LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe werken loterijen?

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door gjvv »

Je kent de diverse reclames. "Koop nu een lot en maak kans op de Jackpot!". Het is zo aantrekkelijk, voor een klein bedrag kans maken op een grote prijs.

Bij de diverse loterijen is er in de loop der tijd veel verandert. Wat vroeger een kansspel was, is nu [ongefundeerde bewering door Moderator verwijderd] geworden. Ik ga de diverse loterijen bij langs in dit topic.

Lotto
[ongefundeerde bewering door Moderator verwijderd]

Vroeger zag je in een live-uitzending de trekking van de lotto. Iemand draaide in de studio de korf met balletjes, en er was duidelijk niet mee geknoeid. Soms won zelfs iemand in het publiek een prijs terplekke.

Nu zie je niet meer een persoon draaien aan de korf. De ballen vallen nu snel achter elkaar in de buisjes. Het is niet meer live.

prijzenpakket
De lotto heeft standaard elke week een jackpot van 6 miljoen euro, en een hoofdprijs van 1 miljoen euro. Een lot kost €1,50.
Een deel van de opbrengsten gaat naar een goed doel.

Als er 3 miljoen loten verkocht worden per week (lijkt al bijna niet haalbaar in mijn ogen) is de jackpot gedekt voor 4,5 miljoen euro.
Als de lotto werkelijk een kansspel is, bestaat in theorie de kans dat elke week de Jackpot kan vallen. Dit zou een verlies betekenen van 1,5 miljoen euro voor de lotto.
En dan zijn er nog de meer dan 500.000 andere "prijzen" die zijn gevallen.

Dit is ook de reden dat de jackpot dus zelden valt, tenzij de opbrengsten inmiddels hoog genoeg zijn.

Hoe werkt dit?
Alle loten worden geregistreerd tegenwoordig. Dit komt in een computer, en er kan simpel een unieke combinatie gevonden worden waar geen lotnummer mee geregistreerd is. Er zijn miljoenen combinaties mogelijk met 6 getallen van 1 t/m 45, en dan ook nog eens met verschillende kleuren.

Terug naar de trekking.
De balletjes vallen snel achter elkaar in de koker:
- er is geen zekerheid dat alle nummer 1 t/m 45 ook werkelijk in de korf zitten
- het vallen van 1 cijfer kan diverse keren opgenomen zijn, er wordt dan verwerkt in diverse trekkingen.
- het is niet live (wie gaat nu om 19:55 aan zo'n korf draaien?)
- binnen 10 seconden is al bekend dat er 571.356 winnaars zijn
- kort daarna is de jackpot helaas niet gevallen, maar wordt wel verhoogd met 500.000.
Netjes als je 3 miljoen loten hebt verkocht (zie voorbeeld hierboven). Wordt het mogelijke verlies van 1,5 miljoen ineens een winst van 4 miljoen. Doe dit 6 weken lang, dan kan de jackot er gemakkelijk vanaf.

De lotto beweerd dus dat je elke week kans maakt op de jackpot, maar in werkelijkheid maak je dus geen kans. Misschien als de jackpot een week of 6 niet is gevallen, want dan kunnen ze het ook echt betalen.
De overige prijzen stellen niet zoveel voor:
met 5 (!!) getallen goed win je 450 euro
met 4 (erg knap al) getallen goed win je 15 euro

Als ze ballen hebben bij de lotto, moet de trekking weer live gebeuren in een show of uitzending.

Voor de mensen die mee willen spelen; wacht tot de jackpot hoger is, de kans wordt dan wel iets groter. Als de jackpot net is gevallen, hoef je de eerste 4 weken niet meer mee te spelen.

Staatsloterij
Is wel de loterij met de meeste winkans op een geldbedrag, maar de duurdere loten is weer een nadeel.
Toch is ook deze loterij geen zuivere koffie.

De lotnummers worden weliswaar bekend gemaakt in een live-uitzending (oudejaarsloterij bijvoorbeeld), maar ook hier kan alles gemanipuleerd worden.
En om de trekking meer allure te geven, worden de winnende lotnummers bekend gemaakt door een echte notaris! Die beste man zal echt wel notaris van beroep zijn, maar als hij alleen maar kan kiezen uit lotnummers die niet verkocht zijn (opnieuw door computer geselecteerd) is het niet zo moeilijk. Want ook daar staan alle verkochte loten in een database. De staatsloterij hoeft zich geen zorgen te maken. Als de Jackpot gegarandeerd valt, dan trekt de notaris het winnende lot uit de loten die wél verkocht zijn.

