LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door GGG »

Zie: http://www.nu.nl/binnenland/3485542/hof ... idend.html

Zeer interessant! Ik kan aantonen dat ik al sinds 1990 elke maand met een heel lot meespeel als abonnee. Dat betekent dat ik dus van 1990 tot en met 2008 door de Staatloterij gedupeerd ben.

18 jaar keer 13 trekkingen, dat is dus 234 trekkingen waarbij er prijzen werden getrokken uit niet verkochte loten. Dat gaat dus om ruim 3.000 euro inleggeld.

Hoe gaat de Staatsloterij mij daarvoor compenseren?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door kokka »

moet je hun vragen

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hoe moeten wij dat weten :roll:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door kokka »

en dan nog.. het is niet dat je lot waardeloos is geweest, je had alleen (nog) minder kans om te winnen als dat ze je vertelden. maar hoe kan je daar een compensatie voor bepalen.

Gr

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door GGG »

Het is uiteraard niet aan mij om te bepalen hoeveel compensatie er betaald moet worden.
Dat zal door een rechter uitgemaakt moeten worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, dat is eigenlijk net zo'n dom statement als de mevrouw in de Postcodeloterij, waar in de winnende straat zij niet meespeelde en er toch een rechtszaak van maakte. Hoe ver van de wereld kan je zijn? Denk dat de rechter moeite had om zijn lachen in te houden toen hij uitspraak deed.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door Jan1 »

GGG schreef:Z



Hoe gaat de Staatsloterij mij daarvoor compenseren?
Heel gemakkelijk, je krijgt niets.

geencenttemakken
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2013 00:22

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door geencenttemakken »

Ik zou zeggen inleg terug met rente. Wanneer ze je eerlijk hadden verteld hoe groot de kans was geweest had je waarschijnlijk niet meegedaan.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door Jefdus »

geencenttemakken schreef:Ik zou zeggen inleg terug met rente. Wanneer ze je eerlijk hadden verteld hoe groot de kans was geweest had je waarschijnlijk niet meegedaan.
Geloof je het zelf. Als ze wel eerlijk waren geweest, is de kans dat je wint nog steeds zo klein dat je rationeel gezien niet mee zou spelen. Je doet mee omdat je een kans maakt om te winnen. Hoe groot die kans feitelijk is, zal voor de mensen een worst wezen. Iedereen die dat wel belangrijk vindt, doet er sowieso al niet aan mee

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door Barman »

geencenttemakken schreef:Ik zou zeggen inleg terug met rente. Wanneer ze je eerlijk hadden verteld hoe groot de kans was geweest had je waarschijnlijk niet meegedaan.
Dat is hetzelfde als niets winnen en dan je geld terugvragen, omdat als je had geweten dat je niets zou winnen, je niet had meegedaan.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door GGG »

Het lijk me toch heel duidelijk: Ik heb betaald voor een product en dat product bleek niet te zijn wat men beloofd had. Daarvoor wens ik financieel gecompenseerd te worden.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door 16again »

Als je winstkansen lager waren dan voorgespiegelde kansen (bijvoorbeeld maar de helft) , behoort dan niet gewoon iedereen de helft van de aanschafkosten van de loten terug te krijgen?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:Als je winstkansen lager waren dan voorgespiegelde kansen (bijvoorbeeld maar de helft) , behoort dan niet gewoon iedereen de helft van de aanschafkosten van de loten terug te krijgen?
maar dan moet u wel uw winnende loten eerst verrekenen
die hadden namelijk nooit kunnen vallen op de nummers die niet mee hebben gedaan

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef: maar dan moet u wel uw winnende loten eerst verrekenen
die hadden namelijk nooit kunnen vallen op de nummers die niet mee hebben gedaan
Lijkt mij dat verrekening dient plaats te vinden op basis van voorgespiegelde winstkans versus werkelijke winstkans. Het resultaat van de trekking staat hier los van.
Ook winnende loten hadden een lagere winstkans, ook voor die loten zou dus deel aanschafprijs terug gegeven moeten worden.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
ruud_a schreef: maar dan moet u wel uw winnende loten eerst verrekenen
die hadden namelijk nooit kunnen vallen op de nummers die niet mee hebben gedaan
Lijkt mij dat verrekening dient plaats te vinden op basis van voorgespiegelde winstkans versus werkelijke winstkans. Het resultaat van de trekking staat hier los van.
Ook winnende loten hadden een lagere winstkans, ook voor die loten zou dus deel aanschafprijs terug gegeven moeten worden.
het zijn echter wel winnende loten geweest

ik zou over de exacte berekening moeten nadenken, maar stel dat er een uitbetaling van 99% zou zijn voorgespiegeld en de werkelijke uitbetaling maar 90% was dan zou je bij een verrekeningen over alle loten op een prijzenbedrag + teruggegeven geld op een hoger bedrag uitkomen als er is ingelegd
die berekening kan dus nooit kloppen

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef: maar stel dat er een uitbetaling van 99% zou zijn voorgespiegeld en de werkelijke uitbetaling maar 90% was....
Dan zou aanschafprijs van de loten verlaagd dienen te worden , zodat wel 99% van de inleg uitgekeerd is.
Aangepaste aanschafprijs is dan 90/99 van originele aanschafprijs.

