LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brugman Keukens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
rokamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2021 14:21

Brugman Keukens

Ongelezen bericht door rokamp »

In Augustus van vorig jaar hebben wij een keuken aangeschaft bij Brugman Keukens. Wij hadden onze eisen op tafel gelegd en de adviseur maakte een uitdraai van de 3D-opstelling. Deze zag er prachtig uit waarbij de nieuwe keuken ook nog eens 10 cm langer zou worden dan onze eigen keuken. Ook zou er een composiet achterwand worden geplaatst tot aan de bovenkastjes. Ook dit was te zien op de 3D-tekening. Uiteraard moesten we direct een handtekening zetten op de documenten. Wij hadden het volste vertrouwen in deze adviseur en ondanks dat de keuken €2000 meer was dan onze begroting gingen we akkoord. We hadden immers het volste vertrouwen in Brugman.
6 weken voor de levering kwamen ze de keuken inmeten en tot mijn grote verbazing was de keuken op de tekening 100 cm kleiner.
Dat moest een vergissing zijn en belde met Brugman. Wat bleek, de keuken was optisch gezien wel groter maar in de praktijk dus wel degelijk 100cm kleiner en gezien we hadden getekend voor deze opstelling konden we geen kant op. De enige optie was om er kastruimte bij te kopen. Gezien de keuken veel te klein was waren we genoodzaakt om er twee kasten bij te kopen met een meerprijs van €2275. Uiteraard waren wij zeer teleurgesteld ook gezien het feit dat het werkblad nu ook kleiner was dan de oude keuken.

Helaas was dit niet het enige. Bij levering van de keuken bleek er geen achterwand bij te zitten. Bij navraag bleek deze er in de stukslijst niet bij te zitten. In de stuks lijst stonden 2 composietpanelen maar die bleken voor het werkblad te zijn. Tijdens verkoop hebben we zelfs de verkoper erop gewezen dat we een composiet achterwand wilden! In de geleverde 3D-tekeningen stond deze er immers ook ingetekend.
Wij voelen ons zeer benadeeld door Brugman Keukens. De verkoper heeft willens en wetens diverse onderdelen niet op de stuks lijst gezet om de aankoop zo laag mogelijk te houden. Dat wij achteraf diep in de buidel moeten tasten om alsnog een afgewerkte keuken te krijgen is bij de konijnen af. Je kan je wel afschermen met het feit dat het niet op de stuks lijst staat maar wij zijn leken en vertouwen op de adviseur. Uiteindelijk zijn wij €5000 duurder uit dan we begroot hadden en hebben niet eens een keuken zoals wij dat hadden voorgelegd.
Wij hadden vertrouwen in de naam van Brugman omdat wij in het verleden hier ook een keuken hadden gekocht maar nu voelen wij ons zwaar benadeeld. Het enige dat Brugman voor ons kon doen was een offerte maken voor een achterwand en extra kasten.
Ik zal ook zeer zeker niemand aanraden om hier nog een keuken te kopen...

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Fout nummer 1 is natuurlijk dat het geen adviseur is, maar gewoon een verkoper. Verder kun je dit natuurlijk over heel veel keukenzaken zeggen, als je zelf niet nadenkt en voor de korting tekent, zonder te lezen waar je voor tekent. Ik zou iedereen aanraden niet direct te tekenen en een offerte mee te vragen naar huis.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Smartje »

Ik vraag mij af of gegevens die u heeft aangeleverd, voor de 3D tekening overeen kwamen, met de 6 weken van tevoren ingemeten maten?
De verkoper is toch ergens van uit gegaan.
En optisch groter, had u dan een vergrotende bril op of zo.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Mk »

Dus u heeft een keuken gekocht op basis van een 3D tekening in plaats van via een lijst met te leveren onderdelen en een uitgewerkte plattegrond?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door 16again »

Heb je die 3D tekening nog, en staan er maten op?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door crazyme »

In elke overeenkomst staat dat de opsomming van artikelen leidend is.
Om een keukenpresentatie aantrekkelijker te maken worden soms meer dingen getoond dan daadwerkelijk verkocht. Zo'n 3D tekening is om een goed beeld te vormen van de uiteindelijke keuken, Dat is geen tekening om de meetlat langs te leggen. Daar heb je de technische tekening voor.

