LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afdingen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
caruna
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2007 19:01

Afdingen

Ongelezen bericht door caruna »

Hoi mede-forumgebruikers,

Wij hebben onlangs een offerte voor een keuken ontvangen, maar dit zit een paar duizend euro boven ons budget. Nu horen we van iedereen dat je bij keukens altijd kan afdingen omdat er over het algemeen veel verdiend wordt op keukens. Het enige probleem is: wij zijn niet de sterkste afdingers en weten ook niet precies hoe we dit het beste moeten aanpakken.

Heeft iemand nog bruikbare tips?

GUEST123
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2007 18:45

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door GUEST123 »

Niet bij elke zaak werkt dit zo. Soms krijg je meteen de "eindprijs" - zoals het ook eigenlijk zou moeten. BEste optie is om bij een andere zaak een soortgelijke keuken samen te stellen. Je kunt dan "appels met appels vergelijken".

KlantAdam
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 jun 2007 07:58

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door KlantAdam »

Wat dacht je van een kleinere keukenzaak en gewoon aangeven dat je een goede nettoprijs wil zonder de poespas is een eerste stap!
Uiteraard is vergelijken een volgende dus trek er maar een maandje of 2 , 3 voor uit.

Succes

MAXIEM

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag caruna,

Afdingen:

In principe kun je bij elk produkt afdingen op de vraagprijs maar natuurlijk niet in een supermarkt of bij een drogist om maar wat te noemen. Sterker nog ik zou het altijd doen. Is het een actieprijs dan wordt het wat moeilijker, maar ik probeer het altijd. Op de gewone (vraag)prijs ga ik meestal 10% lager zitten. Vaak lukt dat, soms wordt het 5% en soms lukt het helemaal niet, en dan ga ik meestal naar een andere zaak. Bij aanschaf van een keuken zou ik bij een grote zaak van een grote keten op 30% gaan zitten en bij een kleine zaak op 15%. Waarschijnlijk bereik je dan 20% en respectievelijk 10% korting.

Stap 1 is, laat duidelijk merken dat je geïnteresseerd bent in het produkt.
Stap 2 is, geef de verkoper wat ruimte om zijn/haar produkt aan te prijzen of er iets over te vertellen. Stap 3 is, laat vrij duidelijk merken dat je het produkt toch wel graag zou willen kopen, maar...... Stap 4 is, maar..... dat je het produkt wat te prijzig vindt en stel (met enige charme) de vraag of er wat van de prijs af kan.
Stap 5 is, de verkoper zal waarschijnlijk even moeten overleggen met de "baas". Of, hij/zij stelt de directe tegenvraag wat je dan zelf in gedachten hebt. Overleg met de 'baas' betekent vrijwel altijd dat je korting krijgt. Bij de directe tegenvraag moet je zonder aarzelen zelf de prijs zeggen die je er voor over hebt.
Stap 6 is de deal afsluiten of enigszins teleurgesteld de zaak verlaten zonder het produkt te kopen.

Sukses, groeten, Maxiem.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik doe alleen aan afdingen bij op de koemarkt. Vertel dit ook vantevoren aan klanten, scheelt een hoop tijd!

Zelf doe ik dat ook niet, laatst auto gekocht, vraag bij 3 (in mijn ogen betrouwbare) garages een goede netto prijs en de beste krijgt 'm.
Belde er nog één dat hij de prijs nog wel kon laten zakken maar heb medegedeeld dat ik dat niet gevraagd heb en volgende keer ook niet bij hen aanklop.

Die filosofie wil ik in m'n winkel ook handhaven in de verkoop, direct netto prijs ..........ook al snappen niet alle klanten dit.
("kan je iets met de prijs doen?" , "ja verhogen!")

Mijn advies: wees duidelijk, zeg dat je vergelijkt, en geen zin hebt in onderhandelen maar een eerlijke keus wil maken, noem ook geen budget, maar zorg dat je weet wat je wilt

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door kzin »

("kan je iets met de prijs doen?" , "ja verhogen!")
Die moet ik onthouden, is erg gevat :P

MAXIEM

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag zelfstandigste,

Juist dat afdingen heeft zo zijn CHARME. Nooit in een zuidelijk land geweest??????????????????????? In elk geval koop ik nooit iets bij zuurpruimen. :wink:

Vriendelijke groet, Maxiem.

Pfffff

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Consunemer
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jan 2007 14:59

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door Consunemer »

Nog zo eentje: "Gaat er nog wat vanaf....?"
"Ja..... De verpakking" :lol:

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Beste MAXIEM, ben al redelijk vaak in een land geweest waar continu afgedongen wordt. Persoonlijk vind ik het GEEN charme hebben; want wanneer heb je de juiste prijs te pakken? Heb dan meestal in m'n achterhoofd de gedachte "waar er 2 ruilen, gaat er 1 huilen".
En het kost je zoveel tijd, dat hebben we in de lage landen niet.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door hark »

wat voor keuken ze ook aanbieden :
Je hebt zelf al een gveoel wat iest mag kosten.
Als jij denkt ergens tussen 10 en 15 mille uit te komen en ze rioen Euro 25.000 --> dan is 50% korting zeker haalbaar.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door hark »

wat voor keuken ze ook aanbieden :
Je hebt zelf al een gveoel wat iest mag kosten.
Als jij denkt ergens tussen 10 en 15 mille uit te komen en ze rioen Euro 25.000 --> dan is 50% korting zeker haalbaar.

Vok
Berichten: 408
Lid geworden op: 25 jun 2007 16:16

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door Vok »

..
Laatst gewijzigd door Vok op 10 sep 2007 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Marktkenner
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door Marktkenner »

ook leuk: ik vraag eerst wat het kost, en daarna vraag ik wat ik moet betalen!

maar serieus; op grote bedragen altijd afdingen! kan nl altijd anders willen ze niet verkopen. Hoe en hoeveel ligt aan jezelf. je hebt inderdaad zelf altijd wel een bedrag in gedachten. Als je tevreden bent met de prijs die je uiteindelijk moet betalen moetje er niet meer over nadenken en tevreden zijn.
de marges liggen in ieder geval hoog genoeg om van bijv. 20.000 euro er 17.000 van te maken. maar geef het niet zomaar op. vergelijk, maar vergelijk wel appels met appels!

Vok
Berichten: 408
Lid geworden op: 25 jun 2007 16:16

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door Vok »

..
Laatst gewijzigd door Vok op 10 sep 2007 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pfffff

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik heb nog 1 favoriet...

"Kan deze prijs nog omlaag"? . Ja hoor, "tot onder aan de pagina"

Afdingen past volgens mij niet in de Nederlandse "handelscultuur"
Helaas sluipt het er wel in maar waarom wel bij een keukenzaak en niet bij de Makro? (lees reactie VOK) waarom wel in een autozaak en niet bij het kinderdagverblijf? waarom wel op de markt maar niet in de supermarkt?

Zoals ik al menige malen op dit forum gemeld heb:

"DUUR IS.........ALS JE TEVEEL BETAALD VOOR WAT JE KRIJGT"

en van deze 3 woorden kan je er altijd 2 bij elkaar krijgen maar nooit alle drie

--- GOEDKOOP --- SNEL --- GOED ---

fj
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mar 2006 13:39

Re: Afdingen

Ongelezen bericht door fj »

Als je bij een zaak bent geweest van de mandemakersgroep dan kan er wel 70 % af :lol: :lol: :lol:

Gesloten