NB: In werkelijkelijkheid wordt hooguit 50 a 60% van de inleg uitgekeerd. De rest gaat naar organisatie, reclame goede doelen etc.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
ruud_a schreef: maar stel dat er een uitbetaling van 99% zou zijn voorgespiegeld en de werkelijke uitbetaling maar 90% was....
Dan zou aanschafprijs van de loten verlaagd dienen te worden , zodat wel 99% van de inleg uitgekeerd is.
Aangepaste aanschafprijs is dan 90/99 van originele aanschafprijs.

NB: In werkelijkelijkheid wordt hooguit 50 a 60% van de inleg uitgekeerd. De rest gaat naar organisatie, reclame goede doelen etc.
bij de staatsloterij is het enige goede doel de schatkist van de staat
ik dacht dat het uitkeringspercentage rond de 70% lag [voor kansspel belasting], maar dat ga ik niet nakijken
het ging om de berekening en berekeningen worden vaak wat duidelijker met extreme percentages

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door newmikey »

Het lijkt mij eigenlijk héél simpel: gaf een lot van €25 je eerst een kans van één op de miljoen op een prijs van €100.000 en blijkt nu dat dit slechts één op de twee miljoen was hebben jullie dus allemaal recht op €25/1000000*2 per lot = €0.00005

Uiteraard heeft u recht op zoveel malen dit bedrag als u loten heeft gekocht dus bij het 5 jaar lang maandelijks meespelen kunt u 5*12*€0.00005=€0.003 tegemoet zien.

Als u mij even laat weten op welke bankrekening ik de schadevergoeding mag storten, zorg ik dat deze direct na ontvangst van de verschuldigde kosten à €10 gestort wordt.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Het lijkt mij eigenlijk héél simpel: gaf een lot van €25 je eerst een kans van één op de miljoen op een prijs van €100.000 en blijkt nu dat dit slechts één op de twee miljoen was hebben jullie dus allemaal recht op €25/1000000*2 per lot = €0.00005
Uiteraard heeft u recht op zoveel malen dit bedrag als u loten heeft gekocht dus bij het 5 jaar lang maandelijks meespelen kunt u 5*12*€0.00005=€0.003 tegemoet zien.
Deze berekening raakt kant noch wal.

Uitgangspunt van newmikey is om prijzen, die gevallen zijn op loten die niet mee deden, te verdelen over deelnemers. Zeker verdedigbaar!
.... alleen berekening klopt niet.
Stel dat van de totale inleg volgens normale regels 50% uitgekeerd wordt. Door gesjoemel van staatsloterij wordt dit gehalveerd naar 25%.
Dit zou betekenen dat voor elk lot, een kwart van de aanschafprijs vergoed behoort te worden. Dat lijkt mij flink meer dan genoemde €0.00005 per lot.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Staatsloterij verliest rechtzaak vanStichting Loterijverlies

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
newmikey schreef:Het lijkt mij eigenlijk héél simpel: gaf een lot van €25 je eerst een kans van één op de miljoen op een prijs van €100.000 en blijkt nu dat dit slechts één op de twee miljoen was hebben jullie dus allemaal recht op €25/1000000*2 per lot = €0.00005
Uiteraard heeft u recht op zoveel malen dit bedrag als u loten heeft gekocht dus bij het 5 jaar lang maandelijks meespelen kunt u 5*12*€0.00005=€0.003 tegemoet zien.
Deze berekening raakt kant noch wal.

Uitgangspunt van newmikey is om prijzen, die gevallen zijn op loten die niet mee deden, te verdelen over deelnemers. Zeker verdedigbaar!
.... alleen berekening klopt niet.
Stel dat van de totale inleg volgens normale regels 50% uitgekeerd wordt. Door gesjoemel van staatsloterij wordt dit gehalveerd naar 25%.
Dit zou betekenen dat voor elk lot, een kwart van de aanschafprijs vergoed behoort te worden. Dat lijkt mij flink meer dan genoemde €0.00005 per lot.
ik ken de percentages niet, maar ik denk dat die 25% toch wel een klein beetje heel erg is overdreven

Gesloten