LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consumententest van keukenmeubels?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Gastvrij

Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Dit mis ik, een test van keukenmeubels door de consumentenbond o.i.d.
Nu moet je op gevoel kopen, aangezien ik net als de meesten niet technisch genoeg ben op het gebied van scharnieren, ladegeleiders e.d.

Heb ge-google-d op zo'n test, maar kon geen recente vinden.

Mijn vraag; hoe herken je kwaliteit.

Gast

Re: Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door Gast »

Kwaliteit is door een "leek" moeilijk te herkennen. Je geeft zelf al aan dat je geen kijk hebt op bijvoorbeeld ladesystemen, geleiders, scharnieren etc. etc. Laat staan dat de klant verveeld wordt met korpusdikte, assemblage etc. etc.

De consumentenbond lijkt mij niet de aangewezen organisatie voor een dergelijk onderzoek. Ze hebben in het verleden bijvoorbeeld apparatuur getest. Testte toen een kookplaat van 2 "verschillende" merken, die uiteindelijk op de naam na identiek zijn: 1 kookplaat was ++ en de andere was +-

Twee verschillende aanduidingen voor exact hetzelfde apparaat.

gastronoom

Re: Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door gastronoom »

Op het gevaar af dat we beide beter een chatsessie kunnen gaan houden toch maar even een reactie op jouw vraag.

Er bestaat geen consumenten test voor wat betreft keukenmeubels!
Zo'n test zou door de branche met argusogen worden bekeken daar bijvoorbeeld de consumentenbond de plank veelvuldig misslaat met dit soort testen. De consumentenbond test bijvoorbeeld een type koelkast van merk a en deze kast komt als beste koop uit de test en de koelkast van merk b als veel te duur en kwalitatief slechte koop.
De branche insiders weten echter dat het om dezelfde koelkast gaat!
Veel merken kopen bij elkaar apparaten en hangen er hun eigen merknaam op! In de ogen van de branche maakt de bond zich dus belachelijk en kan niet serieus worden genomen.

Nu weer terug naar jouw test voor wat betreft meubels.
Er zijn maar 3 lade en scharnier leveranciers van enige importantie bij onze Oosterburen ( overigens ook Bruynzeel en Keller bedienen zich van een van die 3 leveranciers) te weten Hettich, Blum en Grass.
Een test van onze geliefde bond zou dus een onderscheid moeten gaan aantonen op basis van kwaliteitsverschillen in het hang en sluitwerk.
Dat gaat dus lachen worden want dat zijn dezelfde scharnieren, zowel bij Siematic, Poggenpohl en de no-names.
Hier kan dus geen kwalitatief verschil ontstaan.

Nu gaan keukenfreaks roepen dat er verschil zit in de dikte van de korpussen (kastje). OOk daar hebben de meeste 16 mm dikte.
We kunnen praten over verdekte ophangsystemen; a hebben de meeste dat ook maar is het in ieder geval geen kwaliteitsverschil.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, kent de consument geen keukenmerken op een paar nederlandse merken en absolute topmerken na. Dat komt omdat de handel bewust no-name produkten verkoopt daar die weten dat er geen noemenswaardig verschil zit in het kastje. Het verschil wordt gemaakt door de apparaten en het materiaal van het werkblad.

Een test op kwaliteit van keukenmeubelen bestaat dus niet, zal ook niet snel komen en heeft weinig tot geen zin.

Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Gastronoom

Moe

Re: Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door Moe »

Merk het al, gastronoom wordt niet gehindert door enige kennis van zaken.

Je wauwelt maar een eind in de lucht.
Prima hoor, tis allemaal het zelfde. Sweet dreams verder maar bespaar
ons je geklets in het luchtledige.

gastronoom

Re: Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door gastronoom »

Ach, wauwelen wil ik het niet noemen.
En kennis van deze markt en haar produkten heb ik wel degelijk.
Al zeg ik hetzelf!

Als puntje bij paaltje komt is de vraag heel simpel; is het, in mijn ogen geringe, kwaliteitsverschil het, in mijn ogen grote, prijsverschil waard?
Ik ben van mening van niet!

Maar je hoeft het niet met mee eens te zijn, dat is niet verplicht.
In een andere topic deelt Mr. P overigens wel mijn mening.
Maar ook dat hoef je niet met hem eens te zijn.

Het topic ging daarbij niet eens over kwaliteitsverschillen maar over de zin en onzin van een kwaliteitstest door bijvoorbeeld De Consumentenbond o.i.d.

Scara

Re: Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door Scara »

Tuurlijk is er een kwaliteits verschil, gelukkig wel.
En tuurlijk betaal je ook voor de naam en dergelijke.
Is toch met alles zo ? Als dit niet doordringt tot de forumlezers,
dan zal inderdaad elke topic vroeg of laat weer terug komen.
Consumenten die voor een keuken kiezen uit het hogere segment,
weten dondersgoed welk merk ze hebben gekozen.
Maar dit weten ze ook van hun kleding, auto en gereedschap.
De consument die dit niet veel zegt, zal niet tot de doelgroep behoren,
welke de meeste speciaalzaken probeert te bereiken.
Forum zou eigenlijk opgedeelt moeten worden naar budget.
Consument die 5 jaar garantie wil hebben op een complete keuken van 5000 euro, tja , wat verwacht je daar nou van ?
Een blue ridge is ook niet te vergelijken met een 501 , toch ?

Gastvrij

Re: Consumententest van keukenmeubels?

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Allen, bedankt voor jullie bijdragen.
Vooral Gastonoom, voor de uitgebreide uitleg.Ben overtuigd, een test heeft inderdaad geen zin, en is mogelijk om die reden nooit uitgevoerd?
Wie zal het zeggen!

Wat die scharnieren en ladegeleiders betreft; we hebben nu een ladeblok op wielen waar een deur van onze oude keuken opgeplaatst is.
Deze willen we blijven gebruiken in de nieuwe keuken.
De scharnieren van het kastje, en ladegeleiders van één lade zijn slecht aan het worden.
Kun je deze ( van hettich, ik heb ernaar gekeken!), bij een keukenzaak los bestellen, of bij een goede bouwmarkt?

Chatten??? Wie weet wil trosradar een chatroom inrichten? :D
Forum indelen naar budget? Scara, dit meen je toch niet serieus? :(

Gesloten