Bankgiro- en Postcodeloterij
Ik noem deze twee samen omdat dit hetzelfde bedrijf is. Hier kwam ik onlangs achter toen ik mijn deelname stop wilde zetten:

Ik had naar beide loterijen (zelfde adres) netjes een brief gestuurd, en een week later kreeg ik van beide een brief terug. Het was nog niet opgezegd, want men had nog vragen omtrent de opzegging. Het kenmerknummer was bij beide brieven hetzelfde (?). Ik moest beide loterijen maar even bellen.
Eerst de bankgiro-loterij. Ik hoefde niet lang te wachten tot ik iemand aan de telefoon kreeg. De vraag was of ik inderdaad wilde stoppen, zeker nu de loterij 50 jaar bestaat en extra prijzen weggeeft. Ik heb nee gezegd, klaar.
Toen de postcode-loterij. Het nummer was vrijwel gelijk, en ik kreeg hetzelfde bandje te horen. Tot mijn verbazing kreeg ik zelfs dezelfde persoon weer aan de lijn! Ook weer opnieuw de vraag ivm extra prijzen, blablabla. Ook dit heb ik stop gezet.

Ik, en ik denk iedereen, word echt ziek van al die reclame in de bus. Om de 2-3 dagen ligt er weer een schreeuwende enveloppe in de bus.

Bankgiro: een pas met gegarandeerd een bedrag van 10 tot 250 euro of zoiets. De eerste keer heb ik maar eens gekeken. Een lot kost 8,50 dus ik kon niet verliezen. Ik had 10 euro natuurlijk, en het bedrag zou op mijn rekening gestort worden. Ik was van plan direct op te zeggen als ik dat geld had. Maar dat kreeg ik niet direct, maar pas na 3 maanden. Ondertussen had ik dus alweer 3x ingelegd. Winst voor Bankgiro dus.
Postcode-loterij: codes krassen, op internet je prijs bekijken en vervolgens lezen dat je die kán winnen als je mee gaat spelen. We hebben een tijdje meegespeeld, maar je wint prijzen waar je niets aan hebt:
- een bak ijs, die je kan kopen bij de supermarktketen die het verst van je huis af is.
- een bloemprijs (bosje rozen) die de volgende dag al in de GFT-bak kan
- kaarten voor voorstellingen waarbij je zelf eten, drinken en vervoer moet regelen
En dezelfde prijzen zijn er dus ook bij de bankgiro loterij.
De trekking zelf zal niet via een notaris gaan, of onder enig toezicht. Ik kan me niet voorstellen dat een notaris moet bepalen wie er een bak ijs wint.
Kortom, deze loterijen houden hun klanten vast door af en toe een klein prijsje te geven.
Bij de Postcode-loterij kun je een auto winnen, maar als je die wint mag je eerst 40% kansspelbelasting betalen. Dus win je een auto van 40.000, dan mag je 16.000 euro betalen.

Krasloten
Ook heb ik wel eens een kraslot gekocht en ik moet zeggen, dat het nog best meevalt. Je moet geen vermogen uitgeven, maar af en toe kan best leuk zijn.
Wel zijn het veel kleine prijzen. Je zult er nooit rijk van worden. Ik ken niemand uit mijn directe en indirecte omgeving die een prijs hebben gewonnen van 1000 euro of meer.

Conclusie
De loterijen zijn niet betrouwbaar in mijn ogen. Ze kunnen wel weer betrouwbaar worden, als de trekking ook eerlijk gebeurt.

Als ik mensen aan moest raden met welke loterij ze mee willen spelen, zou ik de volgende voorkeur hebben:
1. Staatsloterij: wel dure loten, maar ook veel verschillende geldprijzen, en daar doen we het voor. Niet voor een bak ijs.
2. Krasloten: de 10 euro van de bankgiro- en postcodeloterij kun je beter besteden aan 4 krasloten van 2,50. Je heb meer plezier en hebt grotere kans op een (kleine) geldprijs.
3. Lotto: zelf weten, maar koop dan losse loten. Als de jackpot net is gevallen heeft het geen zin.

