Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
blackpit
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2016 22:46

Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door blackpit »

Vandaag bij de lokale Bruna mijn staatsloten laten checken en uitbetalen. Bij een heel lot met XL zat een prijs van 100 euro. Wat ik niet wist was dat de verkoper een melding krijgt bij zo'n prijs of ze deze wel kunnen uitkeren i.v.m. voldoende geld in de kassa. Ze moeten een keuze maken of ze kunnen uitbetalen of niet maar het bleek dus ook mogelijk te zien om niets te kiezen en door te gaan. De verkoper had niets in de gaten terwijl er toch een melding voorbij flitste dat de prijs er was.

Het is dat ik het natuurlijk wist dat de prijs erop zat en de melding ook zag dat ik het melde. De verkoper liep de stapel weer na en het was opgelost.

Dit systeem lijkt mij fout- en fraude gevoelig. Vast niet iedereen weet welke prijzen er zijn gevallen en niet iedere verkoper merkt dus alles op. Het lijkt mij een probleem. Hoeveel wordt hierdoor niet uitgekeerd?

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door kuklos »

Dus er wordt een fout gemaakt en jij spreekt gelijk over fraude?

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer een systeem zo ingericht is dat een eventuele fout altijd in het nadeel is van een klant, ja, dan kan men gerust spreken van fraude.

sake1987

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb de app. Geïnstalleerd, koop
Nu via de app en wordt uitbetaald in mijn Wallet.
Ideaal, overwegen waard.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En wat gebeurd er dan als de verkoper niets doet? Blijft het systeem hangen? Wordt de transactie afgesloten en gebeurd er niks?

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

TS stelt dat het mogelijk is om niets te kiezen en door te gaan. Antwoord is dus ja. Lot lag al op de stapel.
Lijkt me trouwens dat bruna hier niet rijker van wordt, alleen weer de staatloterij. Misschien dat in dit kader ene Ferry R een juridische claim kan voorbereiden

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ben je bij een punt geweest dat maar tot 100 euro uitkeert normaal gesproken? Want dat staat allemaal aangegeven. Er zijn ook punten die tot 600 euro uitkeren en sommige tot 10.000. de rest is in den Haag.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dat door Bruna/Staatsloterij fraude wordt gepleegd wil ik graag uitsluiten.

Ik denk (ik zeg bewust ik denk) dat de medewerker kan kiezen om niks uit te betalen bewust kan kiezen. Stel dat voor u meerdere mensen een (grotere) prijs uitbetaald gekregen, in de kassa zit 50 euro en uw lot wordt afgeboekt. Ik denk dat daarom de knop niet uitbetaald op zit, zodat u de prijs elders of op een latere moment alsnog uitbetaald kan worden.

Dit heeft wel als nadeel dat de kassa medewerker de lot aan zichzelf kan uitbetalen (op een latere moment). In ieder geval dat u geen prijs hebt.

Als je denkt dat de kassa medewerker een poging heeft gedaan om uw prijs te stelen, dan kan je een klacht indienen bij de bedrijfsleider of bij hoofdkantoor (van Bruna). Mijn advies is om (in tegenstelling wat ik normaal gesproken zeg) telefoonich te doen zodat de camera beelden bekeken kunt doen (bij mail dat na 5 dagen wordt gelezen kunnen de camera beelden automatisch verwijderd zijn). Als je denkt dat het een fout is kan je ook overwegen om niks te doen, grote kans dat na zo'n klacht de kassa medewerker minstens een officiële waarschuwing krijg, misschien ontslag.

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mogelijke fraude bij uitbetaling in staatsloterij punt

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Seinhuis schreef:
14 jul 2021 23:15
Dit heeft wel als nadeel dat de kassa medewerker de lot aan zichzelf kan uitbetalen (op een latere moment). In ieder geval dat u geen prijs hebt.
Goed dat u even hierop wijst, deze mogelijkheid heb ik over het hoofd gezien en niet opgenomen in mijn eerdere reactie.

Gesloten