Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hommer schreef:
30 dec 2021 15:01
HandigeHarrie schreef:
30 dec 2021 14:23
Hommer schreef:
30 dec 2021 14:16
Leuk die verplichting om reservedelen op voorraad te moeten houden, de vraag is echter of dit defecte onderdeel wel een reservedeel is?
Eh .... als het geen reservedeel maar anders heet zou het niet na 10 jaar leverbaar moeten zijn ....???
Alle fabrikanten zouden dan de wet kunnen omzeilen door er een andere naam aan te hangen, hopelijk is de formulering van de wet duidelijk en is deze escape niet mogelijk ....
Een doorsnee apparaat bestaat uit tientallen zo niet honderden unieke onderdelen. Van het ene valt het te verwachten dat het tijdens de levensduur vervangen moet worden t.g.v. slijtage (rubbers).
Andere onderdelen gaan wel eens kapot en kunnen om die reden op voorraad gehouden worden (breekbare delen of printplaten)
En dan blijft er nog een groot aantal onderdelen over die normaal gesproken niet slijten of kapot gaan. Zouden die dan ook op voorraad gehouden moeten worden?
Het zou dan ook verstandig zijn als fabrikanten niet bij elk nieuw type onnodig andere maten/vormen materialen gebruiken, dat is in hun eigen belang als ze onderdelen op voorraad moeten houden. In dit topic gaat het (zoals ik het lees) over een pin waar een knop op gaat, een draaiend onderdeel. Als ze doodleuk kunnen zeggen dat er geen onderdeel meer voor is, dan is de klant genoodzaakt om een nieuw apparaat te kopen; een goeie wet dus in mijn ogen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
29 dec 2021 20:52
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:43
Caterina schreef:
29 dec 2021 13:58

Bovendien is het, meen ik, wettelijk vastgelegd dat er tot een maximum van 10 jaar reserve onderdelen van willekeurig welk product beschikbaar moeten zijn.
Het is een veel voorkomend probleem dat mensen aannames doen die niet kloppen en op basis van die aannames de hele casus uitwerken.
Een ander veel voorkomend probleem is dat mensen soms een verkeerd antwoord geven.
Sinds 2021 moeten onderdelen ca. 7 tot 10 jaar na aankoop beschikbaar zijn. Dit is een Europeese regel. Zie ook: https://www.europa-nu.nl/id/vl2dgo00fex ... fdkm1d06kk
Aangezien je PeterPeters corrigeert, neem ik aan dat je verder hebt gekeken dan dit artikel. Je zult dan ook gezien hebben dat de eerste stappen gezet zijn, maar dat de bedoelde wetgeving -en dus ook de verplichting om onderdelen te bewaren- er in de deelstaten nog steeds niet is, en dat het "right to repair" in de praktijk nog altijd niet bestaat. Oftewel: je corrigeert ten onrechte.

Wat leesvoer:
https://techpulse.be/premium/322868/ele ... dat-juist/
https://repair.eu/news/new-ecodesign-re ... to-repair/

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Net Philips aan de lijn gehad ,onderdelen na 5 jaar niet meer te leveren zijn ,staat ook op de site .

Gesloten