De overige loterij laat ik aan u.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 sep 2018 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: ongefundeerde bewering door Moderator verwijderd

Dr.Jonkers

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door Dr.Jonkers »

Dank u wel voor deze heldere uitleg.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Krasloten
Ook heb ik wel eens een kraslot gekocht en ik moet zeggen, dat het nog best meevalt. Je moet geen vermogen uitgeven, maar af en toe kan best leuk zijn.
Wel zijn het veel kleine prijzen. Je zult er nooit rijk van worden. Ik ken niemand uit mijn directe en indirecte omgeving die een prijs hebben gewonnen van 1000 euro of meer.
ik wel.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door GGG »

Mooi verhaal, maar inhoudelijk niet helemaal correct.

Ten eerste is de jackpot minimaal 7,5 miljoen bij de Lotto.
Ten tweede is de kans extreem klein dat de jackpot valt. En hoewel het niet helemaal valt uit te sluiten, is de kans dat de jackpot gedurende een jaar elke week valt natuurlijk nagenoeg nihil. Daarom kunnen ze die jackpot zo hoog laten starten. Ze kunnen namelijk echt wel rekenen bij de Lotto.

Verder ben ik het wel 100% met je eens dat de trekking live op televisie zou moeten. Je hebt een heel leuke slogan verzonnen om de Lotto zo ver te krijgen! :wink:

Dan je opmerking over de kansspelbelasting. Die is geen 40%, maar 29%. Dus je rekenvoorbeeld bij die gewonnen auto klopt niet. (Je moet - niet mag - over die auto van 40.000 euro 11.600 euro belasting betalen. Als je dat niet hebt, dan zit er niets anders op dan die auto meteen maar weer te verkopen. Dan heb je toch nog een leuk geld bedrag waarvan je eventueel een minder dure auto kunt kopen.

Tot slot ben ik het helemaal met je eens voor wat betreft al die flutprijzen van de PCL. Ik hoef geen ijs meer. En ook al die andere inferieure prijzen zijn bij niet welkom. Doe maar gewoon geldprijzen, dan kopen we daarvan zelf wel waar we zin in hebben!

ArchStanton
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2011 01:27

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door ArchStanton »

Je durft nog al wat te beweren. Ik hoop maar voor jou dat de juridische afdelingen van de diverse loterijen jouw verhaal niet lezen. Van zowel de Lotto als de Staatsloterij zijn de trekkingen openbaar, dus waarom ga je er niet eens naar toe om je alles uit te laten leggen?

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door GGG »

Al eens geprobeerd een trekking van de Lotto bij te wonen?
Ik wel. Ze negeren mijn verzoek gewoon. Komt geen reactie op, terwijl ze wel reageren op andere vragen.
Kennelijk zijn kritische pottenkijkers niet welkom.

Eigenlijk zouden we een panel van mensen moeten samen stellen die zich bij toerbeurt melden voor het bijwonen van een trekking. Zodanig dat we genoeg mensen hebben om een jaar lang alle trekkingen bij te wonen.
En na een maand lang verzoeken indienen bij de Lotto publiceren we de uitkomst hier.

Als geen van ons wordt toegelaten is dat niet alleen verdacht, maar in strijd met wat er in de vergunning staat die de Min. van Justitie heeft afgegeven. Dus daar moeten we dan vervolgens gaan aankloppen.

gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door gjvv »

Mischien kan iemand eens een aantal trekkingen opnemen. Wie weet valt balletje met nummer 14 wel telkens op dezelfde manier in het kokertje. Maar zo dom zullen ze wel niet zijn bij de lotto.

btw, de nieuwe "vriendenloterij".........
De kleuren zijn hetzelfde en, jawel, ook het postadres is gelijk aan de postcode- en bankgiroloterij.

