LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afhandeling klacht door Electrolux

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
dabronsg
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009 16:28

Afhandeling klacht door Electrolux

Ongelezen bericht door dabronsg »

Wij hebben twee jaar en een paar maanden geleden een Zanussi magnetron gekocht. Na iets meer dan twee jaar gebeurde het weleens dat eten koud uit de magnetron kwam. Een paar maanden verder weigerde het apparaat altijd dienst.

Aangezien de garantie voorbij was zijn we niet naar de winkel gestapt voor reparatie, maar hebben we Electrolux (het bedrijf achter Zanussi) gebeld. De dame aan de telefoon vertelde dat tussen het tweede en derde levensjaar reparatie maximaal €185 ging kosten. Aangezien de magnetron nieuw een boel duurder was en het apparaat nog in een zeer goede staat was klonk dit niet zo gek. We hadden geen zin in worstelen met de winkel over verwachte levensduur etc.

De, overigens zeer correcte en kundige, monteur van Elecrolux had het mankement zeer snel gevonden; een stekkerverbinding op de transformator van de magnetronbuis was ingebrand omdat deze bij fabricage teveel speling had gekregen. De monteur heeft de verbinding schoongemaakt en de steker aangeknepen zodat deze beter contact maakt.

Na het afrekenen van iets meer dan €100,- ging de monteur naar zijn volgende klus.

Naar mijn mening is het defect ontstaan door een fabricagefout. Vroeger of later was de magnetron gestopt met werken. Ik vind het daarom ook niet redelijk dat wij op moeten draaien voor de kosten van het verhelpen van slecht geleverd werk.

Electrolux denkt daar echter anders over. In mijn eerste mail aan Electrolux heb ik uiteengezet wat de klacht precies is. Uiteraard heb ik aangegeven dat er geen sprake meer is van het door Zanussi aangegeven termijn van fabrieksgarantie. De reactie van Electrolux consumer care hield zoveel in als "buiten het garantietermijn, betaal de rekening". Er werd niet inhoudelijk ingegaan op mijn betoog. (Ik had overigens al betaald bij de monteur)

Uiteraard heb ik de moeite genomen om nog een tweede mailtje hieraan te dichten met het verzoek vooral ook inhoudelijk te reageren. Helaas was ook hier de reactie dat het garantietermijn verlopen was en dat hun speet niet anders te kunnen berichten. (Dat kon uiteraard wel, ze wilden het alleen niet. Maar goed, dat klinkt niet zo vriendelijk)

Mijn vraag is dan ook of Electrolux na het leveren van een ondeugdelijk product hiermee weg kan komen. Helaas ben ik niet van de generatie magnetronmaaltijd, anders had de magnetron waarschijnlijk eerder de geest gegeven en was deze kosteloos gerepareerd binnen de garantietermijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Afhandeling klacht door Electrolux

Ongelezen bericht door berndv »

dabronsg schreef:Aangezien de garantie voorbij was zijn we niet naar de winkel gestapt voor reparatie, maar hebben we Electrolux (het bedrijf achter Zanussi) gebeld.
En waarom niet gewoon de verkoper gebeld? U stapt wel heel makkelijk over de wetgeving heen. De verkoper is namelijk de partij waar u zich zou moeten melden als een product niet conform is, en de verkoper is dan vervolgens verantwoordelijk om een conform product te leveren, dit kan door vervanging of door reparatie. De fabrikant heeft hier geen directe plichten in naar u.
dabronsg schreef:Naar mijn mening is het defect ontstaan door een fabricagefout.
Daar lijkt het wel op ja. Dus naar de verkoper dus. Ook voor fabrieksfouten.

dabronsg
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009 16:28

Re: Afhandeling klacht door Electrolux

Ongelezen bericht door dabronsg »

Wij zijn niet naar de winkel gegaan omdat de garantie voorbij was. Wij wisten toen nog niet dat het om een fabricagefout ging.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Afhandeling klacht door Electrolux

Ongelezen bericht door berndv »

dabronsg schreef:Wij zijn niet naar de winkel gegaan omdat de garantie voorbij was. Wij wisten toen nog niet dat het om een fabricagefout ging.
dat maakt niets uit. Voor iets anders dan fabricagefouten is er ook geen garantie, en zoals ik al aangaf, is de winkel uw aanspreekpunt, tenzij de winkel failliet is of iets dergelijks heeft u op zich niets van doen met de fabrikant en andersom ook niet. De fabrikant heeft namelijk geen wettelijke plichten richten de koper.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Afhandeling klacht door Electrolux

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Die monteur moet wel erg loslippig zijn geweest want hij/zij zal nooit zeggen dat het een fabricage fout betreft maar hooguit dat het wel vaker voorkomt dat een stekerverbinding wat gammel wordt en daardoor inbrandt. M.i. wil u nu op basis van hetgeen de monteur u heeft verteld onder de reparatiekosten uitkomen want als uw magnetron het probleem heeft dan hebben ze het allemaal. U heeft voor iets meer dan 100 euro inclusief een monteur aan huis gehad die de magnetron weer werkend heeft gemaakt en nog bent u niet tevreden.
Uiteraard is de klant niet tevreden. Het betreft hier immers een fabricagefout. Dat houdt dus in dat het defect al bij levering aanwezig was en dus is het product non-conform.

Maar nu komt de grote maar... TS had naar de verkoper moeten gaan en niet naar de fabrikant...helaas pindakaas. Weinig meer aan te doen.

Gesloten