LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Tag2
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2010 20:50

ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Tag2 »

We hadden al ervaring met de Duitse keukenzaak waarmee we nu naar volle tevredenheid mee aan de slag zijn gegaan voor onze nieuwe keuken. Nu hebben we een angebot gekregen. Ik begrijp o.a. uit dit forum dat de offertes van Duitse bedrijven over het algemeen redelijk zijn geprijsd. Mijn vraag is hoeveel wij dan toch kunnen proberen eraf te krijgen zonder onbehoorlijk te gaan doen ;-). Het is een hele mooie Systemat keuken, aangeboden voor 26k. Ons budget is 20, zal dit kans van slagen kunnen hebben?

alvast dank

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door sjoegel »

Gewoon proberen. Niet zo moeilijk toch ? :?

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Tag2 schreef:We hadden al ervaring met de Duitse keukenzaak waarmee we nu naar volle tevredenheid mee aan de slag zijn gegaan voor onze nieuwe keuken. Nu hebben we een angebot gekregen. Ik begrijp o.a. uit dit forum dat de offertes van Duitse bedrijven over het algemeen redelijk zijn geprijsd. Mijn vraag is hoeveel wij dan toch kunnen proberen eraf te krijgen zonder onbehoorlijk te gaan doen ;-). Het is een hele mooie Systemat keuken, aangeboden voor 26k. Ons budget is 20, zal dit kans van slagen kunnen hebben?

alvast dank
Je kunt het proberen, alleen hanteren de duitsers vaak gewoon de prijs die betaald moet worden en drijven er geen koehandel meer mee zoals in NL gedaan wordt.
Proberen kun je het, maar als je je aangeboden keuken wel voor 20K kunt krijgen na handelen, zou ik direct weglopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door kweenie »

Houd er rekening mee dat sommige Duitse winkels die erg op Nederlanders zijn gericht (m.n. vlak bij de grens) ook wat meer "Nederlandse praktijken" er op na zijn gaan houden. En dus ook met iets opgeblazen prijzen werken, zodat daar voor de Nederlanders korting van af kan. Wel minder extreem dan in Nederland, natuurlijk. Maar als er op de parkeerplaats voornamelijk Nederlandse kentekens te zien zijn, dan zou dat een indicatie kunnen zijn dat je toch niet met een heel voordelige Duitse winkel te maken hebt, maar met een winkel met wat opgeklopte prijzen.

Ik sluit mij daarom bij Emlichheimer aan, een keukenwinkel die de prijs van de offerte van 26 naar 20 duizend zou laten dalen, zou ik niet serieus nemen. Een normale keukenwinkel zal vast wel naar 25 willen dalen, maar als ze naar 20 zouden willen dalen, zonder grote aanpassingen, dan heb je te maken met flink opgeklopte prijzen (immers de eerste offerte was dan minstens 30% te duur!) en je hebt geen 'garantie' dat de werkelijke waarde van de keuken niet bijvoorbeeld maar 15 duizend zou zijn.

risto
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2006 17:32

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door risto »

Koop toch gewoon in Nederland bij een zelfstandige keukenvakzaak die doet nog wat voor je.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Tip: weet je toevallig nog iemand die toevallig ook een nieuwe keuken nodig heeft ? En is die bereid om eventueel samen met u een keuken in dezelfde winkel te kopen? Hoeft niet dezelfde keuken of zelfde apparatuur te zijn.

Wij kochten enkele jaren geleden in Duitsland (vlak over de grens) met 2 bekende koppels in totaal 3 (verschillende) keukens. Afzondelijk van elkaar kregen we wel ietje korting maar toen we duidelijk maakten dat het om 3 keukens in totaal ging wel of niet kopen, werd het pas echt interessant. En ja het werd een koehandel. Het afdelingshoofd kwam eraan te pas. Ze moesten ook even goed overleggen en uiteindelijk tussen de 25% en 30% korting gekregen. Misschien had er meer in gezeten maar we waren erg tevreden ermee. Resultaat we zijn nu nog allemaal zeer tevreden over onze keukens en in NL hadden we deze al helemaal niet kunnen kopen voor dat bedrag.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

keukens en in NL hadden we deze al helemaal niet kunnen kopen voor dat bedrag.
We hebben een nieuwe marktkenner in ons midden........ :?