Kun je samen met je vrienden een bak ijs winnen :D zucht....

gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door gjvv »

GGG schreef:Dan je opmerking over de kansspelbelasting. Die is geen 40%, maar 29%. Dus je rekenvoorbeeld bij die gewonnen auto klopt niet. (Je moet - niet mag - over die auto van 40.000 euro 11.600 euro belasting betalen. Als je dat niet hebt, dan zit er niets anders op dan die auto meteen maar weer te verkopen. Dan heb je toch nog een leuk geld bedrag waarvan je eventueel een minder dure auto kunt kopen.
Maar als die auto ook maar 1km heeft gereden, is de waarde direct al fors minder. Dan is het al een "gebruikte" auto. En dan zit er soms ook nog een gigantische sticker op :x
Als ik een auto zou winnen, dan wil ik echt niet dat die gasten hem voor mn deur zetten.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

gjvv schreef:Kun je samen met je vrienden een bak ijs winnen :D zucht....
De prijzenpot zal even groot zijn als die van andere loterijen. Jouw prijs zal daarom maar een halve bak ijs zijn, je vrienden krijgen een waterijsje.

corbusier
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2011 23:30

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door corbusier »

Bij de Vriendenloterij is de volgende regeling van toepassing;

"De VriendenLoterij trekt van alle prijzen die meer dan 454 euro bedragen, 29% kansspelbelasting af. Deze kansspelbelasting wordt door ons aan de Belastingdienst afgedragen. Van het bedrag dat op de rekening van de winnaar wordt overgemaakt, is de belasting dus al afgetrokken. Over prijzen ‘in natura’ hoeven winnaars geen kansspelbelasting te betalen".

Moet zeggen dat ik toch wel ontzettend blij ben met de auto die wij zullen gaan krijgen via een vriend die als winnaar uit de bus kwam. En deze wordt zonder stickers afgeleverd :D

JanineCK
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2013 13:18

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door JanineCK »

ArchStanton schreef:ArchStanton
Wat een onzin, alsof ze je juridisch iets kunnen maken als jij hun methodes in twijfel trekt! Je hebt duidelijk weinig kaas gegeten van het Nederlandse rechtsysteem, in wat voor dictatuur denk jij te leven?

Verder is het nogal lastig om de winkansen te berekenen van loterijen als je niet precies weet hoe zij te werk gaan. Als ze inderdaad sjoemelen met de trekking dan kun je al je berekeningen uit het raam gooien. Bij de Lotto is de kans op de hoofdprijs (6 juiste nummers en kleur goed) 1 op 48.870.360, ervan uitgaande dat ze eerlijk zijn.

Brodeo
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2013 15:20

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door Brodeo »

@JanineCk

Toch is gebleken dat dit wel kan. Zo heeft onder andere de consumentenbond een onderzoek gedaan naar de winkansen bij Loterijen. En dat is eigenlijk best wel dramatisch. Voor mij in ieder geval toch weer een reden om niet aan een loterij deel te nemen. Tenzij ik 2x achter elkaar wordt getroffen door een bliksem misschien, dan ga ik toch anders denken over mijn 'odds'.

Overigens voor de geïnteresseerden, hier kun je een artikel vinden met de winkansen van de bekende Nederlandse loterijen.http://www.kortingscode.nl/bespaarwijze ... -valkuilen Dus geen exacte wetenschap, maar wel een vrij zuivere benadering.

En natuurlijk kun je dit weer uit het raam gooien als er niet eerlijk getrokken wordt. Maar zoals ik al zei, de eerlijke winkansen zijn al beroerd genoeg om te weten dat je kans op winst sowieso 0,0 is

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door ScoopJ »

GGG schreef:Al eens geprobeerd een trekking van de Lotto bij te wonen?
Ik wel. Ze negeren mijn verzoek gewoon. Komt geen reactie op, terwijl ze wel reageren op andere vragen.
Kennelijk zijn kritische pottenkijkers niet welkom.

Eigenlijk zouden we een panel van mensen moeten samen stellen die zich bij toerbeurt melden voor het bijwonen van een trekking. Zodanig dat we genoeg mensen hebben om een jaar lang alle trekkingen bij te wonen.
En na een maand lang verzoeken indienen bij de Lotto publiceren we de uitkomst hier.

Als geen van ons wordt toegelaten is dat niet alleen verdacht, maar in strijd met wat er in de vergunning staat die de Min. van Justitie heeft afgegeven. Dus daar moeten we dan vervolgens gaan aankloppen.
Ik heb een keer gemaild over de trekking en mij is verteld dat ik welkom ben om mij aan te melden en zo'n trekking bij te wonen. Dat zou geen probleem mogen zijn.
De kans dat je de jackpot wint is wel heel klein, maar de kans dat ie valt is uiteraard veel groter en afhankelijk van hoeveel verschillende combinaties worden ingevuld. Sowieso is loterij alleen weggelegd voor mensen die slecht zijn in statistiek.

