministeriële Verklaring van Geen Bezwaar (vvgb) d.d. 17 juni 1932 inhoudt.
(mogelijk sluit dit aan op het KB uit 1931 ?)

Niet uit te sluiten valt dat DNB in wat algemene bewoordingen zal reageren. Vanuit haar prudentieel toezicht, zo dat van toepassing is, zal zij in elk geval uiteraard geen mededelingen doen over lopende of opgestarte onderzoeken.

DNB is in elk geval voor de goede orde van het bestaan van dit topic op de hoogte gesteld (overigens net als de Kansspelautoriteit)
Maar wat denk je te bereiken door Lotisico hun werkwijze (welke al 100 jaar bestaat) ter discussie te stellen. Jouw vragen zijn gericht om aan te tonen dat ze niet wettelijk bezig zijn. Welk doel dient dit?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 dec 2017 22:05

Ik denk dat Redhead eerder gericht is op duidelijkheid en transparantie.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 29 dec 2017 22:37

@sylvesterb

Zoals zo vaak beginnen dingetjes klein om vervolgens een sneeuwbaleffect te genereren. Kijk naar DSB. Na de aandacht van Radar in april 2009 stroomde dit forum vol met klachten (overigens ook daarvoor al). Het kostte de bank uiteindelijk, binnen een half jaar, de kop.

Bij Lotisico zijn 63.000 polissen verkocht en volgestort die recht geven op 10.000 gulden elk. Dat is 630.000.000,00 gulden (630 miljoen gulden ofwel 285.881.536,00 miljoen euro !) Geen enkele polis heeft tot op heden het bedrag van 10.000 gulden aan uitkering bereikt. Dus nemen alle 63.000 polissen nog steeds deel aan de trekkingen. Het is dus voorwaar geen klein bedrag waar het om gaat. Dat het 100 jaar goed is gegaan is uiteraard geen garantie dat dit in de toekomst ook zo gaat. Theoretisch zou men, als er genoeg in kas is, in een keer alle polissen kunnen afkopen door het gegarandeerd kapitaal uit te keren en dan houdt Lotisico op te bestaan.

Overigens heb ik, indachtig jouw eerdere posting, Lotisico op het bestaan van dit topic gewezen en hen (per email) uitgenodigd om te reageren. (indachtig het principe hoor en wederhoor)
Er is in elk geval geen "foutmelding" gekomen op het mailtje, waaruit mag worden geconcludeerd dat het mailadres kennelijk nog steeds actief is.

Aangezien heel veel in Nederland heden ten dage aan een vergunning gebonden is, zeker op financieel gebied, lijkt het mij niet meer dan logisch om, in elk geval, navraag te doen naar de al dan niet vergunningsplicht. Voor kansspelen/loterijen is dat de Kansspelautoriteit en voor verzekeringen is dat DNB. Het begint allemaal bij dossier opbouw. Je zult het toch met me eens moeten zijn dat het opvallend is dat er "plotseling" (vanaf medio juli) geen telefonisch contact meer mogelijk is, prijzen niet worden uitgekeerd, mails niet worden beantwoord etc. Dat roept, begrijpelijkerwijs, vragen op.

En net als met DSB, het kan ineens 100% keren.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 29 dec 2017 22:46

Moneyman schreef:Ik denk dat Redhead eerder gericht is op duidelijkheid en transparantie.
Perfect verwoord!

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 30 dec 2017 23:19

De notaris is inmiddels achterhaald: Mr. G.J.B. Schrickx Praktijk B.V., gevestigd op het Statenplein te Den Haag. De praktijk is opgericht op 19 september 2013 en heeft 1 werknemer. Hij beschikt niet over een mailadres, heeft geen website. Onder zijn toezicht zijn in elk geval in 2016 trekkingen verricht:
http://www.lotisico.nl/pdfs/252.pdf
Enige optie die rest is om hem telefonisch te benaderen met de vraag of hij nog steeds toezicht houdt op de trekkingen en of er een verklaring is voor het feit dat de 256e trekking nog niet heeft plaatsgevonden.

Mr. Gerbrand Schrickx heeft kennelijk een binding met Buren N.V. ("Partner") Althans dat blijkt uit het register van de KNB.
We gaan via die weg proberen wat meer informatie te krijgen.

arpiko

Ongelezen bericht door arpiko » 02 jan 2018 13:51

Is er een polishouder die in Amsterdam en/of omgeving woont en Ditlaar 1, 1066EE Amsterdam kan bezoeken om
te zien of Lotisico B.V. daar gevestigd is. ( volgens KvK).

