LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afzuigkappen - waarop letten

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Kipopstok
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2010 23:21

Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door Kipopstok »

In een ouder onderwerp vond ik al wat behulpzame informatie (http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... ng#p643778) maar ik zou toch nog graag met jullie van gedachten wisselen over het volgende:

Ik heb nu een AEG DD8695a afzuigkap van 90 cm boven een 90 cm 5-pits gaskookplaat. Helaas ben ik over de afzuiging niet zo tevreden. Hoewel het installeren van een overdrukrooster heeft geholpen, heb ik nog steeds veel kooklucht in huis. (Mbt het overdrukrooster: deze grote afzuigkap heeft een wijde buis nodig, en een overdrukrooster heeft lamellen waardoor de wind de kooklucht niet terugblaast).

Misschien dat de afzuiger niet optimaal werkt omdat hij even breed is als de kookplaat (in bovenstaande thread wordt een extra breedte van 2*15 cm geadviseerd), maar aangezien links en rechts kastjes hangen, zou de kooklucht toch weer naar de kap geleid moeten worden...

Als je buiten voelt hoeveel lucht er uit de buis komt, is dat vrij indrukwekkend, maar ik heb het idee dat door het grote oppervlak binnen die druk zo wordt verdeeld, dat er daar niet zoveel zuigkracht per cm2 overblijft.
Die redenering volgend kan ik mij voorstellen dat een afzuigkap met randafzuiging beter werkt, omdat het aanzuigoppervlak dan klein blijft, terwijl je wel alle kooklucht 'vangt' (hoop ik dan). Hoe zijn de ervaringen?

Omdat in ons nieuwe huis de afvoer van de afzuigkap buiten wonderlijk genoeg vlak onder de zonwering zit, overwegen we een circulatiekap ipv afvoer naar buiten. Ook daarover zou ik graag jullie ervaringen horen (bijv. mbt het feit dat vocht niet afgezogen wordt). Elders op dit forum kwam ik een wat wonderlijk verhaal tegen dat de circulatiekap niet werkte met een gasfornuis omdat de luchtdruk de gaspitten uitblies...

Alvast bedankt!

PS. Ik heb geen geavanceerd afzuigingssysteem in huis om rekening mee te houden :-)

Mikester
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2010 10:15

Re: Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door Mikester »

In mijn oude keuken maakten we gebruik van een re-circulatie afzuigkap. Deze was verre van ideaal. Kookluchtjes werden redelijk opgevangen door het filter, maar de bak vocht die telkens in de ruimte van 30m2 (toch niet echt klein) terecht kwam zorgde telkens voor beslagen ramen en dit had ook invloed op de geur in huis met een open keuken.

Bij de nieuwe keuken ervoor gekozen om een doorvoer naar buiten te maken, icm een koof. Hier geen dag spijt van! Het was wel een bak extra werk, maar het vocht in huis is een heel stuk minder geworden. Ook kooklucht wordt nog beter afgevoerd. Ik heb een 90cm kap boven een gaskookplaat van 70 cm en dat werkt perfect. Dat recirculatie boven een gaskookplaat niet werkt is overigens de grootste onzin. Ik zou wel even goed kijken naar het vermogen/capaciteit van de afzuigkap.

stofzuigertje

Re: Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kook met goed sluitende deksels, ook op de koekenpan.

Zet de kap tijdig aan voor het koken en niet op laagste stand.

Kook niet vol gas, want dan is de kap te klein bij meerdere pannen.

Raam op kier voor frisse lucht want anders heeft deze tekort lucht om af te voeren en zuig je vacuüm.

TV ik keuken iets harder, en lawaai kap is weg.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door maxx »

TV ik keuken iets harder, en lawaai kap is weg.
Ach, wasemkapoverlast? Wat te denken van het geluid van een stofzuiger...... Eens kijken of een breinaald in mijn oor hiertegen helpt :shock:
zuig je vacuüm
Ik hou me maar weer in.......

MVG

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door brenda229 »

mijn mijn heeft jaren keukens gemaakt en zweer bij itho.
We hebben net een nieuwe keuken, ik mocht alles beslissen, behalve de afzuigkap, daar viel niet over te spreken. :mrgreen:
Geen probleem, maar eerlijk is eerlijk ben er erg tevreden over!

Mikester
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2010 10:15

Re: Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door Mikester »

Een raampje open als de afzuigkap flink aanstaat is geen overbodige luxe voor de aanvoer van frisse lucht, echter zijn de meeste nieuwe/jonge huizen dermate goed geventileerd dat dit niet echt nodig is. Als het buiten koud is en je doet de afzuigkap volle bak aan, voel ik de koude lucht wat meer tochten uit de ventilatieroosters boven de achterpui. Ook in boekjes van afzuigkappen staat beschreven dat het verstandig is om goed te ventileren als je de afzuigkap aan hebt staan. En tja, vacuüm trekken zal je woning niet zo snel doen :lol:

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: Afzuigkappen - waarop letten

Ongelezen bericht door marole45 »

Je geeft aan dat je boven je kookplaat van 90 cm een 90 cm brede afzuigkap hebt hangen. Je kap moet zo ie zo altijd breder zijn dan je kookplaat. Dus in jouw geval moet je denken aan een kap van 120 cm. Afvoer naar buiten is altijd het beste. meestal heb je een capaciteit van rond de 750 m3 per uur nodig(eilandkap 1000m3). recirculatie werkt alleen maar goed bij Itho en Berbel kappen. De laatste zou afgezien dan de forse prijs mijn persoonlijke voorkeur hebben.

Gesloten