U stelt dat de verkoper u met opzet heeft misleid. Kunt u dat ook bewijzen ? Dat is nogal een beschuldiging.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt mij dat een 3D tekening specifiek voor de klant wordt gemaakt. Op de tekening meer zaken tonen, dan de klant koopt lijkt me zeer kwalijk. Waar direct kreten als dwaling en misleiding bij me opkomen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
25 mar 2021 17:16
Lijkt mij dat een 3D tekening specifiek voor de klant wordt gemaakt. Op de tekening meer zaken tonen, dan de klant koopt lijkt me zeer kwalijk. Waar direct kreten als dwaling en misleiding bij me opkomen.
Dat die kreten nogal snel bij je opkomen is wel bekend.

Afbeelding

De fluitketel zal bijvoorbeeld geen deel uitmaken van de order. De stoelen ook niet.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij een bedrijf waar ik direct moet tekenen zou ik weglopen. Ik snap niet dat mensen zich zo onder druk laten zetten. Volgende week geldt de aanbieding ook echt nog wel.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
25 mar 2021 17:38
16again schreef:
25 mar 2021 17:16
Lijkt mij dat een 3D tekening specifiek voor de klant wordt gemaakt. Op de tekening meer zaken tonen, dan de klant koopt lijkt me zeer kwalijk. Waar direct kreten als dwaling en misleiding bij me opkomen.
Dat die kreten nogal snel bij je opkomen is wel bekend.
Bekend of niet is weinig relevant, het gaat erom of het terecht is

crazyme schreef:
25 mar 2021 17:38
Afbeelding

De fluitketel zal bijvoorbeeld geen deel uitmaken van de order. De stoelen ook niet.
Menigeen zal je plaatje niet eens zien.
En het gaat niet om fluitketel of stoelen.
In je plaatje is de keuken van muur tot muur. En dan bij levering een meter te kort, geeft stof tot nadenken

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Smartje »

Keuken kopen is net als bij een huis, doe je ook niet elke dag dus:
je laat je al snel leiden en/of adviseren door de verkoper/adviseur.
Bij mij is gelukkig niks mis gegaan, mijn vrouw (vroeger verkoopsteraanbouwkeukens)!
Had bijna medelijden 😂 met de verkoper, hadden natuurlijk niks gezegd en de verkoper had echt moeite met al onze “als leek gestelde vragen vakkundig te beantwoordden”
Dus een lelijk passtuk van 7cm moest b.v. 4cm worden en onder en bovenkastje ook op maat maken.
Aai, dat kost geld nu geen hulpje maar een timmerman voor maatwerk.
En daar kwamen wij ook voor “keuken op maat”
Hadden uiteraard ook goede onderhandelingspositie als je de Winstmarges kent.
Hij moest 3 X naar Manager voor overleg want de “marge” die hij mag geven hadden wij al opgebruikt.
Levering alles hellemaal compleet nog nooit zo iets meegemaakt.
Alle lof voor deze verkoper hij was zelfs bang om fouten te maken en volgens mij heeft alles persoonlijk gecontroleerd voor de aflevering.😀

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heb jij de 3D tekening nog? Persoonlijk vind ik dat je vanuit mag gaan dat de tekening en de offerte samen een optelsom zijn. Dan kan je een poging wagen bij je rechtsbijstandverzekering.

Echter, als jij de maten verkeerd op heb gemeten, sta je ook 3-0 achter.

Zonder die 3D tekening heb je geen bewijs en dan sta je nergens.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die 3D tekening wil niks zeggen. Bij mij klopt deze ook niet, maar de keuken is wel precies zoals die moet zijn. Zo kon ik niet de exacte maat geven van de wand waar de keuken moest komen. Ik had alleen een tekening. Op de tekening staat dus dat de keuken de hele wand vult tot aan de deur, maar in werkelijkheid zit er nog 25 centimeter tussen deur en keuken.