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 02 jan 2018 14:11

arpiko schreef:Is er een polishouder die in Amsterdam en/of omgeving woont en Ditlaar 1, 1066EE Amsterdam kan bezoeken om
te zien of Lotisico B.V. daar gevestigd is. ( volgens KvK).
Waarom moet dat een polishouder zijn? :wink:

Los daarvan: het pand staat te huur, de kans dat ze er nog zitten lijkt me nihil. Maar waag er anders eens een telefoontje aan?

arpiko

Ongelezen bericht door arpiko » 02 jan 2018 14:21

Ditlaar1, Amsterdam is een verzamelgebouw. Ik kan niet zien of "alles"te huur /koop staat of een deel.
Iedereen kan daar kijken . Ik hoor het graag.
Ik heb intussen de gedeponeerde jaarrekening 2015 ingezien bij de K.V.K. Het is een zeer beknopte Balans
en geen V & W. Ik kan er geen conclusie uit trekken omdat het allemaal zeer gecomprimeerd is.
Mijn waarneming is er 31-12-2015 -eigen vermogen- was. Omdat 2016 nog niet is gedeponeerd
kan ik 2016 niet inzien en ook niet vaststellen of er eigen vermogen was per 31-12-2016.

Hansp17

Ongelezen bericht door Hansp17 » 03 jan 2018 00:03

Uit betrouwbare bronnen weet ik dat er aanstaande zaterdagmiddag 6 januari tussen 15:00 uur En 16:00 uur in de uitzending van tros radar op radio 1 aandacht word besteed over het gebeuren van lotisico.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 03 jan 2018 00:20

Ik heb inmiddels de volgende documenten in mijn bezit:
Bedrijfsprofiel Lotisico BV
(incl jaarrekeningen 2013/2014/2015 (beknopt))
Laatste statutenwijziging uit 2015
Bedrijfsprofiel BV Handel-Maatschappij in onroerend goed Nieuwe Uitleg (enig aandeelhouder: Lotisico BV)

Vast staat al, hoewel de gegevens nog verder bekeken moeten worden, dat de miljoenen die nog aanwezig zouden moeten zijn in elk geval niet uit de boeken blijken. Het eigen vermogen van Lotisico bedraagt bijv. "slechts" Euro 3.090.485 (2015)
Tijd voor verder onderzoek.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 04 jan 2018 00:14

Hansp17 schreef:Uit betrouwbare bronnen weet ik dat er aanstaande zaterdagmiddag 6 januari tussen 15:00 uur En 16:00 uur in de uitzending van tros radar op radio 1 aandacht word besteed over het gebeuren van lotisico.
En voor wie zaterdag niet kan luisteren, ook de radiouitzending kun je hier terugluisteren (en kijken) via "uitzendingen" boven in de balk.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 06 jan 2018 15:27

Iemand toevallig geluisterd zoëven?

Hansp17

Ongelezen bericht door Hansp17 » 06 jan 2018 18:10

Ja ik, ik was het zelf. live in de uitzending.

Hansp17

Ongelezen bericht door Hansp17 » 06 jan 2018 18:12

Ik de formulieren ook al de deur uit, nu maar 2 weken wachten of zij nog uitbetalen, zo niet , dan maar stappen ondernemen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 jan 2018 21:28

Hansp17 schreef:Ik de formulieren ook al de deur uit, nu maar 2 weken wachten of zij nog uitbetalen, zo niet , dan maar stappen ondernemen.
Welke stappen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 jan 2018 21:28

Hansp17 schreef:Ik de formulieren ook al de deur uit, nu maar 2 weken wachten of zij nog uitbetalen, zo niet , dan maar stappen ondernemen.
Welke stappen?

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 06 jan 2018 23:26

@Hansp17: dat had ik al begrepen uit jouw eerdere opmerking over "uit betrouwbare bron vernomen dat Radar Radio aandacht aan Lotisico zou besteden". De redactie van Radar kijkt dus wel degelijk mee op dit forum om eventueel interessante zaken er uit te pikken!

Van DNB heb ik een tussenreactie ontvangen. De beantwoording duurt langer wegens grote drukte.
Van de Kansspelautoriteit is nog geen bericht ontvangen. Mogelijk kan een verzoek tot handhaving worden ingediend.
Van Notaris Schrickx is eveneens nog geen bericht ontvangen, en gezien de reactie vanmiddag in de uitzending verwacht ik daar ook geen reactie van.

@ Moneyman

Een volgende stap zou kunnen zijn om tenminste 3 gedupeerden te vinden die:
1. geen uitbetaling hebben ontvangen van een gewonnen "prijs"
2. een sommatie zoals op Radar te vinden is hebben gestuurd aan Lotisico waaraan door Lotisico geen gehoor is/wordt gegeven.

Als aan de sommatie geen gehoor wordt gegeven, verkeert Lotisico in de situatie dat zij als schuldenaar in de toestand verkeert dat zij is opgehouden te betalen (Art 1 lid 1 Faillissementswet).

Voor het aanvragen van het faillissement is het van belang dat er naast de eiser tenminste 2 steunvorderingen zijn.
(dus totaal 3 vorderingen). Er wordt dan een curator aangesteld die wordt gecontroleerd door een Rechter-commissaris.
Vraag is nog even waar dit verzoek moet worden ingediend. Woonplaats is volgens het Handelsregister Amsterdam (RB Amsterdam is dan bevoegd)
maar deze kan doorverwijzen naar RB Den Haag (statutaire zetel van Lotisico)

Uiteraard kan Lotisico hiertegen in beroep gaan (als gesteld: het eigen vermogen is 3 miljoen in 2015)
Kennelijk is dat de enige weg om Lotisico alsnog tot betaling te dwingen dan wel openheid van zaken te geven.