Wat betreft de staatsloterij: daar wordt een lot door de computer getrokken. Het gaat letterlijk zo: je mag komen kijken, er komen een paar mensen achter een desk zitten met een knop, en die knop wordt ingedrukt en dan rolt er een lotnummer uit. Een notaris meldt de nummers dan wel, maar die heeft geen idee wat er door de computer wordt gedaan: dwz de code van het programma. Daarin kun je van alles uitspoken en niemand die het weet en als programmeur zou ik zo'n programma prima kunnen namaken en allerlei randvoorwaarden kunnen verwerken in het algoritme. Zouden ze dus ook een IT auditor hebben laten kijken naar de informatieflow (gebruikt de computer informatie over de verkochte loten?) en controleert die auditor ook de programmacode op doorgestoken kaart? En stel zo'n auditor controleert dat allemaal vandaag, maar vervolgens gebruikt de loterij morgen andere programmacode voor de daadwerkelijke trekking? Niemand weet het.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door GGG »

@Scoopj: Redenen genoeg dus om te eisen dat de grote prijzen (> 10.000 euro) zichtbaar getrokken worden. Dus gewoon met vijf ballenmodelens voor de cijfers en twee voor de letters.

Ik snap niet dat dat niet gebeurt. Het is de enige zichtbaar eerlijke methode. Natuurlijk is dat iets meer werk, maar laat die dure notaris maar eens zweten voor zijn hoge gage!

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Daar ben ik het wel mee eens. De notaris hoeft denk ik niet zelf de trekking te doen, maar moet toekijken en opletten of alles eerlijk verloopt: dus of het getrokken nummer inderdaad wordt genoteerd en openbaar wordt gemaakt. Dan duurt het maar wat langer, maar dan is het in ieder geval eerlijk want niemand weet verder wat zo'n computerprogramma nu precies doet.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door GGG »

Inderdaad. En feitelijk is die aanwezigheid van een notaris nu een farce!

Die man (of vrouw) heeft ongetwijfeld de ballen (!) verstand van de geavanceerde software die de Staatsloterij gebruikt. Dus feitelijk is hij een duurbetaalde ja-knikker.
Er is geen enkele garantie dat die notaris niet iedere maand keihard wordt bedrogen door een stel gehaaide programmeurs.

En daarom eis ik transparantie! En niet alleen van de Staatsloterij, maar van alle loterijen in Nederland.
Openbare trekkingen met ballenmolens. En dan niet zoals bij de lotto met die filmpjes, maar gewoon met publiek erbij. En eigenlijk ook nog met het nieuwste nummer van een stel ochtendkranten in beeld, zodat we kunnen zien dat het ook niet eerder is opgenomen.

Stop de loterijverdoezeling, eis transparantie!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Weer zo'n non-probleem. Gewoon niet meedoen als je het niet vertrouwt. Gewoon even die hebberigheidsgevoelens onderdrukken.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door GGG »

Sorry hoor, maar dit is helemaal geen non-probleem.
Reageren op topics over zaken waar je jezelf kennelijk niet mee bezig houdt, dat is pas onzinnig....

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, er is toch iets uit naar voren gekomen, weliswaar 5 jaar te laat maar toch: de Staatsloterij heeft toegegeven tot 2008 gesjoemeld te hebben met de niet verkochte loten toch mee te laten spelen. Nu wisten we dit al lang, maar het nu horen is een andere zaak. Leve alle loterijen.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Hoe werken loterijen?

Ongelezen bericht door berend12 »

Ben het eens met GGG. De loterijen zijn niet transparant. Het is onduidelijk hoeveel geldprijzen er bijvoorbeeld bij de NPL uitgaan. Je ziet heel veel kleine prijzen zoals een bos bloemen of een pak stroopwafels (waarde 1.30 euro?) maar hoeveel prijzen van 500, 1000 en 10.000 euro gaan er elke maand uit? Er zou een soort bijsluiter (voor alle loterijen) moeten zijn zodat het helder is hoeveel prijzen op verkochte loten zijn gevallen.

Gesloten