LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
tomvos57
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:27

90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door tomvos57 »

Het volgende is bij ons gebeurd. We hebben een nieuwe keuken met een kraan van Franke. Die kraan lekte vanaf het begin dus we beroepen ons op garantie en vragen of de fabrikant langs kan komen. Nu stopt de kraan met lekken en bellen we dus op dat ze de volgende dag niet langs hoeven te komen omdat er waarschijnlijk niets te vinden is. Krijgen we daarna een rekening van 90€ voorrijkosten omdat we te laat afgezegd hebben. Ten eerste 90€ is veel voor voorrijkosten tijdens garantie en ten tweede als we afbellen hoeven ze niet te komen dus dat bespaart brandstof, uurtarief etc.. dus normale kosten zijn dan toch niet in verhouding met de werkelijke kosten. Toen we hierover belde kregen we het kleine lettertjes verhaal. Dit is toch niet te geloven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tomvos57 schreef:
18 nov 2020 19:39
Het volgende is bij ons gebeurd. We hebben een nieuwe keuken met een kraan van Franke. Die kraan lekte vanaf het begin dus we beroepen ons op garantie en vragen of de fabrikant langs kan komen. Nu stopt de kraan met lekken en bellen we dus op dat ze de volgende dag niet langs hoeven te komen omdat er waarschijnlijk niets te vinden is. Krijgen we daarna een rekening van 90€ voorrijkosten omdat we te laat afgezegd hebben. Ten eerste 90€ is veel voor voorrijkosten tijdens garantie en ten tweede als we afbellen hoeven ze niet te komen dus dat bespaart brandstof, uurtarief etc.. dus normale kosten zijn dan toch niet in verhouding met de werkelijke kosten. Toen we hierover belde kregen we het kleine lettertjes verhaal. Dit is toch niet te geloven.
Vind € 90,00 als voorrijkosten niet absurd hoog het bezoek op locatie is extra service en staat los van de garantie. Op welke basis staat het volgens u dan niet in verhouding met de werkelijke kosten?

Franke moet de telefoon opnemen, een auto hebben, een monteur in dienst nemen. En u belde zo laat af dat die monteur nu ook nog eens niet te doen had omdat ze een gat hebben in de planning.

Ik denk als je de wekelijkse kosten gaat berekenen dat je hoger komt dan die € 90,00.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat een onzin. Klant koopt een keuken en heeft een probleem met een kraan die van begin af aan lekt. Dan is het normale garantie dat ze langskomen want van klant mag niet verwacht worden de kraan te demonteren. Het probleem lost zich vanzelf op, Franke hoeft niet te reparen en vervangen en ook niet voor te rijden. Voordeel voor Franke allemaal. Ik zou niet betalen. Dat Franke personeel in dienst heeft om de telefoon op te nemen enzo is inherant aan de bedrijfsvoering en kan niet op TS verhaald worden, zeker niet in de garantieperiode.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ben het eens een keer helemaal met Deltoer eens. Franke heeft geen kosten gemaakt. Deze kunnen dan ook niet berekend worden

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom vraagt u de fabrikant langs te komen? U had de verkoper moeten benaderen. Daar hebt u een overeenkomst mee en daarmee is garantie afgesproken. Franke is hierin dan geen partij en berekend gewoon kosten. U zegt nu een dag van te voren af, maar het personeel is al wel ingepland. Die medewerker moet wel gewoon betaald worden. Op het laatste moment nog een nieuwe klus inplannen is lastig.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door Brahms »

Inderdaad, voor de garantie had je diegene moeten benaderen waarbij je de kraan gekocht hebt. Deze zorgt voor de garantie. Neem aan niet rechtstreeks gekocht bij de Franke ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door crazyme »

tomvos57 schreef:
18 nov 2020 19:39
Het volgende is bij ons gebeurd. We hebben een nieuwe keuken met een kraan van Franke. Die kraan lekte vanaf het begin dus we beroepen ons op garantie en vragen of de fabrikant langs kan komen. Nu stopt de kraan met lekken en bellen we dus op dat ze de volgende dag niet langs hoeven te komen omdat er waarschijnlijk niets te vinden is.
Dus de kraan lekt vanaf de montage, maar zodra er een monteur is ingepland stopt dit precies een dag voordat de monteur komt.