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

zelfstandigste schreef:
keukens en in NL hadden we deze al helemaal niet kunnen kopen voor dat bedrag.
We hebben een nieuwe marktkenner in ons midden........ :?
jaja!
Laat maar gaan, wordt weer een appels en peren verhaal.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

jaja!
Laat maar gaan, wordt weer een appels en peren verhaal.
neenee!

Dat wordt 't niet ........ dat IS 't al 8)

Bovendien snap ik nog steeds niet dat mensen zo snel te overreden zijn met korting; ik heb liever direct een nette prijs. Het zal wel iets met hebzucht te maken hebben denk ik.

Als ik eerst moet gaan onderhandelen voor een percentage korting, vliegt mijn gunning naar de volgende verkoper......of DAT nu in duitsland of nederland is zal mij verders Würst zijn :wink:

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door maxx »

Hoe ziek is de keukenmarkt.....

Lees ik op de voorpagina van KIM dat Ben binnen 2 jaar met prijstransparantie wil werken in zijn winkels, in het artikel geeft hij zelfs aan dat er al jaren teveel lucht in de prijzen zat/zit. Zakt je broek toch echt van af. Blijkbaar heeft hij nu een charme-offensief nodig en de schrijvers van KIM notuleren deze ellende met een glimlach.

mr Mandemakers heeft er zelf voor gezorgd dat een klant helemaal de weg kwijt kan raken in de kortingsperikelen. Klanten die teveel betalen voor te weinig kwaliteit, klanten die teveel willen zonder het budget ervoor te hebben..... niemand weet waar hij aan toe is.

Als je dan als eerlijke verkoper probeert aan te geven dat je met normale prijzen werkt en de wensen niet in het budget passen, moeten mensen ineens met clubjes tegelijk naar de winkel, want ja op die keukens zijn de marges inmens hoog. Je kunt natuurlijk ook de wensen bijstellen naar de werkelijkheid. Ja, een Quooker combi kost €950,= en nee daar zit geen 60% korting op.

Ach, Ben heeft de Nederlandse klant gewoon gegeven wat ze willen.... korting korting en oja korting. Vandaag tekenen want alleen dan krijgt u de korting van uw leven. Even met de chef overleggen want deze maximale korting mag ik niet zomaar geven. Mooi dat Ben de Nederlandse klant nu nog meer kan bedienen door ook in Duitsland winkels te kopen. Ben is gewoon een superondernemer die het niet zo nauw neemt met verkoopgedragsnormen.

dus:

Korting meer dan 50% en daarbij gratis vaatwasser, laptop, scooter, vakantie? Dan zijn de kastprijzen opgehoogd.

Ik lees in het bericht van EMMY75 niets anders dan de verkoopstrucs die ze in Nederland not-done vindt en probeert te ontlopen. Even met de chef praten, en naderhand terugkomen aan tafel met een rooklucht uit de strot. Wat zal zo'n chef het toch druk hebben als al die verkopers komen zeuren om die SUPERKORTING die alleen vandaag mag gelden vanwege de verlengde actie die eigenlijk vorige week al is afgelopen maar waar u nog gebruik van mag maken.

Er is maar 1 remedie op die kortingspelletjes de kop in te drukken: de klant moet gewoon opstappen als het spel dreigt te beginnen. Vraag 1 netto-prijs en klaar. Wil de verkoper dat niet? Meteen opstappen. Als klanten dat nu eens een jaartje zouden volhouden dan moeten de keukewereld wel om.

Helaas zal het hier nooit van komen.



MVG

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wij hebben niet direct ter plekke een koopovereenkomst gesloten na toezegging van de korting (in tegenstelling tot hetgeen gesuggereerd wordt). Wat heet er gingen nog enkele weken overheen voor we de knoop doorhakten. We zijn allemaal afzonderlijk flink wat keukenzaken afgegaan in diverse regio's. Aangezien de gekozen merken van apparatuur en keuken ook in NL verkrijgbaar waren, hebben we afzonderlijk van elkaar exact dezelfde eigen gekozen keuken ook in NL laten berekenen. Heb de offerte voorgelegd met bedragen weggehaald om een zo objectief mogelijk vergelijk te maken.

