LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door 16again »

Het CBW maakt het wel bont in haar uitleg van wetgeving en CBW voorwaarden.
In CBW voorwaarden lees ik toch echt dat prijswijzigingen binnen 3 maanden na sluiten van de koop niet doorbelast mogen worden, het CBW denkt daar anders over:

http://www.cbwmitex.nl/pages/1858/BTW-v ... klant.html

Tevens een zonderling situatie, waarin de BTW verhoging volgens het CBW doorbelast mag worden:
Vermoedelijke levertijd vóór 1-10-2012. Feitelijke levertijd binnen een maand na vermoedelijke levertijd, maar op of na 1-10-2012.......Mag wel BTW-verhoging doorberekenen
De consument vraagt niet om latere levering, maar kan wel ineens 2% extra BTW ophoesten!

Eerder genoemde pagina verwijst ook naar site consumentenbond:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... g-product/
Daar lees ik dat de consument de koop mag ontbinden, indien de verkoper binnen 3 maanden na sluiten van de koop de prijs denkt te kunnen wijzigen.
Dat is een andere uitleg dan die van het CBW....

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door pedro714 »

wat een kul..natuurlijk mag je BTW verhoging doorberekenen. Is geen winstverhoging maar opgelegd door de overheid.

stofzuigertje

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U had moeten eisen dat ze voor 1 oktober leveren.
Dat mag en als ze dat niet willen missen ze een klant.

Een andere optie is vooruit te betalen en hun vertouwen dat ze tijdig leveren.
Niet de aflever maar betaaldatum is bepalend voor de BTW hoogte.

Dus alleen bij vertrouwde winkel doen want er zijn al vele keuken zaken gesneuveld helaas...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door crazyme »

De btw verhoging is geen normale verhoging. De overheid heeft dat bepaald en de consument moet deze betalen.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

nvt
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 jul 2012 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

nvt
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 jul 2012 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:U had moeten eisen dat ze voor 1 oktober leveren.
Wat is er mis met vragen of overleggen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
stofzuigertje schreef:U had moeten eisen dat ze voor 1 oktober leveren.
Wat is er mis met vragen of overleggen?
Exact ! De toon maakt de muziek.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door 16again »

