LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
haaaaans
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:27

Betaling

Ongelezen bericht door haaaaans »

Kan iemand mij vertellen wat de regels of (wettelijke) verplichtingen zijn vwb aanbetalen van een keuken , Mijn keukenleverancier wil dat ik 90% van de totaalsom bij aflevering van de spullen betaal en de overige 10% na het installeren van de keuken . Ik zelf wil pas na oplevering de totaalsom betalen (mits alles na behoren is geplaatst) zijn hier vaste regels en verplichtingen voor of is het maar zoals de keukenleverancier zelf wil bepalen..

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Betaling

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik zelf wil pas na oplevering de totaalsom betalen (mits alles na behoren is geplaatst)
Dus moet de dealer u maar vertrouwen terwijl hij/zij de goederen van een flinke waarde en de monteur alvast bij u zet?
Zodra de spullen bij u binnen staan zijn deze geen eigendom meer van dealer!


die 10% bij oplevering is al een kwestie van vertrouwen....laat dat dan wederzijds zijn of doe geen zaken :wink:

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Eek »

Beste Haaans,

Ligt er ook aan waar je voor getekend hebt, alles achterhouden tot alles geplaatst is lijkt mij niet realistisch, immers koopt de keukenleverancier jouw keuken,blad,apparatuur etc in (voorfinanciering) evenals het montagegedeelte en dan mag hij achteraf aan jou gaan vragen of hij alsjeblieft zijn geld mag.

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Betaling

Ongelezen bericht door marpet »

Mijn Alno-keuken hoefde ik pas te betalen na plaatsing. Ik hoefde niets aan te betalen. De keuken komt bij een klein bedrijf vandaan.
Het was ook geen firma met afding-prijzen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Wettelijk: max 50% aanbetalen

Volgens CBW: max 15% aanbetalen
restant bij levering

Haaaaaans,
Je vraag gaat eigenlijk niet over aanbetalen. Je betaalt immers pas als je keuken onderdelen binnen zijn. Resterende 10% dekt installatie en kun je verder achterhouden bij verdere problemen.
Geboden betalingsregeling is m.i. zeer acceptabel
Bedenk ook dat de betaalmoraal in Nederland niet al te best is. Een winkel kan flink in de problemen komen als enkele klanten ineens niet thuis geven zodra de spullen binnen zijn.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betaling

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je er vanuit gaat dat de kosten voor montage en installatie ongeveer 10% van de totaalprijs zijn, dan betekent dit dat de materialen zelf ongeveer 90% van de kosten zijn. Die kosten heeft de keukenwinkel dus sowieso gemaakt en die kosten zou je ook hebben als je alleen de materialen zou willen hebben, dus zonder installatie. Het lijkt mij dan ook redelijk om na het leveren van die materialen daar ook al voor te betalen.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Betaling

Ongelezen bericht door loesjes »

onbegrijpelijk!!!!!!!!

wat ben je afgesproken bij aankoop van de keuken??? beide partijen dienen zich daaraan te houden.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling

Ongelezen bericht door 16again »

wat ben je afgesproken bij aankoop van de keuken??? beide partijen dienen zich daaraan te houden.
Helaas komt de consument er in de praktijk vaak pas later achter dat er zaken zijn afgesproken, die strijdig zijn met wetgeving of reglementen van branchevereniging. Die handelswijze van betreffende winkels is pas onbegrijpelijk!
In dat soort gevallen kan de consument succesvol bezwaar maken tegen de gemaakte betalingsafspraak.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betaling

Ongelezen bericht door kweenie »

Als een afspraak in strijd is met de wet, dan is de afspraak niet rechtsgeldig en hoef je je er niet aan te houden.

Als het in strijd is met de reglementen van een branchevereniging, dan hangt het er vanaf of de winkelier bij die branchevereniging is aangesloten en of de branchevereniging dit als advies heeft of als dwingende voorwaarde oplegt.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Haaaans,

Wettelijk: 0% aanbetaling vereist. elke ondernemen MAG een aanbetaling vragen maar niemand kan het je verplichten.
Dus, 16again, je hebt het echt mis!
Ik ben ook heel benieuwd hoe het CBW aan 15% aanbetaling zou komen. geen idee waar dat op gebaseerd is.
Maar: zoek het het maar na, je bent nergens verplicht aan te betalen. iedereen die je iets anders verteld lult uit zijn nek.
Ik vind het niet redelijk (maar weet niet hoe dit in de wet staat) dat je niets betaald totdat je je keuken 100% is opgeleverd. Als alles wordt geleverd heb je de kans de spullen te controleren op juistheid. vanaf dat moment kun je ook alleen maar eigenaar van de spullen worden door ze ook te betalen. het is ook niets meer dann redelijk om (het grootste deel) te betalen als alles bij je wordt afgeleverd. Ik vind het ook reeel om bij keuken 5 of 10% van het totaalbedrag achter te houden totdat de keuken 100% is geplaatst. Maar bespreek dit allemaal VOORAF en ga niet achteraf moeilijk lopen doen omdat je bang wordt gemaakt door bijv. dit forum!