Het grappige was overigens dat ze in Dld eerlijk zeiden dat we een granieten werkblad beter in NL konden kopen omdat die daar veel goedkoper waren (in die tijd).

Bovendien vind ik dat de keukenbranche nu niet moet gaan zeuren dat de klanten er een koehandel van gaan maken. Daar hebben ze het voor een groot deel het immers zelf naar gemaakt. Een groot aantal keukenzaken is er nota bene zelf mee begonnen.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Emmy75,

Allereerst ben ik niet de keukenhandel, ik ben maar 1 kleine speldeknop in een gtote hooiberg. Daarnaast moet je het bercht wel lezen zoals het geschreven is, dus niet meteen in de verdediging.

De koehandel is voor niemand goed. Zolang dat handeklapverhaal door blijft gaan zal er nooit onderling vertrouwen ontstaan. Het is in ieders belang dat de prijzen open en transparant zijn. Pas dan kan de klant een keuze maken omdat de keukenwinkel bijv. de beste service levert ipv de meeste korting geeft.

Nogmaals, het kortingsverhaal is ergens ontstaan en had het nooit zolang kunnen volhouden als de klanten het niet in leven zouden houden door er vol in te springen.

Enne, ik ben er ook eerlijk over dat je graniet beter in NL kunt kopen :lol:

Stop nu eens met generaliseren van de hele "keukenhandel". Er zijn nog steeds keukenwinkels die het anders doen.

MVG

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

In het algemeen geldt ook dat als een extreme korting kan bedingen (en van 26000 naar 20000 vind ik vrij extreem), alle flexibiliteit bij levering wel weg is. Ieder extra schroefje kan dan als wijziging worden opgevoerd. Mijn ervaring is dat als je voor een beetje gulden middenweg kiest, alles een stuk soepeler loopt. Wat op zich ook heel logisch is.

risto
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2006 17:32

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door risto »

Dus koop gewoon in nederland bij de zelfstandige keuken handel. Deze heeft nog liefde voor het vak.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ Maxx,

Allereerst, in grote lijnen ben ik het met je eens.

Die koehandel is inderdaad voor niemand goed. Het probleem is echter wel dat er in het verleden een koehandel is ontstaan. Dus veel klanten weten nu eenmaal niet meer wat de eerlijke prijzen zijn voor keukens. En laten we eerlijk wezen, niemand wil teveel betalen. Het vertrouwen is in het verleden geschaad en dat is heel moeilijk om weer om te buigen.

In dat opzicht zou ik de keukenbranche wel eens willen uitdagen om te beginnen met zgn "open calculaties". In de algemene b-to-b markt komt deze tendens ook opzetten. Laat maar eens zien wat de kostprijs is van de artikelen en diensten. Ik weet ook wel dat de keukenverkoper winst moet maken en moet kunnen leven. Dat gun ik ze ook zeker wel.

Enne, hou er wel rekening mee dat mijn verhaal van een aantal jaren geleden is, dat stond er ook bij. Hoe dat nu is met granieten bladen geen idee. We hebben niet eens een granieten blad (ander in ons groepje wel). Je hoort alleen bedrijven niet vaak zeggen: koop dat maar beter niet bij mij.

Nog 1 ding wil ik wel even rechtzetten: ik heb niet de hele "keukenhandel" gegeneraliseerd. a) ik zei een groot deel, dat impliceert dat er ook een deel is die het niet doet en b) ik sprak over de keukenbranche.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Van 26k naar 20k lijkt mij ook wel teveel. Voordat je dat onderste beetje melk uit de kan hebt gehaald, kan ie nog wel eens erg zuur zijn.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ahem hmm sorry...vraag over (fluister) Duitse offerte...

Ongelezen bericht door tennis »

zelfstandigste schreef:
keukens en in NL hadden we deze al helemaal niet kunnen kopen voor dat bedrag.
We hebben een nieuwe marktkenner in ons midden........ :?

Neen, zij is uit de winterslaap ontwaakt! :wink:

Gesloten