LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bruto - Netto - Korting?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door roland48 »

Ik zie heel regelmatig de verhalen van D.Mandemakers.G. voorbij komen waarin offertes langskomen met zg. bruto prijzen en netto prijzen. Dan komen de tegenstanders-keukenverkopers van DMG in het verweer door te zeggen dat ze alleen met nettoprijzen werken.

Welke consument proberen jullie te belazeren. Ik wil gewoon weten wat ik, inclusief btw, voor de keuken ga betalen, ofwel: Consumentenprijzen!

Mogen jullie mij uitleggen welke kosten dan de tarrakosten uitmaken (het verschil dus tussen bruto en netto).

Want: sla een boek open van bv. Smeg of Pelgrim: de prijzen incl. btw staan per type apparaat gewoon vermeld! Ik ben toch niet gek?

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door loesjes »

ik denk niet dat je gek bent, maar wel als je die prijzen betaald voor de apparaten die de fabrikant erbij heeft vermeld.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Roland,

Bij apparatuur geldt dat de dealer zelf moet weten wat hij met de prijzen doet. Als de dealer beslistdat hij al zijn marge in de strijd gooit om de keuken te verkopen, moet hij dat zelf weten.

In mijn ideale wereld kan iedere klant in zijn eigen verkoopboek zijn keuken berekenen. Dan kan de keukenwinkel alleen nog maar worden beoordeeld op service en kwaliteit van de verkoop. Dan worden appels met appels vergeleken...

MVG

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Consumenten zie zelf een keuken berekenen is ondoenlijk, hoeveel keukenverkopers zijn er al niet die nog moeite hebben met het goed offreren van een keuken. Dat er transparatie moet zijn in de verkoop ben ik met je eens, dat doen wij ook. Wij berekenen de keuken wel zelf maar de klant kan zien dat wij direkt nettoprijzen hanteren.
Blijkbaar is er toch een hele markt aan consumenten die ontvankelijk zijn voor kortingsverhalen van 50% en meer. Zolang dit het geval is zal dhr. Mandemakers en vele anderen geen ander beleid gaan voeren.

DikkeBertha
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 nov 2006 20:08

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door DikkeBertha »

De klant heeft al zoveel slechte verhalen gehoord over verkoopspelletjes dat 'ie denkt, dat er bij elke keukenzaak te soebatten valt over de prijs en dat er 50% af kan. De klant weet niet wanneer die een bruto- of nettoprijs voor de kiezen krijgt. De enige manier omdat uit te vinden is door 1) af te dingen tot 'ie erbij neervalt of 2) te shoppen bij de concurrent. Kortom (ik val in herhaling) te weinig transparantie. Ook hier zijn het weer de slechten die het voor de goeden verpesten. De klant kan gewoon niet meer inschatten wat de goederikken en wat de slechterikken zijn. Misschien een idee voor de kleinere keukenzaak die direct nettoprijzen hanteert om een eigen branchevereniging op te richten?

Bert

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Bertha,

Een eigen branchevereniging is leuk, maar hoe weerhoudt je de slechterikken om zich hierbij aan te sluiten?! Vergroot alleen maar het "wolf-in-schaapskleren"-effect.

Ik denk dat de klant beter rondvraag kan doen bij vrienden en kennissen om een goede keukenzaak te vinden. Mond-op-mond reclame is nog steeds de meest waardevolle soort voor een commerciele instelling.

MVG

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door roland48 »

Dikke Bertha heeft een goed punt: Zolang de consument gevoelig blijft voor 50%-kortingsacties zal DMG niet veranderen. Zolang er nog mensen zijn die onder druk tekenen zal DMG niet veranderen.

Helaas leest nog niet heel keukenkopend Nederland dit forum.

@Maxx
Hoe de keukenzaak zijn marges toepast moet hij zelf weten, dat ben ik met je eens, maar dan is het wel zo prettig als de offerte min of meer transparant is (lees: beter vergelijkbaar met je andere offerte(s)).

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door Kulta »

Klopt, maar op het moment dat er transparant, open en eerlijk een gespecificeerde offerte wordt aangeboden en de klant ziet staan dat de vaatwasser, laten we voor het gemak zeggen € 1000,- kost, dan moet dit bedrag nog wel van de prijs af.

Want ongeacht het feit of de offerte gespecificeerd is of niet, bij
(in willekeurige volgorde en het lijstje is zeker niet compleet)
- Grando
- Keukenkampioen
- Keukenconcurrent
- Bruynzeel
- Tulp

krijg ik een gratis vaatwasser bij aankoop van een keuken.
En dat wil ik dus nu ook.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Bruto - Netto - Korting?

Ongelezen bericht door roland48 »

"een" gratis vaatwasser? Krijg je er dan een van Whirlpool met B,C,C kwaliteit ofzo? Ik verwacht dat je die niet zomaar meekrijgt.

Eerst is het even zorgen dat je de verkooptrucs van deze zaken buiten de deur houdt, en dan op het allerlaatste moment schermen met je gratis vaatwasser.

Ik ben benieuwd.

Gesloten