In hun nadeel is dat de jaarrekening 2016 nog steeds niet is gedeponeerd (economisch delict).

Ook de jaarrekening van Handel Maatschappij in onroerend goed Nieuwe Uitleg (enig aandeelhouder: Lotisico) heeft de jaarrekening 2015 pas op 13-10-2017 gedeponeerd. Over boekjaar 2016 is nog steeds geen jaarrekening gedeponeerd. (eveneens economisch delict)

Kortom: genoeg munitie voor Lotisico gedupeerden.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 06 jan 2018 23:47

sylvesterb schreef:
redhead55 schreef:Tot op heden zijn het nog steeds vermoedens en geen feiten. Er zijn weliswaar een aantal indicatoren die er op zouden kunnen wijzen dat er mogelijk iets mis is bij Lotisico, zoals bijvoorbeeld de (on)bereikbaarheid via mail en telefoon en het niet uitkeren van prijzengeld sinds juli 2017, zoals dat gesteld is door enkele forumleden, maar dat is één kant van het verhaal. Zolang er geen plausibele verklaring van de andere partij is ( bijv. ziekte, persoonlijke omstandigheden) of vermoedens die door hen worden weersproken, kun je iets nog niet als feit presenteren.
Het journalistieke principe van hoor en wederhoor.
Toegegeven, dat wordt wat lastig als de andere partij niet (meer) reageert. Dan wordt het vermoeden versterkt.

Inmiddels heb ik ook een aantal vragen bij DNB neergelegd.
Mogelijk dat ze als kleine maatschappij onder de uitzonderingen op de vergunningsplicht vallen. Zo ja, dan rijst van daaruit weer de vraag of dat tevens impliceert dat ze daarmee niet in het (openbaar) register van verzekeraars worden vermeld.
Daarnaast gevraagd wat de tekst: Laatstelijk goedgekeurd bij Ministeriële Verklaring van Geen Bezwaar (vvgb) d.d. 17 juni 1932 inhoudt.
(mogelijk sluit dit aan op het KB uit 1931 ?)

Niet uit te sluiten valt dat DNB in wat algemene bewoordingen zal reageren. Vanuit haar prudentieel toezicht, zo dat van toepassing is, zal zij in elk geval uiteraard geen mededelingen doen over lopende of opgestarte onderzoeken.

DNB is in elk geval voor de goede orde van het bestaan van dit topic op de hoogte gesteld (overigens net als de Kansspelautoriteit)
Maar wat denk je te bereiken door Lotisico hun werkwijze (welke al 100 jaar bestaat) ter discussie te stellen. Jouw vragen zijn gericht om aan te tonen dat ze niet wettelijk bezig zijn. Welk doel dient dit?
Ik denk dat de uitzending van vanmiddag een en ander duidelijk heeft gemaakt. William Haighton gaf "stotterend commentaar" en zijn telefoon blijkt inmiddels eveneens onbereikbaar, ook voor de redactie van Radar. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -niet-uit/ Het zijn en blijven nog steeds vermoedens maar het begint naar "feiten" door te slaan. Dat betekent dat gedupeerden actie zullen moeten gaan ondernemen.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 06 jan 2018 23:57

arpiko schreef:Ditlaar1, Amsterdam is een verzamelgebouw. Ik kan niet zien of "alles"te huur /koop staat of een deel.
Iedereen kan daar kijken . Ik hoor het graag.
Ik heb intussen de gedeponeerde jaarrekening 2015 ingezien bij de K.V.K. Het is een zeer beknopte Balans
en geen V & W. Ik kan er geen conclusie uit trekken omdat het allemaal zeer gecomprimeerd is.
Mijn waarneming is er 31-12-2015 -eigen vermogen- was. Omdat 2016 nog niet is gedeponeerd
kan ik 2016 niet inzien en ook niet vaststellen of er eigen vermogen was per 31-12-2016.
Ik ben half januari in elk geval in Amsterdam. Wil wel ff langs rijden om te kijken hoe en wat.

arpiko

Ongelezen bericht door arpiko » 07 jan 2018 11:24

Ik bezit ruim tientallen polissen en heb nog een aantal bedragen tegoed van trekking 254 en 255.
Bij de Kvk gekeken en Lotisico had per 31-12-2015 een eigen vermogen van meer dan
€ 3.000.000,— Dit moet dan zijn inclusief de waarde van de aandelen van b.v handel-maatschappij in onroerend
Goederen Nieuwe Uitleg welke misschien wel o.a eigenaar is van het ( verzamel)gebouw Ditlaar 1 Amsterdam
Bestuurder aldaar is Jacques jan Doorschodt geboren 11-03-1933 al seder 16-11-1961
Dus al 56 jaar bestuurder met huidige leeftijd 84 jaar.

Redhead55 heb jij ook gezien het eigen vermogen bij b.v. Handel-Maatschappij in Onroerende Goederen Nieuwe
Uitleg?

Plaats reactie