Als men de BTW door rekent aan de klant dan gaat volgens mij de bedongen prijs met 2% omhoog
Volgens mij met 1,68%
119 wordt immers 121.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:Het CBW maakt het wel bont in haar uitleg van wetgeving en CBW voorwaarden.
In CBW voorwaarden lees ik toch echt dat prijswijzigingen binnen 3 maanden na sluiten van de koop niet doorbelast mogen worden, het CBW denkt daar anders over:
Bij nader inzien ligt dit toch anders. Als het beding zo uitlegt moet worden dat het mede een verhoging vanwege een BTW omvat dan gaat er altijd een streep door het beding heen. Dat maakt dat men met prijswijzinging iets anders zal moeten hebben bedoeld.
Artikel 52 Wet op de omzet belasting schreef:Hij die ingevolge een vóór de inwerkingtreding van een wijziging in de wetgeving inzake omzetbelasting gesloten overeenkomst verplicht is goederen te leveren of een dienst te verlenen, is bevoegd hetgeen met betrekking tot die goederen of die dienst wegens omzetbelasting meer is gevorderd dan vóór de inwerkingtreding van die wijziging had kunnen geschieden, terug te vorderen van degene aan wie hij de goederen moet leveren of de dienst moet verlenen. Hiermede strijdige bedingen zijn nietig.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
16again schreef:Het CBW maakt het wel bont in haar uitleg van wetgeving en CBW voorwaarden.
In CBW voorwaarden lees ik toch echt dat prijswijzigingen binnen 3 maanden na sluiten van de koop niet doorbelast mogen worden, het CBW denkt daar anders over:
Bij nader inzien ligt dit toch anders. Als het beding zo uitlegt moet worden dat het mede een verhoging vanwege een BTW omvat dan gaat er altijd een streep door het beding heen. Dat maakt dat men met prijswijzinging iets anders zal moeten hebben bedoeld.
Artikel 52 Wet op de omzet belasting schreef:Hij die ingevolge een vóór de inwerkingtreding van een wijziging in de wetgeving inzake omzetbelasting gesloten overeenkomst verplicht is goederen te leveren of een dienst te verlenen, is bevoegd hetgeen met betrekking tot die goederen of die dienst wegens omzetbelasting meer is gevorderd dan vóór de inwerkingtreding van die wijziging had kunnen geschieden, terug te vorderen van degene aan wie hij de goederen moet leveren of de dienst moet verlenen. Hiermede strijdige bedingen zijn nietig.
Het zou ook te gek voor woorden zijn wanneer ondernemers moet opdraaien voor een BTW verhoging. Ik verwacht alleen dat het nog de nodige discussies zal opleveren, wanneer bijvoorbeeld een auto geleverd wordt na 1 oktober. Dan praat je als snel over een paar honderd euro.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind het anders wel redelijk als de verkoper het heeft kunnen zien aankomen. Als je vandaag een overeenkomst sluit en niet voor die datum kan leveren, dan weet je gewoon dat je niet met 19% BTW moet rekenen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Ik vind het anders wel redelijk als de verkoper het heeft kunnen zien aankomen. Als je vandaag een overeenkomst sluit en niet voor die datum kan leveren, dan weet je gewoon dat je niet met 19% BTW moet rekenen.
Eens, ik denk aan orders welke al geplaatst waren voordat bekend werd de btw per 1/10 wordt verhoogd.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar die overeenkomsten zijn voor 1 juli afgesloten. Niets staat de ondernemer staat in de weg om in zijn algemene voorwaarden op te nemen dat hij de prijs, binnen redelijke grenzen, mag verhogen, 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst, indien zijn uitgave zijn gestegen. De nietigheid heeft als gevolg dat ondernemers die er voor willen kiezen om dit risico te dragen, dat niet kunnen.
art 6:233 aanhef en onder i BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Ik vind het anders wel redelijk als de verkoper het heeft kunnen zien aankomen. Als je vandaag een overeenkomst sluit en niet voor die datum kan leveren, dan weet je gewoon dat je niet met 19% BTW moet rekenen.
Lijkt me onzin. De BTW verhoging is immers nog maar een voorstel en nog niet definitief. Is nog afwachten of het er uberhaupt van komt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:Ik vind het anders wel redelijk als de verkoper het heeft kunnen zien aankomen. Als je vandaag een overeenkomst sluit en niet voor die datum kan leveren, dan weet je gewoon dat je niet met 19% BTW moet rekenen.
Lijkt me onzin. De BTW verhoging is immers nog maar een voorstel en nog niet definitief. Is nog afwachten of het er uberhaupt van komt.
Gaat door. Reken maar van yes.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door tenormin »

hartstikke foute verwijzing, sorry.
Laatst gewijzigd door tenormin op 29 jul 2012 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door crazyme »

tenormin schreef:Natuurlijk gaat het door, maar toch vragen mensen zich af wanneer:
1 oktober.
Laatst gewijzigd door crazyme op 29 jul 2012 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:
tenormin schreef:Natuurlijk gaat het door, maar toch vragen mensen zich af wanneer:
http://www.forum.fok/nl/topic/1808847
1 oktober.
En met 1 pennenstreek is het na de verkiezingen weer allemaal ongedaan gemaakt. Is pas een wet nadat het in de staatscourant is gepubliceerd. Pas vanaf dan moeten bedrijven met het nieuwe percentage werken.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CBW: BTW verhoging doorbelasten bij bestaande orders ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:En met 1 pennenstreek is het na de verkiezingen weer allemaal ongedaan gemaakt. Is pas een wet nadat het in de staatscourant is gepubliceerd. Pas vanaf dan moeten bedrijven met het nieuwe percentage werken.
Volg je de staatscourant?

Gesloten