Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Caterina
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2021 13:41

Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Caterina »

Ik heb een gasfornuis van Pelgrim waarvan het opstaande staafje van een van de bedieningsknoppen is afgebroken. Contact gezocht met Pelgrim voor een vervangende knop. Reactie Pelgrim: helaas is de knop niet meer te leveren. Het geboden alternatief is het aanschaffen van een nieuw fornuis tegen gereduceerd tarief..... Dat is lichtelijk van de zotte eerlijk gezegd.

Bij de aanschaf 5 jaar geleden is er, naast de standaard garantie van 2 jaar, een verlengde garantie van 6 jaar afgesloten waarin onderdelen onder garantie worden vervangen.

Nu is het onderdeel niet meer te leveren waardoor het hele garantieverhaal op de schop gaat en Pelgrim zich verschuilt achter niet meer leverbaar, dus jammer.

Bovendien is het, meen ik, wettelijk vastgelegd dat er tot een maximum van 10 jaar reserve onderdelen van willekeurig welk product beschikbaar moeten zijn.

Wat te doen?

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl. Hun kunnen advies geven.

Wat de oplossing gaat worden is afhankelijk van de voorwaarden van de buitenwettelijke garantie en de mogelijkheden

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan een foto maken van een niet defecte knop. En dan met Google Lens of Yandex image search een identieke knop proberen te vinden. Wordt waarschijnlijk onder een andere merknaam wel als los onderdeel verkocht.

Of alle knoppen vervangen met een ander model.

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bovendien is het, meen ik, wettelijk vastgelegd dat er tot een maximum van 10 jaar reserve onderdelen van willekeurig welk product beschikbaar moeten zijn

Dat is dus niet juist.

Ga met die knop naar Handyman of zo.


NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tien jaar lang onderdelen blijven leveren van alles? Dan zouden er ergens pakhuizen vol met ongebruikte onderdelen moeten liggen.

Valt het afbreken onder garantie, of is het door ondeskundig gebruik kapot gegaan? Als het onder garantie zou vallen, dan is reparatie slechts 1 van de mogelijkheden. Vervangen behoort ook tot de opties.
Mocht het knopje door eigen schuld, ouderdom of normale slijtage kapot zijn gegaan, dan staat dit los van de garantievoorwaarden. En nee, een verplichting om tot in lengte van dagen onderdelen te blijven leveren is er niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kijk eens op deze site https://www.partsnl.nl/onderdelen-koken/pelgrim/knop Als het er niet bij staat, kun je daarover ook contact opnemen met de shop.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je hebt een verlengde garantie afgesproken. Ik neem aan dat dat tegen betaling gedaan is en dat je daarvan nog de bewijsstukken kan tonen. Wat staat er in de garantievoorwaarden?

Stel dat het gebroken staafje niet onder gewone slijtage valt, maar onder de afgesproken garantie, dan zou ik het probleem gewoon bij de fabrikant neerleggen. Ofwel een nieuw staafje ‘regelen’ ofwel een nieuw fornuis leveren.

Waarschijnlijk ga je een staafje krijgen 😜

Nevyn
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Nevyn »

Even met een goede knop naar zo'n 3 D printshop

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om welk "verticaal staafje" gaat het eigenlijk? Als ik de diverse kunststof bedieningsknoppen zie, zie ik niets wat ik als verticaal staafje zou omschrijven.
Ik krijg de indruk dat het gaat om het verticale staafje waar de kunststof knop op wordt gedrukt. Dat (messing) staafje is de spindel van de gaskraan van de brander. Als dat model kraan niet meer leverbaar is, begrijp ik het aanbod van Pelgrim wel.


Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan bied je als leverancier toch geen nieuw fornuis met korting aan als een knop kapot is? Er is vast wel een ander model knop dat ook past; dan bied je daar gratis een complete set van aan, zou ik denken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Caterina schreef:
29 dec 2021 13:58

Bovendien is het, meen ik, wettelijk vastgelegd dat er tot een maximum van 10 jaar reserve onderdelen van willekeurig welk product beschikbaar moeten zijn.
Het is een veel voorkomend probleem dat mensen aannames doen die niet kloppen en op basis van die aannames de hele casus uitwerken.

ilankroon
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2021 08:37

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door ilankroon »

Niet meer leverbaar op de site

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Gooi eens een balletje op bij de Gemeentewerf, of een kringloopwinkel, noem maar op. Best kans dat er ergens een identiek, maar incompleet fornuis staat.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:43
Caterina schreef:
29 dec 2021 13:58

Bovendien is het, meen ik, wettelijk vastgelegd dat er tot een maximum van 10 jaar reserve onderdelen van willekeurig welk product beschikbaar moeten zijn.
Het is een veel voorkomend probleem dat mensen aannames doen die niet kloppen en op basis van die aannames de hele casus uitwerken.
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:43
Caterina schreef:
29 dec 2021 13:58

Bovendien is het, meen ik, wettelijk vastgelegd dat er tot een maximum van 10 jaar reserve onderdelen van willekeurig welk product beschikbaar moeten zijn.
Het is een veel voorkomend probleem dat mensen aannames doen die niet kloppen en op basis van die aannames de hele casus uitwerken.
Een ander veel voorkomend probleem is dat mensen soms een verkeerd antwoord geven.
Sinds 2021 moeten onderdelen ca. 7 tot 10 jaar na aankoop beschikbaar zijn. Dit is een Europeese regel. Zie ook: https://www.europa-nu.nl/id/vl2dgo00fex ... fdkm1d06kk

Helaas valt het product van TS niet onder deze regeling omdat deze voor 2021 is gekocht. Uiteraard ontslaat dat de verkoper niet van de verplichting om een deugdelijk apparaat te leveren.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Is dit echt pas sinds 2021 ?? Maart 2020 op de fiets-en-wandel-beurs zeiden de verkopers al tegen mij dat ze 10 jaar na de verkoop van het laatste exemplaar van een bepaald type nog onderdelen leveren - dat zou dan geheel vrijwillig zijn, of ze wisten dat die regel eraan kwam.
TS schrijft niet of het fornuis al 6 jaar oud is, dus daarover tasten we in het duister.
Een smid zou dit onderdeel kunnen namaken lijkt mij.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Hommer »

Leuk die verplichting om reservedelen op voorraad te moeten houden, de vraag is echter of dit defecte onderdeel wel een reservedeel is?

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hommer schreef:
30 dec 2021 14:16
Leuk die verplichting om reservedelen op voorraad te moeten houden, de vraag is echter of dit defecte onderdeel wel een reservedeel is?
Eh .... als het geen reservedeel maar anders heet zou het niet na 10 jaar leverbaar moeten zijn ....???
Alle fabrikanten zouden dan de wet kunnen omzeilen door er een andere naam aan te hangen, hopelijk is de formulering van de wet duidelijk en is deze escape niet mogelijk ....

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Bedieningsknop gasfornuis niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Hommer »

HandigeHarrie schreef:
30 dec 2021 14:23
Hommer schreef:
30 dec 2021 14:16
Leuk die verplichting om reservedelen op voorraad te moeten houden, de vraag is echter of dit defecte onderdeel wel een reservedeel is?
Eh .... als het geen reservedeel maar anders heet zou het niet na 10 jaar leverbaar moeten zijn ....???
Alle fabrikanten zouden dan de wet kunnen omzeilen door er een andere naam aan te hangen, hopelijk is de formulering van de wet duidelijk en is deze escape niet mogelijk ....
Een doorsnee apparaat bestaat uit tientallen zo niet honderden unieke onderdelen. Van het ene valt het te verwachten dat het tijdens de levensduur vervangen moet worden t.g.v. slijtage (rubbers).
Andere onderdelen gaan wel eens kapot en kunnen om die reden op voorraad gehouden worden (breekbare delen of printplaten)
En dan blijft er nog een groot aantal onderdelen over die normaal gesproken niet slijten of kapot gaan. Zouden die dan ook op voorraad gehouden moeten worden?

Gesloten