Je kunt zelf natuurlijk beter van de maatvoeringen uitgaan die je opgeeft. 60-90-120 zijn geloof ik de standaard maten voor kastjes.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Brugman Keukens

Ongelezen bericht door WZZ »

Brugman is onderdeel van dezelfde keten als keukenmaxx. Daarmee hebben wij een soortgelijke ervaring gehad. Keuken voor ons getekend in gewenste opstelling en kleur en materiaal, waaronder LANGE handgrepen, die volgens de verkoper GEEN meerprijs hadden. Volgens de verkoper was alles wat we wensten leverbaar. Een week later worden we gebeld dat de overeengekomen keuken niet leverbaar was maar dat men wel iets voor ons had uitgezocht!! Voor ons uitgezocht? Direct ernaartoe en dat was maar goed ook, want wat zij hadden uitgezocht wilden wij absoluut niet hebben. Om te voorkomen dat we weer ellenlang keukenzaken moesten gaan aflopen een alternatief uitgezocht. Dat bleek nog iets goedkoper te zijn ook, maar om teruggave van dat prijsverschil moesten we vragen, want keukenmaxx zelf liet gewoon de oude rekening staan. Enkele weken later werden de eerste spullen bezorgd, te weten een doos met lange handgrepen. Een week later kwam nog een doos met lange handgrepen. Toen gebeurde er een hele tijd niets. Na een maand of 3 heb ik gebeld en gevraagd naar de stand van zaken. Nee meneer, de keuken is nog in bestelling en wordt voorlopig nog niet geleverd. Oké, wachten dus.
De donderdag erna word ik gebeld dat de keuken binnen is en de maandag erop zal worden geplaatst. Vreemd, maar wel prettig. Zaterdag de oude keuken eruit gesloopt en maandag dus wachten op de keuken. Toen om een uur of 12 nog niets was gebeurd keukenmaxx gebeld hoe of wat. Nee meneer, die keuken van u is nog steeds in bestelling, geen idee wanneer hij wordt geleverd.
Onvoorstelbaar natuurlijk, maar je kunt er weinig aan doen. Na veel aandringen van mijn kant was men bereid zolang een noodkeuken te plaatsen, want de oude stond immers buiten.
Twee weken gedaan met letterlijk die NOODkeuken en toen werden we gebeld dat de keuken later in de week werd geleverd. Nou, fijn dat te horen. En inderdaad, de keuken werd afgeleverd. Dozen direct opengemaakt om te controleren of alles in orde en niet beschadigd was. Komen er allerlei deurtjes uit de dozen waarbij de voorgeboorde gaten ca 8 centimeter van elkaar zaten en in een andere doos bleken allemaal deurgrepen van ca 10 centimeter te zitten. Natuurlijk onmiddellijk gebeld met keukenmaxx, maar volgens keukenmaxx waren de korte grepen besteld en stonden ze ook onder die betreffende code op het bestelformulier. Mijn verweer dat ik natuurlijk geen codenummers kende en dat de lijst met die nummers nooit onder mijn ogen was geweest was niet hun probleem, maar het mijne. Maar op mijn teggenwerping waarom er dan 2 zendingen met lange handgrepen waren bezorgd wist men geen goed antwoord te geven. De betreffende verkoper was al enige tijd geleden ontslagen dus daar konden we ook niets mee. Het was slikken of stikken.
Dan wordt het dus slikken, want de brandbom die ik in mijn dromen naar binnen gooide zou ook niets oplossen.
Gelukkig heb ik in de jaren na dit voorval enige tientallen mensen kunnen afhouden van een eventuele aankoop bij keukenmaxx en ik hoop dat het verhaal hierboven nog meer mensen zal doen afzien van een bestelling bij keukenmaxx. Wat een kl..tebedrijf. En zoals gezegd is Brugman keukens daar een onderdeel van.
Keukenboeren, veel daarvan hebben volgens mij dezelfde opleiding gevolgd als oplichters! Er is nog veel te verbeteren in die branche.

Gesloten