LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleren van een keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
frankenan
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2010 14:15

Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door frankenan »

Hallo, Wie kan mij wat meer vertellen over het annuleren van een keuken.
We hebben op 15-12-2007 een offerte getekend. Na 7 dagen hebben we deze telefonisch geannuleerd. Volgens de verkoper was dit geen probleem omdat we tijdens het verkoopgesprek duidelijk hadden gemaakt dat we niet zeker van onze zaak waren. Daarom hebben we op de offerte ook een clausule laten zetten, mn:wijziging mogelijk tot datum van oproep. Hij zei hier bij dat we dan de keuken zouden kunnen ruilen naar bv alleen maar een besteklade. Dit was voor ons een reden om onder de voorwaarden uit te kunnen komen en zeker te kunnen annuleren.
Echter nu 2,5 jaar later krijgen we ineens een telefoontje van de juridische dienst dat er nog een bestelbon openstaat. We vertelden hem dat we deze reeds 7 dagen na het tekenen van de offerte geaunnuleerd hadden. Hierop wist hij ons te vertellen dat we dan wel een annulatiekost van 7050 euro moeten gaan betalen. Hij zou dit meteen in orde maken, posten en wij moeten dit dan betalen binnen de 8 dagen.
Mijn vraag: kan dit maar allemaal zo? Heeft iemand nuttige tips?

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door malaga »

Deze clausule (wijziging mogelijk tot datum) van oproep is bedoeld, dat je aan de keuze, opstelling of indeling nog iets kunt veranderen, en heeft niets met het annuleren te doen.
Een annulering via de telefoon is bij het kopen van deze zaken ook niet normaal.
Jullie hadden er naar de winkel moeten gaan, en dit met de verkoper moeten bespreken, of een aangetekende brief sturen.
Frappant is voor mij, dat dit nu pas naar boven komt, want wij zijn er al 2 en half jaar verder!
Dus ik zet er even voor mij een kanttekening bij het verhaal!

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door puck15 »

Vreemd bericht van een bedrijf, na 2,5 jaar komen met een melding, u moet nog betalen.
Misschien kredietwaardigheids problemen. Als u iets annuleert is het verstandig om dit schriftelijk bevestigd te krijgen.
Nu is het uw woord tegen het hunne als u niet zo'n bewijs heeft.
Waarbij in uw voordeel spreekt: 2,5 jaar niets van het bedrijf gehoord.
Als u de offerte nog heeft moet u nagaan hoe het zit met de annuleringskosten.

Wat ik lees is dat u alsnog de annuleringskosten moet betalen als zijnde dat u niet heeft geannuleerd. Hiermee hoeft u niet akkoord te gaan, u geeft aan dat u geannuleerd heeft.

Uiteraard kan een ondernemer ervoor kiezen om vorderingen open te laten staan. Alleen zal 2,5 jaar voor een rechter vermoedelijk niet echt aannemelijk zijn.
Mijn advies is om schriftelijk en aangetekend te reageren.
Waarin u aangeeft reeds 2,5 jaar geleden heeft geannuleerd, voldaan heeft aan uw verplichting en derhalve geen annuleringskosten hoeft te betalen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door 16again »

-gebruik niet de term"annuleren" en hou vol dat de overeenkomst in overleg ontbonden is. Annuleren kost geld volgens de voorwaarden!
-geef aan dat de verkoper ook verkondigd heeft dat de overeenkomst gewijzigd kan worden tot het afnemen van alleen een besteklade. Geef aan dat je, indien de winkel volhoudt dat de koop niet ontbonden is, je nog altijd de mogelijkheid hebt om alsnog alleen een besteklade af te nemen.
-Stond er een afroeptermijn op de overeenkomst? Zoniet dan had de winkel (uitgaande van de CBW voorwaarden) binnen 1 jaar moeten reageren en niet pas na 2,5 jaar.

Volgens de verkoper was dit geen probleem......
Het zou mij niets verbazen als hij de lachende derde in dit verhaal is. Verkoopprovisie met smoezen opstrijken en wellicht inmiddels elders werken....

frankenan
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2010 14:15

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door frankenan »

stel: we moeten dan toch maar alles laten wijzigigen omdat annulatie nu bv geen optie is, en omdat we deze clausule hebben laten opnemen in de offerte, moet dit dan tegen een bepaald percentage van de overeengekomen verkoopprijs?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Vaak staat er op de bon al iets bij dat je na wijzigen minimaal op 75% van koopsom moet zitten.
Ook al staat dat op je bon niet duidelijker omschreven, op grond van die clausule kan je niet zomaar alles laten vervallen. Je koopt immers niet iets, om dit later tot nul te reduceren.
Minimaal zal er een keuken over moeten blijven, bijv 3 kastjes aanrecht spoelbak en kraan.

zanikje
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 okt 2009 19:58
Locatie: Thuis

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door zanikje »

Officieel is een keuken: koelen-koken-spoelen. Dus een spoelonderkast, een kookplaat/ovenkast en een front voor koeler/hoge kast. Werkblad, spoelbak, kookplaat en koeler. Voila ! :mrgreen:

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Officieel is een keuken: koelen-koken-spoelen
In huurhuizen zit meestal ook al een keuken, zonder kookplaat en koelkast, daar dient huurder zelf voor te zorgen. Wat is een keuken volgens het bouwbesluit.....??

Overigens zou ik dwars blijven liggen, en alleen aangeven dat alsnog het pad bewandeld kan worden van wijzigen van de keuken (....om 30% annuleringskosten te drukken).

frankenan
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2010 14:15

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door frankenan »

maar dan hebben ze het ineens weer over een minimale afname van 70%. en dat is voor ons ook weer veeeeeel te duur.

dia
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 dec 2007 10:06

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door dia »

Waarom zetten mensen hun handtekening onder iets waar ze totaal niet zeker van zijn?
De eerste les die mijn vader mij gaf toen ik het huishouden moest regelen op 15 jaar wegens overlijden van mijn moeder was ,teken mooit iets aan de deur en als je iets wil kopen pas tekenen als je zeker weet dat je het echt wil hebben en anders vraag je iemand om je contract na te kijken.Sorry hoor maar vind het eigelijk wel een beetje dom eerst tekenen en dan telefonish anuleren.

matthijsboef
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2010 12:13
Contacteer:

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door matthijsboef »

Welke keuken firma was het en welk filiaal? Mooi voor het archief hier, weet je dat je daar ook niet heen hoeft.

Voor degenen die reageren "dom dat je getekend hebt,..." Dat antwoord zit hij niet op te wachten bovendien ben je als consument ter goeder trouw.

Mijn advies, ga naar een advocaten kantoor en laat hen een mooie juridische brief met stempeltje in elkaar draaien.

zanikje
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 okt 2009 19:58
Locatie: Thuis

Re: Annuleren van een keuken

Ongelezen bericht door zanikje »

16again schreef: In huurhuizen zit meestal ook al een keuken, zonder kookplaat en koelkast, daar dient huurder zelf voor te zorgen. Wat is een keuken volgens het bouwbesluit.....??

Tja, hoe het zit met huurhuizen en/of bouwbesluiten weet ik niet...wel hoe een keukenleverancier dat 'besluit' .

Gesloten