Ik zou een staatslot kopen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik wel heel vreemd vind, is dat TS zegt dat het om garantie gaat. Die kraan kan toch ook gewoon lekken door verkeerde montage? Ik zou dat eerst gaan bekijken, voordat ik ging zeggen dat de kraan niet goed is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door crazyme »

Nijogeth schreef:
19 nov 2020 13:46
Wat ik wel heel vreemd vind, is dat TS zegt dat het om garantie gaat. Die kraan kan toch ook gewoon lekken door verkeerde montage? Ik zou dat eerst gaan bekijken, voordat ik ging zeggen dat de kraan niet goed is.
Klant belt : kraan lekt
Franke zegt : we komen kijken, wanneer het een montagefout is brengen wij kosten in rekening.
Klant denkt : eerst zelf maar eens goed kijken. Wartel aangedraaid: verrek, lekken stopt.
Klant zegt afspraak af
Franke zegt : er was een monteur voor u ingepland, dat gat in de planning krijg ik niet meer dicht.

Maw: eerst kijken, dan bellen.
Anders op de blaren zitten.

Ik snap Franke wel.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerlijk gezegd snap ik Franke ook wel. Volgens mij verkopen ze zelf geen kranen rechtstreeks aan de consument. TS had bij de leverancier/winkel van de kraan moeten zijn, of misschien bij de keukenmonteur.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat een onzin. Heel vaak worden fabrikanten ingeschakeld voor de garantie. Zo kocht ik een wasmachine bij een dozenschuiver. Vervolgens had ik een probleem met het apparaat en een monteur van Whirlpool kwam langs om het probleem te verhelpen.
Bleek het achteraf een kleinigheid te zijn waarvoor ik eigenlijk zelf verantwoordelijk voor was. Geen probleem voor Whirlpool, netjes opgelost en geen voorrijkosten.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het kan ook zijn dat er onderdelen beter gaan afsluiten als deze vochtig worden.
Ik weet nog van vroeger dat een "leertje" ook iets kon lekken maar dat deze afsloot als deze iets vochtig werd.

Het hangt hier natuurlijk af waar de lekkage optrad.
Als dit niets met montage te maken had, is er natuurlijk wel de vraag waar de lekkage dan was en hoe dit kon.
Maar ook zeker of verklaarbaar is waarom het nu niet meer lekt.

Want, was Franke niet aansprakelijk voor deze korte lekkage.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
19 nov 2020 16:56
Wat een onzin. Heel vaak worden fabrikanten ingeschakeld voor de garantie. Zo kocht ik een wasmachine bij een dozenschuiver. Vervolgens had ik een probleem met het apparaat en een monteur van Whirlpool kwam langs om het probleem te verhelpen.
Bleek het achteraf een kleinigheid te zijn waarvoor ik eigenlijk zelf verantwoordelijk voor was. Geen probleem voor Whirlpool, netjes opgelost en geen voorrijkosten.
TS geeft aan dat hij/zij zelf aangegeven heeft dat de fabrikant moest komen. Dat een verkoper aangeeft dat de fabrikant langskomt omdat ze zelf geen technische dienst hebben is iets anders.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 90 euro voorrijkosten bij garantie Franke

Ongelezen bericht door 16again »

tomvos57 schreef:
18 nov 2020 19:39
Ten eerste 90€ is veel voor voorrijkosten tijdens garantie en ten tweede als we afbellen hoeven ze niet te komen dus dat bespaart brandstof, uurtarief etc.. dus normale kosten zijn dan toch niet in verhouding met de werkelijke kosten. Toen we hierover belde kregen we het kleine lettertjes verhaal. Dit is toch niet te geloven.
Zijn die kleine letterjes wel van toepassing verklaard? Heb je wel een overeenkomst met Franke? Lijkt mij dat kraan elders gekocht is.

Gesloten