LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staatsloterij: Niet transparant over extra trekkingen. Is dit legaal?

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
zeehenk
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2013 08:54

Staatsloterij: Niet transparant over extra trekkingen. Is dit legaal?

Ongelezen bericht door zeehenk »

Best Radar,

Een juridische vraag over de staatsloterij (SL);

De SL heeft regelmatig een “extra trekking” waarbij men bijvoorbeeld 100 extra loten kan winnen voor een toekomstige trekking. De voorwaarde is dat men dan vóór een bepaalde datum een lot koopt.
Omdat ik automatisch mee speel met de SL speel ik ook automatisch mee met deze extra trekking. Ik krijg echter geen bewijs dat ik mee speel met deze extra trekking. Ik kan dus én nergens opzoeken dat ik überhaupt mee speel én ik kan niet zien welk lot er gewonnen heeft. Volgens de SL speel ik sowieso mee, maar wordt je alleen bericht als je ook gewonnen hebt. Dit vind ik erg vreemd omdat dit door niemand te controleren is. Voor hetzelfde geldt wordt de trekking helemaal niet gehouden?
Zou ik voor deze trekking niet ook een lotnummer moeten krijgen waarna er een trekking gehouden wordt waarbij de uitslag gecommuniceerd wordt? Op de manier waarop de SL hier nu mee om gaat kan het net zo goed zijn dat deze trekking nooit wordt gehouden… Er worden een hoop extra loten verkocht door deze actie, maar de klant trekt uiteindelijk aan het kortste eind.

Ik heb hierover met de SL gechat. Zij had zelf ook geen antwoord op de vraag. Slechts een standaard antwoord dat iedereen écht mee zou doen en dat we hier maar op moeten vertrouwen. Participatie en een uitslag is dus niet te controleren.
Omdat de staatsloterij in het verleden wel eens vaker heeft gesjoemeld met trekkingen vertrouw ik deze actie niet helemaal wanneer deze niet transparant is. Iedereen die mee doet dient een lot te moeten krijgen en de trekking dient te worden gepubliceerd.

Persoonlijk vind ik de huidige situatie vergelijkbaar met een lot kopen in de winkel, maar géén lot ontvangen. In plaats daarvan mag ik mijn naam en telefoonnummer achterlaten en belt de winkel me wel als ik gewonnen heb. Géén lot ontvangen en géén controle of ik gewonnen heb of dat er überhaupt een trekking is geweest. Ik moet er maar op vertrouwen. Dit zou toch ook niemand doen? Waarom mag de SL dergelijke praktijken dan wel uitvoeren? Of is dit juridisch eigenlijk verboden en moet de staatsloterij hier iets aan doen? Hoewel dit een “gratis” extra trekking is, wordt hier weldegelijk voor betaald. De prijs zit immers berekend in de prijs van de loten die worden verkocht.

Een zelfde praktijk geldt overigens over de extra trekkingen via club-staatsloterij. Ook hierbij is er geen lotnummer en is er niets te controleren. Wie zegt mij dat dit netjes verloopt?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.

Mvg

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Staatsloterij: Niet transparant over extra trekkingen. Is dit legaal?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Betaalt u ook extra voor die extra trekking?

Gesloten