Pfffff

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Pfffff »

15 % is gewoon de helft van 30 %, wat je moet betalen indien je de keuken gaat annuleren.
Deze 30 % is gebasseerd op het de verwachte winstmarge van de leverancier. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

En uiteraard ben je niet verplicht om iets aan te betalen en de leverancier is dan niet verplicht iets te leveren.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Ik ben ook heel benieuwd hoe het CBW aan 15% aanbetaling zou komen. geen idee waar dat op gebaseerd is.
Sla de CBW voorwaarden er eens op na....
Twijfels bij wettelijk maximum 50% aanbetalen: kijk ook eens in het burgelijk wetboek.


Het CBW aanbetalingspercentage heeft niets met de annuleringskosten te maken. Vroeger bedroeg max aanbetaling bij CBW 25%
CBW kent een aanbetalingsgarantie: een door failliet verloren gegane aanbetaling kan bij een andere winkel verrekend worden bij een vervangende aanschaf. Hierdoor zou de consument geen geld verliezen.
Echter de praktijk bleek anders: Bij de vervangende aanschaf werd de verloren aanbetaling echter verrekend met korting, die de consument toch wel had gekregen. Die garantie bleek dus een sigaar uit eigen doos

Dit was aanleiding om max CBW aanbetalingspercentage te verlagen naar 15% met als idee dat de garantie dan wel correct door CBW leden zal worden uitgevoerd.
Zolang veel bedrijven echter met volledige vooruitbetaling (niet toegestaan!) werken, is deze nieuwe regel zelfs in het nadeel van de consument: Die kan nu 85 ipv vroeger 75% van de koopsom verliezen!

Pfffff

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Pfffff »

Het CBW aanbetalingspercentage heeft niets met de annuleringskosten te maken
Je snapt er helaas nog helemaal niets van dus.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Betaling

Ongelezen bericht door rayke »

Bij mij mogen de klanten gewoon na de oplevering betalen.

chol
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:03

Re: Betaling

Ongelezen bericht door chol »

Bij mij wel tegenwoordig....
Jammer genoeg hebben een aantal klanten het verpest voor de meeste goede klanten.... :cry:

Alles bij aflevering of ervoor, alleen de montagekosten worden bij oplevering verrekend.

Pfffff

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Pfffff »

Zo is dat, gewoon 95 % betalen voor je de spullen in huis krijgt.

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: Betaling

Ongelezen bericht door nico_s »

Zo is dat, gewoon 95 % betalen voor je de spullen in huis krijgt
Niet voor je de spullen in huis, maar bij aflevering.
Ook al betaal je twee dagen voor aflevering, dan is dat in strijd met de CBW-voorwaarden.

Mijn advies aan keukenkopers: spreek vooraf met de keukenzaak af wat de eventuele aanbetaling is, het restbedrag van het materiaal bij of na aflevering en de installatiekosten binnen 8 dagen nadat de installatie volledig is afgerond.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Marktkenner »

En uiteraard ben je niet verplicht om iets aan te betalen en de leverancier is dan niet verplicht iets te leveren.
Wat een onzin!
Zo is dat, gewoon 95 % betalen voor je de spullen in huis krijgt.
Nog grotere onzin!

Maar Pfffff, jij hebt alleen maar goede klanten, en levert alles alleen maar 100%, toch?

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Betaling

Ongelezen bericht door GWTE »

Beste marktkenner,
Quote:
En uiteraard ben je niet verplicht om iets aan te betalen en de leverancier is dan niet verplicht iets te leveren.


Wat een onzin!

Quote:
Zo is dat, gewoon 95 % betalen voor je de spullen in huis krijgt.


Nog grotere onzin!
Allemaal onzin dus..........dan ben ik toch benieuwd hoe het wel zit marktkenner.

GWTE :wink:

Pfffff

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Pfffff »

Dus toch een Albert Cuyp marktkenner :lol:

Gesloten